ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE: NOVETATS FISCALS I LABORALS GERÈNCIA DE SERVEIS D’ESPORTS Tona 19 de febrer de 2015.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament de la Xarxa de Fibra Òptica de Catalunya
Advertisements

Presentació de la Jornada La Cambra de Terrassa organitza aquesta jornada amb la finalitat de facilitar a les empreses del comerç diferents eines de gestió.
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
Procés de Reflexió Reglament del Consell Escolar Municipal 25 de setembre 2007.
Nou marc normatiu de desaparició de les tarifes elèctriques regulades.
Cicle Superior MARISTES VALLDEMIA Quin camí hem fet fins que hem arribat aquí? PRIMERA FASE: CURSET PER MESTRES INFANTIL I PRIMÀRIA (04-05) SEGONA FASE:
Página 1 Creade - LHH, Programes d´Outplacement. Página 2 Què és Creade - LHH ? Context Com ho fem Components bàsics Consultoría Visió Global Consultoría.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
EL CONTRACTE DE TREBALL
SESSIÓ INFORMATIVA SOBRE CONTRACTACIÓ DERIVADA CENTRALITZADA DELS ACORDS MARC DE MOBILIARI D’OFICINA I DE PAPER PER A IMPRESSIÓ I ESCRIPTURA (expedient.
INS ELS TRES TURONS CICLE FORMATIU DE GRAU MITJÀ GESTIÓ ADMINISTRATIVA.
COMISSIÓ MIXTA DE SEGUIMENT DEL DESPLEGAMENT DE LA LLEI 39/ de desembre del 2009.
Interpretació estadística dels indicadors de centre
1 DGCEC INSTITUT CATALÀ DE LES EMPRESES CULTURALS Àrea de Mercats-ICEC Ajuts a la internacionalització de les empreses culturals.
: OBLIGACIONES IMPUESTAS POR LA LEY DE TRANSPARENCIA.
SALUT I ESCOLA IES LLANÇÀ Josep Santos Infermer ABS Llançà.
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Validació de l’experiència laboral. validació de l’experiència laboral? A qui va dirigit ? Què s’obté validant l’experiència laboral? On puc fer la sol·licitud.
ANIMALS en perill d’extinció
NOVES TECNOLOGIES - NOVA SEGURETAT VIÀRIA Jornada 16 de febrer de 2016.
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Presentació Serveis Contactar GESTORIA BARCELÓ, S.L.
ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE: NOVETATS FISCALS I LABORALS
ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE: NOVETATS FISCALS I LABORALS
Assessoria i Gestió GERÈNCIA DE SERVEIS D’ESPORTS
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
MANUAL NOMINAPLUS.
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
1.- L’EMPRESA Per què és necessària l’empresa?
Societats Capitalistes:
1 u n i t a t Relació laboral i contracte de treball.
MODIFICACIONS LEGISLATIVES D’IMPACTE A LES ASSOCIACIONS DEL RÈGIM GENERAL. Febrer 2015.
A la teva declaració de la renda
Curs Seguiment documental i justificació econòmica en matèria de subvencions Barcelona 25, 27 de juny i 2 de juliol 2013 Aurora Baena Ruiz.
PRESSUPOST MUNICIPAL AJUNTAMENT SANT HILARI SACALM REGIDORIA D’HISENDA
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
GUIA DE NORMATIVA BÀSICA DE TRIBUTACIÓ DE L’ADVOCAT
Consultoria Cultura 2017 Març 2017 Wifi:.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
17a ESCOLA D’ESTIU DEL VOLUNTARIAT 2016
Obligacions entitats culturals
Visió estratègica de la UPC
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
Estat de benestar i drets socials
ASSOCIACIÓ DE PERIODISTES I ESCRIPTORS AGRARIS DE CATALUNYA
2ª REUNIÓ 2017 CONSELL D’ENTITATS
Servei d’Assistència en RRHH Aspectes pràctics de la implementació en nòmina del R.D. Llei 8/2010 DOCUMENT INTERN DE TREBALL 3 juny 2010.
La Cigarreta Electrònica: Què en sabem?
PROTOCOL MARC PER UNA INTERVENCIÓ COORDINADA CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA Capítol 8: Sobre la protecció de dades personals ens els circuits territorials.
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
Banca ètica CeDRe Girona, gener de 2018
PRESTACIO PER ATENDRE NECESSITATS BÀSIQUES
2n BLOC. TEMA 8 CREDITORS I DEUTORS I PER O.C.
EL MARC CONCEPTUAL DE LA COMPTABILITAT
Obligacions fiscals de l'empresa: declaració censal, IAE i IVA
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
CENTRE DE SERVEIS A LES ENTITATS · EL CÍRCOL
EL RESULTAT DE L’EMPRESA: EL COMPTE DE P i G
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
El patrimoni empresarial.
DA46: PROCÉS D’ADAPTACIÓ FINAL 01/01/2013 Subdirecció Màrqueting MUTUALISTES EN OPCIÓ ALTERNATIVA AL RETA.
S’UTILITZEN EN LES OPERACIONS DE FINANÇAMENT DE L’EMPRESA A LL/T.
Resultats dels compromisos de qualitat adquirits amb els usuaris de la UGAD Període (1r semestre)
El departament de Recursos Humans
Campanya Renda Àgil 2017 T’ajudem a fer la declaració
Transport Porta a Porta
Transcripción de la presentación:

ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE: NOVETATS FISCALS I LABORALS GERÈNCIA DE SERVEIS D’ESPORTS Tona 19 de febrer de 2015

ENTITATS ESPORTIVES I AJUNTAMENTS: NOU CONTEXT NORMATIU Víctor García – Suport Associatiu Tona 19 de febrer de 2015 ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE: NOVETATS FISCALS I LABORALS

Entitats esportives sense ànim de lucre Novetats fiscals i laborals Víctor García Febrer de

Obligacions bàsiques en temes de gestió Obligació presentació IS Obligació comptabilitat partida doble Obligació model 347 Altres novetats fiscals Obligacions de transparència Gestió de persones

Obligació de presentar l’Impost de Societats

Obligació presentació IS L’Impost sobre Societats (IS) és l’equivalent al impost de la Renda de les persones físiques, però per a les persones jurídiques (empreses i entitats) Les Rendes gravades són els beneficis de l’activitat econòmica, és a dir, ingressos menys despeses Si han hagut pèrdues a l’activitat que tributa, no s’haurà de pagar res per aquest impost

Obligació presentació IS Com i quan es presenta Es presenta mitjançant el model 200 El termini de presentació és dins dels 25 dies naturals següents als sis mesos posteriors a la finalització de l’exercici econòmic (normalment, entre l’1 i el 25 de juliol de l’any següent) Els models s’han de generar amb un programa informàtic que proporciona Hisenda, i a partir de 2013 s’ha de presentar telemàticament Descripció rendes exemptes i no exemptes Són rendes no exemptes totes aquelles que no estiguin declarades expressament com a exemptes per la llei

Obligació presentació IS Hi ha dos règims de tributació possibles a l’IS per les entitats no lucratives: Entitats que hagin optat pel règim fiscal de la llei 49/2002 (principalment, fundacions i associacions declarades d’utilitat pública) Entitats parcialment exemptes (resta d’entitats) Cal saber a quin d’aquests dos règims fiscals es troba l’entitat, ja que certes rendes exemptes en el règim de la llei 49/2002, no ho són en el règim de les entitats parcialment exemptes Les modificacions de la reforma fiscal afecten bàsicament a les entitats parcialment exemptes

Obligacions fiscals: Impost de Societats 1.Entitats amb règim fiscal de la llei 49/2002 En aquest règim fiscal estan exempts: Donatius i donacions, i els ajuts econòmics procedents de convenis de col·laboració empresarial i de patrocini Quotes dels associats, col·laboradors i benefactors que no corresponguin a serveis d’activitats econòmiques no exemptes Dividends, interessos, cànons i lloguers Rendes procedents de explotacions econòmiques exemptes segons l’art. 7 de la llei Activitats econòmiques exemptes (art.7) Explotacions econòmiques de prestació de serveis de promoció i gestió de l’acció social, així com els d’assistència social i inclusió social especificats a la llei Explotacions econòmiques de assistència sanitària Explotacions econòmiques d’investigació científica i desenvolupament tecnològic

Obligacions fiscals: Impost de Societats Activitats econòmiques exemptes (art.7) Explotacions econòmiques d’explotació de béns declarats d’interès cultural Explotacions econòmiques de representacions musicals, coreogràfiques, teatrals, cinematogràfiques o circenses Explotacions econòmiques de parcs i altres espais naturals protegits Explotacions econòmiques d’ensenyament i de formació professional Explotacions econòmiques d’organització d’exposicions, conferències, col·loquis, cursos o seminaris Explotacions econòmiques d’elaboració, edició, publicació i venda de llibres, follets, material audiovisual i material multimèdia Explotacions econòmiques de caràcter esportiu. Explotacions econòmiques amb caràcter merament auxiliar Explotacions econòmiques d’escassa rellevància (inferiors en el seu conjunt a €)

