TEMA 7: LES FORMES ESTRUCTURALS

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Tema 6: L'organització de l'empresa. Pàg. 1 TEMA 6: L'ORGANITZACIÓ DE L'EMPRESA 1.L'estructura organitzativa: els mecanismes de coordinació i les parts.
Advertisements

Recursos Objetivos Humanos Materiales Financieros Información Espacio Tiempo Procesos de transformación División del trabajo Recursos Objetivos Humanos.
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
TEMA 9: LES FORMES ESTRUCTURALS
TEMA 3: FACTORS DETERMINANTS DE L'ESTRUCTURA
Direcció per projectes (Organizació Sanitària Integral)
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
ORIENTACIÓ ACADÈMICA INS JÚLIA MINGUELL.
1 u n i t a t L’educador infantil.
TEMA 3. MARC PER A L’ESTUDI DE L’0RGANITZACIÓ DEL CENTRE EDUCATIU
UNITAT 2.- L’EMPRESA I EL SEU DESENVOLUPAMEN
El Comerç Just com a model econòmic solidari
1 era JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA Sant Celoni 31 març 2011
EXCEL·LÈNCIA PROFESSIONAL I INCREMENT
ORGANITZACIÓ I FUNCIONS DE LA COMISSIÓ CENTRAL DE SUBMINISTRAMENTS
TEMA 4: EL SISTEMA DE DIRECCIÓ DE L'EMPRESA
TEMA 7: ELS PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
GESTIÓ PER PROCESSOS.
SESSIONS DE REFLEXIÓ PRÀCTICA PER A DIRECTORS I DIRECTORES
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
“…acompanyem al ciutadà en el decurs de la seva vida…”
TEMA 2: PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
Per realitzar la inscripció de forma gratuïta
Tema 3. Aplicacions de les TIC a l’educació.
Per què fer recerca i innovació tecnològica en l’àmbit del
Pla d’Ordenació de les estructures administratives i de gestió de Medicina i Ciències de la Salut 16 de juny de 2016.
TEMA 1: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
TEMA 6: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
Premi Innovació Lear Propostes Projectes Final Carrera Juliol 2011
De la gestió de la força de treball a la del coneixement
El paper de les ciutats en el procés d’innovació empresarial
Cercle de comparació d’Esports Jornada de cloenda 15/12/2017
TEMA 1: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
La gestió per processos
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
ACTITUDS I APTITUDS D’UN EMPRENEDOR Novembre 2004
TEMA 4: LES FORMES ESTRUCTURALS DE L'ORGANITZACIÓ
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
ESTRUCTURA MATRICIAL (Orientada al projecte)
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
2. El materialisme històric de Marx
Treball i aprenentatge en xarxa
Per què les aliançes estratègiques entre institucions sanitàries
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Global Cook Service.
ALIANCES ESTRATÈGIQUES
Xarxa de Custòdia del Territori
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
TEMA 2: PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
Gestió participativa dels projectes de centre
TEMA 3: FACTORS DETERMINANTS DE L'ESTRUCTURA
TEMA 8: ELS FACTORS DETERMINANTS DE L'ESTRUCTURA
Les Franqueses, setembre 2007
Organització i creixement
PRESENTACIÓ RIS VICEPRESIDENCIA I CONSELLERIA INNOVACIÓ
Els reptes de la indústria a Sant Boi de Llobregat
expansió internacional
Tema 7: Las formas estructurales de la organización. Pág. 1Prof. Dr. Juan J. López García TEMA 7: LAS FORMAS ESTRUCTURALES DE LA ORGANIZACIÓN 1.Modelos.
TEMA 3: L'ESTRATÈGIA EMPRESARIAL
Albert Barceló Masdéu Grau d’Enginyeria Informàtica
TEMA 4: LES FORMES ESTRUCTURALS DE L'ORGANITZACIÓ
Dona Kolors, Innovació social en costura
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
El departament de Recursos Humans
CICLES FORMATIUS.
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Transcripción de la presentación:

TEMA 7: LES FORMES ESTRUCTURALS DE L'ORGANITZACIÓ Models mecànics i orgànics. L'estructura simple. L'estructura funcional. L'estructura divisional. L'estructura matricial. L'organització en xarxa. OBJECTIUS D'APRENENTATGE DEL TEMA: Poder diferenciar en una estructura característiques pròpies de models organitzatius burocràtics i orgànics. Conèixer i entendre l'evolució estructural que una organització pot i sol seguir al llarg de la seua vida. Definir i saber identificar les diferents formes estructurals que pot adoptar una organització: estructura simple, funcional, divisional, matricial i en xarxa. 1

