Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Advertisements

objectiu de la Tecnologia
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
FONTS D’ENERGIA APROFITABLES
COM ES TRANSMET O TRANSFEREIX LA CALOR?
Unitat 1: Una nova ciència
L'ELECTRICITAT I CIRCUIT ELÈCTRIC.
El canvi climàtic i la humanitat al segle XXI
Qui som,? on anem Dins l’immens Univers que i fem nosaltres,? Qui ens hi ha portat,?
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
AIGUA I ACTIVITAT FÍSICA
El Sistema Solar El Sistema Solar és un conjunt de 8 planetes coneguts de dimensions molt variades i característiques molt diferents, i altres astres.
Cinètica química 1.- Velocitat de reacció
Unitat 1: Una nova ciència
9. Els recursos del planeta
Víctor Orellana Iván de los ríos José David carranza
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Tema 6: L’ENERGIA.
Energia solar Núria.J i Alexia.
EL SISTEMA SOLAR ELS PLANETES.
LA PLUJA ÀCIDA.
UNITAT 1 INTRODUCCIÓ A LES CIÈNCIES DE LA TERRA.
El canvi climàtic CURS
EL SISTEMA SOLAR.
UNITAT 1 UNA NOVA CIÈNCIA.
El NOSTRE PROJECTE CONTRUIR UNA CENTRAL HIDROELECTRICA
UNITAT 1 INTRODUCCIÓ A LES CIÈNCIES DE LA TERRA.
Energia magnètica Judit i Marc.
PROPIETATS PERIÒDIQUES DELS ELEMENTS
GESTIÓ PER PROCESSOS.
Quina calor!.
Yolanda Gallego Iciar Tobarias Siham Sabri
Contaminació per co2. efecte hivernacle.
Coneixement del Medi Social i Cultural
Éssers vius i éssers inerts
La Terra el nostre planeta
Energia i velocitat de les reaccions químiques
ESTUDI DE LES REACCIONS QUÍMIQUES
SINECOLOGIA La sinecologia estudia les relacions tròfiques (alimentació) dins els ecosistemes. Els cicles de matèria i energia en els ecosistemes.
Viatge a l’interior de la matèria.
LA TERRA Les capes de la Terra
UNITAT 5 RISCOS CAUSATS PER FENÒMENS GEOLÒGICS EXTERNS.
Què hi ha a l'Univers?.
L’ENERGIA BLANCA LÓPEZ 2nA.
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
QUÍMICA 2 BATXILLERAT Unitat 7 EQUILIBRIS IÒNICS HETEROGENIS.
Sistema solar Anna Genís Roger Salma Dounia Sahibjot.
TEMA 5: VIVIM EN ECOSISTEMES
L’AIGUA A LA NATURA.
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
DINÀMICA DELS FACTORS BIOLÒGICS: Grans grups d’edat
Tema 5: Nombres naturals i enters
QUÍMICA 2 BATXILLERAT Unitat 10 PROPIETATS PERIÒDIQUES DELS ELEMENTS.
Generació d’energia elèctrica
L’electricitat i el circuit elèctric
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
LAURA FUSTER, SUSANA MARTÍN, MARTA MARTÍNEZ
UNITAT 14 MEDI AMBIENT I SOCIETAT.
UNITAT 4 RISCOS CAUSATS PER LA SISMICITAT I EL VULCANISME.
Els sistemes materials
1.2.2 Fonts d’energia renovables Energia eòlica El Sol, en escalfar la Terra, origina el vent, la força ha aprofitat l'home des de l'antiguitat.
Tindrem prou energia?.
LA NUTRICIÓ I LA SALUT.
FUNCIÓ DE PROPORCIONALITAT I FUNCIÓ AFÍ
Pluja àcida.
LA GESTIÓ AMBIENTAL Maria Mañanet i Enric Espinosa
LA TERRA.
Conceptes previs Lleis químiques Teoria cineticomolecular.
El SOL 1.Què és el Sol ? Una estrella.
Transcripción de la presentación:

Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient Unitat 1 Introducció a les Ciències de la Terra i del Medi Ambient Una perla blava en l’espai La teoria de sistemes aplicada a l’estudi del medi La Terra com a sistema L’exploració dels recursos naturals al llarg de la història Relació de l’ésser humà amb el medi Les ciències de la Terra i la geologia