Obligacions fiscals: Impost de Societats Entitats amb règim fiscal de la llei 49/2002 Activitats econòmiques exemptes Totes aquestes activitats econòmiques, perquè puguin ser considerades exemptes, han de ser desenvolupades en compliment de l’objectiu social o finalitat específica de l’entitat.

Obligació presentació IS 2.Entitats parcialment exemptes S’anul·la el supòsit de l’article de la Llei de l’IS vigent fins el 31/12/14 (RDL 4/2004) a on s’estableixen els requisits que han de complir les entitats per no haver de presentar l’IS: Si no fan activitat econòmica, NO estaven obligades si:  Els seus ingressos no superaven el € anuals  Els seus ingressos sotmesos a retenció no superaven els € anuals  Totes les rendes no exemptes que obtinguessin estaven sotmeses a retenció

Obligació presentació IS Noves definicions més concretes per determinar el resultat que tributarà: Renda exempta: totes les que procedeixin d’activitats que constitueixin l’objectiu social, sempre que no tinguin consideració d’activitat econòmica Despesa no deduïble: totes les imputables exclusivament a les rendes exemptes. Les despeses comunes seran deduïbles proporcionalment a l’activitat subjecta i exempta. Els rendiments del patrimoni (interessos) es declaren expressament no exempts S’amplien els anys sotmesos a possibles inspeccions, passen a ser 10 anys

Obligació presentació IS Es rebaixa el tipus d’impositiu de les empreses, deixant- lo al 25%, sense rebaixar el tipus de les entitats parcialment exemptes, que també és del 25% S’equiparen, doncs, les ENL a la resta de subjectes passius mercantils Possible recuperació d’aquesta limitació, amb els següents termes:  Els ingressos no podran superar el € anuals.  Tots els ingressos no exempts que s’obtinguin (capital, activitats econòmiques) han d’estar sotmeses a retenció.  Aquests ingressos no exempts sotmesos a retenció no podran superar els € anuals.

Obligació presentació IS Això significa que, fins que no s’aprovi aquest canvi, totes les entitats no lucratives, amb independència del seu volum d’ingressos i que realitzin o no activitat econòmica estaran obligades a presentar impost de societats Si s’aprova, no ho faran les entitats que compleixin amb les tres condicions La obligació comença en els exercicis iniciats a partir de l’1 de gener de 2015

Obligació de comptabilitat de doble partida

Obligació portar comptabilitat doble partida La Llei de l’IS (Llei 27/2014) obliga als seus subjectes passius a portar una comptabilitat segons el Codi de Comerç. La legislació catalana d’associacions (Llei 4/2008) permet portar una comptabilitat més simple, amb un llibre de caixa, només a les entitats que no estiguin obligades a presentar impost de societats

Obligació portar comptabilitat doble partida La nova llei de l’IS, a més, estableix l’obligació explícita a les entitats parcialment exemptes de portar la comptabilitat de forma que es puguin identificar ingressos i despeses corresponents a rendes exemptes i no exemptes Conclusió: És necessari, doncs, per a totes les entitats que finalment hagin de presentar declaració, portar una comptabilitat oficial, de doble partida i analítica pels exercicis començats a partir de l’1 de gener de 2015

Obligació portar comptabilitat doble partida Això vol dir que l’entitat haurà de separar els seus ingressos i despeses per projectes, seccions, o centres de cost. Caldrà utilitzar un programa de comptabilitat, adaptat al PGC de les associacions i fundacions de Catalunya (Decret 259/2008) També ha de permetre poder portar aquesta comptabilitat analítica

Obligació portar comptabilitat doble partida Per poder tributar el mínim possible, convé que el màxim de despeses estigui relacionat amb l’activitat no exempta (perquè d’aquesta manera seran despeses deduïbles) És important que totes les despeses de compres estiguin justificades i documentades, preferentment mitjançant factures oficials. Evitar al màxim possible tiquets i pagaments a voluntaris sense justificants.

