Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
Advertisements

MARC AHICART TORT i ORIOL GONZÀLEZ SERRA
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
EL SILENCI ET PORTA A L’AMOR Música: Les Silfides
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
CLAUDE MONET.
Resta prohibit.
Recordem què vol dir ser adolescent
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
La característica d’aquest salm és un sentiment de confiança pregona en Déu –expressat amb un llenguatge d’incomparable bellesa poètica. En la primera.
Els sofistes i Sòcrates
regit per llei: el logos
Epistemologia i ontologia medievals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
DEL TEXT INFORMATIU AL TEXT DIDÀCTIC
2. El naixement de la filosofia occidental
2. L’idealisme absolut de Hegel
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
AMOR.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
Què existeix i què no existeix.
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
Objectiu Educatiu Trienni
2. El materialisme històric de Marx
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Pàgina La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó Quina és la millor.
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transició de diapositives manual
Transcripción de la presentación:

Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides Pàgina 393 L’inici de la decadència de la tragèdia i l’aparició del socratisme. El primer símptoma de la il·lustració grega, de la “malaltia de la raó”: la tragèdia en Eurípides. Sentit inicial de la tragèdia Pura contemplació estètica Grau alt d’indeterminació moral Consol metafísic, catarsi (l’efecte) Canvi amb Eurípides Judici racional, moral i polític L’espectador puja a escena i comença a utilitzar el llenguatge lògic i argumentatiu Judici crític (comença a jutjar i negar una part de la vida) 2. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó

Pàgina 394 El personatge central i protagonista de la decadència del sentit tràgic: Sòcrates. Representa: L’aparició de l’home teòric: no basta amb sentir, s’ha de saber. L’optimisme racionalista: la raó és l’únic camí, tot, per ser bell, ha de ser racional. Una actitud contranatural (inversió, degeneració) que nega: Els aspectes obscurs i terribles de la vida. El coneixement de la unitat entre la vida i la mort. La tensió entre el que és individual i el fons vital primordial. Quina és la causa d’aquesta forma de pensar, valorar i procedir (punt de vista axiològic)? La falta total de seguretat instintiva porta a Sòcrates a inventar un nou ideal (l’home teòric) que sedueix als joves i els fa oblidar la saviesa tràgica. El pensament científic i socràtic amaga dues fal·làcies: Una il·lusió metafísica: creure que és possible conèixer l’Ésser mitjançant la raó. Una il·lusió moral: Creure que és possible corregir-lo. La causa última que hi ha al darrera d’aquest instint de convertir-lo tot en quelcom pensable i lògic és la por a la mort. 2. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó

L’home teòric (racional) L’home artístic (intuïtiu) Pàgina 393 Dues formes de ser al món: l’home artístic (intuïtiu) i l’home teòric (racional). L’home teòric (racional) Es preocupa de sobreviure tot i a costa de no “viure” la vida, de renuncia-hi Utilitza els seus conceptes i abstraccions per Intentar evitar els seus mals (prevenir) i procurar-se totes aquelles coses que li permetin una vida més segura (preveure) Per poder sentir-se segur està atent a les regularitats, és prudent i no arriscat El seu coneixement “conjura la seva desgràcia” però no n’obté cap felicitat L’home artístic (intuïtiu) Només es preocupa de viure tot i a costa de la seva pròpia supervivència A través de les seves intuïcions i metàfores busca La plenitud vital i fer de la seva pròpia vida un art (configura una cultura) (la realitat és contingència, bellesa i aparença) No pot preveure ni aprendre de l’experiència perquè veu cada cosa sempre des de l’alegria i la innocència La seva felicitat i la seva vida són plenes ja que malgrat que pateixi més i més sovint, se sent viu Text pàgina 395 2. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó

Pàgina 396 La reflexió sobre els usos del llenguatge: la intuïció i el concepte. L’arrel profunda del socratisme està en una sobrevaloració de la raó que se sustenta en un determinat ús del llenguatge i el valor que es dona a les paraules. Nova polaritat: la forma intuïtiva i la forma conceptual de la comprensió de la realitat. Quina de les dues és capaç de captar i expressar de manera més fidel i integra la vida?: L’error del socratisme ha estat substituir la forma intuïtiva de comprensió de la vida (tragèdia grega) per la conceptual (discurs racional, abstracte, teòric i lògic). Genealogia: Sòcrates considera que allò que les coses tenen en comú (essència) és allò més real. Plató ho objectiva, li atorga existència separada i s’oblida que ha estat ell mateix el que ha creat aquests conceptes (que no són més que paraules). Quadre pàgina 397 Text pàgina 397 2. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó

Pàgina 396 Al darrera d’aquest gir gnoseològic hi ha un gir ontològic: El que és real: Deixa de ser el que és individual i concret (ara es considerarà només aparença). Passa a ser el que és comú (l’essència). Conseqüència: D’aquesta manera s’esquematitza la vida i es buida de contingut. Els conceptes passen a ser considerats l’autèntica realitat (la veritat) quan que només són invencions humanes, productes convencionals, creats amb la finalitat de poder preveure o poder comunicar-nos. 2. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó José Vidal González Barredo