Les competències bàsiques TIC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
Josep Montané Capdevila
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
CATÀLEG DE QUALIFICACIONS PROFESSIONALS
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS MONTCADA, Gener-2013.
Toca fusta FENT DECORATS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Reflexions al fil de l’Euneos
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Les competències bàsiques a la LOE i als “curricula”
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
La gestió per processos
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Tesis Doctorals en Xarxa
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
EL PLA DE LECTURA DE CENTRE (PLEC)
Proposta metodològica inclusiva per treballar en contextos plurilingües l’aprenentatge de les ciències i la llengua i el desenvolupament del treball cooperatiu.
Cap a una educació plurilingüe: conceptes clau, estratègies i eines
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
El currículum a l’educació primària
Comencem a definir el concepte
Les competències bàsiques TIC
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
COORDINACIÓ D’ACTIVITATS EUROPEES
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
AL RIU NOMÉS HI HA AIGUA? UN CONTEXT PER TREBALLAR BIODIVERSITAT, ESTADÍSTICA I ÚS DE LES TIC A 1r D’ESO.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Les competències bàsiques TIC Montse Ardid, Pilar Casals, Neus Liñan, J.L. Tejeda, Jordi Vivancos Grup EIXTIC Febrer-Juny 2000

Els orígens del treball Demandes dels assessors i dels centres Document “Identificació de les competències bàsiques en l’ensenyament obligatori” Disponibilitat de referents internacionals

Vers un nou escenari educatiu Aprenentatge Itineraris diversificats Multimèdia Treball col·laboratiu Transacció Pensament crític Actitud proactiva Materials autèntics Activitats d’exploració i recerca Ensenyament Seqüència única “Unimèdia” Treball individual Transmissió informació Coneixements factuals Resposta reactiva Context artificial Aprenentatge passiu

Evolució del rol de les TIC 1992 Eix Transversal (Educació Primària). Tractament integrat dins les diverses àrees del currículum (ESO). 2000 les TIC com una competència instrumental bàsica al mateix nivell que la lectura, l’escriptura i el càlcul. Per garantir la igualtat d’oportunitats, tot l’alumnat en finalitzar l’escolarització obligatòria, cal que assoleixi el domini de les habilitats i recursos tecnològics bàsics al mateix temps que les estratègies i procediments informacionals vinculats a les TIC.

El concepte de competència bàsica Capacitat de produir un nombre infinit d’accions no programades (Chomsky). El concepte de competència inclou tots els sabers: teòrics (conceptes), pràctics (procediments) i actitudinals.

Nivells de concreció 1 Definició de la competència Identificació de les dimensions 2 Seqüenciació per cicles i etapes 3 Exemplificacions a les diferents àrees

Components de la Competència

Les dimensions identificades Impacte històrico-social Alfabetització tecnològica Instruments de treball intel·lectual Eina comunicacional Control i modelització

Impacte històrico-social Comprendre l’impacte ètic, cultural i social relacionat amb les TIC. Desenvolupar pràctiques responsables en l’ús dels sistemes tecnològics i en el tractament i difusió de la informació.

Alfabetització tecnològica Comprendre la naturalesa de les TIC com a objecte i producte tecnològic. Dominar les estructures i els conceptes necessaris per a utilitzar eficaçment les TIC. Dominar les destreses bàsiques necessàries per a la utilització de les TIC.

Instruments de treball intel·lectual Enriquir el procés de treball intel·lectual i la creativitat amb l’ajut de les TIC. Emprar les TIC per cercar, localitzar, avaluar i recuperar informació a partir d’una àmplia diversitat de fonts. Utilitzar les TIC per realitzar el tractament de les dades i presentar els resultats en diferents formats. Aprendre a treballar en equip en entorns de treball col·laboratiu.

Eina comunicacional Emprar els diferents canals i modalitats de comunicació que proporcionen les TIC per trametre i rebre informació de forma efectiva. Utilitzar les TIC per interactuar i col·laborar amb audiències diverses. Valorar les implicacions de les eines de comunicació en l’entorn social i cultural.

Control i modelització Emprar les TIC de forma apropiada i efectiva per tal de crear i explorar models, resoldre problemes i prendre decisions. Mesurar i controlar elements de l’entorn a través de les TIC.

Segon nivell de concreció Esborrany de seqüenciació per cicles i etapes educatives de l’educació obligatòria de les 5 dimensions de la competència.

Què ens falta? Contrastar i validar la definició de la competència TIC i la seva seqüenciació (hivern 2000-2001). Identificar i divulgar exemples de tercer nivell (primavera 2001). Document final “ Competència TIC” (estiu). Estudiar la incidència de la competència TIC a la formació inicial i permanent.

Difusió Fòrum de Competències bàsiques Presentació SGTI Seminaris XTEC Espai de debat al WebCT

Principals fonts consultades Catalunya en xarxa. Pla estratègic per a la Societat de la Informació. (Abril 1999). e-Europe Initiative. An Information Society For All. European Commission. (Desembre 1999). Information and Communication Technology 5-14 consultation Draft. Scottish Consultative council on the Curriculum. (Octubre 1999). Information and Comunication Technology, An Interim Program Of Studies: Kindergarten To Grade 12 (Alberta 1998) ISTE -- National Educational Technology Standards (NETS - Estats Units) 1998. L'intégration des TIC au curriculum scolaire: Un référentiel pour la competénce transversale (Québec) 1998-99.