El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El desplegament del currículum per al desenvolupament de les competències bàsiques: LA PRESA DE DECISIONS ROSER CANALS CABAU Montcada, març-08.
Advertisements

DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER AL DESENVOLUPAMENT DE
Competències ètiques en la formación universitària
Josep Montané Capdevila
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
El disseny curricular d’educació primària
El disseny curricular de l´educació obligatòria
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria a Catalunya
Les competències i la coeducació
“Programar per gestionar la progressió dels aprenentatges”
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES: metodologia i estratègies didàctiques PROJECTES DE TREBALL Sant Andreu Setembre-08 Roser Canals Cabau.
Toca fusta FENT DECORATS
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
1 u n i t a t L’educador infantil.
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
El disseny curricular d’educació primària
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
La presa de decisions per al desenvolupament de les Cb en l’alumnat de Primària CERDANYOLA, Curs
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
Decret d’autonomia dels centres educatius
L’Expressió escrita.
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
3a PART Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
La LOE i el nou currículum a l’educació primària
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
Decret d’autonomia dels centres educatius
C.R.P. CIUTAT DE L’HOSPITALET DE LLOBREGAT SETEMBRE 2008
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
Les competències i la coeducació
El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES
LA PRESA DE DECISIONS PER AL DESPLEGAMENT DEL CURRÍCULUM
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
d'ensenyança-aprenentatge
El disseny curricular de l´educació obligatòria a partir de
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
les competències bàsiques
El desplegament del currículum a partir de les COMPETÈNCIES
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
Coneixements i idees previs
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
LA PROGRAMACIÓ I LA GESTIÓ DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
El currículum a l’educació primària
XESVic Avaluem projectes del pati de l’escola
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Coneixement del medi natural
Tractament de la informació: gestió, comunicació i aplicació
Convivència i Mediació Escolar
EDUCAR AVUI l’Educació en el segle XXI: - Irrupció de les TIC
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Eixos bàsics del currículum de l’educació obligatòria
Què són les TIC ? ( Tecnologies de la informació i Comunicació)
Transcripción de la presentación:

El disseny curricular a partir de les COMPETÈNCIES BÀSIQUES De l’aula al món, del món a l’aula METODOLOGIA DE LA PRESENTACIÓ Explicar els apartats Aturar-se al final de cada bloc per plantejar dubtes, problemes, qüestions, exemples...

CONTINGUT 1a part Fonaments socials i educatius del canvi curricular Referents clau per al desenvolupament del currículum per competències 2a part Presentació de dues experiències: IES Can Jofresa (Terrassa): Les tècniques d’estudi (centre) IES Viladecavalls: Les TIC a les Ciències Socials (aula) 3a part Interpretació de les experiències a partir del treball per al desenvolupament de les competències bàsiques Anàlisi de les experiències en clau de competències Comparació d’ambdues experiències a partir del seu recorregut La dinamització del debat en els centres i la presa de decisions en relació amb el desplegament del currículum

Contextualització del currículum per a l’adquisició de competències bàsiques

El currículum ha de donar resposta als nous reptes que l´educació té plantejats en el marc del segle XXI Els canvis i transformacions de la societat anomenada de la informació i el coneixement com ara: Irrupció de les TIC (internet) Canvis en l´economia global Consolidació de sistemes democràtics Demanen replantejar les finalitats de l´educació envers: L’adquisició d’aprenentatges a través de l’obtenció, selecció i interpretació de la informació per a construir coneixement, comunicar-lo i contrastar-lo amb els dels altres. La construcció de coneixements i la seva aplicació en contextos propers a la vida real El desenvolupament de competències: aplicació dels coneixements, habilitats i actituds a la resolució de problemes en contextos diferents amb qualitat i eficàcia i adquisició d’autonomia i iniciativa personal. L’educació en els valors democràtics, les habilitats socials i el pensament crític

El nou disseny curricular per a l´educació obligatòria intenta avançar en la línia d´altres projectes L’informe Delors de la Unesco sobre: L’educació del segle XXI http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF L’estudi PISA de la OCDE Programa per a l’Avaluació Internacional d’estudiants, que avalua els aprenentatges en relació amb la comprensió lectora, matemàtica i ciències naturals que es consideren imprescindibles perquè els joves puguin desenvolupar-se amb èxit en la societat i en el món laboral d’avui www.pisa.oecd.org/ L’avaluació de les competències bàsiques del Departament d’Educació a l’educació obligatòria http://phobos.xtec.cat/xarxacb/

