El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
¿Para qué (nos) sirven las encuestas docentes? Miguel Valero.
Advertisements

e-health i terciarisme
Francesc Josep Sánchez Robert Tarragona, 26 de maig 2005
Taller: Com introduir el portafoli de l’estudiantat a la meva assignatura Barcelona 23 de febrer de.
Jornades del DEE sobre l'EEES
L’AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ
TNR. Metodologia del Focus Group Carles Roca
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
Avaluació autèntica Instrument de suport: Les rúbriques
JORNADA A L’ I.C.E 6 de novembre de 2008
Recerca “LA PISSARRA DIGITAL A L’AULA DE CLASSE”
SEMINARI: L’ORIENTACIÓ I LA PREVENCIÓ DE L’ABANDONAMENT ESCOLAR ALS CENTRES D’ADULTS. CURS Grup 1 La informació dels centres d’adults.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
ELS PLANS D’ACCIÓ TUTORIAL A LA UNIVERSITAT DE BARCELONA
Què hem estat fent aquests anys?
Recursos Informàtics en Història
2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa
3 Ara proposeu el portafoli a la vostra assignatura (2,5 h) presencials (4 h de treball fora de l’aula (presentació de resultats a l’Atenea 6 de març.
Jornades de Docència Alguns aspectes de l’adaptació a l’EEES: Tutories, planificació d’activitats fora de l’aula i avaluació. 16 de juny de 2008 Jordi.
JORNADA D’INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES
PETITS REPORTERS Títol.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
El nou pla docent de la UB: Adequació al sistema ECTS
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
PORFOLI. Exemples Flors Moreno i Aguilar
CEIP Mercè Rodoreda - Martorell Educació Primària
Tutorials Campus Virtual Càrrega automàtica d’alumnes
Com introduir les Guies Docents
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
Introducció i objectius
PFZ de Cerdanyola ABRIL 2016.
Grups interactius a L’Esquitx
Seminari d’Educació Especial
Presentació Cadena de Valor
Student Portfolio and e-Portfolio development in Europe
Francesc J. Sànchez, Josep Jordana
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
PROCÉS DE SEGUIMENT DE LES TITULACIONS UNIVERSITÀRIES
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Educació Infantil i Primària
“El perfil de mestre i professor”
BATXIBAC El Batxibac es una doble titulació francoespanyola.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
COM AJUDAR ELS NOSTRES FILLS EN LA TASCA EDUCATIVA
Llorenç Seguí capllonch 11 de juny de 2018
Aprenentatge integrat de continguts i d'anglès
LINGUATECH Aprenentatge integrat de continguts i d'anglès a l’assignatura circuits i sistemes digitals Francesc J. Robert Josep Jordana,
Què passa amb ’examen final?
Cap a l’FCT en els cicles LOE
Departamento de Pedagogia Aplicada
El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Programem les activitats Presentació
En desplegar un currículum competencial haurem de prendre decisions que afectaran al model didàctic de cada docent.
Grup de treball en el Portafoli de l’estudiant (GtPoE)
APRENDRE A NEDAR . Les activitats aquàtiques estan classificades per plantejaments de tipus: -UTILITARI: s’obté un aprenentatge útil -HIGIÈNIC: millora.
Grup de Treball en el Portafoli de l’Estudiant
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
MATERIAL MULTIMEDIA PARA LA AUTOEVALUACIÓN DE ASIGNATURAS DEL GRADO EN QUÍMICA  Jorge Verdú, Rosa Herráez, Yolanda Moliner, Carmen Molins, María Llobat,
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Jornada d’Intercanvi d’Experiències Formatives a les EOI
Avaluar per portafolis
L’AVALUACIÓ DE LA CARPETA DE LABORATORI EN UNA ASSIGNATURA DE SEGON CURS D’ENGINYERIA TÈCNICA DE TELECOMUNICACIÓ Josep Jordana, Francesc J. Sànchez Departament.
WEBQUEST Una tècnica per a l´aprenentage en la xarxa Internet.
Transcripción de la presentación:

El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat SEMINARIS EDUCACIÓ VIRTUAL Portafolis digitals i educació superior El portafoli d'aprenentatge de l’estudiantat francesc.josep.sanchez@upc.edu http://digsys.upc.es Barcelona 10 i 11 de novembre de 2011 Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

