C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Competències ètiques en la formación universitària
Advertisements

Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
“Programar per gestionar la progressió dels aprenentatges”
Elaboració d’un projecte telemàtic de primària
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l´alumnat: LA PROGRAMACIÓ D´UNA U.D. CURS MONTCADA, Gener-2013.
Toca fusta FENT DECORATS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
El disseny curricular d’educació primària
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
LA NOVA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
MAPES CONCEPTUALS.
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
L’Expressió escrita.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES I ESTRÀTEGIES DOCENTS
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
Projecte d’Itineraris Formatius
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
LES FUNCIONS DE SUPORT A L’ESCOLA.
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
La gestió curricular de competències
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
Treball i aprenentatge en xarxa
Les pràctiques curriculars del grau d’Informació i Documentació
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Nova taxonomia de tasques Webquest de Berni Dodge
El currículum a l’educació primària
Les competències bàsiques TIC
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Convivència i Mediació Escolar
J. C. Aguado, E. Carrera, J. Cendra, A. Sabater Pruna i J. Segalàs làs                                                                                        
Presentació assignatura
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
“Les Ciències de la naturalesa al Treball per Tasques”
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Trobada monogràfica sobre Treball de Recerca
Transcripción de la presentación:

C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008 COMPETÈNCIES BÀSIQUES: JUSTIFICACIÓ SOCIOEDUCATIVA I DESENVOLUPAMENT CURRICULAR C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008

Elements generals de la reflexió Paper social del coneixement.Del sistema educatiu al socioeducatiu Del coneixement conceptual al competencial. El nou disseny curricular i les competències bàsiques. Implicacions: Programació, metodología, treball a l’aula i avaluació

CANVIS EN LA NATURALESA DELS CONTINGUTS D’APRENENTATGE Elements justificadors del canvi: Creixement exponencial del coneixement. Profunda fragmentació (processos d’especialització). Ràpida obsolescència. Necessitat d’un nou tipus de coneixement.

DEL CONEIXEMENT CONCEPTUAL AL DESENVOLUPAMENT COMPETENCIAL El coneixement competencial com a sistema integrat d’interacció entre conceptes, capacitats, habilitats i actituds d’una banda amb contextos específics de caràcter real.

NATURALESA DEL DESENVOLUPAMENT COMPETÈNCIAL El desenvolupament competencial precisa interaccionar el coneixement amb els contextos de realitat. El conflicte cognitiu és l’estímul per a aprendre i determinar l’organització dels aprenentatges. La percepció complexa del context és la que condueix i organitza els nostres aprenentatges. El coneixement evoluciona mitjançant la negociació social i mitjançant l'avaluació de la progressió individual.

PRINCIPIS INSTRUCCIONALS I QUANT A LES ACTIVITATS D’APRENENTATGE: Dissenyar activitats amb caràcter d’autenticitat. Les activitats i els contextos d’aprenentatge han de reflectir la complexitat de la realitat. Ancorar les activitats en tasques de més envergadura.

PRINCIPIS INSTRUCCIONALS II QUANT ALS ESTUDIANTS: Recolzar a l’estudiant en el procés d’apropiació de l’activitat. Dissenyar contextos d’aprenentatge que estimulin el pensament dels estudiants. Animar a plantejar-se punts de vista i contextos alternatius. Facilitar l’anàlisi conjunt de com adquireix el coneixement i en que processos es recolza per fer-ho.

APRENENTATGE I AVALUACIÓ En els nous enfocaments avaluatius la diferenciació entre el procés d’aprenentatge i el d’avaluació és purament acadèmica. Es pretén que el professor integri el procés avaluatiu en el d’aprenentatge i li confereixi major profunditat. És fonamental que l’estudiant sigui conscient dels seus assoliments i les seves deficiències. En definitiva l’objectiu és estimular els processos metacognitius per tal d’incrementar la seva capacitat per a gestionar la construcció del propi coneixement.

PRINCIPIS DEFINIDORS Quant als continguts: L’avaluació ha de reflectir aquells que són veritablement importants en l’aprenentatge dels alumnes. Quant al context d’aplicació: Ha de reflectir la complexitat real del context. Quant al procés d’aprenentatge: L’avaluació ha de ser un instrument de millora del propi aprenentatge i de recolzament del procés instruccional.

