Economia i Cultura. Una anàlisi des de la perspectiva local

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Interpretació estadística dels indicadors de centre
Advertisements

LA NOTÍCIA I LA PREMSA Realitzat per: Beatriz Gracia Lillo i
COHABITATGE ‘COHOUSING’*
En aquest tema veurem els apartats següents:
LA PETJADA ECOLOGICA DE SANT BOI DE LLOBREGAT
Xarxa Productes de la terra
i el que no es pot avaluar
T8. EL COMPORTAMENT INDIVIDUAL I SOCIAL (elements de la Psicologia Social) ELS GRUPS.
AVALUAR-QUALIFICAR PER COMPETÈNCIES
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
El paper dels barris en les xarxes socials a Catalunya. Una aproximació. José Luis Molina (UAB) Projecte finançat pel MICINN (CSO /SOCI), Estudio.
La planificació estratègica al Campus de la
9.2. Creixement i desequilibris econòmics. El creixement econòmic als anys seixanta. Incorporació al creixement occidental posterior a la Guerra.
LA INDEXACIÓ A LA INFLACIÓ
El Club de Futbol Femení de St.Roc DISSENYA EL BLOG DEL SEU EQUIP
CURS Kd10 La Nau dels estudiants:
CURS K4 La Nau dels estudiants (edició 2005):
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
En aquest tema veurem els apartats següents:
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
ANÀLISI DELS ESTATS FINANCERS DE L´EMPRESA
SOCIETAT ESPANYOLA Segle XIX.
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
SEEZ Formació en xarxa per a docents d’educació especial a la zona
Infraestructures i Productivitat Universitat de Barcelona
Recollida i ús de dades per al suport conductual en una escola
Economia i Cultura. Una anàlisi en perspectiva
Presentació de la Guia per a la identificació i
VIII Primavera Pedagògica Institut d’Estudis Catalans
SALUT MENTAL.
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
JOVE, PARTICIPA A SANTA EULÀLIA
Grups interactius a L’Esquitx
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
LA INICIATIVA LEADER +: UNA ESTRATÈGIA DE DESENVOLUPAMENT RURAL
El màrqueting i els seus elements
L´aprovisionament L´aprovisionament consisteix a comprar els materials necessaris per l´activitat de l´empresa (la majoria matèries primeres), emmagatzemar-los.
La formació professional, una opció de futur i amb futur
SALUT MENTAL.
L’avaluació com a motor de l’aprenentatge TALLER D’AVALUACIÓ A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA Primera sessió Març 2018.
Sectors culturals a la Comunitat Valenciana
“El perfil de mestre i professor”
Treball i aprenentatge en xarxa
MODEL DE QUALITAT DEL CONSELL COMARCAL DEL MARESME 27 d’abril 2006.
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
PROGRAMA ELECTORAL FeSP-UGT Universitat de València
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
Projecte d’Itineraris Formatius
VIOLÈNCIA I VIH Margarita Sentís i Carmen Borreguero
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
CLUBS SOCIALS TAULA RODONA: SALUT MENTAL I ACCIÓ SOCIAL
Serveis de Consultoria
Grup d’Aprenentatge en Pressupostos Participatius
EL SISTEMA ECONÒMIC.
Xarxa de Dones Directives i Professionals del Tercer Sector
la cohesió social va per barris
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
DOMINIQUES de l'ENSENYAMENT Presentació del CARÀCTER PROPI
Promoció de la salut i programació sanitària
Àrea d’Atenció a les Persones
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
Jornada Cloenda Esports
La intervenció dels especialistes d’Educació Especial al centre
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Transcripción de la presentación:

Economia i Cultura. Una anàlisi des de la perspectiva local Cultura, desenvolupament i territori. Aspectes teòrics. Pau Rausell

