Qui som: CEIP Jungfrau. Barri Coll i Pujol. Badalona.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Valorem el que mengem! Disseny de projectes de comunicació, i educació ambiental.
Advertisements

Consell Municipal de la Discapacitat
Conxita Mayós Servei d’Ordenació Curricular
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
ESCOLA GRAS I SOLER.
MEMÒRIA DELS SERVEIS SOCIALS DE L’AJUNTAMENT DE TORELLÓ. ANY 2010
PROJECTE A.V.A.C. Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
“ESCOLTA’M” La vinculació del tutor/a com a factor protector i alhora creador de resiliència en els infants de risc d’exclusió social.
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
1 u n i t a t L’educador infantil.
Una experiència a sisè de Primària
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
PROJECTE XARXA EMPRESES INCLUSIVES DEL GARRAF
INTRODUCCIÓ Educar en valors. Eix transversal En tots els àmbits Epp
Pla per a la llengua i la cohesió social Pla educatiu d’entorn
Treballant de tot i treballant plegats
APRENENT JUNTS.
GAUDÍ I LES SEVES MERAVELLES!
Escola la Floresta Sant Cugat del Vallès.
Com a element simbòlic comptarem amb la figura de "l‘ atrapa-somnis":
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
Desplegament del currículum competencial i model didàctic
Qui som? Escola concertada formada per una Cooperativa de mestres i una Associació Cultural Catalana Laica Ambient familiar, una sola línia Nivells educatius:
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
AGERMANAMENT ENTRE ESCOLES Joan Salvat Papasseit Fodè Ansou Kane.
EL PLA INDIVIDUALITZAT
Jornada de portes obertes 5 de març de 2016
PROJECTE D’INNOVACIÓ TOTS FEM SALUT PERIODE 2006/09
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
QUI SOM? ASPAS, Associació de pares de persones amb discapacitat auditiva Missió: Defensar, reivindicar i garantitzar els drets e interessos de la persona.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
SALUT MENTAL.
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Objectiu Educatiu Trienni
“EL PALIC, un model per a les illes”
PRESENTACIÓ de MATARÓ RÀDIO
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball compartit alumnes USEE i grup de cinquè de Primària
Treball i aprenentatge en xarxa
COMPETÈNCIES BÀSIQUES I CURRÍCULUM
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
LABTRED (LABORATORI DE TRANFERÈNCIA EDUCATIVA)
Interacció escola - entorn.
CULTURA NÀUTICA I APRENDRE A NAVEGAR
Gestió participativa dels projectes de centre
Suports en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre
OBJECTIUS DE LA WEBQUEST
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
La resolució de conflictes a través de l'assemblea de classe
PLA EDUCATIU D’ENTORN DEL BARRI DE SANT ILDEFONS DE CORNELLÀ DE LLOBREGAT 11/07/2019.
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
CEIP CA N’ALZAMORA Escola pública Centre de nova creació
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Aprendre a Viure / Aprendre a Conviure
Transcripción de la presentación:

L’agermanament, una estratègia transformadora que cohesiona la comunitat escolar.

Qui som: CEIP Jungfrau. Barri Coll i Pujol. Badalona. Doble línia. 460 alumnes. 90% catalanoparlants; nivell socioeconòmic mig / mig-baix. Població homogènia. Participen en el projecte: Alumnes, mestres, AMPA, famílies, Antics alumnes i famílies, ciutadania, ong, administració local.

Qui som: Escuela pública Francisca González. Chichigalpa. Nicaragua. Dos torns. 1200 alumnes. Ratio: 43 alumnes/aula. Educació Infantil i Primària Nivell socioeconòmic i cultural baix/molt baix. L’escola, sense ajut institucional, desenvolupa tasques educatives, assistencials (alimentació, salut…) i socials. El 1998 promou la creació del barri Los Lirios pels damnificats de l’huracà Mitch: - compra terrenys, 45 cases, escola unitària, menjador infantil, AAVV. esplai, tallers, alfabetització adults.

Dotze anys d’agermanament Amb el temps vàrem redactar un protocol, que revisem periòdicament. El protocol representa el marc referencial dins del que s’acomoden compromisos i desitjos que volem assolir conjuntament en els àmbits: D’intercanvi. De sensibilització De cooperació.

La nostra xarxa administració local ong i entitats de cooperació mares i pares centres educatius ASBACHI barri escola

Justificació del projecte: Cohesiona tota la comunitat educativa al voltant d’un projecte comú. Ens ensenya a mirar més enllà amb una sensibilitat diferent, que ens estimula, de mica en mica, a modificar els nostres comportaments. Ens permet practicar l’intercanvi amb l’altre de manera directa, igualitària i respectuosa.

Ens ajuda a entendre, a conviure i a assumir un cert grau de compromís en el context local i en el global. Contribueix a formar ciutadans i ciutadanes ètics (per tant crítics) per viure (per tant compromesos) en aquest món. Fomenta la voluntat de trobar camins comuns des de la diferència Fomenta l’escola compromesa i oberta al món.

