La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Relacions en l’equip de treball

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Relacions en l’equip de treball"— Transcripción de la presentación:

1 Relacions en l’equip de treball
U1.Organització i configuració del treball 1

2 RET Ésser social. Compartint: temps, feina i vida.
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.1 Persona integrada en l´organització Ésser social. Compartint: temps, feina i vida. A la societat es desenvolupen unes institucions integrades per persones. La persona és un ésser social per excel·lència, tenim tendència a viure en societat, compartint el nostre temps, la nostra feina i la nostra vida. En aquestes societats es desenvolupen institucions que són organismes actius que per aconseguir els seus objectius: Es doten d’un conjunt de normes (jurídiques i de funcionament) Cada persona assumeix diverses funcions i activitats. Per tant una empresa és: Un òrgan que es dota d’una estructura i uns mitjans i realitza diverses activitats i funcions per aconseguir dos objectius bàsics: RET 2

3 RET UD1 L’organització i la configuració del treball 1.1 Persona integrada en l´organització Definició d’empresa: Un òrgan que es dota d’una estructura i uns mitjans i realitza diverses activitats i funcions per aconseguir dos objectius bàsics: Objectiu econòmic Objectiu social Per tant una empresa és: Un òrgan que es dota d’una estructura i uns mitjans i realitza diverses activitats i funcions per aconseguir dos objectius bàsics: O. Econòmic: benefici lucratiu. O. Social:l’empresa cerca prestar un servei a la societat. RET 3

4 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.1 Persona integrada en l´organització L’empresa és un sistema de relacions obert RET 4

5 RET RET UD1 L’organització i la configuració del treball
1.1 Persona integrada en l´organització Per la consecució dels objectius, les persones tenen un paper decisori. El desenvolupament de la seves habilitats i aptituds són la part essencial perquè qualsevol organització assoleixi l’èxit. RET 5

6 RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.1 Persona integrada en l´organització CAS PRÀCTIC 1 En Joan, la Dolors i l’Agustí són tres treballadors que es dediquen a realitzar reparacions elèctriques d’urgència a domicili. Tots tres van estudiar un cicle formatiu i, desprès d’uns anys treballant per a diverses empreses, van decidir crear una societat limitada Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 6

7 RET Característiques d’una cultura: La seva relació amb un grup humà
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.2 Cada empresa té la seva cultura? Característiques d’una cultura: La seva relació amb un grup humà La seva relació amb una forma de vida. Qualsevol cultura es caracteritza per: La seva relació amb el grup humà. Els ésser humans som socials ja que hem de viure en conjunt i ens ajudem per assolir uns objectius que prèviament ens hem fixat. La seva relació amb un forma de vida. És una manera d’afrontar les situacions quotidianes o extraordinàries de la vida. Aquesta forma de vida supoa compartir idees, valors, creences, normes, formes de pensar, de manifestar el seus sentiment. La cultura és el tret que diferencia uns grups d’uns altres. RET 7

8 RET Les característiques d’una cultura empresarial :
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.2 Cada empresa té la seva cultura? Les característiques d’una cultura empresarial : Cada empresa està formada per un conjunt de persones, és a dir, és un grup humà. Cada empresa té una manera concreta d’establir les relacions entre les persones i els objectes que formen part d’aquesta organització, és a dir, té un estil de fer i estar determinat. Cada empresa està formada per un conjunt de persones, és a dir, és un grup humà, per la qual cosa s’adequa al primer tret clau d’una cultura. Cada empresa té una manera concreta d’establir les relacions entre les persones i els objectes que formen part d’aquesta organització, és a dir, té un estil de fer i estar determinat. RET 8

9 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.2 Cada empresa té la seva cultura? Cada empresa té la seva cultura el que suposa: Compren tots els membres de l’empresa. S’aprèn a través del contacte amb les persones ( llenguatge, vivències, observació de fets). Està integrada per un conjunt de símbols (normes, lleis, regles, idees, valor). Identifica cada membre en relació amb el grup, diferencia altres grups, els ho dóna identitat pròpia. En moments crucials per a l’empresa, la cultura esdevé un element de cohesió, perquè els membres se senten identificats amb l’entitat. RET 9