TIPUS D'ESTRUCTURA ORGANITZATIVA MAPA CONCEPTUAL TIPUS D'ESTRUCTURA ORGANITZATIVA PRIMÀRIES OPERATIVES NOUS ENFOCAMENTS EN XARXA SIMPLE ACORDS DE COOPERACIÓ POCA COMPLEXITAT ORGANITZATIVA ORGÀNICA ADAPTACIÓ MÚTUA XARXA ESTABLE ALIANÇA ESTABLE MATRICIAL FLEXIBILITAT XARXA INTERNA MERCAT INTERN CADENA DE COMANDAMENT MÚLTIPLE EFICIÈNCIA XARXA DINÀMICA ALIANÇA TEMPORAL FUNCIONAL NORMALITZACIÓ DEPARTAMENTALITZACIÓ FUNCIONAL BUROCRÀTICA DIVISIONAL DEPARTAMENTALITZACIÓ BASADA EN MERCATS

7.1 MODELS MECÀNICS I ORGÀNICS FACTOR DE CONTINGÈNCIA ENTORN ESTRATÈGIA ESTRUCTURA ENTORNS ESTABLES ENTORNS DINÀMICS ORGÀNIQUES BUROCRÀTIQUES Alta especialització Relacions jeràrquiques rígides Deures fixos Alta Normalització Estructures altes Canales formals comunicació Centralització d'autoritat Cohesió amb càstigs i premis Equips multidisciplinaris Col·laboració horitzontal i vertical Deures adaptables Baixa Normalització Estructures planes Comunicació informal (adaptació mútua)‏ Descentralització d'autoritat Cohesió compartint valors EFICIÈNCIA FLEXIBILITAT

EVOLUCIÓ DE LES FORMES ORGANITZATIVES ESTRUCTURA SIMPLE CREATIVITAT ESTRUCTURA FUNCIONAL ESTABILITAT (DIRECCIÓ)‏ DIRECCIÓ GENERAL PRODUCCIÓ COMERCIAL FINANCER PRODUC. Adm COMPRES CRISI DE LIDERATGE EMPRENEDOR VENDES D’AUTONOMIA CRISI MENOR ESTRUCTURA DIVISIONAL DELEGACIÓ DIRECCIÓ GENERAL MÀRQUETING FINANCER D. ALIMENTACIÓ D. NETEJA DE LA LLAR D. GELATS EDAT COMPLEXITAT ORGANITZATIVA CONTROL CRISI DE MAJOR ESTRUCTURA EN XARXA COL·LABORACIÓ ESTRUCTURA MATRICIAL COHESIÓ (COORDINAC.)‏ SOCI DIRECCIÓ GENERAL CRISI DE REGLES PRODUCCIÓ MÀRQUETING FINANCES CONFIANÇA PROJECTE 1 PROJECTE 2

7.2. L'ESTRUCTURA SIMPLE CREATIVITAT Pròpia de l'inici de desenvolupament de l'organització Empreses joves o menudes i negocis sense ànsies de créixer Aplicabilitat en entorns simples però dinàmics La propietat del negoci coincideix amb la direcció (EMPRENEDOR)‏ ESTRUCTURA ORGANITZATIVA FLEXIBLE POCA ELABORACIÓ ORGANITZATIVA: Escassa especialització de llocs Ampli àmbit de control Escàs ús de la departamentalització Autoritat centralitzada en emprenedor Poc ús de la normalització Coordinació: SUPERVISIÓ DIRECTA CREATIVITAT PRODUCCIÓ VENDES ADM. COMPRES EMPRENEDOR AVANTATGES Agilitat en la presa de decisions Ràpida adaptació als canvis Estructura de baix cost INCONVENIENTS La seua aplicabilitat a empreses de certa grandària L'excessiva dependència de l'emprenedor Concentració de riscos en l'emprenedor

7.3. L'ESTRUCTURA FUNCIONAL Empreses que atenen mercats no massa diferenciats (no diversificats)‏ Departamentalización per funcions (TEMA 6)‏ Disseny burocràtic: jerarquia i normalització de processos Luis Rodríguez Director organització Esteban López Director producció Matilde Sancho Directora R.H. Carmen Rubio Directora comercial Manuel Sánchez Director financer Osvaldo Giménez Director I+D+i Rosa García Direcció general Ramiro Castro Secció confecció Pedro Ibáñez Secció etiquetatge Fernando Pérez Secció inspecció AVANTATGES Estructura eficient (alt volum de producció a baix cost)‏ Apta per a entorns predictibles (estables)‏ INCONVENIENTS No és apta per a diversitat de productes (estructura inflexible)‏ Costos de coordinació entre departaments La no utilització de la capacitat màxima de producció

