Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
CARRETERES COMPARTIDES PLA D’HOMOGENEÏTZACIÓ A LES VIES DE PEATGE C-32 Garraf i Maresme i C-33.
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
Mesures per a la sostenibilitat del transport públic i la mobilitat.
PRESSUPOST 2017.
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
i compra pública ambientalment correcta
Xarxa Productes de la terra
i el que no es pot avaluar
JUNTA LOCAL DE SEGURETAT DE MATARÓ
LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS VIARIS
El pilars del govern obert a Catalunya: Transparència
Infraestructures ferroviàries a la comarca del Vallès Occidental
Diputació de Barcelona
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Aportacions de les enquestes de camp
Polítiques d’Ordenació Comercial
III Jornada de transport sanitari
Programa Pacient Expert ICS en MPOC
La programació en arquitectura: una eina per a la gestió de la inversió pública municipal El cicle inversor 23 de setembre de 2011.
Desenvolupament de la sessió:
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
Consultoria Cultura 2018 Febrer 2018 Wifi:.
Ajuntament de Sallent 25 d’octubre de 2011 Equip redactor geovial, slp
La teva contribució 1.
Projecte de reforma de la plaça d’Espanya
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Estudi de millora del transport públic a la comarca del Bages
Transformació de la carretera de Sentmenat en un Passeig
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Barris al dia 2014 I Comissió Cívica 1 d’abril de 2014.
Ports Nets: Un model de gestió integrada
Jornada Consell Comarcal del Maresme:
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Projecte d’Itineraris Formatius
Estratègia de Catalunya en l’Aplicació de la metodologia LEADER Tremp avança! Suma’t al futur. Sessió 1 Les ajudes de que disposem Els instruments.
PLA DE MOBILITAT URBANA DE GIRONA
Jornada Cloenda Esports
20 anys de Ciències Ambientals a la UAB
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
La gestió per processos
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
ELABORACIÓ DEL PLA D’ACTUACIÓ
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Els Plans Especials Urbanístics de Protecció del Subsòl Presentació de la figura d’ordenació urbanística Joan Solà i Jordi Montaner GEOSERVEI PROJECTES.
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE GESMOPOLI
Xarxa de Custòdia del Territori
Condicionament de la Travessia de Jesús
MPGM Ciutat Meridiana Procés participatiu Gener 2019.
Model de Pacte Local per la mobilitat sostenible
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Propostes de millora en el GIR
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Procés participatiu per l’elaboració del Reglament de Participació Ciutadana de la Roca del Vallès _Gener de 2011_.
Residencia estudiants
LA DEFINICIÓ I AVALUACIÓ D’OBJECTIUS ESTRATÈGICS I OPERATIUS:
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme Agenda d’actuacions RESUM EXECUTIU Barcelona, Desembre 2016

Índex Diagnosi Agenda d’actuacions Criteris per a la confecció de l’agenda d’actuacions per al Pacte Idees força Actuacions en curs Eixos d’actuació Objectius Gestió, participació i sistema de seguiment del Pacte Pressupost Programació

Agenda d’actuacions

Criteris per a la confecció de l’agenda d’actuacions Horitzó del Pacte 2020 El Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme (PMSM) té un horitzó temporal de 5 anys, per tant les mesures proposades pel Pacte han de ser realistes per estar operatives l’any 2020 L’evolució dels darrers anys de les dades de mobilitat observades fan creure que fins l’any horitzó del Pacte no hi haurà canvis radicals en les necessitats del territori. Per tant, les actuacions han d’anar enfocades a resoldre problemes actuals sense la necessitat d'elaborar escenaris expansius que prevegin problemes futurs. Col·laboració dels ajuntaments La diagnosi del Pacte per la Mobilitat ha sigut presentada als ajuntaments de la comarca que han realitzat aportacions per ajudar a caracteritzar els dèficits que perceben en l’àmbit de la mobilitat. A més, els tècnics municipals han aportat propostes i suggeriments que s’han analitzat i utilitzat per a la confecció de les mesures proposades pel Pacte. Confecció de les propostes La confecció de les actuacions de millora s’ha basat en: Llista de d’actuacions ja planificades pel Departament de Territori i Sostenibilitat Noves propostes que neixin de les conclusions de la diagnosi Propostes que sorgeixen del procés participatiu amb els ajuntaments Propostes de la Moció del consell comarcal del maresme de 15 de Novembre de 2016

