Cap a la coeducació als centres educatius

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Organització d’activitats en el temps d’esbarjo “Activem el pati”
Advertisements

EAIA (Equip d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència)
Consell Municipal de la Discapacitat
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Ponència Una educació per a un nou país.
Projecte de Convivència (data límit: 24/3/2020)
Compartim el que feim: conviure en positiu a l’escola
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
Pla de prevenció i de lluita contra el frau fiscal
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
AMPA 2.0 ? AMPA escola IPSE de Barcelona
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
SERVEIS SOCIALS BÀSICS
Agraïm als companys i companyes del sindicat STEILAS aquesta guia que ens han facilitat i que hem traduït i adaptat al nostre context pel seu enorme interès,
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
MÚSICA INSTRUMENTAL A PRIMÀRIA “violins i violoncels”
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
El viatge de Primària a Secundària
PROJECTE D’INNOVACIÓ TOTS FEM SALUT PERIODE 2006/09
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Xarxa d’Escoles i Instituts per la Igualtat i la No Discriminació
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
Programa Salut i Escola
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
PROTOCOL MARC PER UNA INTERVENCIÓ COORDINADA CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA Capítol 8: Sobre la protecció de dades personals ens els circuits territorials.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Programa Centres Ecoambientals
“EL PALIC, un model per a les illes”
“El perfil de mestre i professor”
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
Coneixements i idees previs
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Projecte d’Itineraris Formatius
PRIMERES VISITES AMB PROCEDÈNCIA ENSENYAMENT
Departamento de Pedagogia Aplicada
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
IV Espais d'experiències.:pràctiques comparades
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
REUNIÓ FAMÍLIES 1r ESO maig 2019
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
PRESSUPOSTS 2014.
Àrea d’Atenció a les Persones
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
Normativa i documentació
COEDUCACIÓ.
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

Cap a la coeducació als centres educatius Marta Escoda Trobat Directora Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar

1. Legislació LOMQE Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de millora de la qualitat educativa. Criticada per ser una llei segregadora, elimina educació per la ciutadania, permet separació per sexes. Apareix en gran mesura aspectes relatius a : L’assetjament escolar. Foment de la igualtat entre homes i dones i prevenció de la violència de gènere (VG) - El Consell Escolar de Centre, designarà una persona que impulsi mesures que fomentin la igualtat entre H/D - Resolució de conflictes […] actuacions de prevenció de VG […] - Possibilitat de matrícula per situacions de VG i assetjament escolar

Decret 121/10 de drets i deures. CAIB Drets dels alumnes A una formació integral […] en coeducació i en igualtat entre ambdós sexes per prevenir la discriminació i la VG. A la no-discriminació i a la igualtat d’oportunitats Plans de Convivència Article 27 […] El pla d’acció tutorial ha d’integrar les mesures incloses en el pla de convivència […] habilitats socials i emocionals, de resolució positiva dels conflictes i de prevenció de la VG. Art. 28: Continguts dels plans de convivència: Contextualització […] 1.c. Estudi i valoració del tractament de la igualtat entre ambdós sexes i situacions de VG Objectiu 2. e) Prevenir la VG i l’assetjament sexual.

2. Conclusions de l’avaluació Ministerio de sanidad, servicios sociales e igualdad (2013) : “La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la violencia de género” 2.1. Canvis en els principals indicadors de risc avaluats al 2010 i 2013 Més rebuig cap el sexisme i a la justificació de la violència, en general “Para tener una buena relación de pareja es deseable que la mujer evite llevar la contraria al hombre” (passa del 9% al 3,2%). Però “La violencia que se produce dentro de casa es un asunto de la familia y no debe salir de ahí” (passa del 3,1% al 8,6%). Més reconeixement d’haver patit situacions de violència de gènere “Me he sentido obligada a actividades de tipo sexual en las que no quería participar” del 1% al 1,4%

Escala d’autoestima de Rosenberg Mostra 272 alumnes 7 centres docents. 52.9% nines 47.1% nins 92% 14-20 anys 78% ESO i batxillerat

2.2. Principals condicions de risc per on orientar la prevenció Mentalitat sexista basada en el domini i la submissió: Menor reconeixement de conductes que poden ser signe de maltracte. Rebuig dels nins a expressar emocionalment com a mostra de debilitat, d’acord a un esteriotipus masclista. Persisteixen les diferències en rendiment acadèmic i expectatives de seguir estudiant Components emocionals del sexisme resistents al canvi - Tots /es ens volem veure com a 1º la simpatía, 2º la sinceridad y 3º la inteligencia. Però els nins trien primer per Atractiu físic.