10 RET Factors que determinen una cultura empresarial :
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.2 Cada empresa té la seva cultura? Factors que determinen una cultura empresarial : Entorn social El conjunt de valors i creences dels propietaris L’entorn social: les crecences, normes, regles, els símbols i els valors d’unasocietat marquen de forma decisiva la cultura d’una empresa. Pe cultura empresarial japonesa-relació familiar. El conjunt de valors, creences dels propietaris. Els propietaris influeixen molt en un tipus de cultura o un altre. Elements com: quina comunicació hi ha en l’empresa, com es reparteix el poder, qui té la capacitat de decisió, com es recompensa el treball i qui ho fa. RET 10

11 RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.2 Cada empresa té la seva cultura? CAS PRÀCTIC 2.1 Identifica quins trets que caracteritzen la cultura empresarial de cada empresa basant-se en aquest textos: INBANK és una entitat bancària que en els darrers anys ha crescut considerablement a tot el territori nacional; per aquest motiu l’empresa està realitzant uns cursets de formació perquè els seus treballadors aprenguin els trets que l’empresa considera bàsics en la seva gestió i en el seu tracte als clients. Entre els seus principis es troben els següents: Tota la documentació ordenada i arxivar-se cada dia. Els treballadors han d’assegurar-se que els client signin tota la documentació necessària per fer totes les gestions. No es farà cap gestió per telèfon. Solució: L’empresa està orientada a la burocràcia. Tot ha d’estar ordenat i controlat i no es permet fer treball sense tenir assegurat l’encàrrec. RET 11

12 RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.2 Cada empresa té la seva cultura? CAS PRÀCTIC 2.2 CONECT és un establiment comercial que està ubicat en nombroses províncies. Cada any contracta nous treballadors perquè realitzin la seva feina com a venedors. Quan se’ls contracta se’ls lliura un manual que conté, entre altres, aquestes normes: Saludar al client. Tractar-los sempre amb amabilitat. No perdre mai els nervis amb el client i, si hi ha un problema, derivar-ho al cap d’equip. Oferir-li models que no hagi vist. Si és client habitual, dir-li que es recorda d’ell i preguntar-li com es troba. L’empresa Conect, orientada al client, qp és trobi bé i sigui atès amb amabilitat. Tracta d’evitar que hi hagi enfrontaments amb la clientela, i si n’hi ha, es deriven a persones amb un càrrec més alt que el des venedors per resoldre’ls. RET 12

13 RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.3 L’evolució de l’organització del treball La manera de dur a terme l’organització de les empreses ha canviat al llarg de la història. Es considera que l’organització de les empreses ha passat històricament per dues fases, condicionades per l’aparició de la Revolució Industrial. Els tallers o fàbriques anteriors a la RI. El sistema era artesanal de producció. Encara no ha desaparegut. Es caracteritza per realitzar articles de luxe o exclusius. Amb preus alts i només a l’abast d’un quants clients. La RI va estimular el desenvolupament de les activitats industrials amb l’arribada de descobertes tecnològiques. Van aparèixer dues teories basades en la producció en massa: Taylorisme i el Toyotisme. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 13

14 RET Teoria organitzativa de Taylor:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.3 L’evolució de l’organització del treball Teoria organitzativa de Taylor: El sistema d’organització anomenat taylorisme Objectiu: Augmentar la productivitat a través de l’especialització Característiques: Organització de treball basat en la divisió del treball, el control de temps i treball en cadena. Organització de les tasques de l’empresa mitjançant un estructura descendent de la autoritat, la comunicació i presa de decisions. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 14

15 RET Producció en massa:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.3 L’evolució de l’organització del treball Producció en massa: Els treballadors estan especialitzats en determinades funcions. Els obrers desenvolupen la seva activitat en una cadena de muntatge Les activitats es fragmenten en tasques Uns treballadors es dediquen a pensar i dissenyar béns i la resta executar els projectes. Sistema en crisi: Desmotiva i no satisfà els obrers. Accepta amb dificultats la introducció de noves tecnologies en els processos productius desenvolupats per les empreses. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 15

