Personalització del Procés d’Aprenentatge en Entorns Virtuals Julià Minguillón Alfonso Estudis d’Informàtica i Multimèdia
Taula de Continguts Objectius del projecte Descripció del projecte Participants Metodologia Qüestions plantejades Estat actual de desenvolupament Conclusions
Objectius del projecte Personalitzar el procés d’aprenentatge: Conèixer l’ús que fan els estudiants del campus virtual i dels materials docents Establir els requeriments d’un repositori d’objectes d’aprenentatge Implementar uns cursos pilot Dissenyar una plataforma amb capacitat de seguiment i monitorització Integrar l’esmentada plataforma en el campus virtual
Entorns Virtuals d’Aprenentatge Campus Virtual de la UOC: Internet Aules Comunitats Correu Agenda Secretaria Usuaris Biblioteca Logs
Cicle de Vida de l’Estudiant Involucra: Procés d’Informació / Captació Primera Matricula Presencial (M. P.) Seguiment d’un Semestre Acadèmic Següents Matrícules Virtuals (M. V.) Informació M. P. 1r Sem. M. V. 2n Sem. M. V. … Abandonament Títol
Estudi Centrat en l’Usuari Es vol conèixer: Perfil dels estudiants Comportament al Campus Virtual Procés d’Aprenentatge Objectius: Millorar la satisfacció Incrementar el Rendiment Acadèmic Reduir l’Abandonament Conèixer com s'aprèn en un entorn virtual
Perfil dels Estudiants Perfil acadèmic: Estudis Previs Idiomes Perfil Professional Situació Personal: Motivació Dedicació Càrregues laborals / familiars
Comportament al Campus Virtual Diferents Nivells: Nivell de Sessió: Ús dels Serveis del Campus Virtual Nivell de Semestre Acadèmic: Patrons de Connexió Ús dels Recursos de l’Aula Nivell de Titulació: Seguiment de Matrícules Titulacions Progressives Relació entre Comportament, Satisfacció i Rendiment
Procés d’Aprenentatge Estructuració del Material Docent: Ús d’Estàndards d’E-Learning i Multimèdia Distribució dels Continguts Disseny d’Activitats Seguiment de l’Avaluació Ús per part dels Estudiants: Patrons d’Ús Ritme de Treball
Personalització És possible personalitzar: En funció de: Continguts Itineraris Avaluació En funció de: Necessitats i Objectius de l’Usuari Competències Demostrades / Adquirides Preferències
Importància de la Personalització Respecte a l’Estudiant: Increment de la Satisfacció Adaptació a les Necessitats de l’Usuari Increment de la Flexibilitat Sentiment de Participació Respecte al Professorat: Coneixement del Procés d’Aprenentatge Millor ús dels Recursos Docents
Personalització basada en Itineraris Idees bàsiques: És possible descompondre el procés d’aprenentatge en unitats elementals Aquestes unitats poden ésser reordenades en funció de les característiques de l’estudiant Cada estudiant percep una versió personalitzada del curs Es pot fer un seguiment per a detectar l’ús per part dels estudiants
Itineraris Itinerari estàndard Itinerari amb avaluació al final M : mòdul E : exercici A : activitat d’avaluació Itinerari amb avaluació al final M1 E1 M2 E2 M3 E3 A1 A2 A3 Itinerari amb reforç teòric M1 M1’ E1 A1 M2 M2’ E2 A2 M3 E3 A3 Itinerari amb reforç pràctic M1 E1 E1’ A1 M2 E2 E2’ A2 M3 E3 A3
Implementació d’Itineraris El procés d’aprenentatge es descriu mitjançant un graf dirigit Una ontologia descriu totes les regles i relacions possibles del sistema de personalització
Itineraris i Objectes d’Aprenentatge És necessari definir: Granularitat dels Objectes d’Aprenentatge Nivell de Metadades per a Itineraris Conjunt de Regles i Accions El sistema es comporta com un Tutor Intel·ligent que guia a l’Estudiant També es recullen dades que serviran per a avaluar els itineraris dissenyats
Participants Estudis: Àrees: Altres: Informàtica i Multimèdia Psicologia i Ciències de l’Educació Ciències de la Informació i de la Comunicació Àrees: Desenvolupament del Model Educatiu Desenvolupament Intranets Gestió de l’Acció Docent Servei d’Audiovisuals Biblioteca Altres: IN3 GEC, S.A.
Metodologia Recollida de dades sobre l’ús actual del campus virtual Definir els conceptes d’itinerari, objecte d’aprenentatge i personalització Creació d’un repositori de cursos Integració en el campus virtual Recollida de dades dels cursos pilot Validació de la proposta
Preguntes d’Investigació (I) Com es defineix formalment el concepte d’Itinerari? Com han de ser dissenyats els Objectes d’Aprenentatge? Quina informació de l’usuari és rellevant per a la Personalització? Quina informació de Seguiment s’ha de recollir?
Preguntes d’Investigació (II) Com influeix la personalització en els rols del Consultor i del Tutor? Quines necessitats tecnològiques existeixen per a donar suport a la personalització? Com s’han d'estendre els estàndards actuals d’E-Learning per a permetre la personalització basada en itineraris? Com s’ha d’analitzar tota la informació que s’hagi recollit de l’ús del sistema?
Paradigma del Projecte Disseny de Recursos Docents Ús en un Entorn Virtual d’Aprenentatge Anàlisi de Patrons d’Ús
Línies d’Investigació (I) Disseny Instruccional: Concepte d’Itinerari Recursos Docents Objectes d’Aprenentatge: Disseny i Gestió de Repositoris Aspectes d’Usabilitat i Reusabilitat Integració d’Estàndards
Línies d’Investigació (II) Sistemes Gestors d’Aprenentatge: Descripció de Continguts Seqüenciació i Seguiment Ontologies i Web Semàntica Anàlisi de Comportament: Modelat d’Usuaris Mineria de Dades
Estat actual del projecte Proposta de projecte finalitzada Algunes parts del projecte ja estan en desenvolupament de forma independent Falta l'aprovació institucional Possible finançament: Projectes MQD (Generalitat) Plan Nacional de I+D+I (Ministeri) Proposta STREP (EU)
Conclusions La UOC és un escenari únic Projecte Innovador Multidisciplinar: Psicopedagogia Interacció Persona – Ordinador Tecnologia Nivells d’Actuació: Treballs i Projectes Fi de Carrera Seminaris d’Investigació Tesis Doctorals