EL PLA INDIVIDUALITZAT EL P.I. EL PLA INDIVIDUALITZAT
EL PLA INDIVIDUALITZAT És una mesura excepcional d’atenció a la diversitat Emmarcada dins l’escola inclusiva, on l’objectiu és millorar l’èxit escolar de tot l’alumnat i donar la millor resposta educativa als alumnes més vulnerables, que presenten greus necessitats educatives i personals. Cal el compromís i la col·laboració de tots els implicats.
MARC NORMATIU DE REFERÈNCIA PER A L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT DE L’ALUMNAT - Objectius = millorar l’èxit de tot l’alumnat. - Decrets de currículum: Desenvolupament competències bàsiques. Es pot ser competent en diferent grau. - Ordres d’avaluació (articles d’atenció diversitat): Programacions de centre i d’aula. Suports i reforços. Plans individualitzats Normativa derogada: ordres de modificacions del currículum. - Previsió de desenvolupament d’instruccions específiques. 3
CAL DONAR RESPOSTA A LES NECESSITATS DE TOT L’ALUMNAT Mesures d’atenció a la diversitat: Ordinàries Específiques Excepcional
DISTRIBUCIÓ POBLACIÓ ESCOLAR CATALUNYA Alumnat 70 % (83 % OCDE) 25 % (15 % OCDE) 5 % (5 % OCDE) Mesures: 5 % personalitzades, 25 % específiques (suports i reforços), 70 % generals. 7
ON S’HA D’INCIDIR PER MILLORAR L’ATENCIÓ DIVERSITAT? 70 % ha d’incrementar Alumnat 25 % ha de disminuir 5 % possiblement no variarà Per millorar l’èxit de tot l’alumnat (finalitat de l’atenció a la diversitat) s’ha d’incidir prioritàriament en l’organització i metodologia a l’aula,en segon lloc en les mesures de reforç o suport, per últim amb plans individualitzats. 8
PLANTEJAMENT DE MESURES D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT DE L’ALUMNAT El primer nivell d’atenció a la diversitat són els contextos ordinaris i la programació d’aula. Cal preveure mesures de reforç, recuperació i ampliació per a un grup o per a alumnes individuals. Per a alguns alumnes caldrà programar de forma personalitzada. 9
ELABORACIÓ DEL PI Educació infantil i Primària El tutor és el responsable, les seves funcions: - Proposa a la CAD l’elaboració del PI. - Vetlla pel seguiment i la coordinació. - És l’interlocutor amb la família La CAD promou el PI, és la impulsora i dinamitzadora. L’equip docent, altres professionals del centre i els serveis educatius col·laboren en la realització, seguiment i avaluació. Poden participar-hi altres professionals d’altres àmbits( social, salut, etc ). Cal l’acord de la família. L’aprova el director amb el vist-i-plau de la Comissió d’Atenció a la Diversitat.
ELABORACIÓ DEL PI Educació Secundària El coordinador/a pedagògic/a del centre ha de vetllar per l’elaboració dels PI. El tutor o un altre professor pot sol·licitar a la Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD) l’elaboració d’un PI per a un alumne determinat. La Comissió d’Atenció a la Diversitat (CAD) valora la conveniència del PI i n’orienta l’elaboració. El tutor és el responsable del pla: vetllarà pel seguiment i per l’avaluació. L’elaboració del PI recau en l’equip de professorat. Poden intervenir-hi altres professionals i dels serveis educatius. L’aprova el director amb el vist-i-plau de la C A D.