1 u n i t a t Empresa i comunicació.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
UNITAT 4.- Organización del trabajo
Advertisements

ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
Empresa y comunicación
Relacions en l’equip de treball
Què és la tecnologia?.
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
1 u n i t a t L’educador infantil.
Planificació financera
ELS INDICADORS ECONÒMICS: OCUPACIÓ I PREUS
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
UNITAT 2.- L’EMPRESA I EL SEU DESENVOLUPAMEN
MAPES CONCEPTUALS.
L’activitat econòmica i el patrimoni empresarial
Anàlisi econòmica i financera
NIVELLS D’0RGANITZACIÓ
L’Expressió escrita.
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
TEMA 7: ELS PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
GESTIÓ PER PROCESSOS.
UNITAT 4: EVIDENCIA,RISC I IMPORTANCIA RELATIVA
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
ORGANIGRAMES FUNCIONALS: Comparació / oposició
Assemblea informativa 8 de gener de 2010
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
TEMA 1: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
TEMA 6: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
La funció d’aprovisionament
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
DE LA DURADA AL RITME.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
TEMA 1: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
Situacions Simuladores Preferencials (SSP)
La gestió per processos
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
ENFUNDA’T JOSEP MARIA RIERA NOA MARTÍN ROBERT TORRES ZOUBAIR GUETTAF
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
L’empresa com a sistema organitzat
TECNOLOGIA.
Treball i aprenentatge en xarxa
Unitat 10. El món empresarial.
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
CLASSIFICACIÓ D'EMERGÈNCIES:
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
Global Cook Service.
ESTRUCTURES TRIANGULARS I CIRCULARS DE TRES NIVELLS
EL MARC CONCEPTUAL DE LA COMPTABILITAT
Formació per als equips directius d’educació secundària
Jessica, Gerard, Laura P, Alex
Organització i creixement
Sistema de descàrrega d’aplicacions per a mòbils intel·ligents
1r. BLOC. INTRODUCCIÓ ALS CONCEPTES COMPTABLES BÀSICS.
expansió internacional
1 u n i t a t Conceptes bàsics de tècnica comptable.
El patrimoni empresarial.
Màster d’Aplicacions Multimèdia
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
El departament de Recursos Humans
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
TEXT I ORGANIGRAMA Variables bàsiques
ESTADA A L’EMPRESA AL BATXILLERAT
Transcripción de la presentación:

1 u n i t a t Empresa i comunicació

Les relacions humanes i laborals a l’empresa L’actiu més important de les empreses és el grup humà que hi treballa. Si les persones es troben a gust a la seva feina, l’ambient afavorirà les relacions personals, i fins i tot podrà transcendir del propi àmbit laboral. Relacions a l’empresa Les relacions formals organitzades per l’empresa (grups formals) agrupen els treballadors segons els treballs a desenvolupar. L’organització formal és planejada, formalment oficialitzada, i basada en una divisió del treball racional. Organització formal Juntament amb l’organització formal, existeix una organització informal (grups informals), que sorgeix de manera espontània i natural entre les persones que formen l’organització formal. Organització informal

Equips de treball Un equip de treball és un conjunt de persones que, sota la coordinació d’un o més individus, desenvolupen una activitat laboral conduint els seus esforços cap a l’assoliment d’un objectiu comú. Quan arriba un treballador nou a l’empresa, es pot sentir desorientat i desubicat a l’organització. La seva integració es veurà afavorida si l’empresa desenvolupa un pla d’acollida:

Organització de l’empresa L’organització d’una empresa comença amb la identificació de totes les activitats que s’ha de realitzar per assolir els objectius proposats. Aquestes activitats les hauran de cobrir grups de treball amb una persona al capdavant, dotada de l’autoritat suficient per poder dur a terme les funcions que se li encomanin. Significat de l’organització Establir una estructura, és a dir, les funcions, jerarquies i activitats necessàries per aconseguir els objectius. La coordinació dels factors, humans i materials, de l’empresa. L’agrupació, la divisió i l’assignació de funcions per promoure l’especialització. L’establiment de nivells d’autoritat i responsabilitat (jerarquia). Implantar els mètodes més senzills per realitzar el treball de la millor manera possible.