Obligació portar comptabilitat doble partida La comptabilitat ha de permetre poder obtenir els següents estats comptables, necessaris per a informar-los en el model 200: Balanç de Situació Compte de resultats o explotació Estat de Canvis en el Patrimoni Net Si fins a la data no es portava comptabilitat oficial, caldrà fer una valoració del que l’entitat té i del que deu a 1/1/2015 per poder fer l’assentament d’obertura de la comptabilitat

Obligació de presentar el model 347

Declaració d’operacions amb tercers El model 347 és una declaració informativa que li serveix a l’Agència Tributària per “creuar” dades i detectar possibles fraus Cal donar informació respecte a compres, vendes i subvencions que durant l’any superin l’import de 3.005,06 € en operacions amb un mateix declarat Els imports es desglossen per trimestres Es presenta, obligatòriament de forma telemàtica, durant el mes de febrer de l’any següent Existeix un programa que facilita anualment la Agència Tributària per confeccionar la declaració.

Obligació de presentar el model 347 Operacions més habituals que no s’han de incloure a la declaració Les realitzades al marge de la activitat empresarial de l’entitat. Rendes subjectes a retenció (lloguers, professionals) Operacions realitzades per entitats de caràcter social de l’art de la llei del IVA, exemptes de IVA. Fins a 2013, no l’havien de presentar les entitats exemptes d’IVA per l’article 20.3 (Caràcter Social), perquè eren operacions expressament “no declarables”

Obligació de presentar el model 347 A partir de 2014, les entitats no lucratives que compleixin els requisits per ser considerades de caràcter social estaran expressament obligades a presentar la declaració, quan hagin tingut durant l’any operacions per import total superior a 3.005,06 euros Per a la majoria d’entitats les operacions a declarar es limiten a les següents:  Compres a proveïdors (excepte subministraments d’electricitat, aigua i combustibles, i les assegurances) no subjectes a retenció  Subvencions provinents d’organismes públics cobrades durant l’exercici (per un import superior als 3.005,06 €)

Obligació de presentar el model 347  També a partir de 2014 les Administracions Públiques hauran de declarar totes les subvencions que atorguin, sigui quin sigui el seu import (eliminació del límit dels 3.005,06 € que tenen la resta d’operacions)  El text legal no deixa del tot clar si aquesta eliminació del límit afecta també les entitats que les reben, però totes les consultes efectuades a l’Agència Tributària han rebut com a resposta que aquestes no les hauran de declarar

Obligació de presentar el model 347 Cal:  Obtenir de les dades a declarar, a partir de la comptabilitat de l’entitat  Descarregar la plataforma de declaracions informatives (des de la web i afegir el model 347  Donar d’alta la declaració i omplir-la  Validar la declaració  Generar el fitxer per a la seva presentació telemàtica

Obligació de presentar el model 347 Efectuar la presentació des de la pàgina web de l’Agència Tributària (oficina virtual, apartat “consulta i presentació de declaracions) Recordem que la presentació telemàtica és obligatòria, és necessari disposar de signatura o certificat digital propi de l’entitat, o bé el d’un gestor autoritzat Eines i Recursos per a les entitats!! Guia pràctica del model per a entitats no lucratives Excel d’ajuda per a la preparació del model Excel

Obligació de presentar el model 347 Per obtenir el certificat digital de forma gratuïta (Fàbrica Nacional de Moneda y Timbre, classe II):  Demanar al Registre un certificat de la inscripció registral de l’entitat  Demanar al Registre un certificat de les dades de la Junta de l’entitat que hi figura (cal que estigui actualitzada i amb els càrrecs en vigor)  Anar al web de l’organisme emissor del certificat (

Obligació de presentar el model 347  Entrar a l’apartat “certificats” i seleccionar la opció de “persona jurídica”  Clicar a la opció “obtenir certificat”. Es pot demanar en format fitxer o bé en suport de targeta criptogràfica o en Usb. En aquests dos darrers casos, caldrà adquirir també el dispositiu de suport.  El sistema generarà un número de sol·licitud.  Amb el número de sol·licitud, i els dos certificats, el representant legal de l’entitat ha de personar-se a la seva administració de l’Agència Tributària per tal de completar la sol·licitud, i allà li donaran ja el codi per descarregar el certificat. Caldrà demanar cita prèvia.

