Models de gestió aeroportuària:

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El papel de la tributación y el gasto público en la reducción de la inequidad y la promoción de la cohesión social José M. Labeaga Foro LAC sobre Política.
Advertisements

La qualitat, garantia de millora.
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
Ajuts per a estudiants de mobilitat internacional UPC
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
L’Assemblea de Sarrià - Sant Gervasi del 15-M et desitja unes bones festes i t’envia el millor regal en temps de crisi i incertesa: informació i.
L’evolució i la fi de la URSS
3.- LES EIXIDES A LA CRISI (I): LA DOCTRINA DE KEYNES.
LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
Institut Català de Finances
SEGONA GUERRA MUNDIAL ( 3 de setembre 1939 – 2 de setembre 1945 )
Jornada Cloenda Esports
i el que no es pot avaluar
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
En aquest tema veurem els apartats següents:
Index Que és el bosc tropical humit
Convocatòria Erasmus Pràctiques
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
La Revolució Industrial
5.- DE LENIN A STALIN ( ) La Revolució Russa té influència en tota Europa: espartaquistes (Al.), Hongria, França, Espanya,... Mort de Lenin (1924)
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
Convocatòries de mobilitat
II SIMPOSI “COMERÇ I CIUTAT”
Emplaçament del futur aeroport corporatiu/
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Panel de Famílies i d’Infància
Oferta de destinacions internacionals Destinacions Erasmus: 400
En aquest tema veurem els apartats següents:
Tema 14. La Unió Europea (1) s’ha construït La Unió Europea instaura
La Nòmina Catalana.
Programa Erasmus Pràctiques
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Finançament i selecció
Convocatòria SetOeOmObre del 2012 Ocubre 2017.
LA PERDIU BLANCA.
Gestió de la qualitat en el litoral.
Jornada Cloenda Esports
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Sabadell
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Catalunya, nou estat d’Europa?
La Direcció queda habilitada per:
Aparcaments de rotació a Sabadell
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
TEMA 10: ALTRES ENTITATS LOCALS
Resultats DIAGNOSI SOCIO CULTURAL DE L’ENTORN FAMILIAR DELS I DE LES
LA BELLESA BLAVA.
Amics de la ciutat de Granollers Granollers, 26 de gener 2011
6.- CONTRASTOS I DESIGUALTATS EN EL MÓN ACTUAL.
Tesis Doctorals en Xarxa
BALANÇ DEL PRIMER ANY DE FUNCIONAMENT DE L’AEROPORT DE LLEIDA-ALGUAIRE
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
14. La formació de la Unió Europea
PRESENTACIÓ MOBILITAT NACIONAL i INTERNACIONAL PER A REALITZAR ESTUDIS
Creixement econòmic de Liquats Vegetals: Presència als lineals de les grans distribuidores d’alimentació. Núria Arimany Anna Sabata Xavier Ferràs Petra.
Grup ICF Finançament Empresarial Coinversió Març de 2012.
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Característiques generals de la indústria espanyola
Xarxa de Custòdia del Territori
MARC LEGAL Reial decret 412/2014 de 6 de juny pel qual s’estableix la normativa bàsica dels procediments d’admissió als ensenyaments oficials de grau.
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
Beatriz Guzmán Jun Hui Chen David de la Ossa Sergi Gontaler
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
Corredor mediterrani: Catalunya, porta logística d’Europa
PF expansiva amb canvi flotant
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Qualitat, innovació i internacionalització
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

Models de gestió aeroportuària: Espanya en perspectiva europea i internacional Germà Bel Universitat de Barcelona Palma de Mallorca, 24 de Gener de 2008 2008

Qüestions centrals 1) El model de gestió dels aeroports a Espanya en el context internacional 2) Alguns efectes econòmics: Inversió en els aeroports espanyols 3) El futur del modelo de gestió dels aeroports a Espanya: La necessitat de la reforma

1) Model de finançament i gestió d’aeroports a Espanya Gestió totalment pública i centralitzada* (Aeropuertos Españoles i Navegación Aérea, AENA) Decisions centralitzades sobre: Inversions; Gestió de recursos econòmics del sistema -‘caixa única’- Política comercial. _____________________________________________________________

1) Model de finançament i gestió d’aeroports a Espanya Els ingressos d’AENA s’obtenen de: +++ Taxes pagades pels usuaris (control tràfic + instal·lacions) +++ Ingressos per activitats comercials (habitualment concessions privades) Alguns aeroports tenen beneficis i altres tenen pèrdues. El sistema en conjunt te superàvit corrent, que finança el deute assumit per AENA.

Com es compara amb la resta de mercats aeris desenvolupats?

