La igualtat dona/home a la universitat

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Pla d’Igualtat Comissió Paritària l’Oficina per la Igualtat d’oportunitats entre dones i homes Oficinaigualtat.uib.cat.
Advertisements

CARLOS ALBERTO SANCHIS BARRAGÁN CURS
O HIJAS/HIJOS O CÁTEDRA
La Biblioteca de Ciències Socials presenta:
La qualitat, garantia de millora.
PLAN DE ACCIÓN TUTORIAL
Plataforma en Defensa de la Universitat Pública UPV
Intercanvi terapèutic en atenció primària.
PERSONES AMB DISCAPACITAT INTEL·LECTUAL QUALITAT DE VIDA
Educación Infantil JORNADA DE ACOGIDA DE ESTUDIANTES DE NUEVO INGRESO
i el que no es pot avaluar
EL DINER, ELS BANCS I LA POLÍTICA MONETÀRIA
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
APLICACIÓ DEL CONTACT IMPROVISACIÓ A L’ENSENYAMENT SECUNDARI
Característiques i classificació.
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
Biblioteca Rosa Sensat Butlletí de novetats. Maig 2012*
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
INFORMACIÓ PER A LES FAMÍLIES. 2n de BATX. Curs
ELS DRETS DELS INFANTS.
Creativitat amb austeritat Impacte Projectes públic-privats
REUNIÓ AMB PARES I MARES DE 3r I 4t D’ESO
Biblioteca Rosa Sensat Butlletí de novetats. Maig 2012*
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
La mesura de la coeducació Alícia Villar Aguilés Universitat de
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
Universitat i RSE: com podem ajudar? Universitat Rovira i Virgili
Eduard Aibar Estudis d’Arts i Humanitats
Programa BIBE: perspectives de futur
Biblioteca Rosa Sensat Butlletí de novetats. Maig 2012*
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
L’educació en valors cívics a través de l’educació física i l’esport
Integració europea i gènere Centre de Documentació Europea de la URV
ERASMUS A LA HELSINKI UNIVERSITY LIBRARY
COMUNICACIÓ I INTERACCIÓ EDUCATIVA II (CIE II)
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
La Direcció queda habilitada per:
Les competències i la coeducació
MARC PER L’AVALUACIÓ DE LA TASCA DOCENT
Reptes per a incorporar les competències transversals a les nostres assignatures  M.Jesús Marco Galindo Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació.
Quines necessitats i oportunitats es deriven de la nostra realitat social i laboral? DONES CUIDADORES Solsona,
EL PAPER DE LA DONA EN LES ESTRUCTURES
INFLUÈNCIA DELS JOCS DE LLUITA I EL JUDO A SECUNDÀRIA
Docublog El blog del Programa de Documentació dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya Núria Ferran.
“EL PALIC, un model per a les illes”
Pràctica 2.2: Cerca en bases de dades bibliogràfiques per a la investigació en treball social Objectius: Donar a conèixer els recursos bibliogràfics que.
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Problemes medi ambientals de l’àrea de coneixements Construcció
OBSERVATORI DE LA MEDICINA FAMILIAR AL MARESME
ESTAT DE LA COEDUCACIÓ EN ELS CURRÍCULUMS EDUCATIUS
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
Setembre 2015 Sala de Juntes Facultat de Veterinària
Formació per als equips directius d’educació secundària
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
EXPERIÈNCIES EN UNA ASSIGNATURA OPTATIVA NO CONVENCIONAL: INTRODUCCIÓ ALS NOUS MATERIALS A L’ARQUITECTURA I Congrés UPC Sostenible i 13 de Juliol.
Índex Introducció Qui som? D’on venim? Cap a on anem? Què hem fet?
SERVEIS CARTA DE SANTA COLOMA DE FARNERS
Una concepció global de l’Educació Superior Professional/Universitària
CRAI: Unitat de Gestió de la Col·lecció
FISICA. Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere XII ENCUENTRO RED DE UNIDADES DE IGUALDAD DE GÉNERO PARA LA EXCELENCIA UNIVERSITARIA.
PF expansiva amb canvi flotant
Plans d’igualtat d’oportunitats Plans d’igualtat d’oportunitats
PERSONAL DOCENT I INVESTIGADOR (PDI)
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

La igualtat dona/home a la universitat María Jesús Izquierdo Observatori per a la Igualtat Observatori per a la Igualtat de la UAB

Ley orgánica (3/2007) para la igualdad efectiva entre mujeres y hombres Art. 25. 1. En el ámbito de la educación superior, las Administraciones públicas en el ejercicio de sus respectivas competencias fomentarán la enseñanza y la investigación sobre el significado y alcance de la igualdad entre mujeres y hombres.

