El dol i les petites pèrdues Reflexions i propostes per acostar-nos a l'experiència de la pèrdua, el sofriment i la mort amb infants i adolescents.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
X. Amb Jesús, per sempre, a la casa del Pare
Advertisements

CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
EBM LA FONTANA Escola Bressol Municipal de gestió directa de l’Ajuntament de Barcelona Districte de Gràcia Escola de tres grups: 1 de 18 infants de 2-3.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
Salut mental i prevenció
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
La Terra.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
Us proposem no tocar el ratolí i gaudir-ne
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
3a PART Els nens i nenes de P- 4
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
La comunicació en les xarxes socials: Facebook i Twitter
Recordem què vol dir ser adolescent
EL VALOR DE LA FELICITAT
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
Éssers vius i éssers inerts
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
L’hora dels indecisos L’hora de decidir.
COSES  QUE  ENS  FAN  POR!!!.
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
Què hi ha a l'Univers?.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
DIADA DE La pau i la no violència.
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
LA TUTORIA DE PROFESSORAT NOVELL QUÈ ÉS. PER A QUÈ SERVEIX
Un test per pensar... Materials de
Les competències i la coeducació
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
3. TOTS SOM DIFERENTS..
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
2013.
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Situacions creades a partir dels materials naturals
DIADA DE LA PAU A SJO.
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Objectiu Educatiu Trienni
Projecte: el mercat 2a PART P -4.
Categories estètiques
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯

TECNOLOGIA.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
Treball i aprenentatge en xarxa
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Treball efectuat per GUILLEM BIRBA i MARIA JORDANA
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
CONCURS BÍBLIC Laia Garrit Mª del Mar Puigferrat.
COMPARTIR CULTURES BARCELONA SYNODÀLIA 2003 II Sínode Europeu de Dones
TEST DE L´EMPRENEDOR/A
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
Continuació: el temps II
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
La vulneració dels drets socials
Coneixement del medi natural
ARTS PLÀSTIQUES Eva Navas Vela 1.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Transcripción de la presentación:

El dol i les petites pèrdues Reflexions i propostes per acostar-nos a l'experiència de la pèrdua, el sofriment i la mort amb infants i adolescents Castellar del Vallès 22 de gener de 2015 Anna Nolla Casals

Pèrdues intrapersonals J.L.Tizón García (2004), psiquiatre i neuròleg, parla de quatre tipus de pèrdues: Pèrdues relacionals Pèrdues intrapersonals Pèrdues materials Pèrdues evolutives

Algunes preguntes i reflexions que es fan infants i adolescents sobre la mort L’àvia es morirà, oi? I si es “mora”, no la veurem més ? Però pot anar al metge i es pot “desmorir”. On ha anat l’àvia? És al cel? Què hi fa al cel? Ens veu? Quan tothom es mori, qui existirà? Els Reis, com que són màgics, no es moriran mai, oi? I si es moren, com que són màgics, es tornaran a despertar. Jo no vull ser avi, perquè si sóc avi em moriré. Jo també em moriré? Em falta molt? Per què fa tanta pena aquest pardal mort? Com és la mort? Per què es mor una persona jove?

Per què parlar de les pèrdues, la mort i el dol a l’entorn familiar i educatiu? Ajuda a donar sentit a la vida. Permet parlar d’aspectes que fan referència a l'educació emocional. Convida a reflexionar sobre la mort des de la societat del benestar. Ofereix un espai per a la transcendència.

Psicologia evolutiva del concepte de mort 1. Desconeixement de la mort: El nen no pot entendre la realitat de la mort. 2. Descobriment de la mort dels altres: Inicialment, la mort és una llarga absència, una desaparició provisional. Finalment, aquella persona ja no hi és ni tornarà. 3. Descobriment de la pròpia mort: Consciència de la pròpia finitud.

Subconceptes per entendre la mort Tots els ésser vius moren? UNIVERSALITAT Després de morir, es pot tornar a la vida? IRREVERSIBILITAT Quan algú es mor, el cos ja no funciona? NO FUNCIONALITAT Per què ens morim? CAUSALITAT És la mort un final? CONTINUACIÓ NO CORPORAL Basat en el treball de Speece y Brent, 1984 POCH,C.,HERRERO,O.“La muerte y el duelo en el contexto educativo” Barcelona: Paidós, 2003

Vessants complementaris relacionats amb la mort i el morir Pedagogia de la vida i de la mort Quan parlem d'aquesta realitat sense trobar-nos davant d’un fet concret. Parlar de la mort abans de viure l'experiència facilita la consciència del fet de morir. Pedagogia del dol Quan hi ha un succés que exigeix que afrontem el dolor. L’objectiu és donar consol a les persones que el necessitin i oferir eines per pal·liar el seu patiment.

Tasques del procés de dol ACCEPTAR QUE LA MORT ÉS REAL DEIXAR SENTIR EL DOLOR DE LA PÈRDUA RECORDAR LA PERSONA QUE HA MORT DESENVOLUPAR UNA NOVA IDENTITAT REFLEXIONAR SOBRE EL SENTIT DE LA VIDA DEIXAR QUE ELS ALTRES T'AJUDIN

Pedagogia del dol 1. Qui ha de notificar la mort d’una persona estimada? 2. Quan s’ha de comunicar? 3. Quin és el lloc adient? 4. Com s’ha d’explicar? 5. Se n’ha de parlar amb els companys i amics? 6. És convenient fer alguna actuació de comiat? 7. És aconsellable anar al funeral? 8. I al cementiri?

Pedagogia de la vida i de la mort Oferir eines per pensar sobre la realitat de la mort. Reflexionar serenament sobre la pròpia vida i la pròpia mort. Adquirir l’aptitud d’expressar els sentiments davant el dolor i el patiment. Respectar la manifestació d’afectes i vivències d’altres persones. Prendre actituds de prudència davant les situacions que poden provocar accidents. Descobrir determinats valors en els altres i en un mateix. Conèixer la funció del testament vital. Reflexionar sobre la donació d'òrgans. ...

Orientacions psicopedagògiques generals 1. Acceptar la pèrdua i ser sincers. 2. Mostrar actituds de serenitat, delicadesa, tendresa i respecte. 3. Parlar amb propietat. 4. Evitar referir-se als morts com una amenaça. 5. Observar la mort d’altres éssers vius. 6. Respectar i atendre les diferències personals, culturals i espirituals. 7. Ser capaços d’expressar nostres sentiments. 8. Clarificar que la mort té unes causes. 9. Prendre consciència que cada moment que vivim és únic. ARNAIZ, Vicenç. Aula de innovación Educativa, Juny 2003

Alguns recursos en xarxa Art i absència Pedagogia del dol "el fràgil art de la tendresa“ Projecte “Posa’t al seu lloc” Filosofia 3-18 Ara sí que sé El vol de la papallona