Tema 2. Representació de la Terra

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
Advertisements

Els mapes: Un croquis Primers mapes de navegació o Portolans:
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
COM FUNCIONA UNA BRÚIXOLA:
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
Superfícies.
Això vol ser un homenatge a la sardana
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
ORIENTACIÓ I COORDENADES GEOGRÀFIQUES
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
BAUHAUS, una escola d’art
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
Orientació per mitjans naturals
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
El Planeta Terra.
6è de Primària Escola El Cim
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
Tècniques de representació gràfica
Tècniques d’orientació
El camp magnètic Qualsevol imant crea un camp magnètic (línies de forçes) al seu voltant que es pot observar amb llimadures de ferro.
Les fraccions Sisè B curs
UNITAT 1: Els nombres reals (I)
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
CALES DE L’ESCALA.
Creació d’un mapa personalitzat
ELS NOMBRES ENTERS.
PRESENTACIÓ CRÈDIT DE SÍNTESI 1r ESO
Una forma fàcil d'obtenir algunes fórmules
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Termes i expressions algebraiques
DE LA DURADA AL RITME.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Som nois i noies de 5è de l’escola Seat
Matemàtiques 3er E.S.O..
Classificarem la prova en 3 categories:
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
LA BELLESA BLAVA.
PROPIETATS DE LA LLUM La llum es propaga en línea recta.
ACTIVITATS D’ORIENTACIÓ A LA CLASSE
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
PETITS TALENTS CIENTÍFICS
ENS ORIENTEM AMB LA BRÚIXOLA
CAMP APRENENTATGE VALLS D’ÀNEU
La brúixola Nom: Curs:.
Tema 5: Nombres naturals i enters
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
(posició d’equilibri)
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
COM NEIX UN PARADIGMA?.
COM FUNCIONA UNA BRÚIXOLA:
Ciències socials, geografia i història Primer curs
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Les fraccions Sisè B curs
La Terra i la Lluna.
Això vol ser un homenatge a la sardana
Consum per substàncies per any (últim mes)
Tatiana Fichter Nogal Bárbara Congost Gascó.
Organització i creixement
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
La representació dels objectes
COM NEIX UN PARADIGMA?.
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Els nombres racionals es poden representar sobre la recta numèrica.
LA TERRA, PLANETA DEL SISTEMA SOLAR Lourdes Escobar. Primer d’ ESO.
Transcripción de la presentación:

Tema 2. Representació de la Terra Localització i representació

1.- ORIENTAR-SE Segurament alguna vegada has preguntat a algú com podies arribar a una adreça determinada. Aquesta persona, per orientar-te, haurà fet servir expressions com: Quan arribis a la farmàcia, tomba cap a la dreta Continua recte Gira cap a l'esquerra després de l'escola Orientar-se amb punts de referència Orientar-se en alguns espais, com el desert, el mar o el bosc, és molt difícil. Per això, les persones hem buscat punts de referència: el Sol i les estrelles, que ocupen una posició fixa al cel, és a dir, sempre estan al mateix lloc.

1.- ORIENTAR-SE Amb el Sol i les estrelles podem trobar els punts cardinals. Orientar-se amb el sol: els punts cardinals Els punts cardinals són: el NORD (septentrional o boreal)  el SUD (meridional o austral) l'EST (oriental o llevant) l'OEST (occidental o ponent)

1.- ORIENTAR-SE Els punts cardinals Per orientar-nos cal trobar el nord i, a partir d'ell, les altres direccions. Al matí, el Sol surt per l'est i, al vespre, es pon per l'oest. Si sabem això, ja podem situar els altres punts cardinals.

1.- ORIENTAR-SE Orientar-se amb les estrelles i la natura Les estrelles La natura L'única estrella que sempre veiem La vegetació creix més cap al al mateix lloc és l'estrella polar, on toca més el Sol. que assenyala el nord de la Terra, i la Creu del Sud indica el sud de la Terra.