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. La nostra anàlisi lliga cultura i territori en tres nòduls principals: cultura com a element de cohesió territorial, relació entre cultura i creixement econòmic i ocupació, i la cultura com a factor definidor de la qualitat de vida dels seus ciutadans. . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 1) Cohesió territorial La cultura, com a sistema compartit de creences, valors i pràctiques té una dimensió territorial clara Si entenem el territori, com a marc de vida, definidor de relacions múltiples dels homes amb si mateixa, i amb el marc ecològic, i... la cultura com a conjunt de formes simbòliques que envolten i articulen la configuració de grups socials, a traves del sentit de pertinença i l’autoestima resulta ben cert que la cultura no sols és un element que es superposa a un territori sinó que és eixe mateix conjunt de elements simbòlics el que determina les dimensions i les característiques del territori. Així, arribant a l’extrem, podríem definir el territori com el espai físic o virtual que s’articula al voltant d’un seguit de formes simbòliques compartides. . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 2) La dimensió econòmica La creació, producció, distribució consum i conservació de formes simbòliques pot constituir un element bàsic en la configuració dels sistemes econòmics territorials. Els estudis “d’impacte econòmic” han evidenciat que les activitats culturals poden contribuir a l’economia (local, regional o estatal) en tres sentits: En primer lloc, perquè les activitats culturals són, també, activitats econòmiques (que aporten valor afegit, que generen ocupació..). En segon lloc, perquè aquestes activitats poden afavorir les decisions de localització en el territori considerat d’altres activitats econòmiques o de professionals qualificats. I en tercer lloc, en certs casos, pel seu efecte polaritzador sobre altres activitats (via l’efecte proveïdor), molt especialment en el cas de les anomenades “indústries culturals” (Baró, E., Bonet, Ll., 1997) També, quan parlem de cultura estem tractant de sistemes de transmissió de formes simbòliques que afecten i tenen que veure amb processos d’aprenentatge i canvi Així sembla raonable que el desenvolupament de xarxes culturals facilita la configuració de espais econòmics i socials sensibles als processos d’innovació productiva i canvi social, es a dir facilita les dinàmiques d’adaptació als entorns canviants Cultura i canvi social . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 2) La dimensió econòmica Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general La cultura es un sector emergent de demanda creixent . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 3) Cultura i qualitat de vida. Finalment hi ha també que considerar que la pràctica cultural dels individus és una peça, cada volta més important, en la composició dels nivells de qualitat de vida individual i col·lectiva. El consum cultural, entès en sentit ampli i a nivell individual dona resposta a certes demandes de satisfacció emotiva, de sacsejar el sentits que va més enllà de la simple utilització del temps d’oci i que té que veure amb el desenvolupament integral dels individus, materialitzant la seua sensibilitat, la seua capacitat creativa i comunicativa. Per tant la cultura determina els nivells de qualitat de vida dels ciutadans de un determinat territori Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 2) La qualitat de vida L’element de la qualitat de vida ens obliga a reflexionar sobre la dimensió del territori considerat. Hi ha que pensar que el consum cultural és un fenomen lligat al concepte de ciutat i són aquestes –les ciutats- els grans centres de producció i difusió de la producció cultural. Els ciutadans dels municipis mitjans i menuts s’enfronten a una oferta real sensiblement limitada i per tant les seues potencialitats de consum cultural es troba amb restriccions, definint un model de consum que nosaltres he denominat subdesenvolupat. El problema de les ciutats mitjanes i menudes . En termes comparatius, tot i que els seus municipis es gasten proporcionalment més diners per habitant que els Ajuntaments de les grans capitals, un ciutadà de Dénia, Xàtiva, Alcoi o Penyiscola o Vila Real es troba front a una oferta més reduïda quantitativament, menys regular, i de pitjor qualitat (entès aquest concepte de distintes maneres –pitjor producte, pitjors infrastructures, pitjor informació- ), que la que es pot trobar un ciutadà de València o Alacant. Si considerem que l’accés al consum cultural es un dels elements importants per a determinar la qualitat de vida dels ciutadans resulta clar que els de les comarques es troben en condicions de desavantatge front als de les grans capitals. Les Economies d’escala de la cultura L’origen d’aquest problema és evidentment un problema de les dimensions de les ciutats i el llindar mínim de població necessari per a desenvolupar una programació cultural de cert calibre Qualsevol argument de racionalitat econòmica i rendibilitat social dona suport a aquest limitació. Les Economies d’escala de la cultura . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 3) La qualitat de vida Fent una aproximació teòrica a aquest fet, podríem considerar assenyalar que el llindar mínim on els equipaments (mesurats en termes de butaques disponibles per habitant) estan en un límits acceptables de rendibilitat social i utilització, i poden suportar una programació i un serveis culturals de certa qualitat, estarien al voltant dels 30.000 a 50.000 habitants. Però a mesura que creix la dimensió de la ciutat, tot i mantenir uns nivells en termes per habitants semblants, l’increment de l’oferta de programació en termes absoluts implica una programació i uns serveix necessàriament més diversos i variats, multiplicant, per una banda la llibertat d’elecció i la capacitat de triar del ciutadà, i per altra augmentant considerablement la possibilitat d’exposar-se a experiències culturals més diverses, enriquint i dimensionant de manera molt més ampla amb la interacció entre aquestes experiències culturals, la seua pròpia vivència. Representant gràficament aquestes relacions en les figures següents: Programes/hab Equipaments/hab Qualitat de la opció cultural Grandària de la població MODELS DE CONSUM SUBDESENVOLUPATS 30-50 M HAB. Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