Obligació de presentar el model 347  IMPORTANT: els certificats no poden tenir una antiguitat superior als 10 dies des de la seva emissió  El certificat té una validesa de dos anys, però si es renova abans d’aquest termini, la renovació es podrà fer telemàticament i no caldrà tornar a fer el tràmit  Si s’opta per la versió en fitxer, caldrà instal·lar-ho amb el mateix ordinador i navegador des del qual es va fer la sol·licitud

Altres novetats fiscals

Altres novetats: mecenatge No hi haurà una nova llei de Mecenatge, com s’havia anat anunciant Només es modifiquen alguns articles de la Llei actual (49/2002), de forma clarament insuficient, amb una diferència molt gran respecte a les deduccions fiscals en altres països del nostre entorn Les deduccions que s’indiquen a continuació són d’aplicació a entitats en el règim de la Llei 49/2002

Altres novetats: mecenatge Deduccions per donacions de persones físiques: Increment esglaonat dels percentatges (per trams) el % incrementat s’aplica a donacions efectuades a una mateixa entitat per un import igual o superior durant almenys dos anys Manteniment del límit de deducció del 10% de la base de liquidació del donant

Altres novetats: mecenatge Deduccions per donacions de persones jurídiques:  El tipus normal de desgravació continua essent del 35%  S’incrementen dels percentatges de deducció únicament quan les donacions es mantenen o incrementen (mínim 3 anys a la mateixa entitats i amb imports iguals o ascendents). En aquest cas quedarien:

Altres novetats: mecenatge Deduccions per donacions de persones jurídiques:  Al rebaixar el % impositiu de les empreses al 25%, s’augmenta el diferencial respecte del % de deducció. Això beneficia al donant.  Es manté el límit del 10% de deducció respecte a la base impositiva del donant  Es manté la regulació actual de la donació de prestació de serveis (no dona dret de desgravació)

Altres novetats: IVA Introdueix molt poques novetats pel que fa a les entitats no lucratives:  S’incorporen expressament les activitats de lleure, quan es desenvolupen dins d’un centre educatiu o escola (principalment, menjador escolar i acollides), a les exempcions de l’IVA regulades a l’article é, relatives als serveis educatius i de formació  Per tant, tothom les facturarà sense aplicar IVA, encara que sigui una empresa

Altres novetats: IRPF Es modifiquen els tipus de retenció a aplicar per lloguers, activitats professionals (autònoms), cursos, conferències... Es crea un nou tipus de retenció per a professionals autònoms, amb ingressos inferiors als €/any i que aquest tipus d’ingressos sigui >75% dels seus ingressos procedents d’activitats professionals+rendiments del treball (juliol de 2014)

Altres novetats: IRPF Percentatges més habituals a aplicar:

Obligacions de transparència

Obligacions de Transparència Normativa aplicable:  Llibre tercer del Codi Civil de Catalunya  Llei orgànica reguladora del dret d’associació  Normativa que regula subvencions, contractes,...  Normativa que regula el blanqueig de capitals  Lleis de transparència estatal i catalana  Llei del protectorat de fundacions i verificació de les associacions declarades d’utilitat pública

Obligacions de Transparència Definició de transparència a la Llei 19/2014 L’acció proactiva de l’Administració de donar a conèixer la informació relativa als seus àmbits d’actuació i les seves obligacions, amb caràcter permanent i actualitzat, de la manera que resulti més comprensible per a les persones i per mitjà dels instruments de difusió que els permetin un accés ampli i fàcil a les dades i els facilitin la participació en els assumptes públics

Obligacions de Transparència Definició que fa la Llei 21/2014 de Protectorat La transparència és un bé públic essencial que contribueix a generar la confiança de la societat en les entitats i respon al compromís ètic d’aquestes de retre comptes davant els ciutadans i els grups d’interès

Obligacions de transparència Per què és important la transparència? Genera confiança, interna i externa Dóna legitimitat Ajuda a complir amb la missió de l’entitat Dóna coherència com a organització Genera compromís social Ajuda a millorar la participació Ajuda a millorar la gestió Cal comunicar què es fa i com es fa Dóna tranquil·litat a la junta directiva

Obligacions de transparència Obligacions que cal complir 1.Les persones jurídiques que perceben fons públics per a funcionar o per a dur a terme llurs activitats hauran d’informar l’administració de:  Les activitats  La gestió de serveis públics  La percepció de fons públics  Retribucions percebudes pels càrrecs directius (volum per compte administració és superior al 25% del volum general  Aquí qui realitza la publicitat activa és l’administració

