El CRIT Edward Munch Pintura segles XVIII-XIX.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA VICARIA Marià Fortuny Pintura segles XVIII i XIX.
Advertisements

El jurament dels Horacis
ELS LLENGUATGES VISUALS
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
L´energia.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
Ciència, tècnica i societat
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Enterrament a Ornans Gustave Courbet Pintura segles XVIII-XIX.
Composició IV Wasily Kandinsky
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
EDUARD MUNCH
L'EDAT MODERNA.
El comentari de text.
BAUHAUS, una escola d’art
L’Univers Com es defineix l’Univers?
Joan Puig i Ferreter.
Temps era temps, hi havia un pagès molt i molt alt i gros que semblava un gegant.
El CRIT Edward Munch Pintura segles XVIII-XIX.
Sopa Campbell’s Andy Warhol
Tableau II Piet Mondrian
DANAE TRAVÉ SARRADELL HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI 1R BATXILLERAT.
Els jugadors de Cartes Paul Cézanne Pintura segles XVIII-XIX.
EL PROFETA Pablo Gargallo Escultura segle XX.
CLAUDE MONET.
ANÀLISI EL CAFÈ DE LA MARINA
ELS COLORS AMB JOAN MIRÓ
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Tableau II Piet Mondrian
DONA II Williem de Kooning
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
LES CATEGORIES GRAMATICALS
EDUARD MUNCH EL CRIT.
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
EL MISTERIÓS CAS DE LA ROBA BRUTA
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
Tema 4. La Terra i la Lluna. Pàg 52
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
CONJUNT ICONOGRÀFIC DE SANT CLIMENT DE TAÜLL
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
NOVETATS ESPAI MARGALEF
L´assaig de postguerra
Projecte interdisciplinari:
LA REVOLUCIÓ RUSSA Antecedents
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
MUTACIÓ Eduardo Chillida Escultura segle XX.
Què existeix i què no existeix.
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Gèneres Musicals.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
2. El materialisme històric de Marx
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
SURREALISME PARANOIC-CRÍTIC
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
DONA II DE KOONING.
LA NARRATIVA DE LA POSTGUERRA
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Ser u amb totes les coses, aquesta és la vida de la divinitat, aquest és el cel dels homes. El castell dels Pirineus (1959)
Proposta 8.
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Les Avantguardes (principis segle XX)
EXPRESSIONISME Wassily Kandinsky, Tema líric, 1911.
ART MODERN.
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
Transcripción de la presentación:

El CRIT Edward Munch Pintura segles XVIII-XIX

1.- Classificació Autor: Edward Munch Cronologia de l’obra: 1893             Títol: El crit             Autor: Edward Munch             Cronologia de l’obra: 1893 País: Noruega        Estil : Expressionisme            

2.- Tema Un ésser humà, home o dona, que es posa les mans al cap i emet un crit d’angoixa que es transmet arreu. Només els dos personatges del pont semblen aliens a aquest crit.

3.- Descripció: Es tracta d’un cartró pintat amb la tècnica de l’oli i el pastel. La pintura a l’oli és una tècnica pictòrica humida: l'artista disol els colors (pigment) en oli (de llinosa, per exemple) (aglutinant) i l'aplica amb un pinzell sobre fusta, tela o cartró (suport). L'oli fa que els colors quedin molt lluents. La pintura de pastel és una tècnica seca. Està formada per pigment i cola. Els colors són nets i intensos. Rapidesa: no s’ha de secar i es poden aplicar capes ràpidament.

L’obra situa en primer terme una figura molt estilitzada, vestida de negre, les mans i el rostre de la qual adquireixen un caràcter espectral. Damunt un pont sobre l’aigua negra, dues siluetes penetren en un horitzó d’encesa violència. La natura i l’home s’emparenten així en un mateix crit d’angoixa, i evidencien la manca d’harmonia en la qual s’emmarca la seva vida i la seva relació.

4.- Elements formals i compositius a.- Forma oberta o pictòrica. A partir de pinzellades gruixudes i violentes, l’autor modela els volums i els objectes. b.- Composició: anamorfosament de personatges i elements (prenen la mateixa forma. Corba= inestabilitat. El llenguatge plàstic s’omple de contingut). c.- Perspectiva geomètrica.

d.- Línia de l’horitzó (Punt de vista): Alt e.- Asimetria: La diagonal de la barana del pont divideix el quadre en dues meitats: domini de les rectes i dominis de les corbes. f.- Geometria: Combinació de línies corbes sinuoses (que dominen tot el quadre: personatge protagonista, cel, mar, etc.) i les rectes (diagonals del pont i les baranes i dels homes del fons. g.-Llum: Neix dels mateixos colors, molt lluminosos i brillants. h.- Cromatisme: Ús predominant de tonalitats irreals de vermell, blau i negre que reforcen el sentiment de sofriment del protagonista. Crida l’atenció el cel crepuscular per la seva combinació de vermell i taronges.