1. Les relacions entre la cultura i el territori. Cultura i territori 1. Les relacions entre la cultura i el territori. 3) La qualitat de vida Per tant, per a mantenir el nivells de qualitat de vida de les grans ciutats, els municipis mitjans i menuts requereixen d’accions específiques d’intervenció Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

2. El sistema cultural local NIVEL I Relaciones entre entidades locales y supralocales. NIVEL II Relaciones entre los elementos que influyen en la oferta y demanda. NIVEL III Relaciones entre diferentes SCL Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

Vertebració INSUFICIENT EFECTE DE LA CULTURA COM A ELEMENT DE VERTEBRACIÓ/ COHESIÓ TERRITORIAL SENTIT DE PERTINENÇA DIFÚS DESCONNEXIÓ DELS SISTEMES CULTURALS LOCALS MODEL DE VERTEBRACIÓ COMUNITAT VALENCIANA INEXISTÈNCIA DE CAP “MARCA” COMARQUES CENTRALS MODELS DE COMPETÈNCIA DE LES POLÍTIQUES CULTURALS LOCALS (Gran- Gran; Menut-Gran) GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES DEMANDES GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES OFERTES GESTIÓ AILLADA DELS ELEMENTS COMUNS. (Història, Patrimoni) DESCONEIXEMENT DEL PROJECTE INSTITUCIONAL DE COMARQUES CENTRALS DIFICULTATS “FÍSIQUES” DIFICULTATS COMUNICATIVES INEXISTÈNCIA DE MODELS DE PLANIFICACIÓ COORDINACIÓ SUPRALOCAL MODELS DE GESTIÓ CULTURAL CONVENCIONAL NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE COHESIÓ TERRITORIAL FALTA DE INFORMACIÓ SOBRE ELS EFECTES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS

Impacte econòmic INSUFICIENT EFECTE DELS SECTORS CULTURALS PER A GENERAR PROCESSOS DE DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC/TERRITORIAL ESCAS IMPACTE TERRITORIAL DELS SECTORS CULTURALS ESCASSA DIMENSIÓ DE LES INDUSTRIES CULTURALS INFRASTRUCTURES DE DIMENSIÓ LOCAL EXCEPCIONALITAT DE LA PROGRAMACIÓ POLÍTIQUES CULTURALS ORIENTADES A L’EXHIBICIÓ I NO A LA FORMACIÓ CREACIÓ PRODUCCIÓ EMIGRACIÓ CAPITAL CREATIU-PRODUCTIU INEXISTÈNCIA DE CAP AVANTAGE COMPETITIU (NI SIMBÒLIC NI REAL) FRAGMENTACIÓ DELS SISTEMES CULTURALS LOCALS MODEL RADIAL PER LA CAPACITAT D’ABSORCIÓ DE LES GRANS CIUTAT GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES DEMANDES COMPETENCIA DE LES POLÍTIQUES CULTURALS LOCALS MODELS DE GESTIÓ CULTURAL CONVENCIONAL ESCASSA DOTACIÓ PRESSUPOSTÀRIA DIFICULTATS “FÍSIQUES” DIFICULTATS COMUNICATIVES NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE DESENV. TERRITORIAL FALTA DE INFORMACIÓ SOBRE ELS EFECTES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS

Qualitat de vida INSUFICIENT EFECTE DE LA CULTURA COM A ELEMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT DE VIDA MARC DEFICIENT PER A LA PRÀCTICA AMATEUR MODELS DE CONSUM SUBDESENVOLUPATS DESCONNEXIÓ DELS SISTEMES SUPERIORS DE FORMACIÓ REGLADA CONSIDERACIÓ MARGINAL DE LES PRÁCTIQUES AMATURS EN LES POLÍTIQUES CULTURALS PROGRAMACIÓ DE BAIXA QUALITAT MANCA DE INFORMACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ “DELS ALTRES” DIFICULTATS EN L’ACCESSIBILITAT A LA PROGRAMACIÓ DELS ALTRES MANCA DE PROGRAMES ORIENTATS A LA FORMACIÓ, CREACIÓ, PRODUCCIÓ NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A ELEMENT ESTRATÈGIC EN LA DEFINICIÓ DE LA QUALITAT DE VIDA RESTRICCIONS IMPOSADES PER LES INFRAESTRUCTURES MODELS DE GESTIÓ CULTURAL CONVENCIONAL INEXISTÈNCIA DE MODELS DE COORDINACIÓ SUPRALOCAL RESTRICCIONS IMPOSADES PELS PRESSUPOSTOS NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE COHESIÓ TERRITORIAL

COMPETITIU (NI SIMBÒLIC NI INSUFICIENT EFECTE DELS SECTORS CULTURALS PER A GENERAR PROCESSOS DE DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC/TERRITORIAL INSUFICIENT EFECTE DE LA CULTURA COM A ELEMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT DE VIDA DE CONECTIVITAT DE ESCASSA DIMENSIÓ DE LES CULTURALS ESCAS IMPACTE TERRITORIAL DELS SECTORS CULTURALS MODEL RADIAL PER LA CAPACITAT D’ABSORCIÓ DE LES GRANS CIUTAT FRAGMENTACIÓ DELS SITEMES CULTURALS LOCALS INEXISTÈNCIA DE CAP AVANTAGE COMPETITIU (NI SIMBÒLIC NI REAL ) POLÍTIQUES CULTURALS ORIENTADES A L’EXHIBICIÓ I NO A LA FORMACIÓ CREACIÓ PRODUCCIÓ LES DEMANDES INFRAESTRUCTUR ES DE DIMENSIÓ LOCAL EMIGRACIÓ CAPITAL CREATIU - PRODUCTIU EXCEPCIONALITAT DE LA PROGRAMACIÓ INDUSTRIES SENTIT DE PERTINENÇA DIFÚS MODEL DE VERTEBRACIÓ COMUNITAT VALENCIANA DESCONNEXIÓ DELS SISTEMES CULTURALS LOCALS INEXISTENCIA DE CAP “MARCA” COMARQUES CENTRALS DESCONEIXEMENT DEL PROJECTE INSTITUCIONAL DE GESTIÓ AILLADA DELS ELEMENTS COMUNS. ( Història, Patrimoni) GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES DEMANDES DE CONECTIVITAT DE LES OFERTES GRAU INSUFICIENT ESCASSA DOTACIÓ PRESSUPOSTÀRIA MODELS DE GESTIÓ CULTURAL CONVENCIONAL DIFICULTATS COMUNICATIVE NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE DESENV. TERRITORIAL MODELS DE COMPETÈNCIA DE LES POLÍTIQUES CULTURALS LOCALS (Gran- Gran; Menut-Gran) “FÍSIQUES” INEXISTÈNCIA DE MODELS DE PLANIFICACIÓ COORDINACI Ó SUPRALOCAL FALTA DE INFORMACIÓ SOBRE ELS EFECTES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS COHESIÓ TERRITORIAL RESTRICCIONS IMPOSADES PELS PRESSUPOSTOS S MODELS DE CONSUM CULTURAL SUBDESENVOLUPATS PROGRAMACIÓ DE BAIXA QUALITAT MODELS DE PRÀCTICA AMATEUR/PROFESS. MANCA DE INFORMACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ DIFICULTATS EN LA ACCESIBILITAT NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A ELEMENT ESTRATÈGIC PER A LA DEFINICIÓ DE LA QUALITAT DE VIDA CONSIDERACIÓ MARGINAL DE LA PRÀCTICA AMATEUR EN EL MARC DE LES POLÍTIQUES CULTURALS ESCASSESA DE PROGRAMES ORIENTATS A LA CREACIÓ PRODUCCIÓ XARXA MOLT FEBLE DE CENTRES DE FORMACIÓ DESCONEXIÓ DELS CENTRES DE FORMACIÓ REGLADA. (Universitat)