Principis d’organització Per organitzar de manera eficient, és important tenir en compte alguns fonaments o principis d’organització. Principis d’organització Les activitats que s’estableixin han de ser necessàries per assolir els objectius de l’empresa. Si un lloc no està justificat, l’organització no és eficaç. S’ha de fomentar l’especialització en benefici de l’eficàcia. L’autoritat i la responsabilitat han de fluir de dalt cap a baix. Cada subordinat ha de reportar a un sol cap. Les línies d’autoritat i responsabilitat han d’estar molt clares, i fins i tot s’han de posar per escrit per tal que tota l’organització les conegui. Totes les parts de l’organització han d’estar coordinades. L’estructura de l’organització s’ha de mantenir, no pot ser variable.

Etapes de l’organització Aquesta etapa consisteix en parcel·lar les activitats per assignar mitjans, materials i humans, i per afavorir l’especialització i el perfeccionament en el treball. Divisió del treball Al seu torn, aquesta etapa està integrada per les fases següents: Jerarquització. Consisteix en ordenar els recursos humans de l’empresa establint graus d’autoritat i responsabilitat. Departamentalització. Consisteix en agrupar tasques similars en unitats o àrees específiques, entre les quals s’han d’establir línies de comunicació. - Assignació d’autoritat. L’autoritat és la facultat que s’atorga a una persona per dirigir, donar ordres als seus subordinats i exigir-los responsabilitat. Establiment d’estructures

Funcional o Taylorisme Models organitzatius Es poden implantar diversos tipus d’organització en una empresa, depenent de factors com les dimensions de l’empresa, els recursos, els objectius, etc., fins i tot es podria dir que cada organització s’identifica amb un model organitzatiu propi. Lineal Funcional o Taylorisme Tipus de models organitzatius Per comitès Matricial Toyotisme

Requisits per a la seva elaboració Organigrames Els organigrames són la representació gràfica de l’estructura formal de l’empresa. Organigrames - Els organigrames han de ser molt clars, no poden confondre. - Han de comprendre els departaments i no els noms de les persones dels departaments Requisits per a la seva elaboració La classificació més generalitzada dels organigrames és: - Circulars - Verticals - Horitzontals - Mixtos Classificació

Organigrames circulars En els organigrames circulars, l’òrgan representat de major jerarquia es col·loca al centre, les línies d’autoritat parteixen del centre a la perifèria i els diferents nivells apareixen com a cercles concèntrics. Un exemple d’organigrama circular és el següent :

Organigrames verticals L’òrgan representat de més alta jerarquia està col·locat a la part superior. Les línies d’autoritat parteixen de dalt cap a baix. Tenen l’inconvenent de l’efecte de triangulació, que consisteix en el fet que, a partir de dos nivells, és complicar indicar totes les relacions, ja que resulten esquemes molt allargats. Un exemple d’organigrama vertical és el següent:

Organigrames horitzontals L’òrgan de més alta jerarquia es col·loca al marge esquerre i les línies d’autoritat parteixen d’esquerra a dreta. Per evitar els efectes de l’esmentat “efecte de triangulació”, quan són molts els nivells jeràrquics, convé usar el format horitzontal. Un exemple d’organigrama horitzontal és el següent:

Organigrames mixtos Per comoditat en la composició de l’organigrama, es pot combinar el format vertical per a alguns nivells i l’horitzontal per a altres. El tram de les línies d’autoritat ha de ser suficientment clar, per no deixar dubtes de quin és l’òrgan immediat superior a un altre. Un exemple d’organigrama mixto és el següent:

Departaments i àrees funcionals tipus Àrea funcional Departament Contingut Producció S’ocupa de les tasques que, mitjançant la utilització d’uns materials (entrades), en un procés de fabricació, donen lloc a l’obtenció d’uns productes o béns destinats a la venda (sortides). Comercial Compres Gestiona tots els processos relacionats amb l’aprovisionament. Vendes Realitza totes les activitats per posar en el mercat els productes o serveis que l’empresa fabrica o comercialitza. Financera Finances Aconsegueix els recursos financers, propis o aliens, que l’empresa necessita i els gestiona i administra adequadament. Comptabilitat S’encarrega de registrar, en els corresponents llibres comptables, el patrimoni de l’empresa en termes quantitatius i qualitatius, tant en el seu aspecte estàtic (en un moment determinat), com dinàmic (al llarg del temps). Recursos humans Recursos Humans Realitza tasques com: planificació, selecció i contractació de personal per cobrir els llocs de treball necessaris; organitzar cursos d’actualització i formació del personal; control d’assistència dels treballadors, remuneracions, beques d’estudis, relacions amb altres departaments de l’empresa, etc.