Frontal de l’altar d’Avià MNAC

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LAS MENINAS VELAZQUEZ PICASSO.
Advertisements

EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
Catedral gòtica de Barcelona. La Planta
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
A D V E N T La corona d’Advent.
Mare de Déu dels Consellers Lluís Dalmau
3. Les arts figuratives a l’art romànic.
La lliçó d’anatomia del professor tulp
X. Amb Jesús, per sempre, a la casa del Pare
Mare de déu de Montserrat
II. Déu és el nostre Pare 4. La creació és obra de l’amor de Déu.
EDUARD MUNCH
ART ROMÀNIC.
PERE SERRA: Retaule de l’Esperit Sant
ARRIBA NADAL!.
VIVIM AMB TOTS ELS SENTITS L’ESPERA DE JESÚS
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Joan Puig i Ferreter.
EL SISTEMA SOLAR.
JESÚS DE NATZARET.
III. Jesús ve a salvar-nos
Portada de Santa Maria de Ripoll
L'ART GREC.
EVOLUCIÓ DE LA PLANTA DE L’ESGLÉSIA DE SANTA CREU (O SANTA HELENA) DE RODA.
FESTES DE NADAL Elena Extraviz.
NADAL i EPIFANIA Nadal és la celebració del Misteri
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
Les Avantguardes.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
ART ROMÀNIC, UN ART PER I PER A L’ESGLÉSIA
Imatges en moviment. El llenguatge cinematogràfic
ESCULTURA ROMANA.
L’OBSERVATORI DE GREEN BANK, EUA..
Proposta 1.
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
CONJUNT ICONOGRÀFIC DE SANT CLIMENT DE TAÜLL
JUSTINIÀ I EL SEU SEGUICI
MOSAICS DE L’ABSIS DE LA CATEDRAL DE MONREALE
Projecte interdisciplinari:
El tapís de la creació Victor Navarro 2n ESO
QUÍMICA 2 BATXILLERAT Unitat 7 EQUILIBRIS IÒNICS HETEROGENIS.
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
-FIGURA TERCERA SETMANA: PASTORS I REIS DILLUNS 14 -FIGURA TERCERA SETMANA: PASTORS I REIS JOSEP, MARIA I JESÚS VAN COMPTAR AMB MOLTES PERSONES SENZILLES.
Nom: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet Arquitecte: desconegut
Columnes de la Basílica de Betlem
DONA I ET DONARAN Si tu reses i dones a la gent que pateix; Déu et donarà a tu. Resa i fes obres. Georgina Prat Marrasé.
Els primers en ser invadits i els últims en ser conquistats
La felicitat dels justos –forjada amb els petits plaers de la vida familiar– és el tema central d’aquest bell poema. Al final del salm (v. 5) l’horitzó.
Gèneres Musicals.
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
XIII a Setmana de la solidaritat
ERRORS FREQÜENTS A L'EXAMEN DE HISTÒRIA - PAU
DONA II DE KOONING.
Santa Maria del Pi.
El monestir de Pedralbes
Consum per substàncies per any (últim mes)
SORTIDA PER BARCELONA CAIXAFORUM.
LA PANDILLA.
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
L'art grec.
Vincent Van Gogh.
Constantí: el primer emperador de la Roma Cristiana
Transcripción de la presentación:

Frontal de l’altar d’Avià MNAC

Fitxa tècnica Autor : desconegut. Cronologia: 1170 – 1190. Estil: romànic tardà. Tècnica: tremp sobre fusta d’àlber i pergamí a les juntes. Mida: 105 x 176 cm. Tema: religiós. Localització: MNAC (Barcelona)

El frontal d'Avià presenta un cicle iconogràfic dedicat a la vida de la Mare de Déu i està format per un compartiment central amb les figures de la Mare de Déu i de l'Infant, i quatre compartiments laterals.   A la taula central la figura de la Mare de Déu apareix asseguda sota un arc trevolat sostingut per capitells i dos àngels als angles mentre presenta el seu fill, girat vers un cantó de la composició.

Context Els frontals d’altar, anomenats també antipendis, van tenir una gran acceptació a Espanya, i sobretot a Catalunya. La seva aparició és deguda principalment a la voluntat d’aprofitar la post de fusta situada davant de l’altar com a suport d’imatges. Els primers frontals d’altar daten del segle IV dC. En un primer moment, estaven formats per tapissos o riques teles, però posteriorment es van ornamentar amb metalls preciosos, com la plata o el coure esmaltat. Amb el pas del temps, les escenes representades als frontals dels altars es van anar fent més complexes i van créixer de dimensions. Aquest fet, sumat a un canvi en la litúrgia, en el qual el sacerdot es va situar davant l’altar i d’esquena als fidels, va provocar un canvi d’ubicació del frontal. A partir d’aleshores, aquest element es va situar darrere de l’altar, és a dir, del tablum, i això va donar lloc a una nova tipologia: el retaule (darrere de l’altar).

Descripció formal L'àngel anuncia a Maria la seva maternitat i, separat per una columna, el moment en què la Mare de Déu visita la seva cosina santa Elisabet (mare de sant Joan Baptista), i les dues dones celebren la seva futura maternitat. L'escena del naixement de Crist a Betlem. L’adoració dels tres Reis, Melcior, Gaspar i Baltasar (epifania), que ofereixen a l'Infant els seus presents: or, encens i mirra, en reconeixement de la seva personalitat divina. És l'única escena en la qual s'observa la relació amb l'escena central, establint un diàleg amb l'Infant. Es narra el moment de la Presentació de l'Infant al temple de Jerusalem

Tot i que prevalen el hieratisme i la frontalitat, els personatges mostren una certa humanització; en destaca el contacte maternal del la Mare de Déu, que anuncia l’evolució de filiació que posteriorment es va produir durant el gòtic. En la mateixa línia naturalista, també s’ha d’esmentar l’expressivitat i el moviments d’alguns dels personatges, com sant Josep, els tres reis mags o el mateix Nen Jesús de l’escena central. En la mateixa línia, també es representen els elements arquitectònics. No obstant això, es manté la tradició iconogràfica i el caràcter simbòlic característic del romànic, que es pot veure principalment en la utilització de la perspectiva jeràrquica i l’ús del nimbe o aurèola per als personatges sants, que en el cas de la Mare de Déu i l’Infant en l’escena del naixement és ovalat, per remarcar-se el caràcter diví respecte de sant Josep. S’adverteix l’ús de colors purs i plans, així com la delimitació de les figures emmarcades en fines línies negres. Dominen el blau i el vermell, i un vernís daurat que es feia servir com a substitut del pa d’or.

Models i influències Aquest frontal és una obra molt representativa de l’art anomenat “estil 1200”, difós per tot l'Occident cristià, i caracteritzat pel seguiment dels models bizantins. Aquesta influència s’aprecia no solament en el hieratisme o el gust o per la simetria, sinó també en aspectes iconogràfics, com la posició reclinada de la Mare de Déu, o decoratius, com les riques vestidures orientalitzants . En aquesta època també es comença a apreciar una evolució en les formes de representació cap a una tendència més naturalista i narrativa, que anticipava l’estètica del període gòtic. Extret de: TRIADÓ, J.R. Història de l’Art. Ed. Vicens Vives, 2009