L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT CEIP Jaume I “Caminar junts cap a la inclusió”
Organització de l’atenció a la diversitat EDUCACIÓ ESPECIAL 2 D. Sensorial D. Motriu D. Cognitiu Trastorns Atenció TDAH Trastorns personalitat Dificultats aprenentatge AULES ACOLLIDA 2 Nouvinguts USEE 1 EE 1 ED. EE TGD RMM RMS Plurideficients ... REFORÇ CICLES Disaprenentatge CAD Disseny resposta educativa Seguiment casos n.e.e. Coordinació COMISSIÓ SOCIAL Valoració i seguiment casos risc social Atenció individual Petit grup Grup ordinari EAP
USEE Un recurs específic per a aquells infants que presenten greus dificultats per aprendre en entorns ordinaris
LA NOSTRA HISTÒRIA Curs 2005-06 Constatació alumnat amb greus dificultats per a l'aprenentatge Cerca de possibles solucions Formació escola inclusiva. “L’índex per a la inclusió” Possibilitat USEE Recolzament equip directiu i claustre Disseny Projecte i demanda al Departament d’Educació Creació USEE Departament Educació
TGD. AUTISME Mutisme i manca de comunicació Aïllament. Innaccessibilitat No control d’esfínters Dificultats alimentació Manca de flexibilitat mental
S. ASPERGER Adquisició tardana del llenguatge, ara massa formal i pedant, amb alteracions del to i la prosòdia Dificultats greus per a relacionar-se amb iguals. Obsessió per la invariabilitat de l’entorn. Obsessió pel control del pas del temps: rellotge, calendari, horaris escolars, festes Retard psicomotor greu tant a nivell de motricitat fina com global Aprenentatges acadèmics molt mecànics. Insistència-exigència de la presència de l’adult en tot moment
RETARD GLOBAL Dificultats desenvolupament psicomotor Desenvolupament tardà del llenguatge Noció confusa d’identitat Dificultats greus aprenentatge Resposta inadequada als estímuls del medi i dificultats relacionals
RETARD MENTAL MODERAT Dificultats desenvolupament psicomotor Desenvolupament tardà del llenguatge Identitat depenent del germà bessó Dificultats aprenentatge Comportament disruptiu
SÍNDROME DE WEST Epilèpsia (medicació) Retard molt greu desenvolupament psicomotor Retard cognitiu sever Aprenentatge molt lent i mecànic Bones habilitats socials i emocionalment estable
RETARD GLOBAL Greus dificultats llenguatge i comunicació Desequilibri emocional. Conductes anòmales Dificultats aprenentatge greus Dificultats processament informació Bons hàbits autonomia personal i habitats socials ben desenvolupades
Comencem a treballar Curs 2006-07 Sis alumnes: 2 amb TGD, un plurideficient, 2 amb RMM i 1 amb RMS Recursos personals Recursos materials ACIs Formació tutors i personal USEE Formació claustre sobre TGD Seguiment famílies Coordinació professionals externs i AMPA
Variacions personal i alumnat Curs 2007-08 Variacions personal i alumnat Contemplem desenvolupament motriu, afectiu, relacional, cognitiu i lingüístic * Suport petit grup vincle afectiu, autoestima, identitat continguts bàsics llenguatge i matemàtiques motricitat global i fina, lateralització orientació espai-temps. Anticipació esdeveniments processos cognitus bàsics (percepció, atenció, memòria) l’ordinador, eina d’aprenentatge i diversió habilitats socials i hàbits autonomia personal * Suport grup ordinari Funcionalitat del llenguatge, activitats adaptades, interacció amb iguals, hàbits, normes de convivència, festes, sortides. Activitats específiques amb mig grup: taller de cuina, psicomotricitat, ludoteca, hort, música i aula de ciències
Curs 2008-09 Tenim un nou alumne (TDAH) de P-5 Reorganitzem horaris Fem PI: Programes Individualitzats Fem formació metodologia inclusiva, tot el claustre CAD i Pla de Convivència de Centre Seguim les activitats ja iniciades el curs passat: taller de cuina, hort,...
El cos, el moviment i les relacions Experimentem sensacions Descobrim l’espai Expressem sentiments Alliberem tensions Trobem amics Juguem amb molts materials Ens relaxem, respirem, ens toquem i prenem consciència del nostre cos
El cicle de la vida: Les plantes neixen, creixen i moren Les plantes que fan olor Les plantes que ens mengem Observem els canvis Manipulem les eines Plantem, reguem i recollim Els cucs aprofiten les deixalles: fem compost i el compost torna a la terra
La importància de l’observació i la manipulació Juguem amb el material Ens proposem experimentar Formulem hipòtesis Comprovem els resultats Xerrem abans, durant i després de l’experiència Formulem conclusions científiques
El joc no dirigit Hi ha racons: de nines, de disfresses, la cuineta, les construccions, els cotxes, els animals, la perruqueria... Escollim lliurament el joc i els companys L’adult només participa a demanda de l’infant o en situació de conflicte Endrecem
Professorat Educació Especial Vanessa Cabrejas, educadora Educació Especial USEE M. Mercè Mata, psicopedagoga i logopeda. Tutora USEE Cristina Vilalta, Educació Especial Ester Fernández, Educació Especial Patrícia LLordén, Educació Especial