16 RET B. Model organitzatiu Japonès:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.3 L’evolució de l’organització del treball B. Model organitzatiu Japonès: El sistema d’organització anomenat toyotisme. El va posar en pràctica la fàbrica d’automòbils Toyota. Objectiu: Sistema de producció flexible que cerca la feina ben feta i millorar constantment. Característiques: Organització de treball en grup, els quals tenen accés al sistema d’informació sobre el treball de l’empresa. Aplica tècniques de motivació per augmentar el seu rendiment. Segueix el mètode just in time: es basa en reduir el nombre de matèries primeres i productes emmagatzemats, ja que es produeix a mesura que va sorgint la demanda del producte. S’ha adapta fàcilment als canvis que es produeixen a l’entorn. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 16

17 RET CAS PRÀCTIC 3 RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.3 L’evolució de l’organització del treball CAS PRÀCTIC 3 La Sònia i en Lluís acaben d’obrir un forn de pastisseria. Només hi treballen 2 persones. Ella està especialitzada en rebosteria i sol fer servir receptes tradicionals. Només fa servir productes de primera qualitat i no utilitza maquinària industrial. La qual cosa suposa que els seus productes tinguin una gran demanda al barri on s’ha establert. En Lluís elabora pans tradicionals de diferents zones geogràfiques, fa servir un forn de llenya. Quin tipus de sistema de producció es fa servir en aquest procés productiu? L’empresa Conect, orientada al client, qp és trobi bé i sigui atès amb amabilitat. Tracta d’evitar que hi hagi enfrontaments amb la clientela, i si n’hi ha, es deriven a persones amb un càrrec més alt que el des venedors per resoldre’ls. RET 17

18 RET CAS PRÀCTIC 4 RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.3 L’evolució de l’organització del treball CAS PRÀCTIC 4 En Manel Vila des de fa 5 anys es dedica a la fabricació de motors per a cotxes. És un operari que està en un lloc de la cadena de muntatge. Pertanys a un equip de 8 treballadors que cada divendres es reuneixen per revisar el seu treball tractant d’assenyalar que s’ha fet bé i que es pot millorar. La seva empresa planifica mensualment la producció segons les comandes que li arriban de les empreses a les qual subministra els seus productes. Quin tipus de sistema de producció es fa servir en aquest procés productiu? L’empresa Conect, orientada al client, qp és trobi bé i sigui atès amb amabilitat. Tracta d’evitar que hi hagi enfrontaments amb la clientela, i si n’hi ha, es deriven a persones amb un càrrec més alt que el des venedors per resoldre’ls. RET 18

19 RET Per estructurar una empresa cal saber:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.4 El disseny de l’estructura de l’empresa com a procés. Per estructurar una empresa cal saber: Sobre el règim de propietat i responsabilitat de l’empresa: Quina forma jurídica té? Qui en són els propietaris? Les dimensions de l’empresa i el nivell de competència: A quin sector econòmic es dedicarà? Quines dimensions tindrà? De quins recursos financers disposarà? Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 19

20 RET Per organitzar una empresa cal respondre a les següents qüestions:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.4 El disseny de l’estructura de l’empresa com a procés. Per organitzar una empresa cal respondre a les següents qüestions: Què ha de fer l’empresa? Qui ha de fer cada tasca concreta a l’empresa perquè el sistema funcioni? Com s’han de fer les coses? On s’han de fer les tasques? Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 20

21 RET El procés de disseny d‘una empresa passa per les següents fases:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.4 El disseny de l’estructura de l’empresa com a procés. El procés de disseny d‘una empresa passa per les següents fases: A. Formulació de la missió i dels objectius. B. Descripció de les funcions. C. Elaboració de l’estructura. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 21

