Directiva Europea de Serveis, una visió en positiu Menorca, març 2008
Una Directiva polèmica... Gener 2004. Objectiu inicial: eliminar els obstacles a la prestació de serveis entre fronteres (Comissari Bolkestein) Principal polèmica: “Principi del país d’origen” Frits BOLKESTEIN Constitució Europea + Directiva Bolkestein: Mescla explosiva 2005: «No» francès i holandès al tractat de constitució
Una Directiva polèmica Abril 2006. Objectiu modificat : Lliure prestació de serveis Adopció Directiva i entrada en vigor: desembre 2006
Què pretén la Directiva? (I)
Què pretén la Directiva? (II) 1.- Simplificació administrativa: Procediments simples i reconeixement de documents entre Estats Garantia del dret d’informació tant per prestadors com per destinataris Utilització de procediments electrònics i noves tecnologies
Què pretén la Directiva? (III) 2.- Llibertat d’establiment: Règims d’autorització transparents i no discriminatoris3.- Llibertat de circulació de serveis 4.- Qualitat dels serveis: Informació sobre els prestadors i els seus serveis i protecció dels usuaris 5.- Cooperació administrativa 6.- Programa de convergència: Codis de conducta per a facilitar la prestació de serveis i avaluació recíproca entre Estats
Àmbit d’actuació (I) Serveis exclosos: No econòmics d’interès general Financers Comunicacions electròniques Transports Empreses de treball temporal Sanitaris Audiovisuals Activitats de joc (etc.) © CBE – 2008 - DS
Àmbit d’actuació (II) Sectors inclosos: (alguns exemples) Serveis destinats a empreses Assessorament de gestió Certificacions i assaig Manteniment, manteniment d’oficines Publicitat Agents comercials Assessorament jurídic i fiscal Agències immobiliàries, construcció, arquitectes,... Distribució comercial (majorista i minorista) Turisme, hostaleria, organització de fires Lloguer de cotxes Agències de viatges, guies turístics, recreatius Centres esportius, parcs d’oci, ...
Què és una Directiva? És una llei europea obligatòria pels EM pel que fa a l’objectiu però que deixa llibertat pel que fa als mitjans per assolir-lo En el cas espanyol, les CCAA i AALL són les encarregades de portar a terme aquesta transposició, amb el suport i lideratge del Govern de l’Estat Per tant, cada Estat membre destinatari està obligat a adaptar les seves lleis internes a la Directiva en la forma que estimi convenient o d’acord amb la distribució de competències internes Un calendari i procés intern de transposició ha estat fixat pel Ministeri d’Economia i Hisenda
La transposició de la DS Termini de transposició de 3 anys: fins desembre de 2009 Verificar o adaptar la legislació existent Nova legislació Govern central: Llei marc o llei “paraigua” Lleis específiques sobre supressió de traves i restriccions Noves normes pels prestadors de serveis Altres mecanismes Posar en marxa la finestreta única Promoure la qualitat de serveis Implantar codis de conducta Fer efectiva la coordinació administrativa CCAA i AALL Avaluar la legislació adoptada Post-2009: deure ’informació «a posteriori» a la Comissió
Interlocutors El Grup de Treball Interministerial creat el març 2007 per la CDGAE (Comissió Delegada del Govern per Assumptes Econòmics) té com a pla de treball: Elaboració d’una “Llei Paraigua” que incorporarà els principis generals de la Directiva i serà el marc de referència més enllà del període de transposició. CCAA: designació d’interlocutors únics entre les CCAA i les autoritats estatals per coordinar el treball de transposició i designar un interlocutor per a cada sector d’activitat. A nivell local, participa la FEMP (Federació Espanyola de Municipis i Províncies) Implicació sector privat: Consell Superior de Cambres de Comerç 11
Fases de transposició AVALUACIÓ IDENTIFICACIÓ MODIFICACIÓ Octubre 2008: Informe preliminar d’avaluació de la conformitat de la normativa amb la Directiva (per sectors) Gener/maig 2009: Finalització avaluació IDENTIFICACIÓ Primer semestre 2008: Finalització de la fase d’identificació de la normativa afectada MODIFICACIÓ Eventual modificació de la normativa i la seva comunicació per part de les CCAA i AALL als Ministeris i aquests posteriorment a la Comissió Europea Finals 2009: Transmissió Informe final a la Comissió i als Estats membres
Quin és el paper del sector privat? El paper del sector privat és clau en tot aquest procés: necessitat d’informació cap i des de l’empresariat El sector privat pot ajudar a identificar els obstacles als que s’enfronten les empreses tant a l’Estat espanyol com a un altre Estat membre “ “ Idem per analitzar els informes d’avaluació dels altres Estats membres Idem l’Administració a identificar correctament els possibles inconvenients de la nova normativa per poder avançar-se i trobar la solució adequada a cada sector “ “
- + < Sector empresarial D’entrada, presenta nombrosos avantatges per a les empreses del sector serveis (99% PIME): - + Major facilitat per les empreses “d’aquí” a oferir els seus serveis a un altre Estat de la UE Ocasió única de reduir traves administratives i modernitzar legislació < Increment de varietat i qualitat dels serveis en benefici de l’usuari
Moltes gràcies per la seva atenció Centre Balears Europa Palau Reial,17 07001 Palma www.cbalears.eu