Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El poema captiva, subtil, les papallones de la imaginació
Advertisements

Proposta 5. 1.Enumera i descriu accions o activitats en la història narrada per Caravaggio.
Laura Torres Iván de la Cruz Lorena Expósito. Al principi del segle funcionava un sol teatre estable, el de la Santa Creu, més tard conegut com Principal.
Santa JOANA D’ARC JOANA CRUAÑES. És la famosa donzella d’Orleans, salvadora del regne de França contra la invasió anglesa. Santa i verge, el cicle de.
Els colors de l’ Advent.
LA NOVEL·LA DE LA POSTGUERRA
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
EL TEMPS. ¿QUÈ ÉS EL TEMPS? El temps és un concepte físic que tots experimentem quotidianament, però que es difícil de definir formalment. Es pot partir.
María Carmona Iván Zamora Sergio Gerra. S’anomena tren a una sèrie de vagons agafats units, generalment van sobre carrils especialitzats al cap dels anys.
Al vostre gust amb el  Amb so  CONTE PER A UNA NIT D’ESTELS.
Sabeu qui és Josep de Calassanç?
Antologia de Poesia Catalana.
EVOLUCIÓ HISTÒRICA I ESTRUCTURAL DE L’EDIFICI
COMPETÈNCIA COMUNICATIVA
Organització, funcionament i gestió dels centres docents públics Les competències bàsiques Jornada de participació Tarragona, Materials a càrrec.
Jo sóc el cep i vosaltres les sarments. Aquell qui està en mi i jo en ell, dóna molt de fruit.
CORAL DEL PARE CLARET.
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
QÜESTIÓ NÚM. 16 Joan Francesc Mira ha reflexionat en els seus assajos sobre la nostra realitat contemporània. Explica-ho.
Música d’ Advent A. Pärt Déu és amb nosaltres QUARTA SETMANA D’ADVENT.
EL REALISME.
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
Entrevistem a Joaquín Castel Mas
La Terra.
EL SISTEMA SOLAR.
JESÚS DE NATZARET.
ELS TEATRES D’ESPARREGUERA ABANS I ARA
Oda a Guynemer ADRIÀ VELASCO SAURA.
CLAUDE MONET.
Rajoles del Benedictus, d’Ein Karem. JERUSALEM
NADAL i EPIFANIA Nadal és la celebració del Misteri
Les Avantguardes.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
Activitats quotidianes, temps lliure i vacances
Literatura 2n de Batxillerat
Aquest salm presenta la figura d'un home que té la seva casa entre els gentils; els seus ulls, però, estan fermament fixos a Jerusalem, on, en el.
MIQUEL MARTÍ I POL ( ) EN HOMENATGE.
postguerra immediata ( )
El catecisme Testimonis del Senyor
La seu vella La seu vella és una catedral romànica d’estil gòtic situada dalt d’un turó de Lleida que porta el mateix nom que la catedral. Es va començar.
BERNAT METGE.
Valora la repercussió de l’assaig de Joan Fuster en el context de l’època QÜESTIÓ NÚM. 15.
Del silenci Lanza del Vasto 2018 .
Una història de la tecnologia
L’interrigatiu ON serveix per demanar un lloc i és invariable:
NOVETATS ESPAI MARGALEF
QUÈ LI FALTA A AQUEST COTXE? CEIP Marian Aguiló 4 anys A
L´assaig de postguerra
Quin dinosaure!.
DRAMES RURALS DALTABAIX
Treball TIC.
LA PREHISTÒRIA MARCELA USUAGA.
Què existeix i què no existeix.
Celebració FINAL DE CURS.
DIADA DE LA PAU A SJO.
IV Part Música Catalana d’avantguarda “Epigrames” de Benet Casablanques (composició 2003) Monges de Sant Benet de Montserrat.
La història de Sísif Mitologia Grega.
La narrativa de postguerra
Autores: - Raquel Domènech - Sara Torres
EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE EL REGNE ÉS ENMIG NOSTRE
Santa Maria del Pi.
LES 4 ESTACIONS.
Somni de Nadal. Somni de Nadal.
La narrativa de la postguerra
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
Les Avantguardes (principis segle XX)
TREBALL REALITZAT PER: ÀLEX CABERO I LAIA ORTEGA
UNITAT 8. APORTACIONS DE VICENT ANDRÉS ESTELLÉS AL GÈNERE POÈTIC
Un home, que regularment assistia a les reunions d’Amics,
Transcripción de la presentación:

Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual TEMA 9 Descriu les característiques bàsiques de la poesia actual