Obligacions de transparència 2.Entitats que reben subvencions o ajuts per més de € anuals o més de 5.000€ anuals i que almenys el 40% dels ingressos procedeixi de subvencions o ajuts públics  Informació institucional, organització i estructura  Normativa (en sentit ampli: estatuts, rri,...)  Funcions i tasques de l’entitat  Organigrama (en sentit ampli: entitats vinculades)  Identificació dels responsables i càrrecs  Perfil i trajectòria dels responsables (breu CV)  Retribucions òrgans direcció o administració (subvencions o ajuts de més de €)  Identificació de l’entitat i dades de contacte

Obligacions de transparència  Informació de rellevància econòmica  Pressupost  Comptes anuals i auditoria  Contractes adjudicats per l’administració (5 anys)  Objecte + import + durada + modificacions posteriors + pròrrogues + subcontractacions  Convenis de Col·laboració amb l’administració (vigents)  Data + parts + objecte + obligacions + durada + modificacions posteriors + informació compliment  Subvencions i ajuts públics (5 anys)  Import + objecte + beneficiaris + retribucions òrgans de direcció o administració Els contractes del sector públic inclouran les obligacions dels adjudicataris de facilitar informació

Obligacions de transparència Com hem de complir amb les obligacions?  A través del lloc web i seus electròniques  A través dels portals de les administracions (només entitats amb finalitats culturals o socials de menys de € de pressupost  En format electrònic  De manera gratuïta i de fàcil accés  De manera estructurada i clara  En format reutilitzable

Obligacions de transparència Les entitats són responsables de la informació que publiquen  Informació veraç i objectiva  Constant i actualitzada  Fàcilment accessible i comprensible  Ordenada temàticament i cronològicament  Formats fàcilment comprensibles  Indicadors objectius  Les obligacions de la llei són de mínims  Principi d’accessibilitat universal (per a tothom)

Obligacions de transparència Règim sancionador (llei catalana)  Amonestacions  Declaracions d'incompliment amb publicitat  Multes des de 600€ a €  Inhabilitació per rebre ajuts públics d’1 a 5 anys  Suspensió per poder contractar amb l’administració pública (fins a 6 mesos)

Gestió de persones

Tipologia de relació  Voluntariat  Autònom/a  Treballador/a (la relació laboral)  Ponents en jornades i congressos

Gestió de persones

Gestió de persones: Inspecció de treball Criteris de la inspecció de treball La qualificació que donem des de l’entitat a la relació és irrellevant. Les obligacions determinen la naturalesa de la prestació No cal que hi hagi una dedicació exclusiva ni que sigui el mitjà de vida fonamental de la persona És decisiva l’existència d’una retribució a canvi de la prestació d’uns serveis Compensació de despeses vs. Retribució IrregularitatPeriodicitat dels pagaments VariabilitatUniformitat de les quantitats Despeses reals i justificadesRetribució per un servei

Gestió de persones: Inspecció de treball Dificultats habituals per a la contractació de persones  Costos econòmics: seguretat social, irpf, gestoria,...  Falta de formació / informació  Resistència de la junta directiva: sempre s’ha fet així  Resistència per part dels treballadors: cobrament d’altres prestacions (atur, jubilació,...), declaració renda dels pares/mares, incompatibilitats administració,...  Resistència per part dels socis: increment quotes  Administració pública: convenis molt ajustats

Gestió de persones: Voluntariat Carta del Voluntariat de Catalunya Avantprojecte de Llei del Voluntariat a Catalunya i estatal Definició del voluntariat El conjunt d’activitats d’interès general (també esportives) Dutes a terme per persones físiques De forma lliure, altruista i solidària A través d’organitzacions privades no lucratives D’acord amb programes o projectes concrets Que no es realitzin en virtut d’una relació laboral, funcionarial, mercantil o qualsevol altra retribuïda

Gestió de persones: Voluntariat Principals obligacions envers el voluntariat 1.Llibre o registre dels voluntaris Data d’incorporació, tasques i capacitació, horari,... 2.Document de compromís amb el voluntariDocument de compromís Per escrit: funcions, tasques, durada, drets i deures 3.Contractar assegurança 4.Rescabalar les despeses, si així s’ha acordat 5.Pla de voluntariat i de formació 6.Estatuts entitats: participació dels voluntaris

Gestió de persones: Voluntariat Tipus de despeses habituals Vestuari: roba, calçat,... Equipament: estris, material,... Manutenció i estància Formació Transport D’altres despeses: mòbil?,... Públic Privat Peatge Aparcament Quilometratge

Gestió de persones: Contractació laboral Persones contractades laboralment Dependència Voluntarietat Alienat Retribució Principals obligacions de les entitats Signatura digital Alta d’empresa Alta treballadors/ores Contracte laboral Fulls de salari (nòmines) TC’s IRPF Prevenció de riscos laborals Pla d’igualtat,...