MILLORAR LA CONNECTIVITAT DELS ESPAIS CULTURALS A LES CCV INSUFICIENT EFECTE DELS SECTORS CULTURALS PER A GENERAR PROCESSOS DE DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC/TERRITORIAL INSUFICIENT EFECTE DE LA CULTURA COM A ELEMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT DE VIDA ESCASSA DIMENSIÓ DE LES INDUSTRIES CULTURALS FRAGMENTACIÓ DELS SITEMES CULTURALS LOCALS GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES DEMANDES GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES DEMANDES DIFICULTATS “FÍSIQUES” DIFICULTATS COMUNICATIVE DESCONNEXIÓ DELS SISTEMES CULTURALS LOCALS S 11er Eix d’intervenció: MILLORAR LA CONNECTIVITAT DELS ESPAIS CULTURALS A LES CCV GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES OFERTES INEXISTÈNCIA DE MODELS PLANIFICACIÓ COORDINACI DE SUPRALOCAL Ó DIFICULTATS EN LA ACCESIBILITAT MODELS DE CONSUM CULTURAL SUBDESENVOLUPATS

Propostes

Propostes

Propostes

Propostes

Propostes

Propostes

Propostes

Propostes

INSUFICIENT EFECTE DELS SECTORS CULTURALS PER A GENERAR PROCESSOS DE DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC/TERRITORIAL 122on Eix d’intervenció: REORIENTAR LES POLÍTIQUES CULTURALS CAP A LA FORMACIÓ/CREACIÓ /PRODUCCIÓ ESCAS IMPACTE TERRITORIAL DELS SECTORS CULTURALS POLÍTIQUES CULTURALS ORIENTADES A L’EXHIBICIÓ I NO A LA FORMACIÓ CREACIÓ PRODUCCIÓ MODELS DE GESTIÓ CULTURAL CONVENCIONAL FALTA DE INFORMACIÓ SOBRE ELS EFECTES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE DESENV. TERRITORIAL NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA CONSIDERACIÓ MARGINAL DE LA COM A ELEMENT ESTRATÈGIC PER A PRÀCTICA AMATEUR EN EL MARC LA DEFINICIÓ DE LA QUALITAT DE DE LES POLÍTIQUES CULTURALS VIDA ESCASSESA DE DESCONEXIÓ DELS XARXA MOLT PROGRAMES ORIENTATS A CENTRES DE FORMACIÓ FEBLE DE LA CREACIÓ PRODUCCIÓ REGLADA. CENTRES DE (Universitat) FORMACIÓ MODELS DE PRÀCTICA AMATEUR/PROFESS. INSUFICIENT EFECTE DE LA CULTURA COM A ELEMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT DE VIDA

