Núria Elvira Sola. Neus Vidal Vives. H. Tatiana Romero Martins

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Capítol 19 El mercat de béns en una economia oberta.
Advertisements

Pràctica 17 Reflexions Maria Gisbert, Llorenç Godia, Mariona Kiskeri i David González.
QUAN ARRIBA EL TEMPS DE COLLIR CASTANYES... TAMBÉ ARRIBA... LA TARDOR... NI FRED, NI CALOR.
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
LA CONDUCTA D’UN CONSUMIDOR DAVANT VARIACIONS DE L’ENTORN Equació de Slutsky Microeconomia Avançada 1 Rosalía Fernández Jèssica Sauras.
Lèxic: El sentit propi i el sentit figurat
El pes de la responsabilitat. Guillermo Mordillo és un dibuixant argentí que utilitza molt sovint el món de l’esport en les seves creacions gràfiques.Aquí.
HABILITATS DE COMUNICACIÓ PER LA PREVENCIÓ DE RISCOS PSICOSOCIALS.
RESUM.
LA CASTANYERA.
Un milió d’arbres?. En aquesta activitat intentarem fer una estimació aproximada dels quilometres que poden recórrer els ciclistes del Saunier Duval.
Activitat CALCULA: ESPORT MASCULÍ I ESPORT FEMENÍ Observatori Crític de l’Esport Autora: Susanna Soler i Prat INEFC Barcelona.
EL MONOPOLI ANNA ESPARTERO CAMPRUBÍ CARLA MARTÍNEZ DÍAZ
Indústria de la música Des de l’aparició dels programes P2P Microeconomia Avançada 1 Maurici Garcia Cazorla Maria Morell Cervera Grup 51.
EL MERCAT DE L’ HABITATGE Anàlisi econòmic Microeconomia avançada I 3er curs economia 2007 / 2008 Xavier Martinez Giralt (Grup 01)
AIGUA STOP Control Automàtic de Fuites. Situació actual: Situació actual:  A Espanya, els estalvis possibles de la despesa d’aigua en edificis públics.
Price elasticity of demand Income elasticity of demand Cross-price elasticity of demand Advertising elasticity of demand.
BARTERING. What is Bartering? Bartering is negotiating a lower price between a buyer and a seller of a good or service Bartering is negotiating a lower.
Vocabulario de Sociales Tercer grado ¿Cómo funciona nuestra economía?
Eduard Lara , Carles Mallol IES CAR SANT CUGAT
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
EL DIFTONG I LA DIÈRESI.
MAHATMA GANDHI, DIA DE LA PAU
EL PRINCIPAL ALIMENT DE LA GUERRA CIVIL
Marta Damunt Meritxell Esquius Núria Puigivila Sonia Sánchez
ENERGIA Energia és allò capaç de transformar la matèria.
PROPORCIONALITAT 1 Funciona amb “clics”.
5.- EL TERCER MÓN I ELS PROBLEMES HERETATS DEL COLONIALISME (I).
L’ERA DEL MAQUINISME Àlex Mogena.
Experimentem amb l’elasticitat escola arc iris roger soto, laura torcal, pere ros, lluc rodó, júlia aicart i jan sanfulgencio.
Els instruments musicals
Tema 10: Dinàmica.
MÚLTIPLES I DIVISORS.
La Condició Física i les Qualitats Físiques Bàsiques
En aquest tema veurem els apartats següents:
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
Noemí López Joan Vilà Carles Quiles Anna Canal
Materialisme històric
Present and past simple
Resolució de problemes algebraics
Bens Giffen.
Les cadires i les butaques
Potències de nombres racionals
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
L’ABRAÇADA ÈS SALVADORA DE VIDES
Matemàtiques 3er E.S.O..
Col·legi Sant Josep Obrer L’Hospitalet de Llobregat
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
AL NOSTRE INSTITUT #AQUÍPROUBULLYING!
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
XIII a Setmana de la solidaritat
II. EL PRECIO Quantitat de diners que el comprador d’un determinat producte o servei lliura al venedor a canvi de la seva adquisició. És la variable del.
Grup 2: Conseqüències de la vulneració dels drets humanas.
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
“Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau”
Els “trapicheos” d’uns quants socialistes al nostre poble Palau-solità i Plegamans $
TEMA 7. COMPRES, VENDES I EXISTÈNCIES
Xoc negatiu de DA amb canvi fix (I)
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
AL NOSTRE INSTITUT #AQUÍPROUBULLYING!
FUNCIÓ DE PROPORCIONALITAT I FUNCIÓ AFÍ
El model SA-DA El model d’oferta agregada (aggregate suppy) i de demanda agregada (aggregate demand) és un model adreçat a explicar les fluctuacions del.
Transcripción de la presentación:

Núria Elvira Sola. Neus Vidal Vives. H. Tatiana Romero Martins ELS BENS GIFFEN Núria Elvira Sola. Neus Vidal Vives. H. Tatiana Romero Martins

ESTRUCTURA: Bens Giffen com a definició. Robert Giffen i els seus crítics. Exemples en l’actualitat.

Els Bens Giffen com a definició.

INTRODUCCIÓ: Com a norma general en augmenta el preu d’un bé, els individus en compren una quantitat menor (Llei de Demanda)  pendent negatiu de la corba de demanda. Tot i així, des d’un punt de vista purament teòric, les corbes de demanda a vegades poden tenir pendent positiu , o sigui, que els consumidors a vegades compren una quantitat major d’un bé quan n’augmenta el preu.