El portafoli d’aprenentatge de l’estudiantat Què és el portafoli? Elements que conté  evidències del treball i reflexió Context en què és possible usar-lo  Docència de nivell 3 Implementació, seguiment, avaluació Avantatges i inconvenients del portafoli Portafoli electrònic Exemples d’ús del portafoli Bibliografia i referències web Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Portafoli d’aprenentatge Què és el portafoli Portafoli per mostrar el procés d’aprenentatge (learning portfolio) Portafoli dels millors treballs (showcase portfolio) Portafoli d’aprenentatge: Es tracta d’un document que conté una recopilació ordenada d’informació per manifestar cert aprenentatge juntament amb reflexió sobre què i com s’ha après És una eina d’avaluació en individual o en grup Documentació Reflexió Col·laboració Portafoli d’aprenentatge Portafoli d’aprenentatge digital: Dóna visibilitat universal al treball o a l’aprenentatge realitzat per l’estudiant. És una eina de projecció futura de l’estudiant Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Elements d’un portafoli  evidències del treball i reflexió Relació amb la competència de comunicació escrita Relació amb altres competències genèriques: treball en grup, aprenentatge autònom, anglès, recursos d’informació, etc. Escriure ... Força als estudiants a invertir temps en la reflexió Força a organitzar-se i a clarificar i ordenar els pensaments per poder-los expressar d’una manera lineal Força la seva atenció i els activa Els ajuda a veure si entenen o no els conceptes que s’estudien. Si no poden explicar una cosa probablement és que tampoc l’entenen Ja és un sistema vàlid d’autoavaluació (sobretot si s’han donat indicacions i rúbriques sobre com s’ha de realitzar la tasca) Estimula la creativitat i el pensament crític, a més que permet capturar les idees i connectar amb conceptes i coneixements que ja es posseeixen Si se’t demana que escriguis sobre un tema concret, és possible que tractis d’aprendre significativament sobre aquest tema, de manera que després et sigui més fàcil redactar les explicacions, o bé les explicacions que proporcionis siguin de més qualitat Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Alineament constructiu Context en què és possible usar-lo  metodologies actives  Docència de nivell 3 Disseny sistemàtic del curs (1) Objectius d’aprenentatge específics i genèrics (2) Programació d’activitats i distribució del temps d’estudi (3) Metodologies actives (4) Avaluació contínua de l’aprenentatge (5) Reflexió i millora del procés (En diversos cursos) Alineament constructiu Activitats d’ensenyament i aprenentatge Dissenyades per complir els objectius d’aprenentatge Resultats previstos de l’aprenentatge Mètodes d’avaluació Dissenyades per avaluar els objectius d’aprenentatge Biggs, J.. “Teaching Teaching & Understanding Understanding” (http://video.google.es/videoplay?docid=-5629273206953884671&ei=Z2pUS6K_IZDJ-AaFw8HODg&q=teaching+teaching+%26+understanding+understanding&hl=es) Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Implementació, seguiment, avaluació Opció 1: El portafoli en una part d’una assignatura tradicional ( molta dificultat i no són clars els objectius) Opció 2: El portafoli en assignatures centrades en l’aprenentatge de l’estudiant (docència nivell 3) Opció 3: Portafoli dels estudis complets (showcase portfolio) Seguiment continu del treball dels estudiants  avaluació formativa durant el curs  rúbrica final sobre el document i/o presentació  nota final No fan falta exàmens finals clàssics Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Portafoli electrònic Eina d’aprenentatge Eina de promoció personal http://electronicportfolios.org/balance/index.html Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

A qui pertany el portafoli? Portafoli electrònic A qui pertany el portafoli? Expression Web http://electronicportfolios.org/categories.html Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Avantatges del portafoli Promou l’avaluació formativa holística Integra competències genèriques amb les específiques Permet que l’estudiant demostri la profunditat del seu aprenentatge motivació tant de l’estudiant com del professorat Proporciona oportunitats per a que reflexionin sobre el seu aprenentatge i fins on han arribat Aprenen a aprendre i prenen més responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge Proporciona oportunitats i evidències per avaluar l’ensenyament Facilita la coordinació horitzontal i vertical de continguts (feedback de companys, departament, etc.)

Inconvenients del portafoli Hem d’aclarir-nos i assessorar-nos sobre el nivell de docència que volem impartir  metodologies del nivell 3 (què fa l’estudiant) El temps inicial que representa planificar l’assignatura per incloure aquestes metodologies actives Si no es donen directrius clares, els estudiants poden trobar-se perduts El nombre d'estudiants d’una classe ( < 40 estudiants, 13 grups,  13 portafolis) La familiarització dels estudiants amb aquest mètode actiu d’avaluació (els estudiants estan acostumats al de sempre i són els primers en queixar-se) El context institucional on ens trobem o la manca de suport de companys i direcció (tot i que el nucli de l’EEES és el canvi metodològic)

El dossier d'aprenentatge en diverses assignatures Format PDF Google Sites CSD SED Portafoli en paper ED El portafolio es una herramienta excelente para reflexionar sobre qué se ha aprendido y mostrar las evidencias

Exemples de recursos del núvol

Exemples de recursos e-portfolio Exemple de web: http://sites.google.com/site/eportfoliogx/

Bibliografia i referències web Barrett, Helen. C. (web), "White Paper Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement“ Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

Un grup d’interès a la UPC: RIMA  GtPoE

En tot cas, per la tarda ... més detalls SEMINARIS EDUCACIÓ VIRTUAL Portafolis digitals i educació superior L’experiència d’ús del dossier aprenentatge a l’assignatura CSD de la EETAC - UPC francesc.josep.sanchez@upc.edu jose.jordana@upc.edu http://digsys.upc.es Barcelona 10 i 11 de novembre de 2011 Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)