Corbes Rectes

5.- Antecedents i influències posteriors. El Crit ens mostra la mateixa angoixa i el mateix llenguatge expressiu del Goya de les pintures negres i el Van Gogh de la Nit estelada.

Influències posteriors: En el camp conceptual, van influir sobre Munch els filòsofs Kierkegaard i Nietzsche i el teatre d’Ibsen. Influències posteriors: Munch, en el seu intent de reflectir a les seves obres les profunditats de l’ànima humana, exercí una gran influència en l’art germànic de principis del segle XX, especialment sobre el grup Die Brücke (El pont), format per Nolde i Kirchner, entre altres.

6.- Relacions amb obres similars de l’autor Les seves obres es caracteritzen per: corbes sinuoses, colors arbitraris, obsessió per la malaltia i la mort, éssers inquietants que fugen entre masses de color.                                           Desesperació

Mort de la noia Mort a l’habitació de la moribunda Mort de la mare

Tarda al carrer Karl Johan

7.- Diferències amb altres solucions coetànies Al mateix temps que Munch pintava “El Crit”, Cézanne va pintar “Els Jugadors de cartes”, Cézanne és un postimpressionista i Munch és precursor de l’expressionisme. Si en “El Crit” hi veiem un enfrontament (l’home enfrontat a si mateix, a les seves pors, a les seves angoixes, etc. en “Els jugadors”, Cézanne ens presenta l’enfrontament seré de dos personatges:

8.- Funció i significat de l’obra Munch volia reflectir a les seves obres els racons més profunds de l’ànima humana. Els seus quadres partien del principi que si l’autèntica realitat no es correspon amb la palpable cal adaptar aquesta per exterioritzar la que es porta dins. Així doncs, El Crit és un reflex del món interior de l’artista que entronca amb la soledat de l’ésser humà a la cultura moderna. Munch va tenir una infància amb un seguit d’esdeveniments tràgics que expliquen la seva inestabilitat emocional i les seves angoixes com són la tuberculosi i la mort de la mare i de la germana i la posterior mort del pare. En unes notes del 1892 el mateix Munch narrà la situació que va originar El Crit: “Anava caminant amb dos amics pel passeig, el sol es ponia, el cel es tornava de cop i volta vermell, jo em vaig aturar, cansat em vaig recolzar en una barana, damunt la ciutat i el fiord blau fosc no sinó sang i llengües de foc, els meus amics continuaven la seva marxa i jo continuava aturat al mateix lloc tremolant de por, i sentia que un udol infinit penetrava tota la naturalesa”. L’escrit de l’autor explica la raó de ser de cadascun dels elements del quadre, ambientat a la ciutat de Nordstrand.

Funció: . Munch buscava una única cosa en pintar: expressar el seu món individual, ple d’angoixa i sofriment.

9.- Context històric i artístic Expressionisme: És un moviment ampli, un estat d’ànim col·lectiu que dura, amb canvis i oscil·lacions, des de finals del segle XIX fins a mitjans segle XX. És una crítica al positivisme, al mite del progrés indefinit. S’ha d’entendre en el marc d’un període històric en què les novetats se succeeixen a un ritme vertiginós en tots els aspectes de la vida: - tecnològic i científic (motor d’explosió, teoria de la relativitat, aviació, energia atòmica, cinèma, ràdio, televisió, telèfon...). - polític (Primera Guerra Mundial, Revolució Russa, nazisme i feixisme, etc). - econòmic i social (emigració a les ciutats, crisis del sistema capitalista de 1929, industrialització accelerada). - ideologic i filosòfic (psicoanàlisi de Freud, Nietzsche, novel·la moderna amb Proust i Joyce, etc.

Artístic: L’expressionisme és la manifestació artística que valora la comunicació i el contingut de l’obra d’art per damunt del seu aspecte formal. Les seves característiques són la ingenuïtat, el primitivisme, la simplicitat, l’ús de colors i formes elementals, la distorsió d’aquestes formes i una forta crítica contra l’ordre establert. Evolució:

Evolució de l’expressionisme: El pont (Dresden, 1905-1913). Nolde. L’últim sopar Kirchner: Cinc dones al carrer Agressivitat

Der Blaue Reiter (el genet blau). Munich, 1911-1917 Franz Marc: Els grans cavalls blaus

Lirisme, menys agressivitat, actituds refinades i gairebé aristocràtiques. Vassily Kandinsky: El genet blau

El jardí màgic Senecio Paul Klee

La Nova objectivitat. Després I Guerra Mundial La Nova objectivitat. Després I Guerra Mundial. Perseguit pel III Reich com a art degenerat. Georg Grosz: Eclipsi de sol

Leonie (1923) Otto Dix La periodista Sylvia Von Harden (1926)