7.4. L'ESTRUCTURA DIVISIONAL Empreses que segueixen estratègies de diversificació Departamentalització sobre la base del mercat (TEMA 6)‏ Rosa García Direcció general La matriu actua com una CENTRAL D'INVERSIONS: Defineix l'estratègia corporativa Coordina i controla les divisions Proporciona suport a les divisions Luis Rodríguez Màrqueting corporatiu Carmen Rubio R.H. Manuel Sánchéz Compres Osvaldo Giménez Financer i control de gestió Antonio Pérez Assumptes jurídics Rosa Lafuerza Administració i sistemes Eduardo Sánchez D. divisió alimentació Matilde Sancho D. divisió neteja de la llar Esteban López D. divisió gelats i congelats DIVISIONS O FILIALS PER MERCATS (unitats estratègiques de negoci): Disposen d'un responsable de divisió Cada divisió disposa d'autonomia per operar al seu mercat La divisió elabora la seua pròpia estratègia de negoci S'avalua cada divisió segons el rendiment (normalització de resultats)‏ L'estructura de cada divisió sol ser per funcions D. producció D. finances D. R.H. D. màrqueting D. zona A D. zona B

AVANTATGES Flexible per adaptar-se al mercat Capacitat d'innovació Capaç per operar en mercats relacionats La transferència d'experiència entre divisions INCONVENIENTS No opera bé en mercats no relacionats El control sobre les filials elimina la innovació i l'assumpció de riscos Multiplicitat d'activitats i recursos

MATRIU 7.5. L'ESTRUCTURA MATRICIAL CADENA DE COMANDAMENT MÚLTIPLE Direcció general CENTRES DE COST PROJECTE 2 PROJECTE 1 PROJECTE 3 producció màrqueting finances I+D+i sistemes compres CENTRES DE BENEFICI MATRIU DEPARTAMENTALITZACIÓ PER MERCATS Part dinàmica de l'organització Foment d'innovació i creativitat FLEXIBILITAT DEPARTAMENTALITZACIÓ FUNCIONAL Part estable de l'organització Economies derivades d'especialització EFICIÈNCIA CADENA DE COMANDAMENT MÚLTIPLE (autoritat compartida)‏ AVANTATGES Capacitat per enfrontar-se a entorns dinàmics Utilització de recursos especialitzats en projectes INCONVENIENTS Possibles confictos d'autoritat Elevats costos d'administració i comunicació

7.6. L'ORGANITZACIÓ EN XARXA Estructura organitzativa que permet conjugar objectius d'eficiència i flexibilitat: S'afavoreix la iniciativa del personal Es potencien les comunicacions formals i informals Les relacions s'estenen a l'exterior de l'empresa COL·LABORACIÓ (ALIANÇA)‏ CONFIANÇA SOCI ÈMFASI EN LA COOPERACIÓ I NO TANT EN LA PROPIETAT TIPUS DE XARXES 1. XARXA ESTABLE 2. XARXA INTERNA 3. XARXA DINÀMICA

OUTSOURCING EMPRESA CENTRAL 1. XARXA ESTABLE REPRODUCCIÓ DE LA LÒGICA FUNCIONAL AMB EMPRESES INDEPENDENTS proveïdor proveïdor proveïdor conveniència competitiva OUTSOURCING EMPRESA CENTRAL activitats de valor TREBALL FLEXIBLE FORÇA DE conveniència competitiva distribuïdor distribuïdor distribuïdor Propi de sectors madurs (tèxtil, calçat, joguet, construcció, etc.)‏ Els partners o socis se CENTREN en activitats que generen valor: Estimula les inversions en activitats estratègiques. Limita els riscos. Permet la utilització òptima dels equips productius. Inhabilitació a partners per operar en uns altres mercats (client únic)‏ Excessiva implicació en els assumptes dels associats PRINCIPALS INCONVENIENTS

ASSIGNACIÓ DE RECURSOS SEGONS CRITERIS DE MERCAT 2. XARXA INTERNA ASSIGNACIÓ DE RECURSOS SEGONS CRITERIS DE MERCAT PROVEÏDOR PROVEÏDOR SEU CENTRAL MERCAT INTERN MERCAT INTERN UEN1 UEN2 UEN3 MERCAT INTERN DISTRIBUÏDOR RELACIONS DE MERCAT DISTRIBUÏDOR PRINCIPALS INCONVENIENTS Excessiva grandària de la xarxa. La manipulació corporativa de les decisions de mercat

ALIANCES ESTRATÈGIQUES TEMPORALS D’EMPRESES INDEPENDENTS 3. XARXA DINÀMICA ALIANCES ESTRATÈGIQUES TEMPORALS D’EMPRESES INDEPENDENTS EXCEL·LÈNCIA AVANTATGES COMPETITIVES AVANTATGES COMPETITIVES AVANTATGES COMPETITIVES CONFIANÇA AVANTATGES COMPETITIVES AVANTATGES COMPETITIVES AVANTATGES COMPETITIVES TECNOLOGIA AVANTATGES COMPETITIVES AVANTATGES COMPETITIVES AVANTATGES COMPETITIVES TEMPORALITAT EMPRESES CENTRADES EN LES ACTIVITATS DE PRODUCCIÓ DE VALOR ACORDS DE COOPERACIÓ ENTRE PARTNERS PRINCIPALS INCONVENIENTS Excessiva especialització dels partners Excessiva èmfasi en les condicions contractuals de l'aliança