Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Catàleg de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona.
Advertisements

Catàleg de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona.
Catàleg de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona
Base de dades PsycInfo.
EL NOU CATÀLEG DE LA BIBLIOTECA de l’escola
Competències bàsiques i l’educació en Comunicació
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Com elaborar un treball acadèmic
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
CUIDATGE.
Bases de dades del CSIC:
Com iniciar el treball de recerca
Presentació de la base de dades
Escola Oficial d’Idiomes de Tortosa
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Presentació de la base de dades
Estratègia de Xarxes Socials
FUNCIONAMENT DE L’EPÈRGAM
ENFISPO.
L'accés, la gestió i l'ús de la informació
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
L’Expressió escrita.
Gestió de continguts i d’objectes digitals & biblioteques
Library and Information Science Abstract
Les referències creuades
Psycinfo Manual d’ús.
I ARA, QUÈ PUC FER?.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
Localitzar i recuperar informació
Experimentam amb la ciència
Uptodate®.
T'acompanyam perquè treballis en IGUALTAT.
Comunicació Audiovisual
Integració europea i gènere Centre de Documentació Europea de la URV
Projecte d’Itineraris Formatius
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
Glòria Durban, Anna Blasco Olivares (2010)
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Autor(s): Núria Castillo Mas, Miquel Puertas Molina, Marta Roca Lefler
IES DE VILADECAVALLS (VALLÈS OCCIDENTAL) 678 ALUMNES DISTRIBUÏTS EN:
La gestió per processos
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU
Presentació BATXILLERAT
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
Pràctica 2.2: Cerca en bases de dades bibliogràfiques per a la investigació en treball social Objectius: Donar a conèixer els recursos bibliogràfics que.
Nova eina de descobriment
SCIENCE OF SYNTHESIS.
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
(Educational Resources Information Center)
Revisión bibliográfica sobre efectividad, complicaciones, satisfacción de los usuarios y profesionales en la cateterización periférica ecoguiada en relación.
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
ERIC Manual d’ús.
Proves de competències bàsiques als 14 anys
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
Introducció Al posicionament Web.
Sumari 1 Introducció 2 Què són les fonts d’informació?
REAXYS.
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
BIBLIOTECA - MEDIATECA
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
Teoria de les intel·ligències múltiples: Punts clau
Nova eina de descoberta
un camí cap a la convivència i el diàleg
Catàleg de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

Formació per a responsables del programa Biblioteca escolar: PUNTEDU Curs 2007/2008 Sessió 3 Mòdul 2.2. El procés de cerca 2: Estratègies per a recuperar i seleccionar la informació

2. Com i on trobaré la informació ? 3. Què he trobat del que buscava? La competència informacional. Visió de referència. On som? 1. Què cerco i perquè ? 2. Com i on trobaré la informació ? 3. Què he trobat del que buscava? Estratègies per recuperar i valorar la informació procesCERCA_mapa2.pdf

Objectiu: Afavorir un procés de cerca òptim per accedir a la informació tenint en compte la seva tipologia i les TIC. Reconèixer una necessitat d'informació Determinar l'abast de la informació requerida Accedir a la informació amb eficiència Avaluar la informació i les seves fonts Incorporar la informació seleccionada al procés d’ensenyament-aprenentatge Utilitzar la informació de manera eficaç per a duu a terme tasques específiques Accedir i utilitzar la informació de forma ètica i legal Classificar, emmagatzemar, manipular i combinar la informació reunida Generar, comunicar i compartir nova informació contribuint en la construcció conjunta del coneixement

1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca 1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhaustivitat i precisió

2n - LOCALITZACIÓ I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ 1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca 1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhasutivitat i precisió 2n - LOCALITZACIÓ I RECUPERACIÓ DE LA INFORMACIÓ Com i on trobaré la informació? DETERMINAR LES ESTRATÈGIES Planifico:  Consulto prèviament alguna font si és necessari  Determino les paraules clau  Decideixo les estratègies de cerca  Identifico les eines de cerca més adients per a cada font APLICAR L’ESTRATÈGIA I REVISAR

Les paraules clau  ordeno la pluja d’idees  faig un llistat 1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca 1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhasutivitat i precisió Les paraules clau  ordeno la pluja d’idees  faig un llistat El tipus de cerca  cerca simple  cerca avançada Els termes de cerca  llenguatge lliure  cercadors (cada vegada més estès)  frase llenguatge controlat  bases de dades bibliogràfiques ( tesauros, llistes d’encapçalament) Els operadors per a limitar i relacionar els termes de cerca, si cal...  frase exacta  operadors booleans  de proximitat, truncaments, símbols de substitució... Planifico... en funció de les necessitats i la font a consultar decideixo Ce4rca_i_operadors.pdf

1. L’estratègia de cerca 1.1. Els termes de cerca 1.2. Els elements per a relacionar i limitar els termes de cerca 1.3. Soroll, silenci, exhasutivitat i precisió

Com accedeixo a cada font? 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Les bibliografies o guies temàtiques 2.3. Els motors de cerca (cercadors) 2.4. Les biblioteques digitals 2.5. Portals temàtics Estem planificant la nostra estratègia de cerca i coneixem diferents fonts on adreçar-nos, però... Com accedeixo a cada font?

