PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque 1882-1963.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ELS LLENGUATGES VISUALS
Advertisements

PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
FAUVISME ORIGENS: 1905 Exposició col·lectiva al Saló d’ Automne de Paris. Reben el nom de “Fauves” per part d’un crític d’art que durant l’exposició.
GASPARD MONGE GIRARD DESARGUES.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
Ciència, tècnica i societat
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Composició IV Wasily Kandinsky
George Braque.
BAUHAUS, una escola d’art
L’Univers Com es defineix l’Univers?
Composició IV Wasily Kandinsky
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
Característiques i classificació.
Tableau II Piet Mondrian
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
UD: EXPRESSIÓ GRÀFICA: perspectives
Tècniques de representació gràfica
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
Tableau II Piet Mondrian
Creació d’un mapa personalitzat
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
T E O R I A D E L C O L O R Que cal saber sobre el color?
Figura ajaguda. H. Moore 1938.
MAPES MENTALS TONI BUZAN
Laia Martín Calderón Gerard Redondo Huelín Quique Talabán Martínez
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
Impressionisme i postimpressionisme
EL BOSC DE COLLSEROLA A LA PRIMAVERA
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
DE LA DURADA AL RITME.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
NOVETATS ESPAI MARGALEF
La matèria.
Projecte interdisciplinari:
Interior holandès I Joan Miró
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
PARC DEL LABERINT D’HORTA
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Què existeix i què no existeix.
EL CUBISME SINTÈTIC PICASSO/BRAQUE.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
Gèneres Musicals.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
SURREALISME PARANOIC-CRÍTIC
Castell de Gelida És un castell del municipi de Gelida. El tipus de construcció, era una fortificació que es troba a l’Alt Penedès. Exactament, el carrer.
DONA II DE KOONING.
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Dibuix Tècnic Sistemes de representació.
Matemàtiques Geometria.
Proposta 8.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Les Avantguardes (principis segle XX)
DESCRIPCIÓ DELS HORITZONS.
LES MÀQUINES.
ART MODERN.
PROFUNDITAT.
Transcripción de la presentación:

PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque 1882-1963

                       Cases a l’Estaque Viaducte de l’Estaque

1.- Dades bàsiques Autor: George Braque Cronologia de l’obra: 1908             Títol: Paisatge de l’Estaque             Autor: George Braque             Cronologia de l’obra: 1908        País: França Estil: Cubisme analític Material i tècnica:Pintura a l’oli Suport: tela Ubicació original:- Ubicació actual: Kunstmuseum, Basilea.            

2.- Breu biografia Fundador, juntament Picasso, del cubisme, el moviment artístic més trencador amb el passat pictòric del segle XX. Van analitzar conjuntament les formes desenvolupant el cubisme analític i el sintètic, treballant junts fins la 1a. Guerra Mundial. Després de la guerra van seguir camins diferents dins del cubisme.

El cubisme forma part de les anomenades Primeres Avantguardes El cubisme forma part de les anomenades Primeres Avantguardes. En aquestes hi trobem diferents moviments com el fauvisme, el futurisme i l’expressionisme. El cubisme va ser un moviment cerebral: pretenia utòpicament representar la tridimensionalitat en un pla bidimensional.

Cubisme sintètic

3.- Descripció fomal a.- Descripció: El tema és un paisatge. Són els afores d’un poble que es retalla al fons. Hi porta un camí vorejat de roques i arbres. b.- Iconografia: Aquest és un dels paisatges que Braque va pintar a l’Estaque (Provença) el 1908. Durant un estiu a l’Estaque, Braque, influït per una mostra antològica de Cézanne, començà a pintar descomponent la realitat per tornar-la a compondre des d’un punt de vista que contenia diverses visions d’un mateix element.

c.- Funció: Estètica. d.- Forma i composició: Forma: Oberta o pictòrica Composició: Tancada Simetria: No n’hi ha. Encara que el quadre transmet una sensació d’ordre. Geometria: els diferents elements, siguin les cases sigui la natura, estan representats mitjançant figures polièdriques com quadrats, rectangles i trapezis, a més d'altres formes complexes. El resultat són uns volums semblants als del cristall de quars que se superposen encara que sense perdre l'autonomia. e.- Línies compositives: Diagonals corbades.

Recursos tècnics Pinzellada:La tècnica a base de pinzellades menudes fa vibrar la superfície Color:la gamma cromàtica ja presenta, com en la resta de l’obra, característiques del cubisme: intensa reducció de la gamma cromàtica i ús de només dues gammes de color, una de càlida amb ocres i grocs i una de freda amb grisos verdosos. Tampoc no hi ha gradació de tons entre els primers plans de la composició i els darrers: el tractament del color és el mateix per als objectes propers que per als llunyans; així, s’abandona el recurs que la pintura tradicional feia servir per fingir la tercera dimensió. Llum:No hi ha un únic focus de llum: llum i ombra es van juxtaposant d’una manera arbitrària i els contorns de les formes són discontinus; per això veiem la representació fragmentada. Perspectiva: No s’utilitzen les lleis clàssiques de la perspectiva. EI quadre resultant és un món sense horitzó, tancat en si mateix.

