JORNADA SOBRE GESTIÓ DE LA QUALITAT EN EL LITORAL L’ESTARTIT, 16 i 17 DE SETEMBRE DE 2004
Implantat sistema de gestió mediambiental i de la qualitat Obert tot l’any menys el novembre 172 parcel.les i 12 bungalows Serveis oferts Piscina climatitzada interior Piscines exteriors Activitats d’animació Pistes esportives Solarium Sauna Botiga Bar restaurant Implantat sistema de gestió mediambiental i de la qualitat
Proporció de nacionalitats Contractació d’una persona dedicada el 70% de la jornada laboral al manteniment i millora del SGMAQ. No es reben clients de tour operadors No hi ha campistes permanents, es tracta d’un càmping vacacional. 28,4% 24% Proporció de nacionalitats dels clients 16,75% 16,54% 9,07% 2,93%
SISTEMA DE GESTIÓ MEDIAMBIENTAL Gestionar el centre, seguint els paràmetres marcats per la norma, que garanteixi: Identificar els aspectes ambientals de l’activitat i incidir sobre ells per tal de reduïr dels seus impactes. Identificar els factors de risc associats a l’activitat per tal prevenir possibles emergències i minimitzar els seus efectes. Formar i sensibilitzar a tots els agents implicats en la preservació i respecte pel medi. Adquirir un compromís de millora continua, entre d’altres els rendiments ambientals (controlats segons indicadors). Ex. Consum aigua m3/unitat d’acampada i dia
ESTALVIS/MILLORES OBTINGUDES DESPRÉS DE LA IMPLANTACIÓ DEL SGMA (1998-2004) 20% estalvi aigua m3/ua dia. 9% estalvi Kwh/ua dia. 25% estalvi Lts. Gas-oil/ua dia. Valorització del voltant de 15Tn. Anuals de residus de poda per adob. Millor control i gestió dels residus generats al Càmping (recollida selectiva residus municipals, recollida residus “especials”, separador greixos a la cuina, separador hidrocarburs rentacotxes, reciclatge..). Millor gestió aigües pluvials (facilitant el seu retorn al subsòl). Millora en el control de les emissions a l’atmosfera (soroll, calderes...) i les aigües residuals. Control més estricte i eficient de consums amb comptadors sectoritzats d’aigua i energia i de les diferents instal.lacions (pla de manteniment preventiu). El 71% dels nostres clients diu que col.labora en la recollida selectiva, el 76% considera positives les mesures d’estalvi d’aigua i energia, el 83% considera positiva la implantació d’un SGMA (Enquestes 2004 sobre un total de 420 enquestes).
SISTEMA DE GESTIÓ DE LA QUALITAT S’enfoca l’activitat envers els clients amb la finalitat de que obtinguin la màxima satisfacció, i superant si és possible, les expectatives inicials d’aquests. L’eina de gestió principal és el mapa de processos, a on s’identifiquen i posteriorment s’analitzen tots els processos que es donen al nostre establiment. Tots els processos que es donen al centre es revisaran sempre abans de posar-los en funcionament i periòdicament, amb la fita última de la millora continua d’aquests Els indicadors són les eines que mesuren la millora contínua dels diferents processos i permeten identificar els punts forts i dèbils d’aquests. Ex. Resultats de les enquestes de satisfacció Valoració de les guíes de Càmping Nombre de no conformitats Grau d’utilització dels diferents serveis
(Sobre un total de 420 enquestes) OPINIÓ DELS CLIENTS ENQUESTES 2004 (Sobre un total de 420 enquestes) Serveis del Càmping 72,09% 26,16% 1,74% Avaluació global estada 88,40% 11,60% 0% SI NO Recomanarà el càmping a familiars o amics 99,50% 0,50% Pensa tornar a l’establiment 98,41% 1,59%
ALTRES CONSIDERACIONS RELACIONADES AMB EL DESTÍ TURÍSTIC Facilitar al client informació sobre la zona, els costums, les festes, la cultura, la forma de vida i posar a la seva disposició les eines per a que la coneguin. Integrar-se el més possible amb l’entorn, tant el natural com el socio-ecònomic: P.ex. Intentar afectar el mínim als habitants de la zona (molèsties per sorolls, trànsit...). Utilitzar construccions, colors, vegetació i productes de la zona. Contractar empleats, proveïdors i subcontractats de la zona. Obrir l’establiment al municipi, oferir serveis de l’establiment al “client extern” (pot ser molt important en pobles petits)
CAP A ON ES DIRIGEIX LA DEMANDA Les vacances cada cop es fragmenten més (desestacionalització), amb estàncies més curtes, més mobilitat de les persones per a moure’s d’un pais a un altre (vols de baix cost). Augmenta la demanda de bungalows i mobil-homes, a part la mida mitjana de caravanes i autocaravanes és més gran pel que es necessiten parcel.les més grans. Ex. Aspectes d’elecció del destí per a alemanys (quadre adjunt)
REPTES DEL SECTOR DE CÀMPING Reduïr la estacionalitat i fomentar la formació i capacitació dels empleats per assolir un servei de més qualitat. La mitjana de superfície dels Càmpings a Catalunya és de 4/5 Ha (300 unitats d’acampada), per tant la integració amb l’entorn i el control i disminució dels impactes ambientals és de suma importància per a una convivència sostenible amb l’entorn (aigües residuals, consums d’aigua i energia, residus.....) Adaptar la oferta a la demanda, tenint en compte que la legislació vigent és molt estricte pel que fa a % construït (5-10 del total del càmping) i a ampliació de les instal.lacions. Creiem que hi ha poques ajudes de l’administració en la implantació, difusió, promoció i manteniment dels SGMAQ i agilització de tràmits administratius (permisos, IIAA...) enfront de centres que no portin a terme cap mena d’actuació en aquest sentit.
INTANGIBLES EXCEL.LÈNCIA = SUPERVIVÈNCIA ELS RESULTATS GLOBALS SÓN ELS Impregnar el centre de la cultura mediambiental, de la qualitat i prevenció de riscos laborals (no hi ha una norma certificable), i intentar assolir la FQM (Full Quality Management) EXCEL.LÈNCIA = SUPERVIVÈNCIA
MOLTES GRÀCIES