Article 2.2 de la Directiva Europea 97/80 Igualtat de tracte Article 2.2 de la Directiva Europea 97/80 1. A efectes de la present Directiva, s'entendrà per principi d’igualtat de tracte l’ absència de tota discriminació per raó de sexe, sigui directa o indirecta.

Inversió de la càrrega de la prova 2. A afectes del principi d’igualtat de tacte... existirà discriminació indirecta quan una disposició, criteri o pràctica, aparentment neutre –des de l'òptica del sexe-, afecti desfavorablement a una proporció substancialment més gran de membres d’un mateix sexe, a menys que la mencionada disposició, criteri o pràctica resulti adequada i necessària i pugui justificar-se con criteris objectius que no estiguin relacionats amb el sexe.

La consciència de la desigualtat Presència. Se confon la presència d’estudiantes amb la presència de professores. Jerarquia. La subordinació s’acostuma a atribuir a la recent incorporació de professores a la universitat. Reconeixement. L’escassa presència de dones en les bibliografies dels programes s’acostuma a atribuir a la falta d’aportacions de les dones. Producció de coneixement i docència. Creença que el comportament és neutre. Resistència a les mesures d’acció positiva, particularment a la discriminació positiva.

Evolució del professorat

Evolució de la relació TU/CU

Percentatge de dones per facultat. Curs 2005-2006 (I) Àmbit de coneixement Alumnat (A) Professo-rat (P) A-P F. de Medicina 72,4 27,4 44,9 F. de Ciències de la Comunicació 71,3 37,1 34,2 F. de Veterinària 75,7 46 29,6 F. de Ciències de l'Educació 88,5 60,5 28,0 F. de Ciències 60,0 35,4 24,6 F. de Traducció i Interpretació 81,7 57,3 24,3 F. de Dret 65,6 41,7 23,9 .../...

Percentatge de dones per facultat. Curs 2005-2006 (II) .../... Àmbit de coneixement Alumnat (A) Professo-rat (P) A-P F. de Filosofia i Lletres 62,4 40,2 22,2 F. de CC Polítiques i de Sociologia 52,7 30,8 21,9 F. de Psicologia 84 63,2 20,9 EU d'Empresarials de Sabadell 58,7 38,3 20,4 F. de CC Econòmiques i Empres. 49,6 32 17,6 ET Superior d’Enginyeria 17,2 25,2 -8,0 EU d'Informàtica de Sabadell 11,9 21,3 -9,5

Presència, producció y reconeixement

Referències d’homes i dones als programes de les assignatures segons el sexe docent Àmbit de coneixement Docent Dona Docent Home Ref. de dones Ref. d'homes CC. Humanes 30,6 69,4 14,6 85,4 CC. Experi-mentals 11,7 88,3 4,8 95,2 CC. de la Salut 26,5 73,5 13,4 86,6 CC. Socials 20,6 79,4 16,0 84,0 Total 23,1 76,9 12,7 86,3 *Pes de les referències a homes respecte a les de les dones. 1=Equilibri. >1=Infrarepresentació de dones. <1=Infrarepresentació d’homes.

Índexs de sexisme a la plantilla, docència i recerca. (raó homes/dones)   CC. Huma-nes CC. Experi-mentals CC. de la Salut CC. Socials Total UAB Plantilla Composició 1,1 2,1 2,5 1,4 1,7 Jerarquia 1,8 4 2,2 Docència Dedicació docent 1,3 0,7 0,9 Referències als programes 3,7 12,5 5,4 5,2 5,6 Recerca Títols a biblioteca 1,6 1,2 Préstecs 4,3 3,1 Mèrits recerca 1,5 Investig. principal