Llistat d’elements d’origen islàmic

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

4. L’islam a la Península Ibèrica: Al-Andalus
Un recorregut per la Península Ibèrica durant la dominació musulmana
Els ecosistemes i el medi ambient
L’electricitat:l’energia més versatil.
Les amistats estan fetes de trossets....
L’ERA DEL MAQUINISME Àlex Mogena.
MONESTIR DE SANT PAU DEL CAMP
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
Fet per Michelle Membrilla
Mecanismes 3er ESO.
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Alimenta el teu cos.
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Noms: Franco i Julio Grup i nivell: 5è B Escola: CEIP Anselm Clavé
OBSERVEM EL PAISATGE 3r Primària
Comprensió del canvi climàtic
ELS PAISATGES I ELS POBLES
El Montgrí per camins de calç.
El Planeta Terra.
L’art a la Grècia clàssica
Sector secundari a) Definició de sector secundari.
Coneixement del Medi Social i Cultural
ART BIZANTÍ ART CAROLINGI
Projecte de P-3 4a Part Curs
LA FAULA.
Les formigues.
Creació d’un mapa personalitzat
En aquest tema veurem els apartats següents:
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
La reproducció dels animals
LES CATEGORIES GRAMATICALS
Taller de flotació 1.
Éssers vius i éssers inerts
QUAN EL RIU ARRIBA AL MAR: EL GALATXO D’EN SORRAPA
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
FORA POLLS ! Estudi dels polls..
L ´ AIGUA QUE ENS ENVOLTA
Castell d’Altafulla El castell d’Altafulla està situat a la zona alta de Tarragona. Es va construir al segle XI, i és d’estil romànic. El castell és de.
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
8 TIPUS D'AQÜÍFERS El modelatge del relleu Biologia i geologia 3r ESO
Sant Bartomeu Classe de cinquè i sisè CEIP La Valldan.
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
Llegendes sobre la Lluna
LA FESTA MAJOR I ELS GEGANTS
Noms: Cristobal Grup i nivell: 5èA Escola: CEIP Anselm Clavè
L’AIGUA A LA NATURA.
La història de Sísif Mitologia Grega.
L’Aparell Circulatori
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
COM NEIX UN PARADIGMA?.
BIODIVERSITAT A L’HORT
Somnis d‘infant.
Llegenda.
· Tema seleccionat: Compartir.
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
L’AIGUA UN RECURS POC VALORAT?
LA TERRA SÒL, AIGUA i L’AIRE FORMEN LA TERRA ON VIUEN ELS ÉSSERS VIUS.
EL CAMÍ FORESTAL.
Noms: Gemma-Raquel Grup i nivell: 5è A Escola: CEIP Anselm Clavé
La vulneració dels drets socials
COM NEIX UN PARADIGMA?.
El Montgrí per camins de calç.
L’AIGUA ÉS VIDA.
PARTS DE LA CISTERNA D'UN LAVABO
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
EXPERIMENTEM AMB L'AIGUA
AL NOSTRE INSTITUT #AQUIPROUBULLYING!
Transcripción de la presentación:

Llistat d’elements d’origen islàmic TEMA 2: L’ISLAM I AL-ÀNDALUS Llistat d’elements d’origen islàmic Els musulmans, després de viure a la península Ibèrica o Al-Àndalus més de 8 segles, van deixar una herència important...: Van fundar moltes ciutats, com totes les que tenen BENI o AL en els seus noms: Benicàssim, Benicarló, Benidorm, Benalmádena, Alcalà (de Xivert, de Henares...), l’Alcora, etc. Van dissenyar SÉNIES, SÈQUIES, ASSUTS, ALJUBS... I molts altres elements lligats al regadiu. Van portar molts cultius totalment nous i desconeguts, com les albarxines, taronja, carxofa, etc.

Sénia: construcció per elevar aigua d’un pou amb l’ajuda d’un animal

Interior de la sénia: el pou Una cadena amb xicotets poals o cadufos és la que baixa, carrega l’aigua i torna a pujar.

Dos monumentals arcs suporten la coberta del pou Dos monumentals arcs suporten la coberta del pou. Dalt, l’animal roda per a pujar l’aigua

Sénia monumental Algunes sénies són realment espectaculars. La diferència d’altura entre el pou on està l’aigua i la part de dalt és tan gran que cal fer una construcció enorme.

Una sénia especial: a pedals!! No té espai perquè un animal li pegue voltes. Té dues rodes, no una. La roda gran s’utilitzava per part de l’agricultor per a fer-la girar i pujar l’aigua. L’altra roda és la que té la cadena amb els cadufos que baixen al pou a carregar-se d’aigua.

La rueda pequeña sube el agua, la grande activa el movimiento

Sénia tradicional Aquesta sénia sí té espai perquè l’animal pegue voltes. Observeu el cabiró de fusta que penja de l’eix de la sénia, on s’enganxaria l’animal per a donar voltes.

Els aljubs eren construccions per emmagatzemar aigua de pluja

En la part interior estaven lluits amb calç (són blancs) perquè així l’aigua es mantenia neta i sense insectes

Abeuradors Són per a donar de beure els animals. Són molt allargats perquè així poden beure molts animals (ovelles, per exemple) al mateix temps.

Assuts Són parets fetes enmig del riu. Serveixen per a fer pujar el nivell de l’aigua. Així es pot desviar l’aigua a una sèquia i regar.

EN DEFINITIVA... Entre les herències dels musulmans a Espanya cal destacar les moltes i variades construccions que van permetre REGAR els nostres agricultors. Encara avui trobem sénies en funcionament i, per descomptat, moltes sèquies i aljubs i assuts que fan la seua funció.