Quan la calculadora són els dits: Càlcul mental i “digital”

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Del llenguatge visual al missatge visual Su Richardson Burnt Breakfast Adaptació d’una presentació de M. Acaso.
Advertisements

Sabeu qui és Josep de Calassanç?
Interpretació estadística dels indicadors de centre
La llegenda m’ajuda a llegir el mapa.... a interpretar el que diu
EL TREBALL DE CATALÀ.
Unitat 5: Expressions algebraiques
Equacions amb dues incògnites.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
BAUHAUS, una escola d’art
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
L’ÚS DE LES LLIBRETES A LES SESSIONS DE FILOSOFIA 3/18
Elisabet - Abril – Rubén 6èB
TERMOREGULACIÓ HORÀRIA INDIVIDUAL DELS ESPAIS DEL CENTRE
PETITS REPORTERS Títol.
DE LA GARROTXA A L’EMPORDÀ, VIU EL FLUVIÀ
Resolució de problemes algebraics
LES BRUIXES DE ROAL DAHL.
Problemes prova individual
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2009 FASE autonómica PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
Potències de nombres racionals
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
TRIGONOMETRIA Conceptes bàsics: Triangle (tres costats i tres angles)
QUÈ LI FALTA A AQUEST COTXE? CEIP Marian Aguiló 4 anys A
Mediació IES s'Agulla (Blanes) Què és la mediació? Conflictes que
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
Com introduir les Guies Docents
Castell de Sant Esteve Era un castell construït sobre una vil·la romana. Es troba a Palamós, al començament del camí de ronda de la platja de la Fosca.
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Automàtic o al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
EL TEMPS.
Portfoli Jordi Guim.
L’orientació acadèmica i professional dels alumnes d’ESO:
Perfil dels enquestats
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
DONA I ET DONARAN Si tu reses i dones a la gent que pateix; Déu et donarà a tu. Resa i fes obres. Georgina Prat Marrasé.
CAP DE CREUS.
BIG BANG I VIA LÀCTIA.
L’AIGUA A LA NATURA.
Quan l’amor fa mal.
LES MATEMÀTIQUES AL MÓN
GIMCANA MATEMÀTICA AL PATI
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2010 FASE PROVINCIAL PROVA INDIVIDUAL
-FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA DIMECRES 9 -FIGURA SEGONA SETMANA: JOSEP I MARIA SOMRIU, JA QUEDA POC PER CELEBRAR EL NAIXEMENT DE NEN JESÚS.
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
DALI ESPAI FEM CULTURA.
Proves de competències bàsiques als 14 anys
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
PLA D’EVACUACIÓ Curs 2016/17 Generalitat de Catalunya
OLIMPIADA MATEMÀTICA 2008 FASE PROVINCIAL PRIMÀRIA PROVA INDIVIDUAL
ABBÀ, PARE ! PENTECOSTA 2007.
Millorar el rendiment escolar dels nostres fills i filles
CFA Sebastià Juan Arbó Curs
Classificarem la prova en 3 categories:
Cant espiritual Joan Maragall.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
L’HANBOL.
PERCENTATGES DESCOMPTES REBAIXES I OFERTES AUGMENTS
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Oscar, Vannia, Rut, Éric i Alma.
EL TEATRE Per començar aquest projecte ens hem de situar. Què és això del teatre? Quan es va inventar? Quina ha estat la seva evolució al llarg de la.
E-certificat Bellaterra, 20 de novembre 2015
Llengua catalana i literatura
6a SETMANA de QUARESMA US PRESENTEM LA JOANA QUE ENS ACOMPANYARÀ EN AQUESTA SISENA SETMANA DE QUARESMA. LA JOANA DE VEGADES ES MOSTRA MOLT RESPONSABLE.
BONES PRÀCTIQUES MODELS D’ÚS DIDÀCTIC DE LES TICS
Raúl Álvarez Genes ( auronplay )
Som humans. Per això a vegades….
La inserció laboral dels graduats de grau de la UPF
Transcripción de la presentación:

Quan la calculadora són els dits: Càlcul mental i “digital” XVI JORNADA DIDÀCTICA ABEAM 2013 #16jabeam 9 de novembre 2013

MELANCONIA I ( A. Dürer)

Quadrat màgic 4x4

Aritmètica

Beda, el venerable

Beda, el venerable A la Basílica del Pilar de Saragossa, sobre la Santa Capella hi ha una escultura de Beda el Venerable. Entre els escrits científics de Beda  prenguem  el capítol “De computo uel loquela digitorum” pertanyent a la seva obra De temporum ratione en el qual s'ocupa del llenguatge dels dits, això és, del càlcul aritmètic per mitjà dels dits de la mà

Nikolai Bogdanov-Belsky (1868-1945) va pintar al 1895 aquest quadre de titol “Comptant mentalment” , on un grup d’alumnes russos de 12 /13 anys tracten de resoldre mentalment el problema matemàtic que el seu professor ha escrit a la pissarra (10² + 11² + 12² + 13² + 14²) / 365

ENDEVINAR NÚMERO PENSA UN NÚMERO TROBA EL QUADRAT DEL NÚMERO I EL QUADRAT DEL SEGÜENT QUINA ES LA DIFERÈNCIA DELS DOS QUADRATS ? _______ EL NOMBRE QUE HAS PENSAT ÉS: ____

1+3+5+7+9= 1=1=1x1 1+3=4=2x2 1+3+5=9=3x3 1+3+5+7=16=4x4 1+3+5+7+9=25=5x5

5 25-16= quadradets blau fosc= 9 16-9= quadradets blau clar = 7 9-4= quadradets verds = 5 4-1= quadradets grocs = 3

Expressem números amb els dits 13 i 12 o 23 i 22 o 18 i 17 segons quima semidècda

Com s’obté el producte 11x11 Sumant tres números: Una constant de 100 Valor dels dits: mostrem 1+1 = 2 dits cada dit = 10 2x10 = 20 Producte dels dits mostrats de cada mà : 1x 1 Per tant 11x11= 100+ 20 +1 = 121

Com s’obté el producte 13x12 Sumant tres números: Una constant de 100 Valor dels dits: mostrem 3+2 = 5 dits 5x10 = 50 Producte dels dits mostrats de cada mà : 3x 2 Per tant 13x12= 100+ 50 +6 = 156

Com s’obté el producte 13x12 Sumant tres números: Una constant de 100 Valor dels dits: mostrem 3+2 = 5 dits 5x10 = 50 Producte dels dits mostrats de cada mà : 3x 2 Per tant 13x12= 100+ 50 +6 = 156

Com s’obté el producte 11x12 Sumant tres números: Una constant de 100 Valor dels dits: mostrem 2+1 = 3 dits cada dit = 10 3x10 = 30 Producte dels dits mostrats de cada mà : 2x 1 Per tant 11x11= 100+ 30 +2= 132

14x14 Constant 100 Valor dels dits : 8x10 Producte dits 4x4=16 14x14 = 100 +80 +16 = 19

32x32 Constant 900 Valors dels dits 4x30= 120 Producte dels dits 2x2=4 Total 900+180+4 = 1024

(10+x)(10+y)= 100 +10(x+y)+ xy (20+x)(20+y)= 400+ 20(x+y)+ xy

Cas primera semidècada CONSTANT Valor dits Producte Dits 11 al 15 100=10x10 10 21 al 25 400=20x20 20 31 a 35 900=30x30 30

18x17 La constant en aquest cas és de 200 Constant 200 Cada dit dels que es mostren compta per 20 3+2 = 5 5x20= 100 Es multipliquen els dits ocults 2x3=6 17x18 = 200 + 100 +6 = 306

Cas segona semidècada Valor dits 6 a 9 5x5-25 10 16 a 19 200=10x20 CONSTANT Valor dits Producte Dits amagats 6 a 9 5x5-25 10 16 a 19 200=10x20 15x15-25 20 26 a 29 600=20x30 25x25-25 30

(15+x)(15+y)=225+ 15(x+y)+xy =200+20(x+y)+(5-x)(5-y) (25+x)(25+y)=625+25(x+y)+xy =600+30(x+y)+(5-x)(5-y) (5+x)(5+y)= 25+5(x+y)+xy = 10(x+y)+ (5-x)(5-y)

Consideracions Algorismes tradicionals han deixat de ser útils Qui els fa? On els fan? Pràctiques rutinàries: molta feina, massa temps, poca importància matemàtica Hi ha altres algorismes Habilitats pel càlcul mental i càlcul aproximat (“estimació”). Operacions amb nombres petits Relacionar, càlcul i geometria i algrebra( si s’escau) Ús de la calculadora per desenvolupar càlcul mental i resolució de problemes Cap on hem d’anar? Què cal canviar?

MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ rescriba@xtec.cat twitter @robertescribano