Una perla blava en l’espai Sistema solar 8 planetes 162 satèl·lits o llunes Planetes menors, asteroides, cometes, gas i pols còsmic,... Planetes Planetes exteriors o gasosos Capes gasoses i líquides a la part externa Un petit nucli sòlid, poc densos, moltes llunes, atmosfera molt desenvolupada,... Tenim: Júpiter, Saturn, Urà i Neptú Planetes interiors o rocosos Formats per materials sòlids, molt densos, cap o poques llunes, no hi ha atmosfera o és minsa,... Tenim: Mercuri, Venus, La Terra i Mart

Característiques de la Terra Distància mitjana del Sol: Rep una radiació adequada Té atmosfera: Genera un efecte d’hivernacle moderat Conté aigua: majoritàriament en estat líquid Acull formes de vida

2. La teoria de sistemes aplicada a l’estudi del medi Un sistema és un conjunt d’elements relacionats entre si 2.1 Sistemes oberts i sistemes tancats Sistema obert És aquell en que es produeix l’entrada i la sortida de matèria i energia. Ex.: l’home Sistema tancat És aquell en que es produeix l’entrada i la sortida d’energia, però no de matèria. Ex: la Terra Sistema obert Sistema tancat Matèria Entra i surt del sistema No entra ni surt del sistema Energia

2.2 Característiques d’un sistema Cada element té una funció en un sistema. L’element que no tingui cap funció en el sistema no en formarà part. El canvi d’un element afecta a la resta Hi ha mecanismes autoreguladors Té propietats emergents. P. Exemple en un cotxe és la capacitat de circular.

Una variable és un aspecte mesurable en un sistema. 2.3 Relacions causals Una variable és un aspecte mesurable en un sistema. Les relacions causals són les relacions causa-efecte entre les variables d’un sistema. En el gràfic s’observa que les variables són directament proporcionals . Quan una augmenta l’altra també.

Relacions causals simples. Es donen quan es relacionen dues variables Positives Són directament proporcionals Negatives Són inversament proporcionals

Relacions causals encadenades. Es donen quan es relacionen més de dues variables, sense que la última es relacioni amb la primera

Relacions causals compostes. Es donen quan dues o més variables es relacionen de manera que l’última es connecta amb la primera. Parlem de realimentació o feedback

- + Sedimentació en el riu pendent Vegetació + - Bucles de realimentació positiva. Es donen quan el resultat de la suma de signes és positiu - + Sedimentació en el riu pendent Vegetació + -

+ Biomassa vegetal CO2 - - Bucles de realimentació negativa. Es donen quan el resultat de la suma de signes és negatiu. Són sistemes en que les variables s’autocontrolen. + Biomassa vegetal CO2 - -

Al cap de campanya per a la gestió dels residus se li ha acudit l’eslògan següent: Amb el reciclatge podem contribuir a frenar els efectes del canvi climàtic. Establiu la seqüència de variables encadenades en el diagrama causal següent i, a partir d’aquest, comenteu la veracitat de l’eslògan esmentat. Escriviu-hi els signes corresponents.  

3. La Terra com a sistema Subsistemes de la Terra La geosfera L’edafosfera La biosfera L’atmosfera La hidrosfera: inclou la criosfera La Terra és un sistema tancat No té entrada ni sortida de matèria (excepte meteorits i es considera insignificant) L’energia procedeix del Sol i una part de la geodinàmica interna

Transformacions d’energia en la dinàmica terrestre Processos externs: L’energia prové del Sol Processos interns: L’energia prové del calor intern de la Terra

5. La relació de l’ésser humà amb el medi 5.1 Recursos: És un bé natural que pot tenir algun interès per a l’ésser humà. Provenen dels processos naturals Solidificació del magma  minerals i roques Ascens del magma  calor Vent  energia eòlica Carbonització  carbó Meteorització  sòl Processos biològics  aliments Cicle hidrològic  aigua .........