Gestió de persones: Contractació laboral Règims aplicables Règim general (estatut dels treballadors i convenis d’aplicació) Règim d’alta direcció (RD 1382/1985) Règim dels esportistes professionals (RD 1006/1985) Definició del contracte de treball Un contracte de treball és un acord entre dues parts pel qual una, el treballador, es compromet a prestar un servei per compte d’un empresari a canvi d’una retribució

Gestió de persones: Contractació laboral Tipologia de contractes El contracte indefinit El contracte fix discontinu Contractes temporals: Obra i servei Eventual Interinitat Per a la majoria d’entitats: fix discontinu a temps parcial Declaracions tributàries El model 145 El model 111 i el model 190 Certificat d’ingressos i retencions

I ara què? Pla de Regularització Saber on estem Anàlisi de la situació real del club Llistat de persones i quantitats Pla d’acció i de regularització del club Determinar objectius i accions amb un calendari Buscar l’assessorament i la formació necessària Partir d’un pressupost de base zero Costos: gestió laboral + prevenció riscos laborals + regularització treballadors

Per on començar: diagnosi de la situació i hipòtesis de treball NOMFUNCIONSQUANTITATPREV. COSTOBSERVS Nom 1Entrenador950€1.050€--- Nom 2Jugador700€740€--- Nom 3Monitor200€268€--- Nom 4Entrenador90€DespesesVoluntari Nom 5Monitor60€DespesesVoluntari

Exemples pràctics Cas 1 Entrenador que va al club dues hores dues tardes i els dissabtes de partit i el club li paga 200€ Simulació 1Simulació 2Simulació 3 COST D’EMPRESA292,75€268,16€200€ - Seg.Soc. Club74,41€68,16€50,95€ SOU BRUT218,34€200€149,50€ - Cotització treb.13,97€12,80€9,57€ - IRPF (ret. 2%)4,37€4€2,99€ SOU NET200€183,20€149,50€

Exemples pràctics Cas 2 Entrenador que va al club quatre hores tres tardes i els dissabtes de partit i el club li paga 700€ Simulació 1Simulació 2Simulació 3 COST D’EMPRESA1,024,63€938,56€700€ - Seg.Soc. Club260,44€238,56€177,93€ SOU BRUT764,19€700€522,10€ - Cotització treb.48,91€44,80€33,42€ - IRPF (ret. 2%)15,28€14€10,44€ SOU NET700€641,20€478,24€

Recursos i serveis d’interès Servei d’Assessorament gratuït per entitats Formulari assessorament a Xarxanet.orgFormulari assessorament Àrees d’assessorament: comptabilitat, impostos, voluntariat, gestió laboral, assegurances, formació, projectes, blocs,... Webs d’interès Voluntariat.org Xarxanet.org: web, butlletins,...Xarxanet.org Eina d’autodiagnòstic per avaluar estat de la gestió de les entitatsEina d’autodiagnòstic Guia per a Entitats Esportives de CatalunyaGuia

Suport Associatiu Víctor García

MOLTES GRÀCIES PER LA SEVA ATENCIÓ! #penjat1medalla

PROBLEMÀTICA ACTUAL DE LES ENTITATS ESPORTIVES Roberto Malo – Unió de Federacions Esportives de Catalunya Tona 19 de febrer de 2015 ENTITATS ESPORTIVES SENSE ÀNIM DE LUCRE: NOVETATS FISCALS I LABORALS

PROBLEMÀTICA ACTUAL DE LES ENTITATS ESPORTIVES Febrer de 2015

1.Els greuges a l’esport català. 2.Actualitat de les inspeccions de la Seguretat Social. 3.Mirant al futur. CONTINGUT DE LA XERRADA

1.L’IVA. 2.L’Impost de societats. 3.La Llei de transparència. 4.La Llei contra el blanqueig de capitals. 5.El voluntariat. 6.D’altres: llicència única, llei de professionals de l’esport, llei de costes... ELS GREUGES A L’ESPORT CATALÀ

L’IVA -Exempció només als clubs i federacions per la prestació de serveis esportius a les persones. -No exempts: oci, lliurament de bens o d’altres serveis, serveis prestats per professionals... -No es pot renunciar a l’exempció. -Quan entres a la roda ja no surts

NOVA LLEI DE L’IMPOST DE SOCIETATS -A partir de 2015 obligació de presentació de l’impost de societats. -La comptabilitat ha de separar ingressos i despeses exempts i no exempts. -Problemàtica ingressos exempts i no exempts.

