Recursos terminològics en línia de les ciències de la vida VI Seminari de Terminologia SCATERM, 17 de novembre de 2011.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Projecte Agrega. Què és el Projecte Agrega? El projecte Agrega és un projecte dirigit als membres de la comunitat educativa El projecte Agrega és un projecte.
Advertisements

Llegir amb lectura ràpida el text (30 segons)
Els cinc regnes Els cinc regnes.
S4 League S4: Stylish, eSper, Shooting, Sports.. Dades tècniques Desenvolupada:Pentavision Distribuïdora:Neowiz Games Data de llançament:2008 Gènere:Joc.
QUÈ ÉS Adobe Photoshop, en català “taller de fotografies d’Adobe”, és l’aplicació informàtica d’aquesta casa que més reconeixement ha obtingut arreu del.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
El pes de la responsabilitat. Guillermo Mordillo és un dibuixant argentí que utilitza molt sovint el món de l’esport en les seves creacions gràfiques.Aquí.
RESUM.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Interpretació estadística dels indicadors de centre
ELS DINOSAURES Projecte realitzat pels alumnes de P.4. Els esquirols i els conills el curs
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
ANIMALS en perill d’extinció
TUTORIAL BÀSIC PER A LA GESTIÓ DE LA UBICACIÓ DE LES PERSONES EN L’APLICACIÓ DEL CATÀLEG D’ESPAIS SERVEI TÈCNIC I DE MANTENIMENT.
ASPECTES GRÀFICS EN ELS SIGNES DE PUNTUACIÓ.
Els determinants.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
Normes per escriure-les
EL LLENGUATGE MUSICAL.
Els virus.
BIOTECNOLOGIA BACTERIANA
L’ÓS POLAR EDUARD ARGENTE TALENS.
Ortografia. Les vocals o/u àtones
TEORIA: FIXISME Les especies son immutables, no han patit cap canvi des de la seva creació.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
CONCEPTES BÀSICS DE GENÈTICA.
Que es un bacteri? Els bacteris són éssers unicel·lulars. Són tan petits que per poder-los observar cal un microscopi especial,anomenat microscopi electrònic.
CUIDATGE.
Presentació de la base de dades
UN VIATGE A LA PREHISTORIA
PROJECTES: UN LLARG CAMÍ…
El Cant Gregorià.
1 Biologia i Geologia 1r ESO.
Un animal en perill d’extinció
HIPONÍMIA Què és? HIPÒNIMS Diverses paraules (significat + concret)
Library and Information Science Abstract
Creació d’un mapa personalitzat
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
LLENGUATGE I SIMBOLISME
Varicel·la Naomi Muñoz Luque.
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
La divisió cel·lular.
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Títol en negreta i com a mínim 40 punts
NUTRICIÓ I PREVENCIÓ DEL CÀNCER DE MAMA
Matemàtiques 3er E.S.O..
La reproducció dels animals
Tema 4. ADN i biotecnologia. Pàg 60
Perfil dels enquestats
ESCOLTA ESTRUCTURADA A P3 Escola Joan Maragall.Vilanova del Camí.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
L'ÀTOM Repàs del que hem fet fins ara:
valors humans i socials
Gestió electrònica del Dipòsit Legal
Tema 5: Nombres naturals i enters
DNA als meus aliments??.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
VOLTOR.
LES MÀQUINES.
RAT-PENAT VERTEBRAT MAMÍFER CARNíVOR.
de materials i instruments
Transcripción de la presentación:

Recursos terminològics en línia de les ciències de la vida VI Seminari de Terminologia SCATERM, 17 de novembre de 2011

Taxonomia

Els quatre codis  Codi internacional de nomenclatura zoològica (ICZN)  Codi internacional de nomenclatura d’algues, fongs i plantes (ICN)  Codi internacional de nomenclatura bacteriana (ICNB)  Comitè Internacional de Taxonomia de Virus (ICTV)

Nomenclatura binomial  El nom d’una espècie consta d’un gènere i un epítet específic, escrits en cursiva.  El nom del gènere s’escriu amb majúscula inicial, i l’epítet específic en minúscules (p. ex., Hypoderma bovis).  Després de la primera citació, el gènere es pot abreujar amb la majúscula inicial seguida de punt (H. bovis).  La cursiva té funció emfàtica i, si cal, es pot substituir per subratllat. No és obligatòria en llistes i índexs en què tot el que apareixen són noms científics, ja que no cal distingir-los del text principal.

 En contextos formals, se cita l’autoritat que ha anomenat l’espècie, escrita en rodona: Patella vulgata (Linnaeus, 1758).  El nom de l’autoritat es pot abreujar segons unes abreviacions establertes: Linnaeus esdevé L.  L’any només és obligatori per a zoòlegs, no per a botànics.