Marc del Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme Aplicació del pdM a la comarca del Maresme El Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme queda en gran part supeditat dins el marc d’actuacions del pdM de l’RMB per a la comarca del Maresme. El pdM de l’RMB defineix 3 subàmbits diferents: Segona corona metropolitana Pla d’actuació de millora de la qualitat de l’aire Zones de baixa densitat El Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme es correspon amb un àmbit d’aplicació dins el subàmbit de les zones de baixa densitat. Si bé és cert que alguns dels seus municipis quedarien emmarcats dins l’àmbit de 2ª corona, la majoria dels municipis de la comarca (19 de 30) formen part del subàmbit de baixa densitat. Altres instruments de planejament A banda del pdM de l’RMB, hi ha altres instruments de planejament que inclouen propostes dins el marc territorial de la comarca o que afecten directament a la seva mobilitat. El PMSM també recull aquestes actuacions ja previstes per altres plans. A nivell pressupostari, el PMSM distingeix entre el pressupost en actuacions directament vinculades al Pacte a realitzar abans de 2020, actuacions vinculades al pacte però que es duran a terme més enllà i finalment les actuacions vinculades a aquests altres instruments de planejament

Idees força El Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme pretén emfatitzar unes idees de força a l’hora de millorar la mobilitat de la comarca: Millorar la façana litoral aconseguint fer de l’N-II una via cívica aportant un enfoc de caràcter urbanístic vinculat a la millora de la mobilitat Impulsar l’ús del corredor C-32 per a desplaçaments de mitjà i llarg recorregut i resoldre els problemes de connectivitat amb aquest corredor Millorar la xarxa local per als desplaçaments interurbans interns de la comarca permetent descarregar les travesseres urbanes de trànsit de pas Millorar la connectivitat en bicicleta i a peu al llarg de la comarca Millorar l’oferta i el temps de viatge en transport públic Integrar l’eficiència energètica i la reducció dels impactes ambientals en el conjunt de les xarxes de mobilitat Incorporar les noves tecnologies com a eines clau per facilitar els viatges en tots els modes de transport

Actuacions en curs Actuacions iniciades Algunes de les actuacions proposades pel present pacte per a la mobilitat es troben iniciant la seva execució o fins i tot en un estat avançat de realització. Alguns exemples : 2ª Fase del Pla d’homogeneització dels peatges (-10% Montgat-Mataró)--- En servei des de gener de 2014 Peatge gratuït per a serveis de transport públic ----------------------------------- En servei des d’abril de 2014 Sistema de peatge tancat a la C-32 Mataró-Tordera ------------------------------ En servei des de l’1 de gener de 2015 Construcció de barreres acústiques (Montgat, Masnou, Calella) ---------------En servei des d’agost de 2015 Millores dels enllaços 99 i 100 de la C-32 a l’àmbit de Mataró -----------------En servei des de juliol 2016 Millora de la connectivitat del Maresme amb la Selva --------------------------- Proj.Cons. acabat, pendent d’inici d’obres Desplegament Expres.cat ----------------------------------------- -----------------------En execució Estudi Previ d’un carril bici Montgat-Blanes -----------------------------------------Estudi en redacció T-Mobilitat------------------------------------------------------------------------------------Projecte en desenvolupament Actuacions iniciades Estat de l’actuació

Eixos d’actuació Eix d’actuació 1 (EA1): Territori i infraestructures La proposta de millora definida pel Pacte de mobilitat sostenible del Maresme queda estructurada en els 4 eixos d’actuació següents: Eix d’actuació 1 (EA1): Territori i infraestructures Eix d’actuació 2 (EA2): Gestió de la mobilitat sostenible i serveis de transport públic Eix d’actuació 3 (EA3): Noves tecnologies Eix d’actuació 4 (EA4): Medi ambient i sostenibilitat

