Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme 24 de març de 2006 Col·laboren: Elaborat per:
I. Descripció d’una realitat. II. Demandes del col.lectiu. ÍNDEX I. Descripció d’una realitat. II. Demandes del col.lectiu. III. Propostes d’actuació. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
Mètode: enquesta telefònica. Dates: del 10 al 30 de gener de 2006. FITXA TÈCNICA Mostra. Selecció a l’atzar de 800 treballadors en règim d’autònom distribuïts de forma proporcional per trams de grandària de la població de residència i la seva categoria professional. Marge d’error pel total de la recerca del +3,40%, amb un nivell de confiança del 95,5%, on K=2, i sota les condicions de màxima indeterminació de p=q=50/50%. Mètode: enquesta telefònica. Dates: del 10 al 30 de gener de 2006. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
METODOLOGIA Recerca en fonts d’informació secundàries i primàries. Realització d’un focus grup de validació de la diagnosi. Treball de camp a una mostra significativa i representativa del col·lectiu a nivell comarcal. Tractament estadístic de la informació. Realització d’un focus grup de validació de resultats i conclusions. Informe de resultats i recomanacions estratègiques. Variables de segmentació bàsiques: Sectors professionals Localitat de residència Mataró i àrea d’influència més directa Baix Maresme Alt Maresme Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
I. DESCRIPCIÓ D’UNA REALITAT Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
PERFIL PROFESSIONAL PER SECTORS D’ACTIVITAT Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
PERFIL PROFESSIONAL PER SECTORS D’ACTIVITAT I ÀMBITS TERRITORIALS Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
EDAT MITJANA DE 46 ANYS. TREBALLADORS AUTÒNOMS: GÈNERE - EDATS MASCULINITZACIÓ DEL PERFIL DELS AUTÒNOMS. EDAT MITJANA DE 46 ANYS. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
O ESTUDIS SECUNDARIS O ESTUDIS PRIMARIS NIVELL D’ESTUDIS I FORMACIÓ ADDICIONAL O ESTUDIS SECUNDARIS O ESTUDIS PRIMARIS El 30,9% dels autònoms del Maresme han cursat en els 2 darrers anys algun tipus d’estudi relacionat amb el seu treball actual Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
CONSTITUCIÓ D’UNA SOCIETAT Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
GRAU DE DEPENDÈNCIA Dos de cada tres autònoms tenen capacitat per treballar per més d’una empresa: El 74,6% dels autònoms disposen d’un local estable per portar a terme la seva professió. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
NIVELLS DE DECISIÓ CAPACITAT DE DECISIÓ MODERADAMENT ALTA PERÒ NO ABSOLUTA. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
CONTRACTACIÓ DE PERSONAL EL 35,8% DELS TREBALLADORS AUTÒNOMS DEL MARESME TENEN CONTRACTATS ALTRES PERSONES. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
ÀREA D’INFLUÈNCIA DE LA SEVA ACTIVITAT L’activitat de sis de cada deu treballadors autònoms del Maresme té una àrea d’influència màxima d’abast comarcal. Un 15,5% dels autònoms tenen activitats empresarials amb un mercat potencial d’abast per tota la demarcació de Barcelona. Un 21,9% d’autònoms tenen negocis amb un àrea d’influència que abasta un radi realment ampli. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
HABILITATS INFORMÀTIQUES LA INFORMÀTICA ENCARA NO ESTÀ A L’ABAST DE TOTHOM. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
HABILITATS INFORMÀTIQUES Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
EL PRINCIPAL MOTIU PER FER-SE AUTÒNOM ES VOLER TENIR LA PRÒPIA EMPRESA MOTIVACIONS PER FER-SE AUTÒNOM EL PRINCIPAL MOTIU PER FER-SE AUTÒNOM ES VOLER TENIR LA PRÒPIA EMPRESA Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
MOTIVACIONS PER FER-SE AUTÒNOM Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
INTENCIÓ DE DEIXAR DE SER AUTÒNOM El 62,6% dels autònoms del Maresme mai s’han plantejat deixar-ho de ser. Problemes sectorials, incertesa estructural (26,3%) Escàs suport institucional: Poques prestacions socials (18,5%) Massa impostos (8,1%) Cap ajuda per part de l’Administració (7,7%) Mala relació entre esforços i beneficis: Els beneficis no compensen els esforços (15,8%) Molta feina i poc temps lliure (12,8%) Vol millorar la seva qualitat de vida (11,8%) Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
VALORACIÓ GRAU DE SATISFACCIÓ Els factors que generen alta satisfacció són –per aquest ordre-: (1) Capacitat per organitzar-se el propi treball. (2) Capacitat d’introduir canvis en el propi treball. (3) Satisfacció amb el nivell de qualitat de vida. En canvi, els factors que només aporten una moderada satisfacció són: (4) La retribució econòmica per la feina que fa. (5) Disposar de temps lliure. El suport rebut per part de l’administració no compta. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
VALORACIÓ GRAU DE SATISFACCIÓ: MITJANES Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
VALORACIÓ GRAU DE SATISFACCIÓ: MITJANES Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
II. DEMANDES DEL COL.LECTIU Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
