La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Avaluar per portafolis

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Avaluar per portafolis"— Transcripción de la presentación:

1 Avaluar per portafolis
CURS D'ESPECIALITZACIÓ SOBRE L’AVALUACIÓ DELS APRENENTATGES A LA UNIVERSITAT Girona 11 de febrer de 2009 Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarial Avaluar per portafolis Maria Pallissera (FEP -UdG) Marissa Molinas (F. Ciències - UdG) Francesc Josep Sànchez (UPC -EPSC) Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

2 Objectius Una vegada cursada la sessió i després de 3 h de treball personal, el participant serà capaç de: Explicar com és i com s’organitza un portafoli de l’estudiant i per què és una eina compatible amb en nou entorn educatiu EEES (coneixement) Llistar raonadament els avantatges i inconvenients associats a aquesta tècnica d’avaluació (comprensió) Valorar les experiències presentades sobre l’aplicació del portafoli en 3 assignatures d’universitat Planificar en la seva pròpia assignatura o en el seu àmbit, una experiència d’avaluació per portafolis (aplicació) Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

3 Plantejament de la sessió
Presentació experiència de Maria Pallissera 40 min Presentació experiència de Marissa Molinas 40 min Descans 20 min Presentació Francesc J. Sànchez Treball dels participants Qüestions i debat 50 min 30 min (3 h presencials + 3 hores de treball addicional) Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

4 El material que discutirem
Idees generals sobre el portafoli de l’estudiant L’experiència en assignatures d’electrònica a l’EPSC-UPC Un test d’ajuda de posta en marxa d’experiències de portafoli Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

5 El nou paradigma docent (*)
Mètode tradicional de tota la vida basat en la classe magistral i exàmens (ja fa anys que ho sabem tot d’aquest mètode) Ensenyament basat en metodologies actives (*): Cooperative Learning (aprenentatge cooperatiu) Colaborative learning (aprenentatge col·laboratiu) Peer Assisted Learning (Aprenentatge assistit per altres estudiants) Tutoring Assisted Learning (Aprenentatge assistit per l’ensenyament a altres) Problem Based Learning (Aprenentatge basat en la resolució de problemes) Project Based Learning (Aprenentatge basat en projectes) Enquiry Based Learning o Research Based Learning (Aprenentatge per recerca) Work Integrated Learning (Aprenentatge integrat amb el treball) Reflective Learning (Aprenentatge reflexiu) Holistic learning (Aprenentatge holístic) etc… Holism: is a set of beliefs in which everything in nature is seen as connected in some way Holistic: based in the principles of Holism (holistic approach, holistic way, etc. ) Jan Christiaan Smuts (South Africa 1870 – 1950: Autor del tractat filosòfic Holism and Evolution (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia) Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

6 Metodologia clàssica / Nova metodologia (*)
Centrada en l’ensenyament Centrada en el professor i per això fomenta un estudiant més receptor, i com a tal, més passiu Es fomenta l’adquisició del coneixement i molt especialment la memòria i la comprensió Se segueix fonamentalment una metodologia expositiva que pot aportar síntesis clares i estructurades S’accedeix al coneixement a través d’altres, generalment el professor Centrada en l'aprenentatge Centrada en l’estudiant i per tant afavoreix la seva activitat i protagonisme Una implicació més gran de l’estudiant Desenvolupa diferents capacitats transversals i prepara per al life-long learning (treballar en equip, comunicació oral i escrita, aprenentatge autònom, aprenentatge per projectes) Usen diverses metodologies i estratègies (vegeu plana anterior) L’accés a la informació és a través de múltiples canals: professor, internet, biblioteca, etc... (*) Gaspar Rosselló Nicolau (UB)

7 El nou paradigma i l’EEES
Una revisió profunda dels estudis universitaris Ara ja hi ha una bibliografia infinita de tot això.. Tots els estudiants poden aprendre Cal usar mètodes que involucrin a l’estudiant per resoldre problemes Cal proporcionar les mateixes oportunitats per a la diversitat d’estudiants Cal proporcionar oportunitats per a l’aprenentatge autèntic o significatiu Cal fomentar hàbits d’aprenentatge autònom i per a tota la vida ... És a dir, hem de canviar el xip !! ... Darrera d’aquesta transparència podeu posar-ne moltes més ...

