La consciència fonològica a P-3

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
COMUNICACIÓ I LLENGUATGE
Advertisements

AUTOGESTIÓ I INNOVACIÓ EN L’AULA OBERTA
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
ESTRUCTURA I COMPONENTS DE LES UNITATS DIDÀCTIQUES “UUDD”
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Xarxa Productes de la terra
Formació en redacció de proves i ítems fiables a l’EOI de Barcelona
Toca fusta FENT DECORATS
Què és un pla Individualitzat ?
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
AVALUACIÓ DE L’ASSIGNATURA DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS, 1
APRENENTATGE MULTINIVELL
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
TIPUS D’ALUMNAT.
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
AVALUACIÓ FONETICA I FONOLOGICA
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
RELACIONS EN L’EQUIP DE TREBALL
La consciència fonològica a P-4
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
2013.
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
REVISIÓ DELS DOCUMENTS DE FONOLOGIA I LLENGUATGE
Seminari d’Educació Especial
Distribució de les hores del currículum
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
Projecte d’educació en comunicació audiovisual.
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
Casal i estades de Nadal Torrefarrera 2016
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
QUÈ, COM I QUAN ENSENYAR I AVALUAR
AVALUACIÓ FONETICA I FONOLOGICA
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Curs d’Introducció a l’Ultimate
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
LABTRED (LABORATORI DE TRANFERÈNCIA EDUCATIVA)
Formació per als equips directius d’educació secundària
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
La consciència fonològica a P-5 i 1er
P-5 Curs
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Convivència i Mediació Escolar
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

La consciència fonològica a P-3 Ruth Blanco Anna Llacer

La consciència fonològica a P-3 Justificació. A qui va dirigida. Temporització. Àrea de referència. Objectiu general.

La consciència fonològica a P-3 Justificació: El propòsit de la unitat d’intervenció és facilitar activitats concretes que estimulin el desenvolupament de la consciència fonològica a l´Etapa Infantil. Es basa en un programa original desenvolupat i validat per LUNDBERG, FROST I PETERSEN (1988) a Suècia i Dinamarca. I adaptat per Enriqueta Garriga Ferriol: “La conciència fonològica en els nens: un programa de classe”. Aquesta habilitat per analitzar les paraules en sons és exactament l’habilitat que garanteix l’èxit en el procés de lectoescriptura en el CI. L´equip de mestres de l´etapa, va considerar oportú portar a terme aquest programa específic de conscienciació fonològica a 2on cicle d’Educació Infantil i 1er d’Educació Primària. Per detectar i preveure les necessitats educatives (fonològiques) que puguin presentar els alumnes, incidint en els alumnes amb retards i/o trastorns de llenguatge, comunicació i parla. Per fer un seguiment de l´evolució respecte el desenvolupament de consciència fonològica. Millorar el procés d´aprenentatge de lectoescriptura.

La consciència fonològica a P-3 A qui va dirigida: als alumnes de P-3 d’E.I. Temporització: a partir del mes de novembre (5 setmanes) 20 sessions d’uns 15-20 minuts. Àrea de referència: Intercomunicació i Llenguatges. Llenguatge verbal i musical. Objectiu general: Afavorir l’organització del sistema fonològic partint de l’estimulació de l’atenció auditiva i la pràctica articulatòria.

La consciència fonològica a P-3 Objectius didàctics. Continguts de procediments. Continguts d’Actituds, valors i normes. Metodologia: activa, ambient adequat, i amb suport visual. Estratègies d’interacció verbal.

La consciència fonològica a P-3 Recursos Materials: País de Xauxa (làmines i CD) Imatges 112 accions del SEDEC Làmines de la Nathan Materials de suport visual (cançoner), Recursos TIC: Videoclip “La gallina Ponicana” edu.365 Videoclip “Peix peixet” edu.365 Gravadora digital Poema edu.365 Recursos Personals: Les tutores, la M.E.E, la mestra de suport i la M.A.LL. Recursos Bibliografics: LUNDBERG, Phonemics Awareness in Young Children. Consciència fonològica en els infants. Un programa de classe. Enriqueta Garriga Ferriol. Bosch,L(2004) Evaluación fonológica del habla infantil. Barcelona: Masson Montserrat Correig i Blanchar. (1885). Fonologia aplicada. Departament d´Ensenyament. (2003) L´ús del llenguatge a l´escola. Propostes d´intervenció per alumnes amb dificultats de comunicació i llenguatge.