? L’estratègia de cerca és la pregunta que fem a l’eina de recuperació per a obtenir resultats.

? accés a pàgines webs Bibliografies o guies temàtiques accés a documents bibliogràfics Catàlegs de biblioteques ? Bases de dades bibliogràfiques Biblioteques digitals Motors de cerca i directoris (cercadors) accés a pàgines webs Portals temàtics

(Llista d’encapçalaments de matèria i tesaurus) 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Les bases de dades bibliogràfiques Títol Autor Matèria Llenguatge controlat (Llista d’encapçalaments de matèria i tesaurus) http://www.bibliotecaescolar.info/biblitecadigital/catalegs.htm

Com accedir a... Els catàlegs de biblioteques Títol Autor Matèria 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Els catàlegs de biblioteques També pots filtrar el tipus de document (llibre, vídeo, article…) Títol Autor Matèria Llenguatge controlat (Llista d’encapçalaments de matèria i tesaurus) http://www.bibliotecaescolar.info/biblitecadigital/catalegs.htm

biblioteques digitals 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Les biblioteques digitals Cerca per índex temàtic o categories biblioteques digitals http://www.bibliotecaescolar.info/biblitecadigital/digitals.htm

guies i portals temàtics 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Les bibliografies o guies temàtiques Cerca per índex temàtic http://www.diba.es/biblioteques/ Els portals temàtics Cerca per índex temàtic i també interrogació http://www.bibliotecaescolar.info/biblitecadigital/digitals.htm guies i portals temàtics

Com accedir a... Els cercadors Els directoris Directoris 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Els cercadors Directoris Motors de cerca genèrics Motors de cerca especialitzats Metacercadors Els directoris

Com accedir a... motors de cerca Els cercadors Cerca simple 2. Estratègies per la utilització de les fonts d’informació 2.1. Les bases de dades bibliogràfiques 2.2. Els catàlegs de biblioteques 2.3. Les biblioteques digitals 2.4. Les guies i portals temàtiques 2.5. Els cercadors Com accedir a... Els cercadors Directoris Motors de cerca genèrics Motors de cerca especialitzats Metacercadors Cerca simple Cerca avançada Permet filtrar alguns elements: Idioma, frase exacte, format ... motors de cerca

i finalment, apliquem l’estratègia de cerca ... Dissenyar una bona estratègia de cerca ajuda a estalviar temps

Pràctica 1: Joc de cerca Practica2_joc_localitzar_M2.doc

Els criteris de valoració   3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració Què he trobat...? Els criteris de valoració

3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració

APLICAR CRITERIS DE QUALITAT COMPARAR FONTS 3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració 3r - SELECCIÓ I VALORACIÓ DE LA INFORMACIÓ Què he trobat del que buscava ? APLICAR CRITERIS DE QUALITAT COMPARAR FONTS ELIMINAR l’EXCES D’INFORMACIÓ TRIAR AMB QUÈ ENS QUEDEM

APLICAR CRITERIS DE QUALITAT     3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració APLICAR CRITERIS DE QUALITAT 3r nivell d’ànalisi La precisió i cobertura Temàtica Geogràfica Cronològica Nivell de comprensió 4t nivell d’ànalisi El tractament de la informació Organització Facilitat d’ús Facilitat d’accés

APLICAR CRITERIS DE QUALITAT 3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració APLICAR CRITERIS DE QUALITAT 1r nivell d’ànalisi La rellevància 2n nivell d’anàlisi La fiabilitat i l’actualització L’autor La data d’actualització

ELIMINAR l’EXCES D’INFORMACIÓ 3. Valoració de la informació 3.1. Criteris de valoració COMPARAR FONTS Pautar un mínim i un màxim de consulta de fonts diverses segons... la quantitat d’info requerida la cobertura demanada l’especialització necessària el nivell de l’alumnat ELIMINAR l’EXCES D’INFORMACIÓ Evitar Informació repetida Informació no demanada TRIAR DOCUMENTS Pautar un mínim i un màxim d’informació a recuperar segons... la quantitat d’info requerida la cobertura demanada l’especialització necessària el nivell de l’alumnat

Pràctica 2: Criteris de selecció de la informació Practica3_seleccio_informacio