8 El nou paradigma i l’EEES en l’enginyeria
De la gran quantitat de material que hi ha disponible per documentar aquest tema, a mi m’agrada particularment aquesta pàgina The salient attributes of the New Engineering Education Paradigm: Encouragement of diverse student academic backgrounds and faculty dedicated to developing emerging professionals; Connection of solid mathematics and scientific knowledge foundation with engineering practices; Maintenance of regular, well-planned interaction with industry – including industry-based projects; Integration of subject matter, concepts, issues and principles – including relationships to earlier subject matter; Emphasis on inquiry-based learning and preparation for lifelong learning, with much less dependence on lectures; Stress on integrative, systems thinking, coping with change, communications skills (listening, speaking, reading, and writing), teamwork and group problem-solving skills (from identification through analysis and resolution); Focus on design issues involving life-cycle economics, environmental impact, sustainable development, ethics, timeliness, quality, health & safety, manufacturability, maintainability, social, legal, standards and ad hoc concerns.

9 Alguns tipus de dossiers o portafolis .....
Aquesta eina del dossier té diversos nivells d’aplicació i utilitat: El dossier del centre docent (semblant a una guia docent dels estudis i a una presentació de l’escola) El dossier del professor (semblant a un currículum reforçat amb opinions personals) El dossier de l’assignatura (semblant a un projecte docent com els que es presenten per als concursos) El dossier d’aprenentatge de l’estudiant, portafoli de l’estudiant, la carpeta de curs, etc... (el que es presenta en aquest curs... ) Dossiers en paper Dossiers en web (e-portfolio)

10 Definicions del dossier del estudiant
"Una eina d'avaluació per tal que els estudiants demostrin els seus coneixements i les les seves competències en una àrea de l'aprenentatge" (Mabry, 1999) "Portfolio assessment is a purposeful, multidimensional process of collecting evidence that illustrates a student's accomplishments, efforts, and progress (utilizing a variety of authentic evidence) over time”  (Gillespie, Ford, Gillespie & Leavell, 1996: 487 in Davies & leMahieu, 2003) “Students become far more sophisticated and educated when they can organize their work into a portfolio that represents the quality of their learning in a course or college year. There is no substitute for having students collect and organize their work samples and write a rationale connecting the work samples into a complete and holistic picture of the student’s achievements, growth, and development. The resulting portfolio may feature the student’s “best works” or the “process” the student is using to learn.” (D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom,” Interaction Book Company, Edina, MN, 1991)

11 Definicions del dossier del estudiant
El portafoli: Es tracta d’un document que conté una recopilació ordenada d’informació per manifestar cert aprenentatge És una eina d’avaluació en grup o individual El e-portafoli: Dóna visibilitat universal al treball o a l’aprenentatge realitzat per l’estudiant. És una eina de projecció futura de l’estudiant Es realitza (previsiblement) amb TIC en suport web

12 Definicions del dossier del estudiant
Dossier d’aprenentatge de l’estudiant: D’uns estudis acabats D’un curs complet D’una sola assignatura: D’una assignatura d’un curs avançat D’una assignatura de la fase selectiva Cada dossier s’ha de plantejar i enfocar de manera diferent Un dossier ben realitzat és una eina més que suficient per demostrar el nivell assolit en l’estudi (i reemplaça perfectament els exàmens tradicionals)

13 Història del dossier d’aprenentatge (*)
Els artistes sempre l’han usat per documentar el seu treball (pintors, fotògrafs, etc.) Les Escoles Montesori inicien la seva utilització a l’escola primària Estudiants del Regne Unit que abandonen l’ensenyament de secundària l’usen per documentar les seves competències A partir de 1980 es fa extensiu a altres escoles A partir de 1990 ja s’usa a les universitats (Austràlia, Canadà, UK, USA i altres universitats del nord d’Europa) (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia)

14 Tipus de dossier d’aprenentatge (*)
Contingut: disciplinar o multidisciplinar Propòsit: Finalitat professional o relacionada amb l’aprenentatge dins d’un curs acadèmic Tipus: (Montgomery, 2001) El dossier del producte de l’aprenentatge de l’estudiant (proporciona exemples dels seus millors treballs) El dossier del procés d’aprenentatge de l’estudiant (conté informació de com s’ha desenvolupat diferents treballs – diferents versions del treball de l’estudiant) El dossier del progrés de l’estudiant (compara exemples de treballs idèntics en diferents moments per mostrar com l’estudiant ha millorat en un període de temps) Producte: imprès, electrònic o combinat Estructura: lliure, semi-estructurat, estructurat Avaluació:Formativa, sumativa, ambdues, inclou diferents avaluadors Tipus de treball que s’usa per a la seva realització: Individual, col·laboratiu o una combinació Audiència: professor/a, estudiants, pares, membres de la comunitat, empresaris, professionals Període en què es crea: curs, carrera universitària, (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia)