LLEI DE TRANSPARÈNCIA -Afecta a entitats que rebin més de € de subvenció o més de si superen el 40% dels ingressos. -Obligació de publicar a la web la informació. -Si no s’arriba a € d’ingressos, es faran servir els mitjans electrònics de l’Administració de la que vinguin la major part d’ajudes.

OBLIGACIONES IMPUESTAS POR LA LEY DE TRANSPARENCIA INFORMACIÓN INSTITUCIONAL (art. 6) INFORMACIÓN ECONÓMICA, PRESUPUESTARIA Y ESTADÍSTICA (art. 8) ESTRUCTURA ORGANIZATIVA FUNCIONES NORMATIVA APLICABLE CONTRATOS CONVENIOS SUBVENCIONES Y AYUDAS PÚBLICAS PRESUPUESTOS CUENTAS ANUALES E INFORMES DE AUDITORÍA RETRIBUCIONES ALTOS CARGOS Las que se especifican en los arts. 3 y 4 del R.D. 1835/1991, de 20 de diciembre, de Federaciones Deportivas Españolas y Registro de Asociaciones Deportivas. Ley 10/1990, de 15 de octubre, del Deporte. Real Decreto 1835/1991, de 20 de diciembre, de Federaciones Deportivas Españolas. Resto normativa aplicable a cada entidad deportiva (Estatutos, Reglamentos, etc.). En el caso de las Federaciones Deportivas Españolas: Orden ECI/3567/2007, de 4 de diciembre, por la que se regulan los procesos electorales en las Federaciones Deportivas Españolas. Código de Buen Gobierno. Organigrama actualizado que identifique a los responsables de los diferentes órganos. Perfil y trayectoria profesional (C.V.) de los integrantes de sus órganos. Objeto y duración. Importe licitación y adjudicación. Procedimiento celebración. Instrumentos de publicitación. Número licitadores. Identidad del adjudicatario. Modificaciones del contrato. Desistimiento y renuncia. Porcentaje sobre total presupuesto de la entidad. RELACIÓN DE CONTRATOS RELACIÓN DE CONVENIOS Partes firmantes. Objeto y duración. Modificaciones. Partes obligadas. Obligaciones económicas convenidas. Subcontrataciones (adjudicatarios, procedimiento seguido e importe de la misma) Importe. Finalidad. Beneficiarios. Presupuesto aprobado en la Asamblea. Estado de ejecución trimestral. Copia cuentas anuales. Copia informes auditoría. Informes de auditoría y fiscalización de carácter complementario. Retribuciones anuales (en metálico y en especie) de los altos cargos y máximos responsables de la Entidad (Presidente, Secretario General, Gerente, Tesorero, Director Técnico y miembros de órganos que perciban retribuciones). Indemnizaciones percibidas con ocasión del abandono del cargo. 76

LLEI DE BLANQUEIG DE CAPITALS -Obligació d’identificar a les persones que aportin o rebin quantitats a títol gratuït a partir de 100 €, guardant la informació 10 anys. -Obligació de comunicar les operacions dubtoses. -Implementar procediments per garantir la idoneïtat dels membres dels òrgans de govern i d’altres càrrecs de responsabilitat.

ACTUALITAT DE LES INSPECCIONS DE LA SEGURETAT SOCIAL -Estudi del govern de l’estat. -Entrevista amb la Directora Territorial de la seguretat social: La marginalitat (no habitualitat, ni regularitat en els pagaments, ni per tothom ni superior al SMI). Sense campanyes, la Generalitat també. Regularitzar mínimament. Responsabilitat per accidents.

1.Informació, formació i assessorament comptable, tributari i legal. 2.Esforç per part de tots: administracions, famílies, directius, entitats... 3.La UFEC: pressió mediàtica, ajuda a les federacions i indirectament als clubs. 4.Assegurança. MIRANT AL FUTUR

MOLTES GRÀCIES PER LA SEVA ATENCIÓ! #penjat1medalla