DEMANDES PER MILLORAR LA SITUACIÓ DELS AUTÒNOMS Un de cada tres autònoms no espera específicament res de l’administració local: Res, no té cap problema (13,1%) No sap què respondre (22,2%) Entre el 65,4% del autònoms que sí que realitza alguna demanda a l’Administració local: Primer terme: Disposar de més ajudes econòmiques directes, subvencions i/o préstecs (11,0%) Més ajuda a la petita i mitjana empresa (5,6%) Segon terme: Demanda d’assesorament i disposar d’un punt d’informació (9,4%) Informació sobre continguts tècnics i possiblitats de formació (6,0%) Tercer terme: Pagar menys impostos (9,3%) Quart terme: Major cobertura socio-sanitària assistencial Tenir els mateixos drets que els altres treballadors (5,6%) Millora de les pensions de jubilació (5,0%) Millora de la cobertura en cas de baixa laboral transitòria (4,8%) Disposar d’una cobertura per l’atur (3,1%) Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
DEMANDES SECTORIALS ALTA DEMANDA POTENCIAL D’UNA OFICINA ESPECÍFICA PER AUTÒNOMS. GRAN MANCA D’INFORMACIÓ I DE CONEIXEMENT DE CANALS APROPIATS PER INFORMAR-SE. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
SERVEIS DE MAJOR INTERÈS Simplificació i concentració de tots els tràmits administratius i informacions d’interès com a col.lectiu. Administració municipal / comarcal com a prestadora de certs serveis de suport: Campanyes públiques de prestigi col.lectiu Formació Serveis d’investigació comercial Jornades de reflexió Local per reunir-se les associacions sectorials De mitjana, entorn un de cada quatre autònoms, estaria disposat a pagar per rebre alguns dels serveis proposats: Assesoria comptable i jurídica Espai amb tecnologia a l’abast Recepció de correspondència Ús d’Internet Despatx per atendre clients
SANITAT, JUBILACIÓ I ATUR MAJOR ESFORÇ FISCAL A CANVI DE MÉS DRET SOCIAL SANITAT, JUBILACIÓ I ATUR La principal insatisfacció dels treballadors autònoms està relacionada amb la percepció d’indefensió que perceben davant una possible incapacitat laboral transitòria. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
PARTICIPACIÓ EN ALGUNA ENTITAT ASSOCIATIVA Gremi sectorial corresponent (45,0%) Associació sectorial (21,3%) Col.legis profesionals (15,9%) Sindicats (2,1%) Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
PARTICIPACIÓ EN ALGUNA ENTITAT ASSOCIATIVA Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
MOTIUS PER NO ESTAR ASSOCIAT Falta de sentit d’utilitat, combinat amb desconfiança: No ho veu necessari (29,3%) No s’ho ha plantejat mai (13,3%) No és útil (8,4%) No li solucionen els seus problemes (5,6%) Desconeixement volgut: Desconeixement sobre les possibles entitats on associar-se (11,1%) No li han proposat mai (2,8%) No té temps (5,8%) Individualisme i desconfiança institucional: Prefereix sortir-se’n sol (8,1%) Desonfiança en les associacions (6,4%) Motius econòmics: No vol pagar cap quota (8,1%) Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
ALTA DESCONFIANÇA INSTITUCIONAL Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
INTERLOCUTOR PREFERIT Els gestors són el principal agent informador sobre els canvis normatius que afecten al sector on treballen els autònoms (46,6%) Quasi quatre de cada deu autònoms no s’informa sobre els possibles ajuts a que pot tenir dret (39,0%): Els gestors són el principal agent informador real sobre els possibles ajuts que poden rebre els autònoms (35,8%) Quasi quatre de cada deu autònoms no s’informa sobre els possibles cursos de formació existents i que els hi podrien interessar (37,9%): Empat entre gremis o associacions sectorials (21,1%) i els gestors (17,8%) com a principals agents informadors. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
UTILITZACIÓ SERVEIS DE PROMOCIÓ ECONÒMICA Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
MOTIUS PER NO UTILITZAR ELS SERVEIS DE PROMOCIÓ ECONÒMICA Manca d’interès, desconeixença i desconfiança: No li interesa el servei: No ho ha necessitat (45,7%) No li interesa (9,4%) No té temps (5,8%) No tenia informació al respecte: No té informació sobre aquests serveis (20,2%) No li han ofert el servei (6,6%) Altres motius: Desconfiança respecte a l’Administració (5,2%) No hi ha els serveis que necessita (2,5%) Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
III. PROPOSTES D’ACTUACIÓ Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme
PROPOSTES D’ACTUACIÓ Nous canals d’aproximació als autònoms. Accés més directe als autònoms a través dels gestors. Creació de l’oficina d’atenció a l’autònom: Servei integral d’informació d’interès sectorial: Informació sobre tràmits per crear una empresa. Temes relacionats amb ajuts i subvencions a que poden tenir dret. Informarció sobre cursos de formació especialitzada. Facilitar informació de temes relacionats amb informació i dades de mercat. Cursos de prevenció de riscos laborals. Centralització i simplificació administrativa. Avals per petits crèdits bancaris. Optimitzar l’oferta de serveis i els recursos als col.lectius majoritaris: Sector comerç. Construcció. Serveis a les empreses. Serveis a les persones. Espai d’us a disposició dels autònoms: (autònoms relacionats amb la construcció, seveis a les empreses i a les persones) Assistència jurídica. Espai amb tecnología avançada. Recepció de correspondència i missatges. Connexió a Internet amb banda ampla. Despatx per atendre visites / clients. Anàlisi de la realitat del col·lectiu d’autònoms del Maresme