15 Contingut del dossier (*)
(* ) D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom”, Interaction Book Company, Edina, MN, 1991(

16 Contingut del dossier (II) (Montgomery, 2001)
L’objectiu El tema El tipus d’estructura La imaginació del professor i l’estudiant Els recursos d’aprenentatge Depèn de Entrades de diari, cartes, fotos ,plànols Discs d’ordinador Invents i dissenys Vídeos Solucions de problemes Qüestionaris i tests Experiments de laboratori Mapes conceptuals i documentació Bibliografia Treballs escrits, etc.. Pot incloure e-portfolio

17 Avantatges (Davies & Montgomery, 2003)
Promou l’avaluació formativa Permet que l’estudiant demostri la profunditat del seu aprenentatge Proporciona opcions i oportunitats de veure i posseir els resultats del seu aprenentatge Proporciona oportunitats per a que reflexionin sobre el seu aprenentatge i fins on han arribat Augmenta la motivació per aprendre Aprèn a aprendre i pren més responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge Proporciona oportunitats i evidències per avaluar l’ensenyament (acreditació ?)

18 Desavantatges (Poyatos Matas & Allan, 2003, 2004)
El temps que pot portar el procés d’avaluació, especialment al començament i la manca de pràctica en el nou mètode El temps que pot portar la planificació de l’assignatura per incloure aquestes metodologies Si no es donen directrius clares, els estudiants poden trobar-se perduts El nombre d'estudiants d’una classe La familiarització dels estudiants amb aquest mètode actiu d’avaluació (els estudiants estan acostumats al de sempre i són els primers en queixar-se) El context institucional on ens trobem o la manca de suport de companys i direcció

19 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web
Hi ha una immensa quantitat d’informació a la web. No serà pas per manca d’informació que deixarem d’aplicar aquesta eina innovadora.

20 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

21 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

22 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web
El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

23 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web
El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

24 Algunes referències del portafoli
Llibres: Kimball, M., “The Web Portfolio Guide: Creating Electronic Portfolios for the Web”, Longman, 2002 Banta, T. W., (Editor), “Portfolio Assessment Uses, Cases, Scoring, and Impact”, Jossey‐Bass, 2003 Cambridge, B. L., “Electronic Portfolios: Emerging Practices in Student, Faculty, and Institutional Learning”, Stylus Publishing, 2001 Zubizarreta, J., “The Learning Portfolio: Reflective Practice for Improving Student Learning”, Jossey‐Bass, 2007 Johnson, R. S., Mims‐Cox, J. S., Doyle‐Nichols, A., “Developing Portfolios in Education: A Guide to Reflection, Inquiry, and Assessment”, Sage publications, 2006 Jafari, A., Kaufman, C., (editors), “Handbook of Research on ePortfolios “, Idea Group Reference, 2006 Johnson, D. W., Johnson, R. T., Smith, K. A., “Active learning: Cooperation in the College Classroom”, Interaction Book Company, Edina, MN, 1998, ( González Fernández, N.(Coordinadora), "Desarrollo y evaluación de competencias a través del portafolio del estudiante", Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa, Universidad de Cantabria, Santander, Sànchez i Robert, Francesc Josep, "Una experiencia práctica de puesta en marcha de asignaturas en el contexto de aprendizaje centrado en el estudiante sugerido por el EEES. Asignaturas de sistemas digitales de la EPSC-UPC basadas en el aprendizaje cooperativo", pp- 185 – 242 Wyatt III, R. L., Looper, S., “So You Have to Have a Portfolio: A Teacher's Guide to Preparation and Presentation”, 2nd ed., Corwin Press, 2004 Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