Propietat empreses gestores País - 2005 Trànsit 000 Aeroports top 50 gestió Propietat empreses gestores Regne Unit 204.013 10 Individual Diversos models: privat, gov. Local Alemànya 145.977 8 Diversos models: co-titularitat privada, gov. central, regional i local Espanya 143.680 Integrada gov. Central França 107.955 6 Privada/gov. Central (Paris), cambra comercio (resta) Itàlia 87.906 4 Diversos models: privat, gov. regional i local Holanda 46.433 1 Co-titularitat gov. central, regional i local Grècia 30.799 privat/gov. Central (Atenes), gov. Central (resta) Irlanda 24.254 Suècia 22.899 Parcial Integrada gov. Central, Municipals, privats Dinamarca 22.173 privat (Copenhague), gov regional i local (resta) Portugal 20.272 Aústria 19.685 privat (Viena), gov. regional i local (resta) Bèlgica 17.814 privat (Brusel·les), gov. regional i local (resta) Finlàndia 12.348 gov. Central (3 altres) Rep. Txeca 11.266 gov. central (Praga), gov. regional i local (resta) Hongria 8.049 Privat Polònia 7.080 Gov. central (Varsòvia), co-titularitat gov. central, regional i local, Privat Xipre 6.782 Bulgària 5.023 Romania 3.494 Malta 2.757 Letònia 1.872 Eslovàquia 1.583 Luxemburg 1.538 Lituània 1.434 Estònia 1.393 Eslovènia 1.217 privat (Ljubliana), co-titularitat privat i gov. central (resta)

La gestió dels aeroports en països europeus (UE-27 + Turquia) i països anglosaxons no europeus amb més de 20 milions d’habitants País Número aeroports en top 50 UE. 2005 Gestió aeroports Propietat empresa gestora aeroports Espanya 8 Integrada govern central Turquia 1 Individual Privat, govern central Polònia Parc. integrada (en canvi) gov. central (Varsòvia), gov. central i regional, privat Romania Regne Unit 10 individual Diversos models: privat, gov. Regional Alemànya Co-titularitat: privat, gov. regional i gov. Central França 6 privat/gov. central (París), cambra comerç (resta) Itàlia 4 Estats Units Molts govern regional Canadà Austràlia privat, gov. regional

És equiparable amb la resta del països desenvolupats? Països de la UE-27 i altres desenvolupats que han reformat la gestió dels aeroports en les dues darreres dècades Reforma des d’un model centralitzat a un model individual En curs de canvi des d’un model centralitzat a un model individual Reforma des d’un model individual a un model centralitzat Austràlia Canadà Eslovènia Grècia Hongria Irlanda Rep. Txeca Bulgària Turquia Polònia (Parc. Integrat) Romania Suècia (parc. Integrat) Ǿ

2) Alguns efectes econòmics del model espanyol + La retòrica Els aeroports nacionals constitueixen una xarxa [sic]. Hi ha que gestionar-los en conjunt, i no és bo que hi hagi competència. És necessari que hi hagi un sistema de caixa única per finançar mitjançant subsidis creuats els aeroports no rendibles

Alguns efectes econòmics del model espanyol + La pràctica? No es disposa de dades individualitzades per aeroports des de 1998 (“apagada” informativa). Es disposa de dades sobre inversió territorialitzada (Les Corts aproven inversions, tot i que no apliquen recursos pressupostaris) Es disposa de dades individualitzades de trànsit (AENA)

Com s’explica aquesta distribució d’inversions? Anàlisi amb dades de panell 1992-2004 per explicar: a) Percentatge de la inversió; b) Inversió per càpita Resultats més significatius: Factors que influeixen en la distribució de la inversió: PIB per càpita (+); Demanda (% Total Sistema) (+); Trànsit Domèstic (% Total aeroport) (+); Força electoral partit govern (+); Correlació govern central/govern regional (+)

3) El futur del model de gestió dels aeroports a Espanya: La necessitat de la reforma A) El model espanyol és anormal en el context de països de la UE i de la OCDE B) Els avantatges de la gestió individual són importants: 1) Promou la competència entre aeroports per captar les companyies aèries que es considerin més adients, tant per l’aeroport com pel territori on s’ubica.

3) El futur del model de gestió dels aeroports a Espanya: La necessitat de la reforma A) El model espanyol és anormal en el context de països de la UE i de la OCDE B) Els avantatges de la gestió individual són importants: 2) Afavoreix la transparència en el finançament de les activitats corrents i les inversions de capital: es reduiria la magnitud i l’ opacitat del sistema actual de subsidis creuats.

3) El futur del model de gestió dels aeroports a Espanya: La necessitat de la reforma A) El model espanyol és anormal en el context de països de la UE i de la OCDE B) Els avantatges de la gestió individual són importants: 3) Facilita l’establiment de mecanismes de col·laboració entre el sector públic i el sector privat: la gestió per entitats de menor escala tendeix a ser més flexible i menys burocratitzada.