Això ho anomenem Bens Giffen; Un bé Giffen és aquell bé que quan que el preu augmenta, els consumidors desitgen adquirir una major quantitat del bé, però quan el preu disminueixi, en voldran adquirir una quantitat menor. La funció de demanda del bé Giffen es caracteritza per tenir una funció de demanda de pendent positiva. Per tant, no compleix la llei de la Demanda. Trenca la llei de la Demanda Marshalliana (relació negativa PREU-QUANTITAT)

Gràfica d’un be Giffen.

Comparació dels dos bens: Funció de demanda d’un bé no Giffen Funció de demanda d’un bé Giffen (m,p) donats.

Quines són les condicions perque sigui un bé Giffen? Condicions que justifiquen l’existència del bé Giffen: El bé Giffen ha d’ésser un bé inferior: el seu consum disminueix quan la renta real de les famílies d’escassos recursos augmenta. La major part de la renda de l’individu es destina a aquest bé. Es caracteritza per tenir pocs béns substitutius. L’efecte renda és major que l’efecte substitució, el consumidor comprarà més d’aquest bé a mesura que augmenta el seu preu i per conseqüència, la seva renda disminuirà.

Com podem saber si és un bé Giffen? Un dels mecanismes per saber si ens trobem davant d’un bé Giffen es, mitjançant l’equació d’Slutsky: Si >0  el bé “x” és Giffen.

Equació de Slutsky & Comportament Giffen

Exemple: El consumidor s’alimenta amb arròs i peix  la seva R.P. va del punt A al B (òptim C). Si augmenta el preu de les arròs, la R.P. es desplaça del punt A al D  l’augment de preu porta a comprar-ne una major quantitat.

Explicació teòrica: En aquest exemple l’arròs és un bé Giffen. Quan augmenta el seu preu, el consumidor és més pobre  l’efecte renda el porta a voler comprar menys peix i més arròs i l’efecte substitució el porta a voler comprar més peix i menys arròs.

Robert Giffen i els seus crítics.

ROBERT GIFFEN (1837-1910): 1985 → Cas de les patates durant la fam a Irlanda 1845-1849. Escassetat de les patates → ↑ preu. Patates són un be necessari: ↓ demanda d’altres bens (ex: carn). ↑ demanda de patates. Relació positiva entre el seu preu i la seva demanda (pendent positiva de la corba de demanda).

DWYER I LINDAY: Les patates no van ser un bé Giffen durant la fam a Irlanda. Per les següents raons: Virus va atacar els camps de patates → ↓ de la seva oferta i ↓ de la seva demanda. Ingrés dels irlandesos era casi nul i les condicions de pobresa eren horribles → la elasticitat ingrés de la demanda no podia ser positiva

Economia tancada → corba d’oferta inelàstica Economia tancada → corba d’oferta inelàstica. Els irlandesos són tan productors com consumidors de patates, una producció menor afecta al seu ingrés, per tant, era millor vendre a qualsevol preu que deixar-ho de vendre. Amb una corba de demanda positiva i una disminució de l’oferta, obtenim un preu menor i no més elevat com afirma Giffen.

Tot i això, Dwyer i Linday afirmen que el preu va augmentar: - Preus dels bens substitutius van augmentar. - Les ajudes anaven dirigides a cereal americà. Per aquestes raons, Dwyer i Linday asseguren que les patates van ser un be inferior abans, i no durant la fam.

EXEMPLES EN L’ACTUALITAT

27 Agost del 2008 ABC News Jason Welker. Publica en el seu Blog Welker Wikinomics la noticia d’un nou bé Giffen : Another example of a Giffen Good? Rat meat in Cambodia! Strangely, Rat meat defies the law of demand, which says that as the price of a good increases, consumer demand less of it. In contrast, a Giffen Good like rat meat is one for which a rise in price will actually lead to an increase in the amount consumers demand.  As rat meat becomes more expensive, consumers actually buy more of it.

En contra de l’argument de Welker: Daniel Hemermesh (blogger del Freakonomics) Article: How rat meat becomes a rarity: Rat meat is almost surely an inferior good, and people switch to cheaper alternatives as inflation accelerates and erodes their real incomes.

La tendència a descobrir béns Giffen és estimulada pel descobriment de béns molt inferiors. Normalment quan algú els descobreix els acostumen a batejar amb el nom de béns Giffen. Lògica: Si les persones consumeixen béns molt inferiors, és perquè es tracta de persones molt pobres. Per tant, si el preu d’aquest bé molt inferior puja, és millor consumir més d’aquest bé que no pas un altre ja que possiblement sigui més car ja que faran referència a béns normals o poc inferiors.

Robert Jensen i Nolan Miller (profesors de la universitat de Harvard) Investigació de béns Giffen Dos béns: - Arròs i pasta alimentària consumits en dues de les regions més pobres de Xina (Hunan i Gansu). Mètode: Subvencionar durant un temps els dos productes per tal d’avaluar la demanda derivada dels canvis en els preus. Conclusió: es va observar el comportament del Sr. Robert Giffen. És a dir, que la demanda dels béns va augmentar quan el preu de l’arròs i el de la pasta van augmentar en conseqüència de la retirada del subsidi.

BIBLIOGRAFIA: www.eumed.net/cursecon/ www.zonaeconomica.com www.microeconomia.org