Universitat de Barcelona Dpt. de Teoria i Història de l’Educació PEDAGOGIA SOCIAL: El concepte d’educació social Miquel Gómez Serra mgomez@ub.edu
PEDAGOGIA SOCIAL: El concepte d’educació social GÓMEZ SERRA, Miquel Departament de Teoria i Història de l’Educació (THE) Facultat de Pedagogia Universitat de Barcelona Aquest document està subjecte a una Llicència Creative Commons
Tema FONAMENTS DE L’EDUCACIÓ SOCIAL
La dimensió social de l'ésser humà i del fet educatiu com fonaments de l'educació social Dimensió social del fet educatiu. Factors explicatius associats Diverses interpretacions de la relació entre subjecte i societat
DIMENSIÓ SOCIAL PERSONA Naturalesa social ésser humà Evolució i selecció; els humans, especie cooperativa i societal L’organització social com cons- tant històrica i geogràfica (diver- sitat) Sociabilitat i socialitat Reflexions pedagògiques asso- ciades (Quintana, 1988)
DIMENSIÓ SOCIAL DEL FET EDUCATIU Text Meirieu (2001) sobre educa- bilitat (e.dossier; anàlisi propera classe) DIMENSIÓ SOCIAL DEL FET EDUCATIU Factors justificatius (Quintana, 1977): Medi, continguts, finalitats, fun- cions, factors possibilitadors i condicionants
RELACIÓ SUBJECTE-SOCIETAT Triple perspectiva (Quintana, 1988): Individualisme Sociologisme Personalisme Cada posició determina un mo- del concret d’educació social
Tema CONCEPTE D’EDUCACIÓ SOCIAL
Reflexions introductòries El desenvolupament i l’expansió de l’univers de l’educació social Accepcions d’educació social Pedagogia social i modalitats educatives: relacions entre ed. social i ed. no formal Cap a una nova Pedagogia social: els nous espais d’acció
PED. SOCIAL (DISCURS) I ED. SOCIAL (PRAXI) L’Ed. social com realitat i pràc- tica educativa (tant específica com inespecífica) La PS com reflexió, estudi, anà- lisi, teoria... d’aquesta realitat i pràctica educatives La interrelació dinàmica entre teoria i pràctica socioeducatives
Pedagogia social Educació social Disciplina Teoria Discurs Objecte Realitat Praxi Estudi, anàlisi, reflexió de Pedagogia social Educació social Diverses accepcions i significats Condicionen models i accepcions
Els subjectes principals de l’acte educatiu Els subjectes principals de l’acte educatiu. Llibertat, res- ponsabilitat, decisió... “El elefante encadenado” (Bucay, 2004). Relacions amb la rata de Seligman Univers Ed. social versus galaxia pràctica professional específica
reflexió, teoria... Discurs PS: Anàlisi,estudi, reflexió, teoria... Discurs PS PS UNIVERS EDUCACCIÓ SOCIAL Realitat, Exercici, Praxi Professional No professional Educador Altres social profesionals Galaxia PS PS PS Unió entre teoria i pràctica
EL DOBLE CAMP DE REFLEXIÓ I DE CONSTRUCCIÓ DE SABERS DE LA PS: «La pedagogía social debe pro- ducir conocimiento útil en rela- ción con los retos de nuestro tiempo y a la vez debe conseguir ser una disciplina significativa para los profesionales que deben usar ese conocimiento.» (Vilar Martín, 2006: 166)
UNIVERS EDUCACCIÓ SOCIAL Socialització persones/grups amb necessitats específiques + específic, diferenciat, especialitzat ... Proximitat pràctica professional Teoria hcament desenvolupada Galaxia UNIVERS EDUCACCIÓ SOCIAL Nova PS Apertura nous camps + inespecífic, genèric, indiferenciat ... Socialització
DESENVOLUPAMENT I EXPAN- SIÓ UNIVERS Ed. SOCIAL Increment reflexió epistemolò- gica sobre el seu concepte Visibilitat social de la seva realitat i de la seva pràctica Generalització pràctiques específiques Reconeixement i consolidació espais professionals
EXPANSIÓ I CONSOLIDACIÓ DE L'EDUCACIÓ SOCIAL REFLEXIÓ EPISTE- MOLÒGICA I CONS- CIENCIACIÓ SOCIAL SOBRE EL SEU CONCEPTE I LA SEVA REALITAT I PRÀCTICA (en sentit ampli i restringit) EXTENSIÓ I GENE- RALITZACIÓ DE LA SEVA PRÀCTICA (específica i diferenciada) PROFESSIONALITZA- CIÓ DE LA SEVA PRÀC- TICA (especialment l’específica i diferen ciada Crisi dels sistemes escolars ????? Transformacions en el món del treball El valor social de l’educació Moviments migratoris ????? Crisi de les agències clàssiques de socialització i l’aparició d'agències emergents Estructura demogràfica (envelliment) Nous valors socials Consolidació d'una societat dual Processos de transformació social i econòmica que afecten l'educació i la socialització ????? Canvi del concepte d'educació i la seva ampliació vertical i horitzontal Reconeixement (i consciència subjectiva) drets socials Transformacions en les estructures familiars ?????