22 RET A.- Formulació de la missió i dels objectius:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.4 El disseny de l’estructura de l’empresa com a procés. A.- Formulació de la missió i dels objectius: En aquesta fase es defineix i s’elaboren els objectius que els responsables de les organitzacions volen assolir. Si hi ha més d’un responsable, tots han d’acordar quins són els més prioritaris. S’han de definir els generals i els específics. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. B.- Fase de descripció de funcions: En aquesta fase es defineix les activitats que és necessari realitzar per assolir els objectius definits i s’agrupen les tasques de cada lloc concret. RET 22

23 RET C.- Fase d’elaboració de l’estructura:
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.4 El disseny de l’estructura de l’empresa com a procés. C.- Fase d’elaboració de l’estructura: En aquesta fase es defineix l’estructura mtjançant la distribució de les tasques, les atribucions i les responsabilitats sobre diversos individus Es divideix el treball, es distribueixen els càrrecs de poder i s’estableixen quins llocs depenen d’altres. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 23

24 RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.5 Eficàcia i eficiència de l’estructura empresarial Organització eficaç, es aquella que aconsegueix els objectius que s’han determinat. ´ Organització eficient, quan assoleix els millor resultats possibles en relació als recursos emprats. Eficiència econòmica: la consecució dels objectius establerts amb els mínims costos possibles. Eficiència tècnica: la consecució dels objectius establerts partint dels recursos dels quals disposa l’empresa. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 24

25 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.6 Elements que actuen en el procés organitzatiu Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 25

26 RELACIONS D’INFORMACIÓ RELACIONS D’AUTORITAT
RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.7 Representació gràfica de l’estructura empresarial DIRECCIÓ QUADRE COMANDAMENTS INTERMEDIS PERSONA D’OPERACIONS RELACIONS D’INFORMACIÓ RELACIONS D’AUTORITAT Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 26

27 RET L’estructura de l’empresa s’acostuma a representar en ORGANIGRAMES
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.7 Representació gràfica de l’estructura empresarial L’estructura de l’empresa s’acostuma a representar en ORGANIGRAMES Un organigrama serveix: Ordenació jeràrquica dels òrgans que representen els diferents nivells que hi ha a l’empresa. El nom del lloc de treball Descripció de les tasques que ha de acomplir cada òrgan. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 27

28 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.7 Representació gràfica de l’estructura empresarial Organigrama vertical Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 28

29 Organigrama horitzontal
RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.7 Representació gràfica de l’estructura empresarial Organigrama horitzontal Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 29

30 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.7 Representació gràfica de l’estructura empresarial Organigrama mixt Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 30

31 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.7 Representació gràfica de l’estructura empresarial Organigrama circular Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 31

32 RET Organització formal
UD1.L’organització i la configuració del treball 1.8 Organització dels grups humans Organització formal L’empresa crea una sèrie de departaments i nivells jeràrquics als qual atribueix una sèrie de funcions, establint uns canals de comunicació entre ells. Organització informal. Al marge d’aquesta estructura formal, sorgeix de forma espontània, per confluència de unes circumstàncies naturals, nombrosos grups, líders, canals de comunicació, etc. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 32

33 RET RET UD1.L’organització i la configuració del treball
1.8 Organització dels grups humans Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 33

34 RET UD1.L’organització i la configuració del treball 1.6 Elements que actuen en el procés organitzatiu CAS PRÀCTIC: Assenyala si les relacions següents s’enquadren en l’organització formal o informal de l’empresa: L’Enric Pujol és el cap de cuina d’un restaurant, demana cada dia al seu ajudant que tregui de les cambres frigorífiques els aliments del dia. En, Lluís, l’ajudant, i la Sara, l’encarregada de comptabilitat, són cosins i membres de la mateixa penya de les festes del poble. L’Enric, decideix quins aliments ha de comprar la Núria, l’encarregada de compres del restaurant, i li comunica per escrit cada matí a primera hora. Objetius conòmic: ingressos. Social atendre ràpidament als clients amb problemes elèctrics. RET 34


Descargar ppt "Relacions en l’equip de treball"

Presentaciones similares


Anuncios Google