4.- Significat de l’obra a.- Elements propis de l’estil: Aquesta obra pertany al cubisme analític, que buscava el principi de simultaneïtat en diversos angles per poder representar les tres dimensions, Per aquest motiu es redueixen els volums a prismes i s'utilitza la incidència de la llum de manera molt arbitrària, sense crear perspectiva. Això crea una fragmentació de les formes mitjançant la qual s'intenta analitzar la sintaxi del paisatge i trobar-hi les claus de l'estructura intema, tridimensional.  L'exposició antològica de l'obra de Cézanne que es va celebrar l'any 1907 va impressionar Braque de tal manera que canvià el concepte sobre la pintura. Fascinat per la geometria del postimpressionista, l'artista pintà a la seva casa de l'Estaque aquests paisatges fets de volums geomètrics.   Si els seus primers temps havien estat marcats per la col.laboració amb Picasso, i la recerca de les formes pures a partir d'un plantejament intel·lectual fonamentat en la geometria, després de la Primera Guerra Mundial, en la qual va ser greument ferit, començà la seva carrera individual amb un estil més personal, caracteritzat pels colors brillants, el treball sobre la textura de les superfícies, i la reaparició de la figura humana.

b.- Relació entre forma i funció: Braque procura investigar sobre el fenomen pictòric, independentment de la realitat visual; per això, la seva pintura és la dissecció de la realitat visual.  El cubisme va seguir, per camins molt diferents als utilitzats a la pintura clàssica, el principi de Leonardo da Vinci segons el qual el pintor no és solament un espectador, i va oferir una versió del que veia el pintor en comptes d'intentar reflectir la realitat tal com ho faria un mirall. Aquesta aportació fou fonamental per a les generacions següents i influencià pintors tan diferents com Duchamp o Mondrian. Les característiques fonamentals de Braque són la mesura i la claredat. A Braque es deuen alguns dels descobriments claus de l'art contemporani, com són: el plantejament del problema pictòric en termes d'espai; els pigments barrejats amb sorra; les imitacions de fusta i marbre; i la inserció en el quadre de tipus d'impremta, lletres, nombres i signes com a motius de creació de formes reals existents només a la pintura. En canvi, la tècnica del papier collé que, posteriorment, donaria lloc als collages, la va agafar d'una obra de Picasso del 1912, Natura Morta amb una cadira de palla, que tenia un tros d'hule a la part inferior.

c.- Iconologia: Després de l'exposició retrospectiva de Cézanne (any 1906) i de l'obra Les senyoretes del carrer d'Avinyó, de Picasso (1907) que va corprendre Braque, aquest es retirà a la casa que tenia a l’Estaque per investigar-hi formalment. Des del 1908 al 1914 Picasso i Braque treballaren junts per desenvolupar el cubisme. Braque donà al cubisme el plantejament experimental basat en la recerca contínua, o sigui, el mètode; mentre que Picasso hi aportà la faceta contestatària i creativa de l'estil, la ruptura. Primer van investigar entorn del cubisme analític, del qual la sèrie de l'Estaque és una mostra, i després del 1911 inventaren el cubisme sintètic, que ja no parteix de les diverses visualitzacions de les coses sinó únicament de les imatges que la ment del pintor és capaç de representar-se. D'aquesta manera l'artista sintetitza tots els elements que componen el tema i alhora cadascun d'ells, esquematitzat, és totalment recognoscible. Els cubistes sintètics ja no descomponien els objectes per tornar a compondre'ls sinó que els sintetitzaven.  

d.- Relació entre l’època i l’obra: En una època de grans canvis en diversos camps -en medicina, en psicologia (Sigmund Freud), en física (Albert Einstein), en música (lgor Stravinsky) ... -, el món havia deixat de ser un concepte estàtic i havia esdevingut un concepte dinàmic que podia transformar­se, El cubisme va »dinamitar» la base del món artístic.   «S'ha de tractar la natura segons el cilindre, l'esfera i el con», escrigué Cézanne en una carta al pintor Émile Bernard. Tant Braque com Picasso prengueren aquest consell al peu de la lletra.

5.- Transcendència de l’obra L’obra de Braque és tan important perquè inaugura, juntament amb Picasso, la investigació cubista, A partir d'un seguit d'influències que van des de l'art primitiu fins a Cézanne, fan un pas endavant respecte a la pintura. Els impressionistes havien treballat el concepte de la llum i la seva representació pictòrica; els fauvistes havien analitzat el color; els cubistes, però, qüestionen un dels aspectes més bàsics: les formes. Així que Braque i Picasso van prescindir de les formes concretes, van obrir la pintura a tot tipus d'experimentació, un procés que culminà en l'abstracció. El cubisme és, sense cap mena de dubte, la pedra clau de tot l'art del segle xx.