1.- ORIENTAR-SE Orientar-se amb els aparells La brúixola Un instrument per orientar-se és la brúixola. És un aparell molt antic inventat a la Xina. L'agulla de la brúixola sempre assenyala el nord.

1.- ORIENTAR-SE Altres aparells L'astrolabi El sextant El GPS (inventat pels àrabs )

2.- LES PROJECCIONS La Terra té una forma semblant a una pilota. Representar-la en un paper és molt difícil. Les projeccions són la manera de representar un globus terraqüi en un pla. Les dues projeccions més conegudes són: La projecció de Mercator La projecció de Peters

2.- LES PROJECCIONS La cartografia és la ciència que fa mapes. Un mapa és un dibuix de tota la Terra o només d'una part. Un mapamundi o planisferi és un mapa de tota la Terra. Planisferi utilitzat a Europa Planisferi utilitzat a la Xina Planisferi utilitzat als països àrabs i islàmics Planisferi utilitzat a Rússia

2.- LES PROJECCIONS Elements d'un mapa: la llegenda i l'escala La llegenda d'un mapa es troba normalment a la seva part inferior, i és on s'expli- quen els símbols representats Escala L'escala informa de la quantitat de vegades que ha estat reduït un territori de la realitat per poder-lo representar en un mapa. Hi ha dos tipus d'escala: gràfica (un segment graduat) i numèri- ca (una fracció).

(clima, població, temps, etc.). 2.- LES PROJECCIONS Tipus de mapes Hi ha diferents tipus de mapes segons la informació que volem representar: Mapes físics Mapes polítics Mapes temàtics Mostren el relleu d'un territori. Mostren els límits d'un lloc. Mostren un fet concret (clima, població, temps, etc.).

3.- LÍNIES IMAGINÀRIES Línies imaginàries: són les que ens ajuden a situar un lloc a la Terra; només hi són als mapes. Línies imaginàries La Terra gira al voltant del seu eix: a un extrem hi ha el pol Nord i a l'altre el pol Sud. Els paral·lels són línies imaginàries que van d'est a oest. El més important és l'Equador, que divideix la Terra en dos hemisferis o meitats iguals: l'hemisferi nord i l'hemisferi sud. Els meridians són línies imaginàries que van del pol Nord al pol Sud, el més important és el meridià zero o de Greenwich. Divideix la Terra en est i oest.

3.- LÍNIES IMAGINÀRIES

3.- LÍNIES IMAGINÀRIES Fusos o zones horàries Quan aquí és de dia, en altres llocs de la Terra és de nit; aquesta diferència horària ve marcada pels fusos horaris, que són cadascuna de les 24 zones (una per cada hora del dia) en què s'ha dividit la superfície de la Terra. Del meridià de Greenwich o 0º cap a l'est, hem de sumar hores i cap a l'oest les hem de restar. Per exemple: quan a Espanya són les 12 del migdia, • a la Xina són 8 hores més, és a dir, són les 20 hores o les 8 de la tarda. • a la costa Atlàntica dels EUA són 5 hores menys, és a dir, són les 7 hores del matí. Fusos o zones horàries

3.- LÍNIES IMAGINÀRIES Coordenades geogràfiques Per situar qualsevol lloc de la Terra hem de saber la seva latitud i la seva longitud. La latitud és la distància, mesurada en graus, de qualsevol lloc de la Terra respecte de l'equador. Pot ser nord o sud. La longitud és la distància, mesurada en graus, de qualsevol punt de la Terra respecte del meridià zero. Pot ser est o oest. Latitud Longitud

3.- LÍNIES IMAGINÀRIES Coordenades geogràfiques Podem localitzar un punt al planisferi coneixent les seves coordenades; el punt A es troba a 40ºN i 0º; el B a 20ºN i 120ºE; el C a 40ºS i 80ºO i l'E a 60ºN i 40ºE. Per mirar la latitud hem de seguir els paral·lels, i per a la longitud, els meridians.