Itinerari continu per a bicicleta Montgat-Blanes EA1: TERRITORI I INFRAESTRUCTURES L’objectiu és la implantació de noves infraestructures que millorin la connectivitat en el territori, facilitin el transvasament modal cap el transport públic, redueixin l’accidentalitat vinculada a la mobilitat i promoguin l’ús de la bicicleta i la marxa a peu. Aquest eix inclou actuacions en: Plans de millora de la mobilitat a nivell supramunicipal Planificar la gestió de la mobilitat a nivell supramunicipal entre municipis d’un mateix entorn que mantinguin una intensa mobilitat interurbana interna i presentin similars patrons de comportament. Aquest estrats supramunicipal serien el Baix Maresme, l’Àrea metropolitana de Mataró, la zona d’Arenys i l’Alt Maresme. Xarxa no motoritzada: Estructuració d’una xarxa completa de carrils bici interurbans i reforç en la senyalització de vies compartides per a millorar la seguretat del ciclistes Xarxa interurbana d’itineraris de vianants Millora de xarxa d’aparcaments segurs per a la bicicleta Millores en accessibilitat a parades de bus i estacions ferroviàries Itinerari continu per a bicicleta Montgat-Blanes Eixos d’actuació

100% d’estacions accessibles per a PMR EA1: TERRITORI I INFRAESTRUCTURES Xarxa per al transport públic: Actuacions de millora de la capacitat del sistema ferroviari que permetin disposar de trens més llargs (Allargament d’andanes a Arc de Triomf) Nous eixos de prioritat per al bus (Carril bus C-31 La-Pau- Montgat). Protecció de la línia ferroviària de la costa per garantir la protecció davant dels temporals Impulsar estudis per a completar la xarxa ferroviària del Maresme (desdoblament Arenys-Blanes i corredor Mataró-Granollers) Accessibilitat universal a totes les estacions per a persones amb mobilitat reduïda. Millores en P&R en estacions de tren i bus, 100% d’estacions accessibles per a PMR Eixos d’actuació

Reduir l’accidentalitat a l’N-II en un 60% EA1: TERRITORI I INFRAESTRUCTURES Xarxa per al vehicle privat: Integració urbana i paisatgística de la N-II i actuacions de millora de la seguretat: definir la funcionalitat de la carretera N-II com a via connectora per a moviments interns del Maresme convertint-la en un eix cívic i pacificat. Nova configuració de l’autopista C-32 per canalitzar els desplaçaments de mitjà i llarg recorregut del Maresme i millora de la seva connectivitat amb la xarxa local Millora i compleció de la xarxa local de carreteres de la comarca Reduir l’accidentalitat a l’N-II en un 60% Eixos d’actuació

Incrementar la quota de TP amb Barcelona d’un 38% a un 42% EA2: GESTIÓ DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE I SERVEIS DE TRANSPORT PÚBLIC L’objectiu és la gestió de la mobilitat sostenible i els serveis de transport públic que permeti donar una millor oferta de transport públic de superfície i una nova gestió tarificada de les vies d’alta capacitat. Aquest eix inclou actuacions en: Reestructuració dels serveis de bus interurbà: Millora integral de les línies de bus del Maresme (inclou l’impuls del programa expres.cat, millores en serveis d’alta demanda, serveis nocturns i anàlisi de línies d’aportació a les estacions de ferrocarril) Estudis de reconversió de línies de baixa demanda en serveis a transport a la demanda Optimització de l’oferta de transport ferroviari Implementació d’un nou model d’oferta ferroviària actualment en estudi pel DTES que optimitzarà les freqüències i els horaris del sistema Gestió del peatge com a instrument regulador de la mobilitat Promoure l’ús de vehicles nets, la reducció de la congestió en les hores punta i un ús més eficient de la capacitat de la xarxa viària. Incrementar la quota de TP amb Barcelona d’un 38% a un 42% Eixos d’actuació