Recursos renovables Són aquells que es renoven a una velocitat que fa que la demanda sigui sempre menor que la disponibilitat. Ex.: aigua, vent, sol, calcària,.. Recursos no renovables Són aquells que es renoven a una velocitat menor que seva demanda. Ex.: petroli, gas natural, carbó,.. En funció del seu ús: Energètics: Són els recursos del quals aprofitem l’energia. Ex.: carbó, petroli, minerals d’urani, vent, sol, aigua,.... No energètics: són recursos dels quals aprofitem una altra propietats. Ex: minerals, fusta, pastura, ...

5.2 Residus Es tracta d'allò que hom rebutja (productes, matèries, substàncies,. ... Es poden abocar al sòl, al subsòl, a les aigües, a l’atmosfera.

Segons el seu origen Residus sòlids urbans (RSU). Són l’objecte de la recollida ordinària d’escombraries. Residus industrials. Residus altament contaminants procedent de l’especialització de la indústria. Altres residus. Provenen de diverses fonts. Per exemple: Runes i materials de construcció Dejeccions ramaderes: purins i fems. Residus sanitaris,.....

5.3 Riscos naturals Es produeix per la interacció dels processos del medi amb l’ésser humà o amb els seus béns o recursos. Període de retorn o ciclitat . Període de temps mitjà que hi ha entre 2 fenòmens destructius Perillositat Es la probabilitat de què es produeixi un fenomen destructiu. Dany Són les pèrdues en vides humanes i econòmiques. Inclou: Exposició Víctimes i bens potencials afectats per un fenomen destructiu. Depèn de si la zona està molt o poc poblada. Vulnerabilitat Proporció de persones i bens afectats, respecte al total exposat. Depèn de si és una zona desenvolupada o no.

5.5 Gestió ambiental És l’administració adequada del medi ambient, mitjançant una sèrie de mesures que tendeixen a fer-ne un ús correcte, que no generi riscos ni impactes i que promogui una explotació racional dels recursos. Models de creixement Desenvolupament intensiu: creixement sense ordre, augmenten riscos i impactes Desenvolupament sostenible: creixement limitat, pocs riscos i impactes Decreixement sostenible: no es pot créixer de forma indefinida, cal produir i consumir menys.

5.4 Impactes Un impacte ambiental és qualsevol incidència que pugui ocasionar una acció humana sobre el medi natural. Sovint els impactes en el medi generen riscos induïts. Exemple: la construcció d’una escullera atura el transport de sorra i comporta un nou risc la pèrdua de platges

Risc induït Es el risc que es dóna en situacions en que l’ésser humà altera l’equilibri natural del medi. Ex.: la construcció d’una presa provoca regressió del delta Previsió. Mètodes que pretenen anticipar el que pot passar, si pot ser amb prou temps per prendre mesures, com l’evacuació,.... Ex.: mètodes per predir una tempesta, ... Prevenció. Mètodes que pretenen anticipar-se a un risc en una zona on sabem que es pot donar. Ex: al Japó educar a la població en cas de terratrèmols,...

5.5.1 Mesures preventives Són les mesures que eviten un conflicte mediambiental. Planificació i ordenació del territori. Multes i incentius econòmics. Legislació ambiental. Educació ambiental. Mesures correctores Són aquelles, un cop provocat el conflicte mediambiental, tendeixen a corregir-lo. Reduir Corregir Compensar

Els riscos naturals requereixen l’aplicació de mesures per tal de minimitzar-ne els efectes. Senyaleu la resposta correcta en cada cas.  En el risc sísmic, què es pot fer per reduir l’exposició?   a) Portar a terme una ordenació territorial.  b) Reduir la ressonància sísmica. c) Construir els edificis segons normes sismoresistents. d) Alterar artificialment les falles responsables dels terratrèmols (amb explosius, fluids, etc.).

Què es pot fer per reduir el risc volcànic? a) Tapar la xemeneia volcànica amb formigó resistent per tal que no en surtin les bombes volcàniques, que podrien danyar les construccions i els conreus. b) Construir les teulades molt inclinades per evitar l’acumulació de piroclasts.  c) Fer arribar quantitats considerables d’aigua a l’interior de la cambra magmàtica per tal de disminuir-ne la temperatura. d) Res, el risc volcànic és un cas especial de risc natural que no es pot reduir.