El pas del temps
GUIÓ La mesura del temps. Com s’estudia el passat. Les etapes de la Història. 4. Investigue el meu passat: El meu arbre genealògic.
EXEMPLES DE TREBALL HISTÒRIC EL PAS I LA MESURA DEL TEMPS COM S’ESTUDIA EL PASSAT ACTIVITATTS JCLIC LES ETAPES DE LA HISTORIA UN PAISATGE AL LLARG DEL TEMPS RESUM
EL PAS I LA MESURA DEL TEMPS RELLOTGE CALENDARI ELS ANYS, ABANS O DESPRÉS DE CRIST
EL RELLOTGE – Períodes curts de temps
EL CALENDARI – Períodes llargs de temps Un any: 365 dies (366 els de traspàs) 52 setmanes 12 mesos Dins d’un any podem trobar també: BIMESTRE--------- 2 mesos TRIMESTRE-------- 3 mesos QUATRIMESTRE --- 4 mesos
EL CALENDARI – Periòdes llargs de temps
ABANS O DESPRÉS DE CRIST?
COM S’ESTUDIA EL PASSAT LA HISTÒRIA ELS HISTORIADORS LES FONTS HISTÒRIQUES
La història La història és el camp de coneixement que narra el passat de les societats humanes d'acord amb els testimonis materials, orals, escrits i visuals. La història ens explica com eren com vivien i què van fer les persones en el passat.
Els historiadors
Els historiadors
Les fonts històriques
LES ETAPES DE LA HISTÒRIA TEMPS PASSATS Prehistòria Història ? ?
LES ETAPES DE LA HISTÒRIA
LES ETAPES DE LA HISTÒRIA
LES ETAPES DE LA HISTÒRIA Home de Cromanyó Navegants Castells Art gòtic Cavallers Egipte Màquina de vapor Art romànic Grecs Romans
ACTIVITATS JCLIC
Video: etapas de la Historia
El pas del temps Fonts gràfiques, orals, materials i documentals
RIBA-ROJA DE TÚRIA
Aqüeducte romà de Porxinos
Encaixadores de ceba. Any 1931
Aprofitament d’un espai al llarg del temps Utilització de fonts gràfiques L`Escorxador
Aprofitament d’un espai al llarg del temps Utilització de fonts gràfiques Las Arenas
Estudi d’un fet històric Utilització de fonts històriques. Barcelona ‘92 Utilització de fonts orals Utilització de fonts documentals Utilització de fonts gràfiques
RECAPITULEM
La prehistòria EDAT DE PEDRA DELS METALLS PALEOLÍTIC MESOLÍTIC EDAT DE BRONZE EDAT DE FERRO NEOLÍTIC
EDAT ANTIGA L‘Edat antiga, comprèn des de l'aparició de l'escriptura (4000 aC) fins a les primeres invasions germàniques i la caiguda de l'imperi Romà d'Occident (s V)
EGIPTE Els antics egipcis Egipte va ser una de les primeres civilitzacions del món: La majoria dels seus habitants eren pagesos que treballaven les terres properes al riu Nil, al nord d'Àfrica. Un cop a l'any les fortes pluges feien que el Nil inundés aquestes terres i , quan l'aigua es retirava, deixaven enrere uns camps verds i fèrtils. En aquestes terres sembraven i recollien els agricultors egipcis. El Nil era també la principal via d'Egipte. Ja que els viatges per terra eren difícils, les mercaderies es transportaven per vaixell. La majoria de les coses que sabem sobre els antics egipcis procedeix de les pintures i dels objectes que s'han trobat en les piràmides que van construir. Dins d'aquestes piràmides, els arqueòlegs van trobar, no tan sols la tomba dels reis egipcis (faraons) sinó també les armes, els mobles, instruments musicals, àmfores i joies. També es van trobar rotlles de papir amb escriptura jeroglífica (els dibuixos representen paraules o sons). Les piràmides es van construir per ordre dels faraons. Un arquitecte feia els plànols i els obrers eren dirigits per un capatàs o supervisor. Treballaven els pagesos, a qui se'ls pagava amb menjar o roba, en els períodes en que el Nil inundava els camps, i també esclaus.. Les tres piràmides més grans són les de Keops, Kefrén i Mikerinos. 3.100aC -109 aC Vols saber com vivien? http://www.edu365.cat/eso/muds/socials/egipte/vidaquot/index.htm# Vols saber com es construeix una piràmide? http://www.edu365.cat/eso/muds/socials/piramide/index.htm#