100% d’autobusos del Maresme amb SAE EA3: Noves tecnologies L’objectiu és la implementació de les noves tecnologies de informació i comunicació que facilitin l’ús eficient de tots els modes de transport i permetin conèixer a l’usuari l’estat real de la xarxa i com pot actuar en cas d’incidències. Aquest eix inclou actuacions en: Nou model de tarificació i gestió del TP (T-Mobilitat) que simplificarà l’ús de les diferents xarxes de transport públic i bonificarà els usuaris intensius en funció dels viatges realment efectuats. Informació de l’estat de les carreteres en temps real (panells informatius) promovent la coordinació entre tots els sistemes d’informació existents Informació del transport públic: integració dels operadors a plataformes digitals, nous panells a les parades amb informació del temps d’espera i promovent que els app incloguin el temps de pas dels vehicles en temps real. Nou model de gestió integrada de Park and Rides facilitant la informació del nivell d’ocupació i prioritzant el seu ús pels usuaris del transport públic. 100% d’autobusos del Maresme amb SAE Eixos d’actuació

Incrementar en un 125% els punts de recàrrega del vehicle elèctric EA4: MEDI AMBIENT I SOSTENIBILITAT L’objectiu és la reducció de les externalitats associades als sistemes de transport i promoure el coneixement dels usuaris dels impactes de la mobilitat privada en el medi ambient. Aquest eix inclou actuacions en: Reducció dels consums i les emissions en mobilitat interurbana: Fomentar increment d’ocupació del vehicle privat i el pas cap a vehicles més ecològics mitjançant polítiques de descomptes en les tarifes que paguen en aparcaments i peatges, polítiques de prioritat en determinats serveis de mobilitat i increment de punts de recàrrega per als vehicles elèctrics. Gestió de la contaminació acústica deguda al trànsit Impulsar l’acabament de les accions derivades dels mapes estratègics de soroll (noves barreres acústiques). Impulsar mesures coordinades en els diferents instruments de planificació local de la mobilitat Assolir la reducció de l’ús ineficient del vehicle privat i dels impactes ambientals que provoca. Incrementar en un 125% els punts de recàrrega del vehicle elèctric Eixos d’actuació

Objectius del Pacte Una vegada feta la diagnosi de la mobilitat a la comarca, identificats els dèficits i desenvolupada una agenda d’actuacions a la comarca, el pacte proposa 7 objectius de millora de la mobilitat que es troben en consonància amb els objectius proposats pel pdM de l’RMB per a avaluar l’assoliment de la millora de la mobilitat a la comarca. Per a cadascun d’aquests objectius es defineixen uns indicadors que permetin quantificar l’estat de la mobilitat en l’escenari actual i marquin un valor objectiu a assolir una vegada implementades totes les mesures proposades pel Pacte. Objectiu 1. Afavorir el transvasament modal cap als modes més sostenibles Objectiu 2. Incrementar l’eficiència del sistema de transports Objectiu 3. Moderar el consum i reduir la intensitat energètica del transport Objectiu 4. Reduir la contribució de la mobilitat al canvi climàtic Objectiu 5. Reduir l’impacte atmosfèric de la mobilitat Objectiu 6. Reduir l’accidentalitat Objectiu 7. Garantir l’accessibilitat del sistema de mobilitat

Indicadors de seguiment Quotes de repartiment modal amb Barcelona Rep. Mod. 2014 Obj. Variació Obj. (%) Repartiment modal en TP amb Barcelona 38,0% 42,5% 11,8% Obj. 1 Ocupació per modes (Pax./veh.) Pax./veh. 2014 Obj. Variació Obj. (%) Transport públic ferroviari  292,7 314,3 7,40% Obj. 2 Intensitat energètica del transport per carretera TEP/Mveh·km·any 2014 Variació Obj. (%) Consum unitari del transport per carretera 98,04 -6,50% Obj. 3 Contribució de la mobilitat al canvi climàtic Tones 2014 Variació Obj. (%) Emissions de CO2 304.669 -13,00% Obj. 4 Emissions de contaminants Tones 2014 Variació Obj. (%) Emissions de PM10 83 -23% Emissions de NOx 1.369 -25% Obj. 5 Obj. 6 Accidentalitat en vies interurbanes Valor 2013 Variació Obj. (%) Nombre de morts  4 -36,2% Accessibilitat a les estacions ferroviàries Nombre d’estacions 2014 Obj. Estacions ferroviàries accessibles  13  18 (100% de les estacions) Obj. 7 Objectius del Pacte

