Ciència, tècnica i societat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Advertisements

El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
ELS LLENGUATGES VISUALS
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
Comunicació dels resultats Autoritats públiques i empreses
LA GRAVETAT SOTA SOSPITA
P-3 P-4 P-5 QUÈ FEM AL LABORATORI ? ESCOLA PAU DELCLÒS. TARRAGONA Curs FEM HIPÒTESIS SOBRE ELS FENÒMENS FÍSICS I QUÍMICS OBSERVEM,
ELS DINOSAURES.
L’Univers Com es defineix l’Univers?
Característiques i classificació.
Projecte “rED M”: Una eina per atendre la diversitat
FINANÇAMENT EUROPEU PER LA CREATIVITAT, LA INNOVACIÓ I LES NOVES TECNOLOGIES Fons Estructurals.
FORMES JURÍDIQUES D’EMPRESES
Elisabet - Abril – Rubén 6èB
Recordem què vol dir ser adolescent
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Autor: Samuel Lozano Alcodori
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Experimentam amb la ciència
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
Epistemologia i ontologia medievals
1 Gasos: conceptes bàsics La velocitat de difusió dels gasos
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
IMPLIQUEM A TOTES LES CLASSES EN EL NOSTRE PROJECTE
QUÈ FA QUE UNA PILOTA BOTI MÉS QUE UNA ALTRA?
Presentació llibre: Com fer recerca
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
DE LA DURADA AL RITME.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
Treballem l’estadística
LA TUTORIA DE PROFESSORAT NOVELL QUÈ ÉS. PER A QUÈ SERVEIX
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
UD1- L’activitat científica
La gestió per processos
1r trimestre: “Respecte a la diversitat”
El vitalisme de Nietzsche
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Ciència, tècnica i societat
El màrqueting i els seus elements
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
4. El problema de la moral: eudemonisme
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
Thinkató Dinàmica.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Pràctica 1.2: Hipòtesis i plantejament de problemes
Introducció Al posicionament Web.
Concurs bíblic: La Bíblia font de valors humans i socials.
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
Barcelona, 23 de novembre de 2.009
Organització i creixement
Unitat 4: L’època de l' imperialisme
En aquest tema veurem els apartats següents:
Grup 3: Polítiques públiques i desigualtat social.
Palataforma web per a músics amateurs i semi-professionals
Anàlisi d’un lloc web implementant actualització del contingut
CRAI: Unitat de Gestió de la Col·lecció
Coneixement del medi natural
Màster d’Aplicacions Multimèdia
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
Transcripción de la presentación:

Ciència, tècnica i societat Unitat 1 Ciència, tècnica i societat

1. El desenvolupament tecnocientífic Gràcies a la ciència i la tècnica l’ésser humà pot conéixer i transformar la realitat que l’envolta. La ciència és una activitat que permet GENERAR coneixement. La tècnica és una activitat destinada a satisfer necessitats.

La ciència i la tècnica han permés aconseguir grans ÈXITS (medicina, etc…) Però també han donat lloc a grans DESGRÀCIES. (Bomba atòmica, armament nuclear…) Sovint comporten DILEMES MORALS… (Clonació humana…) La ciència i la tècnica han de ser sotmeses al control social i la reflexió ètica. És responsabilitat de tots els ciutadans.

2. Característiques de la ciència Rigor Les afirmacions han de ser justificades logicament. Exemple: Segons els protocols de la física per mesurar la temperatura, puc assegurar que d’ahir a avui la temperatura aquí ha augmentat 2’1 graus. Donat que suo molt, segur que la temperatura ha pujat 2 graus.

Un treball científic sol seguir els passos següents de publicació: Objectivitat Per tal que la ciència sigui objectiva existeixen convenis internacionals. Un treball científic sol seguir els passos següents de publicació: Arribem a noves conclusions. Escrivim un article per explicar-ho, i indiquem els passos seguits i els experiments. Enviem l’article a una revista especialitzada. La revista reenvia l’article per analitzar si és cert o és un frau a un grup d’experts. L’article es publica si els experts en donen el vistiplau i s’acaba acceptant.

Com treballa un científic? Mètode científic Plantejament de preguntes. Formulació d’hipòtesis. Experimentació (Contrastar les hipòtesis). Formulació de grans teories o noves hipòtesis. Un treball científic sol seguir els passos següents de publicació: Arribem a noves conclusions. Escrivim un article per explicar-ho, i indiquem els passos seguits i els experiments. Enviem l’article a una revista especialitzada. La revista reenvia l’article per analitzar si és cert o és un frau a un grup d’experts. L’article es publica si els experts en donen el vistiplau i s’acaba acceptant.

3. La classificació de les ciències

4. Desenvolupament de la tècnica S’encarrega de ‘saber fer’ És una eina de transformació de la realitat. Sovint apareix la tècnica i posteriorment la ciència esbrina els diferents mecanismes. EXEMPLE: Els homes van aprendre a fer pa sense saber totes les reaccions químiques que hi tenen lloc.

Un exemple de tècnica… Es considera l’origen de la tècnica juntament amb les primeres eines.

5. Les etapes de la tècnica Segons Ortega y Gasset, filòsof espanyol les etapes són: 1. La tècnica de l’atzar. La tècnica lligada a l’atzar. 2. La tècnica de l’artesà. Els mitjans tècnics han augmentat i la gent s’especialitza. 3. La tècnica del tècnic. A partir de la Revolució Industrial, la tècnica evoluciona gràcies al treball rigorós i metòdic.

6. L'horitzó tècnic L’evolució de la tècnica es troba lligada a les influències d’altres activitats socials. L’horitzó tècnic d’una època és el límit tecnològic a partir del que ja no s'avança més. Sol ser un període limitat de temps. Així a la primera meitat del s XIX l’horitzó era la màquina de vapor, van aparèixer nous mitjans de transport... Actualment els ordinadors (màquines i programes) són l’horitzó tècnic.

LECTURES I COMENTARIS: Enganys i fraus científics. (L'home de Piltdown) Pàg. 13 L’aplicació perversa de la ciència Pàg 11