Des del punt de vista curricular Ofereix al claustre: Una base real per treballar els principis de l’EPD i el drets humans. Una font inesgotable de recursos. Un valor exemplificador per entendre altres realitats. Una eina que fomenta la transversalitat curricular i la permeabilitat entre cicles i etapes. Afavoreix l’aprenentatge des del punt de vista competencial.

Agermanament i competències En definir-se com un projecte transversal, amb vocació de promoure l’acció conscient, crítica i responsable, promou el desenvolupament harmònic de les competències: De manera especial: * La competència comunicativa lingüística i audiovisual. * La competència d’autonomia i iniciativa personal. * Les competències específiques centrades en conviure i habitar el món. - C. en el coneixement i la interacció amb el món físic. - C. social i ciutadana.

Objectius generals, explicitats a Ciutadania: Reconèixer i sentir la diversitat social, cultural, de gènere i d’orientació afectiva com un fet enriquidor de la convivència, sabent explicar els propis costums i mostrant respecte pels costums i maneres de viure de cultures diferents a la pròpia. Conèixer i valorar els drets reconeguts a la persona en la Declaració Universal dels Drets Humans, la Convenció dels Drets de l’Infant, l’Estatut, la Constitució. Prendre consciència de pertinença a diferents àmbits i grups socials i de les formes de contribuir al seu desenvolupament i millora. Aprendre a ser ciutadans i ciutadanes en un món global.

Objectius propis del projecte: Reflexionar sobre la nostra escala de valors. Proposa una mirada autocrítica sobre la nostra pràctica de vida quotidiana en relació a: La cultura de l’esforç. Compartir. En el pla material, comparteixo el que em sobra…? En el pla intel.lectual, emocional, què vol dir compartir un projecte? La pràctica de l’empatia. Aprendre a posar-nos en el lloc de l’altre, aprendre a respectar els ritmes i processos que fan créixer l’altre, la capacitat d’escoltar… El ser o el tenir…

El que es viu com a necessari, el que és prescindible, el que és excessiu…Ens porta a parlar de consum responsable, reciclar, reutilitzar, reduir.. Reflexionar sobre la nostra posició relativa en el món, contra la idea que nosaltres som el centre al voltant del que tot gira i agafa sentit. Aprendre a ser crítics amb els models que se’ns imposen des de la societat de consum (malbaratament) i tecnològica (individualisme, virtualitat). Aprendre que els nostres actes i decisions poden repercutir en les decisions i els actes de persones d’una altra part del món. Aconseguir un cert equilibri entre educació, intercanvi, sensibilització, cooperació.

Els diferents actors: Comissió Solidària Mantenir la coordinació estable amb la contrapart. Determinar conjuntament propostes de treball, iniciatives d’intercanvi i projectes de desenvolupament. Promoure i coordinar totes les accions que es desenvolupament al llarg del curs dins de l’escola. Donar suport a la tasca del claustre. Formular, presentar i justificar projectes. Fomentar el treball en xarxa de cara enfora. Participació ciutadana (campanyes, fira anual, sensibilització, assessorament…). Cuidar el recanvi generacional.

Els diferents actors: La nostra contrapart: agermanament cooperació ASBACHI barri tallers alfabetització e.unitària

Els diferents actors: Alumnes Àmbit curricular: Treballar els continguts de l’agermanament establerts per cicles i etapes. Treballar l’intercanvi amb l’alumnat de l’escola germana. Àmbit comunitari: Participar activament en activitats, festes i campanyes solidàries. Activitats de servei-aprenentatge. Sensibilitzar les famílies. Posar en pràctica els valors apresos en forma d’actituds de vida quotidiana.

Els diferents actors: Claustre Àmbit curricular. Seqüenciar els objectius i continguts per cicles i etapes. Atendre la transversalitat de la proposta educativa. Aprofitar el valor exemplificador que ofereix. Promoure l’autocrítica i l’acció quotidiana transformadora. Fomentar les activitats d’intercanvi entre alumnes dels dos centres. Àmbit comunitari: Motivar l’alumnat i fomentar la seva participació en activitats, festes i campanyes solidàries. Participar en activitats, festes i campanyes solidàries. Participar en l’intercanvi entre mestres dels dos centres. Formar part de la Comissió Solidària.

Els diferents actors: AMPA Fomentar la participació de les famílies en activitats, festes i campanyes solidàries. Donació del 0’7% del seu pressupost anual. Donar cobertura legal als projectes de cooperació i sensibilització que es presenten a les institucions. Formar part de la Comissió Solidària.

Els diferents actors: Famílies Donar recolzament a les iniciatives que en l’àmbit de l’agermanament es proposen. Extendre la xarxa solidària a altres àmbits professionals i ciutadans. Participar en activitats, festes i campanyes solidàries. Formar part de la Comissió Solidària.

Dificultats recurrents: Els diferents ritmes vitals i temporals d’escoles, administració, ong, contrapart a Nicaragua, equip de mestres… El contacte no sempre és fàcil degut: a les diferències temporals esmentades. als problemes tecnològics. a la dificultat de financiació. Requereix una gran inversió de treball i compromís. El constant i inevitable relleu generacional. La manca de reconeixement extern.

Adreces d’interès www.xtec.cat/ceipjungfrau/ www.badanica.com www.escolescompromeses.org/ bmoline@xtec.cat