Abreviacions que s’escriuen en rodona sp.species spp.species pluribus ssp. (zoologia) subspecies subsp. (botànica i microbiologia) var.varietas Pinus sp. Pinus spp. Pinus nigra subsp. salzmannii

Tàxons supraespecífics  Els tàxons supraespecífics tenen un nom formal llatí i, en moltes llengües romàniques, un nom vulgar (p. ex., Mollusca i mol·luscs). En català el nom llatí només s’usa en contextos molt formals.  El nom llatí s’escriu en rodona i amb majúscula inicial, mentre que el nom català s’escriu com un nom comú, en minúscules i rodona.  Alguns tàxons supraespecífics acaben amb un sufix determinat, depenent del tipus d’organisme. Exemples d’angiospermes: -àcies, -als, -fits, etc. Exemples d’animals: -formes, -ids, -pters, etc.

Codi internacional de nomenclatura zoològica  (versió en català:  Web de la ICZN:  Base de dades Zoobank:

Codi internacional de nomenclatura d’algues, fongs i plantes  (Aquesta versió és el Codi de Viena, de 2005, la immediatament anterior a l’actual, de 2011, coneguda com a Codi de Melbourne.)  Com a codi complementari, hi ha el Codi internacional de nomenclatura de plantes cultivades.

Codi internacional de nomenclatura bacteriana  Resum del text publicat:  Base de dades taxonòmica:  International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology:  En procariotes no és obligatori assignar tots els tàxons supraespecífics (tal com ocorre amb plantes o animals), sobretot de la família o l’ordre cap amunt.

Comitè Internacional de Taxonomia de Virus  Els noms científics d’espècies de virus no segueixen la nomenclatura binomial. Consten de diversos mots (normalment en anglès) seguits del terme virus. S’escriuen en cursiva amb majúscula inicial només en la primera paraula i en les que corresponguin a noms propis. Per exemple, Influenza A virus, en català, virus de la grip A.  La classificació de l’ICTV usa codis decimals per a una identificació més precisa de les espècies, amb els nivells de tàxons separats per punts (p. ex., és el codi d’aquest virus).

 Els tàxons supraespecífics dels virus no són els mateixos que per als organismes cel·lulars, i van de l’ordre a l’espècie (amb alguns tàxons infraespecífics).  Els tàxons dels virus també acaben amb sufixos determinats, segons el rang (-virus, -virinae, -viridae i -virales).  Aquests noms, en usos formals, s’escriuen en cursiva i amb majúscula inicial. Per exemple, Picornaviridae.

 Web de l’ICTV:  Codi de nomenclatura: 2.asp 2.asp  Base de dades:

Nomenclatura de gens i proteïnes

 Per regla general, els gens s’escriuen en cursiva i les proteïnes que codifiquen, en rodona. Per exemple, la proteïna que codifica el gen shh en Xenopus és shh.  Per analogia, també s’escriuen en cursiva les denominacions dels genotips i en rodona les dels fenotips.  Els gens ortòlegs entre espècies es denominen amb les mateixes lletres, sense afegir-ne d’altres que facin referència a l’espècie (com Z per al peix zebra). Per exemple, SHH i Shh són gens ortòlegs en humans i ratolí.

 Cada organisme model segueix les seves regles ortogràfiques pel que fa a les majúscules, els superíndexs i altres símbols. Aquestes regles es mantenen actualitzades en línia mitjançant dues eines:  Les normes de nomenclatura  Les bases de dades de gens i proteïnes  Els investigadors que fan recerca amb un organisme determinat proposen el nom per als gens, d’acord amb les regles establertes.

 Depenent de l’organisme, es diferencia entre el nom complet del gen i el símbol del gen. Aquesta distinció es pot estendre a les proteïnes. Per exemple, shh és el símbol i sonic hedgehog és el nom complet.  De vegades alguns noms de gens establerts abans de la codificació actual es mantenen per tradició encara que no segueixin les regles establertes.

Homo sapiens  L’HGNC (HUGO Gene Nomenclature Comitee) estableix la nomenclatura per als gens humans.  Els gens humans s’escriuen amb totes les lletres en majúscula, en cursiva.  Les proteïnes s’escriuen igual, però en rodona.  Normes:  Base de dades:

Rates i ratolins  Pel que fa a rates i ratolins, els gens s’escriuen amb la primera lletra majúscula i la resta minúscula.  Les proteïnes s’escriuen amb totes les lletres en majúscula. Per exemple, el gen és Shh i la proteïna, SHH.  Normes: ml ml  Base de dades:

Drosophila sp.  Normes: ure/nomenclature3.html ure/nomenclature3.html  Base de dades:

Arabidopsis thaliana  Normes: es.jsp es.jsp  Base de dades:

Escherichia coli i altres bacteris  Normes: /mutations/nomenclature-v3.pdf /mutations/nomenclature-v3.pdf  Bases de dades:

Bases de dades conjuntes  Hi ha bases de dades que agrupen informació sobre diversos organismes model, que faciliten molt la feina de cerca de gens compartits: