Guia per a la justificació de despeses de manteniment Pla únic d’obres i serveis de Catalunya (PUOSC) Anualitats 2016-2017
Índex 1. Normativa aplicable 2. Justificació 3. Aspectes formals 4. Aspectes del compte justificatiu 5. Aspectes de la memòria descriptiva
1. Normativa aplicable Decret 273/2016, de 12 de juliol, pel qual s’aproven les bases reguladores de la línia de subvencions per a despeses de reparacions, manteniment i conservació del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya per al període 2016-2017. Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat pel Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre. Ordre ECO/172/2015, de 3 de juny, sobre les formes de justificació de subvencions. Ordre EHA/3665/2008, de 3 de desembre, per la qual s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals (article 21 de l’annex 3).
2. Justificació Mitjançant l’EACAT (l’extranet de les administracions catalanes que gestiona el Consorci AOC) Menú Tràmits> Departament de Governació Administracions Públiques i Habitatge> GAH - Pla únic d’obres i serveis de Catalunya (PUOSC).
3. Aspectes formals Les signatures electròniques han d’estar en concordança amb cada una de les persones que han de signar la justificació: interventor/a, secretari/ària, alcalde/essa. En el cas que la signatura electrònica del PDF generi problemes, podeu consultar la pàgina següent: http://web.aoc.cat/suport/knowledge-base/no-es-valida-correctament-la-signatura-dun-pdf-dun-servei-deacat-quin-pot-ser-el-motiu/
3. Aspectes formals El concepte pressupostari s’ha de limitar a l’article 21 de l’annex III de l’Ordre EHA/3665/2008, de 3 de desembre, per la qual s’aprova l’estructura dels pressupostos de les entitats locals, que d’acord amb les bases reguladores d’aquest PUOSC, siguin elegibles o susceptibles de subvenció (no tot el que s’imputi correctament a l’art. 21 és susceptible de subvenció. Veieu alguns exemples a la pàgina 11 d’aquesta guia). Cal emplenar aquest camp amb el codi que consta en el pressupost de despeses de l’ens local.
3. Aspectes formals Les dates de les factures han de coincidir amb els terminis establerts a les bases per a cada anualitat de la despesa.
3. Aspectes formals En el cas que l’import justificat sigui superior a l’atorgat, s’ha d’especificar com es finança l’import no imputat a la subvenció, ja sigui a fons propis ja sigui a altres fons, i indicar-hi la procedència. correcte Incorrecte En el cas que l’import justificat sigui inferior a l’atorgat, s’ajustarà previ l’acord de renúncia o amb altres instruments aplicables.
4. Aspectes del compte justificatiu Despesa subvencionable. Segons el que especifica l’article 21 esmentat, s’han d’imputar a aquest article les despeses de manteniment i conservació d’infraestructures, edificis i locals, maquinària, material de transport i altre immobilitzat material. A títol indicatiu, s’inclouen les següents: Despeses de conservació i reparació d’infraestructures i béns immobles destinats a l’ús general, ja siguin propis o arrendats, i poden afectar, a tall d’exemple, vies públiques, enllumenat públic, instal·lacions de semàfors i instal·lacions industrials. Despeses de conservació i reparació del mobiliari. Despeses per a vigilància, revisió, conservació i manteniment de màquines i instal·lacions d’oficines. Despeses de manteniment o de caràcter anàleg que originin els equips de procés i transmissió de dades i informàtics i d'instal·lacions telefòniques o de control d'emissions radioelèctriques.
4. Aspectes del compte justificatiu En el concepte, cal que hi consti, inequívocament, que és una despesa de manteniment i, com a norma general, les reparacions importants que suposin un increment de capacitat, rendiment, eficiència o allargament de la vida útil del bé, no serien subvencionables, ja que s’han d’imputar al capítol 6, Inversions reals, de l’Ordre. Els terminis de justificació són: -Per a l’anualitat 2016 31/03/2017 -Per a l’anualitat 2017 31/03/2018
4. Aspectes del compte justificatiu Despesa NO subvencionable. NO s’hi han d’incloure conceptes com ara obra, subministrament, etc. El concepte ha de ser clar. Per tant, tampoc s’han d’utilitzar expressions com ara material divers, manteniment divers, etc. Finalment, en cap cas, s’ha d’utilitzar el concepte material inventariable no fungible. A tall d’exemple, les despeses que no serien subvencionables són: Adquisicions material (1). Material per a festivals, festes majors, Nadal, etc. Material de senyalització. Taxes o impostos com ara la ITV Instal·lacions de noves tecnologies: cablejat d’Internet, fibra òptica, etc. Mobiliari. Material informàtic / Llicències de programari. Despeses d’instal·lacions de reposició de material inventariable, com per exemple aire condicionat, antenes wifi, etc. Pagaments de subministraments com ara gasoil, electricitat, gas, etc.
4. Aspectes del compte justificatiu (1) S’accepten les factures d’adquisició de material sempre que s’especifiqui explícitament, dins la memòria justificativa, a quina actuació de manteniment s’han destinat aquestes factures (en cas contrari, no es considera que l’adquisició de béns sigui una actuació subvencionable, únicament es preveu l’adquisició de material per executar obres de manteniment). La memòria ha d’identificar, individualment, cadascuna de les factures amb l’actuació o les actuacions de manteniment a les quals s’ha destinat el material esmentat.
5. Aspectes de la memòria descriptiva Què NO ha de ser aquesta memòria: Una reproducció del quadre del compte justificatiu. Una descripció estadística del municipi. Una reproducció del Decret 273/2016. Què ha de CONSTAR en aquesta memòria: La descripció de les activitats detallades estrictament, amb les factures que consten en el compte. L’exposició inequívoca que les activitats descrites són reparacions o despeses de manteniment. (2) Si les despeses estan ocasionades per inclemències meteorològiques, esllavissades, etc. cal fer-hi constar que NO estan cobertes per cap assegurança. (3) La indicació que les despeses justificades s’ajusten a la memòria inicial que es va presentar amb la sol·licitud. Si no és així, cal fer-ho constar i motivar-ho en la memòria justificativa. La indicació que s’han complert totes les obligacions establertes en la base 8 de les bases reguladores aprovades pel Decret 273/2016.
5. Aspectes de la memòria descriptiva (2) Si es tracta de béns mobles/immobles cal certificar que són de titularitat municipal. (3) Òbviament, NO hi pot haver sobrefinançament. Recordeu que la memòria que trameteu adjunta ha d’estar signada electrònicament.
gencat.cat