LÍMITS: EDUCAR EN LLIBERTAT
1. TREBALL COOPERATIU ESCOLA BRESSOL SANT JORDI-EL RACÓ
Neix fruit de coordinacions d’ambdós serveis Voluntat de treball en xarxa Un projecte comú Necessitat de cohesió i coordinació de tots els agents implicats en infància
2. EL PERQUÈ DEL PROJECTE
Constatació per part de les famílies usuàries de l’Escola Bressol Sant Jordi i l’Espai Familiar El Racó de preocupacions comunes entorn a l’establiment de límits i hàbits. Estils educatius massa permissius: accent en desitjos més que en necessitats reals. Manca de confiança en les potecialitats de l’infant: Sobreprotecció Poca adequació al ritme propi de l’infant Infants poc segurs i mancats d’estímuls per esdevenir autònoms Manca de cooperació i actituds i conductes pròpies d’edats més primerenques.
Pas autoritarisme a educació en valors: Detecció de confusió per gran afluència d’informació desde diferents fonts: mitjans de comunicació, revistes, llibres, professionals, etc. L’adult perd cofiança en el seu rol com a principal educador i no escolta el seu instint natural coma pare i mare. Pas autoritarisme a educació en valors: perill de caure en models permissius, no democràtics i fins i tot agressius. Pèrdua d’autèntica autoritat davant l’infant Repte: construïr alternatives que ajudin a crèixer l’infant i que donin seguretat i confiança a l’adult.
3. L’EXPOSICIÓ
A QUI S’ADREÇA Famílies amb infants menors de 3 anys Escoles bressol Espais familiars Espais públics (biblioteques,centres culturals, etc)
OBJECTIUS Oferir un model educatiu democràtic, alternatiu als estils autoritaris i permissius. Afavorir la reflexió entorn a la veritable competència dels pares com a principals educadors. Propicar un treball en xarxa dels diferents agents implicats en l’educació dels infants. Presentar l’establiment de límits a través de les activitats quotidianes: menjar, dormir, higiene, vestir-se, saludar, recollir explorar.
METODOLOGIA Diferents espais referents a la vida quotiana 9 ambients: Camí a l’exposició Presentació de l’exposició 7 racons representant hàbits i situacions: Higiene Recollida Exploració Dormir Menjar Vestir-se Habilitats socials
Camí a l’exposició Petjades de cartolina Contenen il·lustracions de Francesco Tonucci Indiquen la ubicació de l’exposició.
Presentació de l’exposició Plafó amb informació bàsica: Guia de l’exposició Fletxes indicadores dels racons Peus de valoració Dossier per als pares Conte metafòric
Racó de la higiene Espai ubicat proper al bany Escenifica l’hàbit d’anar al lavabo
Racó de la recollida Escenifica un joc de construcció o trencaclosques Simbolitza la idea d’ordre
Racó de l’exploració Simbolitza les possibles dificultats que un infant ha de superar en tota exploració
Racó del dormir Escenifica un dormitori Aporta idees sobre l’hàbit d’anar a dormir
Racó del menjar Escenfica una taula parada i una cuina Representa l’hàbit de l’alimentació
Racó de vestir-se Espai que representa l’hàbit de vestir-se sol/a
Racó de les habilitats socials Ubicat a l’entrada de l’espai Representa l’hàbit de saludar
ACTIVITATS ENTORN L’EXPOSICIÓ Per als adults: Activitats de reflexió en grup Dinamitzades per professionals de l’educació Objectiu: reflexionar sobre els diferents estils educatus Per als infants: Activitats lúdiques, realitzades individualment o en grup Possibiitat de fer-les a l’aula, espai familiar o a casa Objectiu: apropar als infants els conceptes de l’exposició:hàbits, rutines, etc.
FEM-LA CRÈIXER!