La consciència fonològica a P-3 Activitats d’Ensenyament/Aprenentatge. Activitats d’Avaluació i Criteris de seguiment.

Activitats d’Ensenyament/Aprenentatge. SETMANA 1 SESSIÓ 1 i 2. ESCOLTAR SOROLLS I SONS DEL PROPI COS-PAÍS DE XAUXA SESSIÓ 3 i 4: POEMA DE DITS SETMANA 2 SESSIÓ 5 i 6. ESCOLTAR SOROLLS I SONS DELS ANIMALS-PAÍS DE XAUXA SESSIÓ 7 i 8: CANÇO: LA GALLINA PONICANA-VIDEOCLIP SETMANA 3 SESSIÓ 9 i 10: ESCOLTAR SOROLLS I SONS D´ANIMALS I DEL COS-PAÍS DE XAUXA SEQUÈNCIA DE SOROLLS I SONS DEL COS SESSIÓ 11 i 12: CANÇÓ: DESPERTADOR SETMANA 4 SESSIÓ 13 i 14: SEQUÈNCIA DE SOROLLS I SONS DELS ANIMALS SESSIÓ 15 i 16: CANÇÓ: PEIX PEIXET-VIDEOCLIP SETMANA 5 SESSIÓ 17 i 18: FONT SONORA “JUGUEM AL ZOO” Variant: “JUGUEM AMB LES PARTS DEL COS” SESSIÓ 19 i 20: CONTES I HISTÒRIES RIMADES “ELS TRES PORQUETS”

SETMANA 1 SESSIÓ 1 i 2. ESCOLTAR SOROLLS I SONS DEL PROPI COS-PAÍS DE XAUXA SESSIÓ 3 i 4: POEMA DE DITS

SETMANA 2 SESSIÓ 5 i 6. ESCOLTAR SOROLLS I SONS DELS ANIMALS-PAÍS DE XAUXA SESSIÓ 7 i 8: CANÇO: LA GALLINA PONICANA-VIDEOCLIP

SETMANA 3 SESSIÓ 9 i 10: SEQUÈNCIA DE SOROLLS I SONS DEL COS ESCOLTAR SOROLLS I SONS D´ANIMALS I DEL COS-PAÍS DE XAUXA SESSIÓ 11 i 12: DESPERTADOR

SETMANA 4 SESSIÓ 13 i 14: SEQUÈNCIA DE SOROLLS I SONS DELS ANIMALS SESSIÓ 15 i 16: CANÇÓ: PEIX PEIXET-VIDEOCLIP

SETMANA 5 SESSIÓ 17 i 18: FONT SONORA “JUGUEM AL ZOO” Variant: “JUGUEM AMB LES PARTS DEL COS” SESSIÓ 19 i 20: CONTES I HISTÒRIES RIMADES “ELS TRES PORQUETS”

Activitats d’Avaluació i Criteris de seguiment. Avaluació inicial (prova que hi ha a la llicència d’estudis de l’Enriqueta Garriga). Identificar rimes Avaluació formativa: cada 2 mesos s’anirà avaluant mitjançant la prova d’avaluació de l’Enriqueta Garriga i altres protocols com pot ésser la prova de la Laura Bosch. Avaluació final: a final de curs s’avaluarà el desenvolupament de la consciència fonològica.

Avaluació inicial (prova que hi ha a la llicència d’estudis de l’Enriqueta Garriga). Identificar rimes

Avaluació inicial (prova que hi ha a la llicència d’estudis de l’Enriqueta Garriga). Identificar rimes