La mesura de la coeducació Alícia Villar Aguilés Universitat de València alicia.villar@uv.es @villaralicia.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
e-health i terciarisme
Advertisements

Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
La qualitat, garantia de millora.
XARXA DE DEBAT EDUCATIU
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Ponència Una educació per a un nou país.
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
Toca fusta FENT DECORATS
1 u n i t a t L’educador infantil.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
I transforma un llibre en un nou lector
Estudi per a la identificació de
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
COEDUCACIÓ FRACÀS ESCOLAR I VIOLÈNCIA DE GÈNERE
Escola la Floresta Sant Cugat del Vallès.
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
Autor: Samuel Lozano Alcodori
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Experimentam amb la ciència
La immigració és un problema educatiu ?
La igualtat dona/home a la universitat
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
EL PLA INDIVIDUALITZAT
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
DIADA DE La pau i la no violència.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
Les competències i la coeducació
REPTES DE L’FP DUAL APORTACIONS PER A LA REFLEXIÓ JESUS MARTIN.
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Perfil dels enquestats
EL PAPER DE LA DONA EN LES ESTRUCTURES
Objectiu Educatiu Trienni
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
EDUCACIÓ INFANTIL CURS
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
Pla Local de Polítiques LGTBI d’Amposta,
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
Convivència i Mediació Escolar
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Normativa i documentació
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Transcripción de la presentación:

La mesura de la coeducació Alícia Villar Aguilés Universitat de València alicia.villar@uv.es @villaralicia

1. La mesura de la (des)igualtat de gènere Enfocament binari: comptabilitzar homes i dones Els indicadors binaris mostren asimetries dones/homes Desequilibris entre dones/homes al sistema educatiu, 4 exemples: 1. Feminització de la professió docent en educació infantil 2. Masculinització/Feminització de famílies professionals en FP 3. Eleccions de grau i expectatives diferenciades 4. Persistència de trajectòries marcades pel gènere en estudis de postgrau

Feminització de la professió docent en infantil Feminització/Masculinització en FP 8 de cada 10 persones que estudien en FP relacionades amb l’atenció i el benestar de les persones són dones 9 de cada 10 persones que estudien en FP de tecnologia, fabricació i seguretat són homes Eleccions de grau universitari diferenciades Trajectòries de postgrau marcades pel gènere Més dones matriculades i millors resultats Predisposició meritocràtica Elecció de carrera per assegurar millors opcions laborals: major nivell de racionalització i anticipació Socialització diferenciada: dilemes diferents 53,7% dones Patró 70/30 (Salut i Enginyeria) 9 de 10 en màsters d’atenció sanitària i social són dones (100% en màsters d’Infermeria) Carreres STEM encara no equitat

Aquest tipus d’indicadors (variable sexe) ens permeten conéixer les relacions de gènere? I com es distribueix de manera desigual els poder entre i intra gèneres? Té sentit parlar de gènere(s) i desigualtat de gènere si aspirem a una ESCOLA COEDUCATIVA?

2. L’escola coeducativa i la qüestió del gènere Després de tot, el feminisme tracta la transformació social de les relacions de gènere, cosa amb la que estaríem probablement totes d’acord, tot i que “gènere” no siga la paraula preferida per algunes (Judith Butler) L’horitzó últim al que apunta el feminisme és a la destrucció dels gèneres, del gènere “dona” i del gènere “home” i la transformació d’homes i dones en individus d’experiència diferenciada i diferenciada en tant que individus, no en tant que éssers que pertanyen a un gènere (Marina Subirats) Si a les escoles se’ls culpabilitza habitualment de tot tipus de problemes socials, no ens haurà de sorprendre que també se’ls culpabilitze de modelar les masculinitats i feminitats (Raewyn Connel)

3. Una proposta des de l’àmbit local OBSERVATORI DE LA IGUALTAT EDUCATIVA Ajuntament de Manises Consell Escolar Municipal PRIMERA FASE 2017 recollida dades indicadors ET2020 + Coeducació SEGONA FASE 2018 segona onada de recollida dades i estudis complementaris Dades indicadors ET2020 (Escolarització infantil, abandó prematur, FP, universitat, formació permanent) Coeducació Quantificar la coeducació? Qüestionari d’autoavaluació en primària Observació del pati escolar

3.Una proposta des de l’àmbit local PRIMERA FASE 2017 recollida dades indicadors ET2020 + Coeducació Coeducació Quantificar la coeducació? Qüestionari d’autoavaluació en primària Coordinadores d’Igualtat i Convivència Tutor o tutora del grup RESULTATS Indicadors amb puntuacions més altes: 6, 9, 10 Indicadors amb puntuacions més baixes: 2, 3, 7

Escola coeducativa CONSCIÈNCIA COMPRENSIÓ ACCIÓ-TRANSFORMACIÓ No podem culpabilitzar a l’escola de la desigualtat La societat és desigual i les desigualtats socials entren a l’escola i també es creen i reprodueixen com a desigualats educatives a dins de l’escola Tampoc podem acceptar que l’escola ha de ser l’encarregada de resoldre el gran repte (global) de reduir les desigualtats (que també ho són per raons de classe social, d’origen, d’ètnia) La (des)igualtat també respon a una qüestió cultural, forjada en una història recent molt desigualitària i de no reconeixement del sexisme com a preocupació social (macro-micromasclismes) L’escola pot assumir un compromís per prendre consciència de les desigualtats COMPRENSIÓ Per a comprendre la (des)igualtat cal observar-se, com a escola, en la relació amb les famílies, en relació amb la comunitat més pròxima Una millor comprensió de la realitat social ens fa incorporar la (des)igualtat com a repte d’acció i transformació: la (des)igualtat cal fer-la visible La (des)igualtat social transformada en socioeducativa és un tema clau de diferenciació entre pública/privada La sociologia ens ajuda a comprendre la realitat social i a enfocar les actuacions cap a la transformació: “traduir” les dades estadístiques i les propostes dels informes tècnics; promoció de processos participatius a les escoles ACCIÓ-TRANSFORMACIÓ Materials didàctics que visibilitzen a les dones oblidades Currículum més reduït, reajustat a la realitat i més flexible a incorporar formació sobre desigualtats (aprenentatge real dins i fora de l’escola) Espais i patis escolars lliures de sexisme i de gèneres preasignats: necessari abordar les relacions de gènere als patis Llenguatge no androcèntric i inclusiu: som el que parlem Relacions socials lliures de sexisme: intolerància i reaccions fermes Festes inclusives i no sexistes (en carnestoltes, en la celebració de dates rellevants, en els personatges escollits per a les festes) Famílies que fan escola aportant les seues experiències per a la igualtat i escola que fa famílies més igualitàries