Cal revisar, actualitzar i replantejar... Les finalitats de l’educació obligatòria Tinguin coneixement sobre el món Puguin habitar-lo i millorar-lo educar persones que Disposin de les eines per comprendre’l Saber Saber ser i estar Saber fer El nou currículum ens porta a repensar LES FINALITATS DE L’EDUCACIÓ OBLIGATÒRIA Dins del treball en equip del professorat tenir en compte: diagnosi, presa de decisions i accions compartides. Cal revisar, actualitzar i replantejar... Els coneixements que són rellevants Les metodologies i estratègies d’aula La coherència pedagògica a través del treball en equip del professorat

Prenen decisions sobre el currículum: CURRÍCULUM: Conjunt de competències bàsiques, objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d’avaluació Prenen decisions sobre el currículum: El govern de l’estat: estableix els aspectes bàsics del currículum o ensenyaments mínims per a tot l’estat. Llei Orgànica d’Educació del 2006 Generalitat de Catalunya: estableix l'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundaria obligatòria a través del Decret 143/2007, de 26 de juny. Centres educatius: en el marc de la seva autonomia elaboren i prenen decisions curriculars per adequar el currículum al context i a les necessitats concretes de l’alumnat.

Competències Bàsiques Capacitat d’utilitzar coneixements i habilitats de manera transversal i interactiva en contextos i situacions diversos per exercir com a ciutadà i resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana Competències Bàsiques Continguts actituds, valors i normes conceptes procediments Les finalitats educatives en terme de competències s’assoleixen a partir dels continguts. Els continguts canvien quan canvia el referent científic i/o cultural, en canvi les competències són més estables i possibiliten aprendre al llarg de la vida.

ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN El currículum ha de garantir que en acabar l´educació obligatòria tot l’alumnat tingui un bon domini de certes competències COMPETÈNCIES COMUNICATIVES 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual 2. Competències artística i cultural COMPETÈNCIES METODOLÒGIQUES 3. Tractament de la informació i competència digital 4. Competència matemàtica 5. Competència d’aprendre a aprendre COMPETÈNCIES PERSONALS 6. Competències d’autonomia i iniciativa personal COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES PER CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic 8. Competència social i ciutadana Referents clau per al desplegament del currículum per competències: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA

TRANSVERSALITAT: Entesa com el criteri per a seleccionar continguts i opcions metodològiques per tractar-los en contextos globals i de forma interdisciplinària entre àrees FUNCIONALITAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin l’aplicació dels aprenentatges en diferents situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat AUTONOMIA DE L’ALUMNAT: Entesa com el criteri per establir opcions metodològiques que fomentin la comunicació d’objectius, el protagonisme de l’alumnat, la gestió dels errors i la coresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament/aprenentatge

INTERPRETACIÓ/RESOLUCIÓ Ensenyar a transferir Per al CONEIXEMENTS Conceptuals Procedimentals Actitudinals INTERPRETACIÓ/RESOLUCIÓ DE PROBLEMES O SITUACIONS REALS I CONTEXTUALITZADES DESENVOLUPAMENT PERSONAL SOCIAL, PROFESSIONAL SABER CONÈIXER SABER FER SABER SER SABER CONVIURE Morfosintaxi Seleccionar el tipus de text i estructurar un discurs coherent Defensar el propi punt de vista en un debat Actuar segons els valors democràtics: respectar l’opinió dels altres Dictadura franquista Interpretar una notícia actual: llei memòria històrica Proporcionalitat Calcular el % Valorar si un article està realment rebaixat Proteïnes, greixos, hidrats carboni Elaborar una dieta equilibrada Tenir hàbits d’alimentació saludables

treball individual treball cooperatiu escoltar Transmissió i reproducció del coneixement contestar copiar preguntar Reconstrucció compartida del coneixement El que dona sentit al nou currículum per competències és fer veure que actualment el coneixement és global i relatiu (canvia) per això “acumular coneixements” potser ha deixat de ser una tasca humana. Cal ensenyar també a aprendre a aprendre, les eines que possibiliten l’autonomia, la iniciativa personal i el pensament crític. discutir treball cooperatiu parlar