Propostes

Propostes

Propostes

Propostes

INSUFICIENT EFECTE DELS SECTORS CULTURALS PER A GENERAR PROCESSOS DE DESENVOLUPAMENT ECONÒMIC/TERRITORIAL 13er Eix d’intervenció: REVALORITZAR EL PAPER DE LA CULTURA, LES POLÍTIQUES I LA GESTIÓ CULTURAL. ESCAS IMPACTE TERRITORIAL DELS SECTORS CULTURALS POLÍTIQUES CULTURALS ORIENTADES A L’EXHIBICIÓ I NO A LA FORMACIÓ CREACIÓ PRODUCCIÓ DESCONNEXIÓ DELS SISTEMES CULTURALS LOCALS MODELS DE COMPETÈNCIA DE LES POLÍTIQUES CULTURALS LOCALS (Gran- Gran; Menut-Gran) MODELS DE GESTIÓ CULTURAL CONVENCIONAL GRAU INSUFICIENT DE CONECTIVITAT DE LES OFERTES FALTA DE INFORMACIÓ SOBRE ELS EFECTES DE LES POLÍTIQUES CULTURALS NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE COM A FACTOR ESTRATÈGIC DE COHESIÓ TERRITORIAL DESENV. TERRITORIAL NO CONSIDERACIÓ DE LA CULTURA COM A ELEMENT ESTRATÈGIC PER A LA DEFINICIÓ DE LA QUALITAT DE VIDA MANCA DE ESCASSESA DE INFORMACIÓ DE LA PROGRAMES ORIENTATS A PROGRAMACIÓ LA CREACIÓ PRODUCCIÓ MODELS DE CONSUM CULTURAL SUBDESENVOLUPATS MODELS DE PRÀCTICA AMATEUR/PROFESS. INSUFICIENT EFECTE DE LA CULTURA COM A ELEMENT DE MILLORA DE LA QUALITAT DE VIDA

Propostes

Increment de les dotacions pressupostàries 14er Eix d’intervenció: Increment de les dotacions pressupostàries Propostes

3. El dilema de la participació ciutadana Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

3. El dilema de la participació ciutadana Industries culturals Práctiques culturals Sectors creatius Recursos culturals Consum de Cultura Ocio Delimitació de les activitats de Cultura i Oci Polítiques Culturals Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

3. El dilema de la participació ciutadana 3.1) El problema de la política cultural L’estil del procés decisional   Grau d’acord sobre els objectius i valors Alt Feble Grau de certesa sobre el mitjans els fets i el coneixement Política monetària: procés programat. Estil: Rutines i automatismes. Tecnificació, burocratització i planificació Política Sanitària: procés negociat. Estil:Debats ideològics, recurs a l’experiència i a la tradició. Controvèrsies oficials i compromisos ocults Política cultural: procés pragmàtic. Estil: Recurs als “experts”, empirisme. La política queda molt determinada per l’estil del polític o del tècnic. Els “productors” culturals tenen una forta capacitat de pressió. No hi ha possibilitats d’avaluació Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

3. El dilema de la participació ciutadana 3.2 Els “valors” de la cultura El valor de mercat El valor simbòlic. Determinats bens culturals contribueixen a genera sentiments de pertinença, identitat etc..) El valor de opció. Els ciutadans atorguen valors a bens culturals sols pel fet de que els podrien utilitzar. “No he anat al IVAM, però vull que estiga ahí per si alguna vegada vullguera anar” El valor educatiu. Els bens culturals contribueixen a l’educació del ciutadans i al desenvolupament de la seua sensibilitat artística El valor per a generacions futures Santa Maria del Templo. Villalba de los Alcores.Valladolid 50.000.000ptas Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

Participació ciutadana 3.3 Els mètodes de realitzar la valoració Estudis d’impacte econòmic Estudis de disposició a pagar. Estudis de valoració contingent. Sondejos muestrals per a calcular la voluntat o disposició a pagar dels ciutadans. El terme “contingent” es refereix al mercat simulat que es genera en el qüestionari Referéndums Trobar preus a través de mercats paral·lels Calcular els costos de desplaçament Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011

5. El problema de la valoració del Patrimoni El valor del patrimoni 5. El problema de la valoració del Patrimoni 5.3. Els problemes dels estuids de valoració contingent Inconvenients Avantatges Normalment les opcions són o “tot o res”. Pateix d’una visió estàtica de la conservació del patrimoni. El problema de “l’efecte dotació”. Qui és el que ha de valorar? Valors específics front a valors estadístics. Obliguen a grans esforços d’investigació Capten els valors de “no-mercat” Capten les qüestions de qualitat Esta diapositiva es para mostrar que la tasa de crecimento del valor añadido bruto de la producción cultural y la tasa de crecimiento de la ocupación son muy superior a la tasa de crecimiento de la economía en general . Campus Tarongers Setembre 011