Al començament de la dècada dels 70 es recuperà l’obra de J. V Al començament de la dècada dels 70 es recuperà l’obra de J. V. Foix (1) i es publicaren dos llibres cabdals que superaren el realisme i inclinaren la poesia catalana de les darreres dècades cap al simbolisme i l’experimentalisme: Els miralls (1970), de Pere Gimferrer, i Poesia rasa (1970), de Joan Brossa. (1) J. V. Foix (Barcelona, 1894-1987). Poeta influït pel Noucentisme i fascinat per les avantguardes, ell mateix es defineix com "un investigador de la poesia". Comença a publicar abans de la guerra civil espanyola, però el reconeixement com a poeta de gran qualitat no li arribarà fins ben entrada la dècada dels cinquanta. Incorpora al seu bagatge cultural tant la poesia trobadoresca i medieval italiana, com el surrealisme i el futurisme. Col·labora a les principals revistes catalanes i destaca com a difusor del nou art d'avantguarda, tant literari com plàstic.

La poesia no-realista presentà les característiques següents: Nous paràmetres del codi textual: la pretensió del poeta, d’acord amb els plantejaments estètics del moment, introduïa el lector dins del text o del discurs que conformava l’escriptura mateixa, la qual no necessàriament contenia una anècdota o un argument. Pràctica rebel: connectant amb pràctiques d’escriptura que havien conformat la història de la poesia del segle XX –el simbolisme, l’vantguardisme, el surrealisme, etc.-, el discurs poètic es considerà alié a la lògica del realisme. Nous valors de la paraula poètica: la paraula poètica deixà d’utilitzar-se per a narrar. Usada amb imaginació i ambigüitat, s’emprà per a suggerir i evocar. d) La poesia, eina d’investigació va ser considerada de nou com una eina d’investigació de la subjectivitat del poeta, com un camí d’accés al món de les idees, que va donar lloc a múltiples actituds creatives, relacionades amb el món oníric.

e) Nous arguments: els poetes plantejaren punts de vista innovadors: la reivindicació de la dissidència, la ruptura amb els valors de la tradició cultural, familiar i social, el desig de modernitat i l’afany d’universalisme. L’any 1973 la poesia valenciana, simultàniament al que s’esdevenia en la poesia catalana (1973: Llibres del Mall, Ramon Pinyol i Xavier Bru de Sala) s’allunyà del realisme precedent. Els nous referents foren Joan Navarro (1974: Grills esmolen ganivets a tren de por) i Salvador Jàfer (1974: L’esmorteïda estela de la platja). Amadeu Fabregat fixà en l’antologia generacional Carn fresca (1974) aquest canvi d’orientació.

Durant els anys 80 la poesia continuà si fa no fa els mateixos paràmetres. Els poetes elaboraren una visió de la realitat des del “jo”, a través de la suma de vivències personals, i conceberen la poesia com a expressió de la pròpia intimitat i com a formulació d’experiències personals. Definitivament s’acceptà el mestratge de tots els gran poetes del segle XX: Foix, Brossa, Ferrater, Carner, Espriu, Estellés, Pere Quart…

Als anys 90 els poetes abandonaren la idea d’actuar com a memòria col·lectiva o com a impulsors de la transformació social. Tendiren cap a l’autobiografisme i l’intimisme i sovint manifestaren un acusat escepticisme. Al marge d’altres consideracions, prevalgué la pretensió de l’obra ben feta. S’hi observà una tendència al recolliment del discurs, amb poemes més breus i menys emfàtics, més íntims, més al·lusius i menys rotunds.

JOSEP PIERA (Beniopa, 1947) és un dels poetes valencians de referència JOSEP PIERA (Beniopa, 1947) és un dels poetes valencians de referència. Concep l’escriptura com la crònica personal d’un temps, com l’expressió escrita d’un món específic i d’una comunitat determinada. La seua obra, com la memòria mateixa, és plena de ramificacions complexes. Un dels seus principals fils conductors és la consciència de ser mediterrani.

ODA A SANTORINI El fosc delit ardent que vaig buscant per aquest mar de llum i d’esperances, delit de ser aquell infant d’estels que un dia va sentir-se somni d’àngel, m’ha dut ací, com nau a la deriva, fins al teu port de pedres esmolades, lluna blau Egeu, foc adormit. Com l’ocell que renaix en immolar-se. illa del cel, nascuda de la flama, erma de verd, fèrtil en hecatombes, et desitjava tant, tant t’estimava, que abans de posseir els teus abismes ja et volia com ets, filla de l’alba amb vinyes arrapades a la vida, cingles d’estral, platges de freda lava, on l’home, com les roques, canta i plora.