Fa 3.000 anys, el territori actual de Grècia i de la costa occidental de la península d’Anatòlia, l’actual Turquia, va ser poblat per una civilització: Els grecs. Els grecs van desenvolupar una cultura, una manera de pensar i de governar que ha influït en molts aspectes de la cultura occidental actual. Són els creadors de la democràcia, del teatre, del pensament filosòfic i dels Jocs Olímpics. La seua religió era politeista. Acostumaven a alçar temples en honor als déus. Un dels més adorats era Zeus. Van esdevenir uns grans navegants i uns grans comerciants. Mitjançant el transport marítim van poder comerciar amb altres pobles de la Mediterrània i alhora van fundar diverses colònies. A través d’aquestes colònies difonien la seua cultura i propiciaven l’intercanvi comercial entre la colònia i la ciutat estat, anomenada polis. La polis grega més important va ser Atenes. GRÈCIA Per saber-ne més.... ►http://blocs.xtec.cat/jiplena/pri mer-eso/el-mon-grec/
Coneix Tarragona romana Fa més de 2.000 anys, Roma es va convertir en l’imperi antic més poderós del Mediterrani. La ciutat de roma era el centre d’aquest imperi. La civilització romana va estendre els seus dominis per Europa i el nord d'Àfrica per mitjà de conquestes militars. Roma va implantar a totes les terres conquerides el llatí, que era la llengua del poble romà, la seua cultura, les seues lleis i la seua religió. El llatí, va esdevenir llengua comuna a tot el Mediterrani. Més endavant, amb el pas del temps, el llatí evolucionà en cada territori de manera diferent i donà lloc a algunes de les llengües que es parlem avui dia, com ara el català, el castellà, l’italià, el francès, el portuguès... La religió del poble romà era politeista. Un dels déus més adorats va ser Júpiter. L’imperi romà va fer importants obres públiques: va construir vies (carreteres empedrades), teatres, circs, amfiteatres, termes, aqüeductes, muralles... Roma va ser durant molts segles una república, on els ciutadans i les ciutadanes escollien els cònsols i els senadors que els havien de governar. Després es va convertir en un imperi. L’imperi va ser governat per una sola persona, l’emperador. Van fundar moltes ciutats a la península ibèrica: Tàrraco (Tarragona), Barcino (Barcelona), Ilerda (Lleida), Corduva (Còrdova)... Mira la pel·lícula!!! http://www.xtec. es/cgi/digital Coneix Tarragona romana http://www.xtec.net/%7Eama rti35/mon_classic_catalunya /index_tarraco.htm
http://www.xtec.es/%7Esgiralt/labyrinthus/roma/urbs/domus2.htm Visita virtual a una casa romana o domus http://blocs.xtec.cat/jiplena/primer-eso/el-mon-roma/ Per saber-ne més!!! Visita Tàrraco: http://www.mnat.es/
EDAT MITJANA És un període que va durar gairebé mil anys, des del s.V fins a la meitat del s.XV ETAPES VISIGOTS ÀRABS
EDAT MODERNA S’inicia a les darreries del s.XV i acaba al s. XVIII. Es caracteritza per l’interès en l’estudi científic i pel descobriment de nous mètodes d’investigació basats en l’observació i en l’experimentació. És l’època dels grans descobriments geogràfics i de l’expansió comercial Apareix la burgesia com a nou grup social.
EDAT CONTEMPORÀNIA S’inicia amb la Revolució Francesa (Any 1789) Va començar una nova manera de pensar: es van reconèixer els drets bàsics que proclamaven la igualtat i la llibertat de totes les persones davant la llei. L’aparició de les màquines i l’aparició de la indústria provoca canvis socials i bona part de la població es concentra a les ciutats. El treball a les indústries i l’enriquiment de la burgesia afavoreix una nova classe social: els obrers. Es crea una nova societat industrial, urbana i apareixen les noves tecnologies.
Activitat-1 EL RELLOTGE
Activitats-2 1.- Escriu en nombres romans: 22, 35, 49, 98, 333, 865, 1325, 1999, 2001, 2007 . 2.- Escriu en xifres romanes el segle al qual pertany cada un dels anys següents: 656 dC , 1737 aC , 43 aC , 712 dC , 1802 dC , 1100 aC , 476 dC i 218 aC. 3.- Ordena les dates següents de la més antiga a la més moderna: segle VI aC , 601 aC , segle VII dC , 501 dC, 499 aC i 499 dC. 4.- Quants anys han transcorregut des de l'any 789 aC?
ACTIVITAT-3: Escriu el nom de les etapes de la Història, la cronologia i els fets que la marquen.
ACTIVITAT- 4 : L’ARBRE GENEALÒGIC http://www.phpwebquest.org/catala/caza/soporte_tabbed_c.php?id_actividad=3812&id_pagina=1
Crèdits Aquest material complementa el treball de classe. Part dels continguts i materials gràfics estan extrets dels llibres de 4t de l’Editorial Santillana. Altres materials de la xarxa: http://www.phpwebquest.org/catala/caza/soporte_tabbed_c.php?id_actividad=3812&id_pagina=1