Accepcions clàssiques d'Educació social A1: Socialització A2: Intervenció grups específics B2:Educació social Com intervenció profes- sional específica B1: Educació social Com dinàmica implícita en tot procés educatiu Té lloc en espais socioeducatius especí- fics i es correspon bàsicament, encara que no únicament, a la modalitat d’ENF Mes A2 que A1 Per exemple: un projecte d’ASC, un CRAE, etc. Té lloc en qualsevol espai socioedu- catiu i en qualsevol dimensio educa- tiva (EF+ENF+EINF) Mes A1 que A2 Per exemple: jocs infantils, interaccions en una aula, etc. Pedagogia social Com teoria de l'educació social (B1+B2) La reflexió sobre B1 efecta La reflexió sobre B2 afecta tota la xarxa i a totes les dinàmiques i institucions intervinent, etc. especialment a l'ENF i a unes determinades institucions educatives. Interessa a tot socioeducatives i figures professional, expert, agent professionals
Tres criteris demarcació Accepcions derivades: TREBALLS TRILLA (1996; 2000) Tres criteris demarcació Accepcions derivades: Essencialistes Precises Borroses Intersecció criteris demarcació i àmbits intervenció
teoria de l’ed. social des d’una doble dimensió: DEFINICIÓ NÚÑEZ (1990) teoria de l’ed. social des d’una doble dimensió: Els processos de socialització (en diferents espais socials no esco- lars) de subjectes normalitzats Els processos de socialització (en diferents espais socials no esco- lars) de subjectes que presenten problemes en el processos d'inte- gració social
APORTACIÓ GARCIA MOLINA (2003) PRINCIPIS BÀSICS DE VALOR UNIVERSAL (Marí, 2002) Drets humans Democracia Ciutadania política Pluralitat (diversitat)
DEFINICIÓ INTEGRATIVA DE PS Aquella part de la Pedagogia que té per objecte d’estudi l’educació social Tant des d'una PERSPECTIVA INESPECÍFICA...
Com des d'una PERSPECTIVA ESPECÍFICA... aquells processos i aquelles dinàmiques socioeducatives que presenten caràcter inespe- cífic i indiferenciat i que afec- ten a qualsevol persona en qualsevol espai socioeducatiu Com des d'una PERSPECTIVA ESPECÍFICA...
aquells processos i aquelles dinàmiques socioeducatives que presenten caràcter espe- cífic i diferenciat, que tenen lloc principalment dintre de la modalitat de l’ENF i que afecten principalment, però no exclusivament, a les persones que presenten necessitats particulars pel que fa als seus processos d'integració social
Sempre sota el prisma d'una mateixa finalitat o funció social i educativa: Possibilitar i facilitar l'òptim desenvolupament dels processos de socialització
Ampliació vertical i horitzontal del concepte d’educació
Modalitats univers educatiu
Tema FACTORS EXPLICATIUS EXPANSIÓ EDUCACIÓ SOCIAL
Relació entre context d'època i configuració processos i pràcti- ques socioeducatives Factors que expliquen el desen- volupament de l'ed. social en la societat occidental contemporà- nia
CANVI CONCEPTE EDUCACIÓ Ampliació vertical: etapes vida Ampliació horitzontal: institu- cions i espais socials Aportacions Delors (1996) Contraposició amb la imatge de les claus i els panys de Börjeson (1995)
CRISI AGÈNCIES CLÀSSIQUES I APARICIÓ DE NOUS ESPAIS I AGENTS DE SOCIALITZACIÓ TRANSFORMACIÓ ESTRUCTU- RES FAMILIARS CRISI INSTITUCIÓ ESCOLAR Factors crisi escola i Crisi con- fiança en escola (Coombs, 1971 i 1985)
ALTRES FACTORS EXPLICATIUS Processos de transformació social i econòmica Envelliment demogràfic Desenvolupament Estat benestar Socialització virtual
Drets socials: reconeixement objectiu i subjectiu Diversitat, Pluralitat, Intercultu- ralitat Moviments migratoris .....
Aquest document està subjecte a una Llicència Creative Commons