Gestió, participació i sistema de seguiment del Pacte Gestió del Pacte L’assoliment dels resultats del Pacte per la mobilitat sostenible del Maresme passa per una gestió correcta del seu desenvolupament. La responsabilitat directa de la realització de les mesures i accions del Pacte correspon principalment al DTES però també inclou altres administracions o entitats com l’ADIF, l’ATM, la Diputació de Barcelona i els Ajuntaments de la comarca. Així s’ha recollit en cadascuna de les fitxes, on s’ha distingit entre responsables i agents implicats. Seguiment del Pacte La tasca de seguiment de l’execució del Pacte teixeix un compromís compartit d’execució amb totes les institucions implicades i s’estructura al voltant dels informes anuals de seguiment que esdevé una eina bàsica de gestió del Pacte i la guia per dur a terme el seguiment a partir de les eines ja desenvolupades i haurà de presentar a la Mesa de mobilitat del Pacte per la mobilitat. Sistema d’indicadors i valors de seguiment del Pacte El Pacte ha estat dotat d’una bateria d’indicadors i valors de referència per al seguiment acurat del grau d’aplicació de les diferents mesures plantejades en el pla d’acció i per la valoració dels resultats assolits. DTES ATM ADIF DIBA Operadors TPC Ajuntaments Altres Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme

Annex de Pressupost El Pacte per a la Mobilitat sostenible del Maresme (PMSM) estableix línies directrius d’actuació en matèria de gestió de la mobilitat per tal d’assolir, a l’àmbit territorial del Maresme, els objectius traçats per les Directrius nacionals de mobilitat, el planejament territorial i els plans sectorials que hi són d’aplicació. El PMSM no és un pla d’inversions pròpiament dit, sinó un document marc que formula propostes d’actuació, consensuades amb els diferents estaments amb responsabilitat gestora en matèria de mobilitat al llarg del procés participatiu del pacte, i les trasllada als actors institucionals responsables per tal que les puguin integrar en els seus respectius fulls de ruta i impulsar o desplegar mitjançant llurs instruments específics de planificació, programació i gestió. Malgrat aquest caràcter estrictament orientador del Pacte, el document conté una estimació del cost de les actuacions que recull, bona part de les quals (especialment les referides a infraestructures de mobilitat) ja estan incloses a dia d’avui en d’altres instruments de planificació aprovats o formen part de compromisos institucionals adquirits. Els costos associats a les mesures proposades en els eixos d’actuació del PMSM s’ha classificat mitjançant la següent classificació: Pressupost associat al DTES Pressupost associat directament a mesures proposades pel PMSM Pressupost associat a altres instruments de planejament Pressupost associat a altres administracions (DIBA, ADIF, Ajuntaments,...) Les actuacions proposades pel PMSM tenen un pressupost total de 635 M€ (435 M€ corresponen a DTES i 200 M€ a altres administracions) D’acord amb el conveni de traspàs de l’N-II, el Ministeri ha de transferir a la Generalitat 400M€ per la configuració d’una nova via alternativa a la N-II i que són la principal font per finançar les actuacions previstes al PMSM

Estimació indicativa de costos d’inversió Pressupost Total del Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme (M€): 635,569 M€ Pressupost associat al DTES: 435,354 M€ Cost associat directament al PMSM (M€): 15,49 M€ Cost associat a altres instruments de planejament (M€): 419,864 M€ Pressupost associat a altres administracions: 200,215 M€ Annex de pressupost

Programació Març de 2014: Inici dels treballs Febrer de 2015: Presentació al Consell Comarcal de l’esborrany de la diagnosi Abril-Setembre de 2015: Trobades amb tècnics municipals i remesa de la diagnosi als ajuntaments Novembre de 2016: el Consell Comarcal aprova la moció sobre la mobilitat al Maresme Desembre de 2016: Presentació de la proposta del Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme Febrer de 2017:Data límit per rebre retorn del Consell Comarcal de totes les aportacions dels ajuntaments Abril de 2017: Presentació del Pacte per la Mobilitat Sostenible del Maresme Programació