LA GENERACIÓ GOOGLE EUGÈNIA DE PAGÈS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
En el seu compromís d’adaptació constant del projecte pedagògic de Pere Vergés als últims recursos tecnològics, l’escola presenta el projecte d’introducció.
Advertisements

Josep Montané Capdevila
L’ÈPOCA DE L’IMPERIALISME
6è. PRIMÀRIA Escola Gerbert d’Orlhac
La Guerra del Francès: resistint en nom de qui?
Ciència, tècnica i societat
Com estudiar… El subratllat Organització de la informació Esquemes
Diapositiva de presentació
Escola Montserrat Sant Just Desvern
Les competències i la coeducació
Salut mental i prevenció
1 u n i t a t L’educador infantil.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
I transforma un llibre en un nou lector
Reflexions al fil de l’Euneos
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
Recordem què vol dir ser adolescent
Autor: Samuel Lozano Alcodori
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
L´entusiasMat ens entusiasma!!!.
TIPUS D’ALUMNAT.
LA QUALITAT DE LA RELACIÓ AMB ELS NOSTRES FILLS I FILLES
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
Barcelona, 2 de desembre de 2.002
QUE FER QUAN ARRIBA UN SUSPENS A CASA?
Evolució dels perfils professionals a logística
L’escola, l’entorn i la línia pedagògica.
El viatge de Primària a Secundària
La Gestió de l’Aula a Primària
Parlar per escriure a partir de Hablar para escribir. Oriol Guasch. (2002) Aula de Innovación educativa, núm. 111.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Escola de Karate do Salvador Àlvarez
L´assaig de postguerra
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
Projecte d’estalvi energètic
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Enginyeria del software II
Grups interactius a L’Esquitx
Imaginem que fa un segle haguéssim hibernat a un cirurgià i a un mestre...
Equips docents: Una forma diferent de fer docència
El Perfil de l’Educador: El Lideratge a l’aula
Objectiu Educatiu Trienni
ENS TROBEM DE NOU.
“El perfil de mestre i professor”
Treball i aprenentatge en xarxa
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
SALUT MENTAL.
Aprenentatge de matemàtiques a partir de la creació de videojocs.
Grup 2: Conseqüències de la vulneració dels drets humanas.
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Formació per als equips directius d’educació secundària
Constitucions espanyoles dels segles XIX i XX (1/3)
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
Continuació: el temps II
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
Comencem a definir el concepte
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals
Assessorament de la Formació en Competències
Coneixement del medi natural
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
Metodologia per treballar per competències:Consideracions generals (1)
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
Imaginem que fa un segle haguéssim hivernat un cirurgià i un mestre...
“Recursos Educatius en la Web” Rafa Atienza Blasco
El nou Estatut de Catalunya
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

LA GENERACIÓ GOOGLE EUGÈNIA DE PAGÈS Catedràtica d’Història d’ Ensenyament Secundari Formadora de l’ICE de la UAB

La definició de generació Google Entre 12 i 20 pocs anys; franja d’edat ampliable per dalt i per baix. Generació diversa i plural En parlar de joves és difícil no caure en simplificacions

Característiques de la generació Google Dispersió mental: ment poc entrenada per a l’atenció sostinguda i la concentració però amb gran capacitat de simultaneïtat. Context familiar i escolar amb una permissivitat descontrolada Els dos aspectes, dispersió mental més hiperpermissvitat, formen una combinació letal per a l’aprenentatge. Metàfora : estel a la platja

La dispersió mental Origen : ment zàping ( TV 2ª meitat s.XX) Provocà : incapacitat per a l’atenció sostinguda i per a concentració metòdica. Comportà : problemes d’aprenentatge Ment Google: potenciació dels efectes de la ment zàping Grans avantatges, possibilitats extraordinàries Davallada capacitat de concentració Augment de l’ansietat : infoxicació

Digilitalització a les aules Retirada dels ordinadors a les aules a l’estat de Nova York i a Suècia . Raons : Disminució de la capacitat intel·lectual Manca d'eficiència de l’aprenentatge La introducció general i obligatòria dels ordinadors a l’aula , per si sola, no solucionarà cap dels problemes de l’aprenentatge actual.

Origen històric de la hiperpermissivitat Europa : 1ª meitat del segle XX: pandèmia d’autoritarisme. Reacció lògica històrica cap a l’antiautoritarisme. Espanya/ Catalunya : repesca de l'autoritarisme del segle XIX. Postfranquisme : rebuig de l’autoritarisme i legitimació de l'extrem contrari: hiperpermissivitat descontrolada.

Marc conceptual de la reforma educativa dels 90 Criteris pedagògics dels 70 i 80, anteriors a l’aparició de la ment zàping. La Reforma no va fer de contrapès del nou xip mental. Al contrari va accelerar el procés. Altres països europeus contraresten la ment zàping amb un sistema educatiu sòlid basat en principis pedagògics molt experimentats.

Derivades Cultura de la immediatesa i de la concessió Pares proveïdors / fills hiperprotegits La permissivitat genera intolerància al NO Joves sempre connectats: mòbil, MP3, IPOD... Manca de models positius LEMA: treballa ( si pots), consumeix i calla

Conseqüències Tirania del igualitarisme per decret No reconeixement de l’autoritat personal Cultura dels drets / deures : pura retòrica Crisi de l’assumpció de responsabilitat / enaltiment dels drets, igualtat i la tolerància , base de molts problemes educatius de la generació Google. Nou desequilibri .

Igualtat o simetria Confusió entre igualtat i uniformisme Relacions pares / fills : asimètriques Relacions mestres/alumnes : asimètriques L’asimetria no té perquè entrar en contradicció amb la igualtat legal. Exemples

El parany de l’autoestima Abús de una idea vàlida de l’Educació Emocional No pot ser que estigui deslligada de la responsabilitat i de la conducta La pedagogia occidental ha recalcat tant l’autoestima prèvia: nou desequilibri La veritable autoestima no consisteix en evitar qualsevol contrarietat sinó a saber-hi front.

Neurociència i aprenentatge L’esforç i la dedicació dels alumnes son necessaris per a que l'aprenentatge qualli Els límits ajuden a la maduració de l’escorça prefrontal La pràctica d’activitats d’ordre, límit i mètode afavoreixen un bon desenvolupament del cervell. La repetició i l’esforç calen per a que qualsevol coneixement ( canvi neuronal) sigui estable.

Propostes o contrapesos Pedagogia de la calma Formació del caràcter

Pedagogia de la calma Conreu de l’atenció sostinguda Conreu del silenci Alentiment del temps Com aconseguir-ho? Recursos senzills però potents: respiració conscient, relaxació, visualització guiada...

Formació del caràcter Tasca que NO correspon únicament a l’escola Incertesa segle XXI ; els joves necessiten eines ben esmolades Responsabilitat Perseverança Autodomini: mental i emocional Paciència i esforç Interès per aprendre Confiança en un mateix