25 Algunes referències El grup de treball sobre el portafoli de l’estudiant que empenyem a la UPC: Xarxa estatal ePortafolio (Elena Barberà UOC) [ Dr. Helen Barrett, (també aquest interessant article: The Open Source Portfolio Initiative (OSPI) EIfEL community Electronic Portfolios, Student Reflective Practices, and the Evaluation of Effective Learning Carpetes d’aprenentatge a l’educació superior: una oportunitat per repensar la docència. UAB, Servei de Publicacions Bellaterra, 2008 (on-line)

26

27 Xarxa estatal ePortafolio (Coord. Elena Barberà UOC)

28

29 Assignatura basada en problemes / projectes
Exemples de portafolis a la EPSC – UPC: ED: una assignatura de la fase selectiva (1B) Assignatura ampliada amb nous i engrescadors objectius formatius específics i transversals Redefinició de l’assignatura amb el mètode docent de l’aprenentatge cooperatiu Assignatura basada en problemes / projectes Cal introduir conceptes d’assignatures més avançades per justificar perquè expliquem el nostre temari Cal ensenyar mètodes d’estudi, anglès, recerca de documentació, a redactar i exposar documents, etc...

30 SED: una assignatura de 2A de E.T. Telemàtica
Continuació de Laboratori de Programació i Electrònica Digital Tema 1: PLD’s i VHDL CAD / EDA software : ispLEVER, Proteus-VSM, Quartus-II, MPLAB, HI.TECH C Compiler Tema 2: Microcontroladors (C) Portfolio del grup (CA) Projecte d’Aplicació (AP) Introducció del pròxim curs: SoPC Es continua amb la mateixa línia de treball, però s’avança en els nivells de coneixement i en la qualitat dels exercicis: Assignatura basada en problemes / projectes

31 Dossier d’aprenentatge del grup cooperatiu
Format PDF SED ED Un registre ben classificat, presentat, i raonat de la feina feta durant el quadrimestre

32 Exemple d’estructura de la carpeta de SED (ED és molt similar)
Glossari Reflexions sobre l’aprenentatge personal i del funcionament del grup Índex (opcional) Carpeta del grup cooperatiu de SED Memòria i presentació oral del Projecte d’Aplicació 20% Registre del temps d’estudi setmanal i de la distribució del treball en grup 15% Mostra d’alguns controls individuals 25% Mostra dels millors exercicis (50%) Edició electrònica en pdf 30% És una evidència de d’habilitat de comunicació i treball en grup per la carpeta de competències de l’EPSC

33 El pla de treball i la reflexió
En cada exercici La signatura

34

35 L’avaluació és una activitat d’aprenentatge més (per ED i per SED és molt similar)
Sense exàmens finals (tot el treball que fa l’estudiant compta per la qualificació) Exercicis + 1 projecte integrador i d’ampliació dels coneixements pràctics (amb presentació oral) Mínims + Recull i classifica la millor activitat del grup amb reflexió Projecte d’Aplicació 8 exercicis a lliurar amb possibilitat de millora + Carpeta o portafoli 8 controls sorpresa individuals durant el curs + Actitud i participació L’avaluació és un estímul perquè facin els exercicis a través dels quals aprendran

36 L’experiència de la carpeta de competències de l’estudiant de l’EPSC
Idea de la Carpeta de Competències: Una eina de formació i reflexió mentre s’estudia la carrera Una eina d’acreditació per mostrar què s’ha après Documenta 5 competències transversals De caràcter professional: Capacitat de treballar en equip Capacitat de treballar en projectes Capacitat per a comunicar amb eficàcia Capacitat d’aprendre de forma autònoma De caràcter acadèmic Capacitat de planificar els estudis

37 L’experiència de la carpeta de competències de l’estudiant de l’EPSC
Com s’avalua? Activitat reconeguda amb 6 crèdits de lliure elecció Evidencies del treball de tota la carrera i format web Evidències del treball realitzat en cada competència 1A - 1B 2A - 2B -3A 3B - PFC Primera avaluació (fase selectiva) Versió web Segona avaluació (assignatures obligatòries) Tercera avaluació (abans d’acabar els estudis) El professor tutor és l’avaluador de la carpeta dels seus estudiants (per ara)

38 Exemple de test d’ajuda a la implementació del portafoli
Ara vosaltres..... Com posaríeu en marxa el portafoli a les vostres assignatures? Exemple de test d’ajuda a la implementació del portafoli


Descargar ppt "Avaluar per portafolis"

Presentaciones similares


Anuncios Google