Treball acadèmic i gènere. ILLES BALEARS

2.3. Conseqüències del creixent ús de les TRIC Poden facilitar les relacions de parella però també incrementar riscs. L’excessiu temps en les xarxes socials és una condició de risc. Hi ha poca percepció de risc d’algunes conductes Els medis audiovisuals i la xarxa són el que més influeix en l’adolescència i el professorat. Per tant, ensenyar a detectar la VG des dels inicis incluint les TRIC. El control abusiu, p.ex. “L’intent de control a través del mòbil” freq. 3% dels nins i sofert pel 7,5% de les nines. Assetjament a través de missatges del mòbil o internet i prevenir nous problemes: Risc de ciberassetjament Risc de grooming, sexting, fishing, happy slapping,…

Videojocs i gènere

Navegar per internet i gènere

Conductes TIC i gènere

Relacions i gènere

2.4. El paper de l’escola en la prevenció de la VG Augmenten les activitats escolars sobre igualtat i prevenció de la VG, així com el professorat implicat. Augmenta la influència atribuïda a les explicacions del professorat en la seva idea de VG. Millora l’eficàcia que el professorat atribueix a les activitats de prevenció de VG realitzades. El professorat (més del 80%) creu que per a generalitzar la prevenció de la VG és necessari programes de formació del professorat i plans integrals de centre.

Enquesta convivència 14/15 Mostra total 311 centres El vostre Pla de Convivència contempla actuacions específiques sobre violència de gènere? TUTORIA ACCIÓ PUNTUAL (dia de la dona, jornada, …) CENTRE (objectius, se tracta com a tema transversal…) TOTAL Actuacions CEIP 8 10 26 IES 11 18 1 30 CC 16 22 38 35 50 9 94 actuacions 82 centres

2.5. Les famílies i la societat Formació en RDC, riscs de les TRIC, igualtat. Reconduir consells sobre l’amor. “Los celos són una expresión del amor” (del 29,3% al 35,8% nines i del 29,3% al 36,8% en nins). Importància de la implicació social: Necessitat de transmetre que és una tasca de tothom Els resultats reflecteixen que el sexisme i la VG són productes culturals que reprodueixen un model social ancestral, basat en el domini i la submissió

3.1. PLA DE FORMACIÓ DEL PROFESSORAT 3. Plans 2015/19 des de la Conselleria d’Educació 3.1. PLA DE FORMACIÓ DEL PROFESSORAT Línia estratègica núm 4 : La formació […] des dels models organitzatius i educatius inclusius i d’educació per a la igualtat des de la consciència de gènere i de la coeducació. Els àmbits i els continguts : Metodologies de la inclusivitat. Formació per a la implementació de l’educació i la igualtat de gènere i de la prevenció de la violència de gènere

3.1. INSTITUT PER A LA CONVIVÈNCIA I L’ÈXIT ESCOLAR OBJECTIUS Participar en projectes o plans autonòmics, nacionals i internacionals. FORMAR PERSONES QUE PUGUIN SER AGENTS DE CANVI DINS ELS CENTRES Assessorar la comunitat educativa, en coordinació amb la inspecció educativa i els serveis jurídics, en el cas de conflictes significatius UNITATS DE CONVIVÈNCIA Act.5. difusió de RECOMANACIONS o PROTOCOLS de detecció i intervenció en situacions de : assetjament escolar, abús sexual, violència de gènere, maltractament a la infància , dol, etc.

Moltes gràcies per la vostra atenció