Riquesa sense treball Plaer sense consciència Ciència sense humanitat Política sense principis Comerç sense moral Devoció sense sacrifici Mahatma Ghandi
Herb Simon. “The Science of the Artificial”. Els “artefactes” Les tres eres del canvi econòmic, Tofler, 1980 Hardware; Software; Humanware
Herb Simon “The Sciences of the Artificial” Naturalesa Ciències Naturals ANÀLISI Artificials SÍNTESI OBJETIUS DE L’HOME Artifici Herb Simon “The Sciences of the Artificial”
Les tres eres del canvi econòmic, Tofler, 1980 Era de la Informació Era de la Innovació Era de la Indústria Nivell de vida 1960-2000 Era de L’Agricultura 1750-1850 Periodes de dislocació temps Les tres eres del canvi econòmic, Tofler, 1980
Tres exemples d’innovació relacionats amb la Universitat Exemple cap enfora: La tercera missió Exemple global: El procés de Bolonya Exemple cap endins: el CRAI
Universitat: 900 anys d’existència Docència Recerca Tercera missió: Què és això?
El Parlament de Catalunya aprova el 12 de desembre de 1991, al voltant de mitjanit, la Llei 36/1991, de creació de la Universitat Rovira i Virgili. Entre altres coses, estableix: La URV ha d'actuar com a motor del progrés cultural, científic i tècnic a les comarques meridionals de Catalunya i, de manera més específica, a les ciutats on s'ubiquen els seus centres.
La URV, motor del progrés territorial en l’economia del coneixement ARRIBAR A TOT EL TERRITORI POTENCIAR LA FORMACIÓ PERMAMENT PROMOURE LA TRANSFERÈNCIA DE CONEIXEMENT PARTICIPAR EN ELS NÒDULS D’INNOVACIÓ FOMENTAR L’EMPRENEDORIA DE L’ALUMNAT I EL PROFESSORAT
Joint strategy
Població amb títol universitari Territori 1991 1996 2001 Alt Camp 4,1 5,9 9,3 Baix Camp 4,9 7,9 10,5 Baix Ebre 4,0 6,3 8,5 Baix Penedès 3,8 6,4 8,5 Conca de Barberà 4,0 6,3 9,0 Montsià 3,0 5,0 6,6 Priorat 3,5 6,3 8,9 Ribera d'Ebre 4,2 6,3 8,3 Tarragonès 6,1 10,3 12,7 Terra Alta 2,0 4,0 5,7 Camp de Tarragona 5,1 8,4 10,9 Terres de l'Ebre 3,5 5,7 7,5 Tarragona (p) 4,6 7,7 10,0 Font: IDESCAT (Percentatge sobre la població amb més de 10 anys)
El procés de Bologna Crear un espai europeu d’educació superior al 2010 Les tres prioritats del procés de Bolonya són: Introducció dels tres cicles (grau/master/doctorat), assegurament de la qualitat i reconeixement de les qualificacions i els periodes d’estudi. Bologna (1999), Praga (2001), Berlin (2003), Bergen (2005), Londres (2007), Lovaina (2009).
(EQF), Marc europeu de qualificacions per a l’aprenentage qal llarg de la vida (EUROPASS), transparència de qualificacions, (ECTS -ECVET) transferència de crèdits (ENQA -ENQAVET) assegurament de la qualitat. (EHEA o EEES) Espai Europeu d’Educació Superior i (ERA o EER) Espai Europeu de Recerca
Programes ERASMUS, TEMPUS, ERASMUS MUNDUS 7è Programa Marc de Recerca Programa de Competitivitat i Innovació Fons Esctructurals Banc Europeu d’Inversions
Tercer exemple: El CRAI (Centre de Recursos per a l’Aprenentatge i la Investigació) …..adeu….pobra i trista Biblioteca
Què és un CRAI? Un CRAI és un servei institucional destinat a facilitar el procés d’aprenentatge i l’accés a la informació dels membres de la comunitat universitària mitjançant l’oferta dels serveis de manera integrada, permanent, presencial i virtual. En el CRAI hi treballen, de forma coordinada, persones especialitzades en diferents serveis universitaris. Els CRAI són espais on conflueixen materials i professionals qualificats i polivalents.
Estructura Unitats i serveis disponibles en un CRAI Informació de la Universitat Orientació i assessorament per a l’accés a la informació Accés a fonts d’informació Accés a eines per a la informació Orientació i assessorament per a l’ús de les TIC Reprografia i impressió Accés a i ús de recursos multimèdia Aprenentatge no presencial d’idiomes Suport i formació del professorat Espais d’aprenentatge diversos Espais d’interacció social, zones de lleure i subministrament de béns