CONSEQÜÈNCIES QUANT EL CONCEPTE Les activitats d’avaluació subsumides en les d’aprenentatge. L’avaluació com a activitat d’aprenentatge de luxe. Aparició del nou terme: “AVALUACIÓ CONTINUADA” Canvi conceptual dels termes tradicionals: Avaluació diagnostica Avaluació formativa Avaluació sumativa

Aspectes bàsics de la proposta curricular Integració dels coneixements. Funcionalitat dels aprenentatges. Autonomia personal.

Les competències bàsiques Competències transversals: Competències comunicatives (lingüística i audiovisual, artística i cultural). Competències metodològiques (tractament de la informació, comp. digital, competència matemàtica, comp. d’aprendre a aprendre. Competències personals (autonomia i iniciativa personal) Competències específiques centrades en conviure i habitar el món: Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic. Competència social i ciutadana.

Estructura de la proposta curricular Objectius Continguts d’aprenentatge Competències operatives. Resultats d’aprenentatge

Exemples Objectius: Valorar la realitat multilingüe i multicultural de la nostra societat com a font de riquesa personal i col·lectiva, prendre consciència de la importància del domini de llengües en un món cada cop més global.... Utilitzar i valorar les matemàtiques com una eina útil per a comprendre el món i per expressar informacions i coneixements sobre l’entorn, i reconèixer-les com una ciència oberta i dinàmica.

Exemples Continguts d’aprenentatge: Representar en l’espai amb els instruments de dibuix i els recursos TICS. Comprensió i ús del comptatge amb significat de quantitats discretes. Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre.

Exemples Competències específiques. Resultats d’aprenentatge: Interpretar i realitzar, amb els instruments de dibuix i els recursos TIC adients, representacions espacials (itineraris, plànols, maquetes,mapes) utilitzant referents concrets i generals, de l’entorn quotidià i d’altres àrees. Quantificar en situacions de la vida real com un aspecte que afavoreix la comparació, l’ordenació i la classificació. Conèixer el funcionament d’una biblioteca -també de les virtuals -, per a localitzar llibres de coneixements i lectures literàries.

Criteris per a la selecció i organització dels continguts Aprenentatges clau. Priorització Ordenació Seqüenciació Transferència del coneixement Transdisciplinarietat Integració Problematització

Estratègies i metodologia Treball per activitats. Espais multidisciplinars. Treball de síntesi. Projectes de recerca

Avaluació Competència operativa Activitats d’aprenentatge. Resultats d’aprenentatge. Recollida d’evidències. Valoració i retorn. Certificació.

Esquema per a presentar les unitats didàctiques Títol i justificació de la unitat. Matèria. Durada. Objectius d’aprenentatge. Continguts d’aprenentatge. Competències específiques de la unitat i contribució a les bàsiques. Criteris d’avaluació. Metodologia Reflexió sobre la pràctica

PROCÉS INSTRUCTIU IMPLICAT Selecció de la competència i disseny de les activitats d’aprenentatge a emprar. Anàlisi dels continguts d’aprenentatge implicats (de la matèria o d’altres matèries). Anàlisi de l’aportació a les competències bàsiques. Determinació del resultats d’aprenentatge previstos. Establiment dels criteris d’avaluació. Reflexió respecte de l’aportació de l’execució de l’activitat al conjunt del coneixement.

EN SÍNTESI -1- implicacions per a l’administració: Identificar les competències fonamentals en els diferents ensenyaments. Megacompetències i competències operatives. Agrupar el continguts d’aprenentatge per “clusters” afavoridors del diàleg inter i intradisciplinar. Mapes conceptuals. Preveure en el currículum activitats i espais pel desenvolupament de competències de caràcter complex. Formar el professorat pels nous reptes.

EN SÍNTESI -2- Implicacions pel professorat: Programar per activitats. Generar espais multidisciplinars pel desenvolupament de les competències complexes. Modificar la metodologia Modificar el sistema i procediments avaluatius.

EN SÍNTESI -3- Implicacions pel centre: Modificar el sistema organitzatiu. Promoure el canvi cultural entre el professorat. Promoure el treball col·laboratiu. Promoure el canvi cultural entre els estudiants i les famílies.

! MOLTA SORT i MOLTES GRÀCIES !