Palau de Congressos, València Octubre de 2001 Àrea 4. Finançament, mecenatge i fiscalitat de les Societats Musicals i les escoles de Música.
Finançament, mecenatge i fiscalitat de les Societats Musicals i les escoles de Música. Vicent Giner Martinez. Responsable d’entitat financera. Vocal de la FSMCV i Responsable de la Comissió d’Ensenyament. Vicent Ruiz Puertes. Llicenciat en Dret i Assessor Jurídic d’Escoles de Música Asensi Descals i Tormo. Economista, professor de la Universitat de València Pau Rausell Köster, Economista, professor de la Universitat de València. Jose Antonio Estrems, Economista.
La pervivència i la competitivitat social de les SM Introducció Ha afectat en general a totes les organitzacions sense ànim de guany Estan generant canvis normatius (p.e. La Llei del mecenatge, o la Llei Valenciana de la Música o la nova Llei d’associacions) Provocarà l’aparició de noves funcions que han esta ben lluny de les activitats tradicionals de les SM (p.e fund raising, màrketing social) Finançament La pervivència i la competitivitat social de les SM
II. Societat civil i sector públic Iindependència del fenomen de la iniciativa del Sector Públic, aspecte que per altra banda li dona un major valor social Aquesta filosofia d’iniciativa ciutadana ha de perpetuar-se com a senyal d’identitat del moviment associatiu musical, però això no significa cap renuncia a reclamar, per part del Sector Públic com a gestor dels interessos col·lectius
LLEI VALENCIANA DE LA MÚSICA II. Societat civil i sector públic La música en les seus múltiples formes i manifestacions és una de les arts més conreades a la Comunitat Valenciana. Forma part de la seua cultura i és una de les arts que més la identifica com a poble. La complexitat, multiplicitat i densitat del fenomen musical a la nostra terra exigeix i postula una llei valenciana de la música que fomente coordine, impulse i desenvolupe aquesta rica realitat des d’una política global i integradora” […] “L’objecte d’aquesta llei és el foment, protecció, coordinació, planificació, difusió i promoció de la música a la Comunitat Valenciana”. II. Societat civil i sector públic Valors del moviment associatiu musical L’associacionisme. Identitat. Foment de la Música. Formació cultural Formació Professional Impacte Econòmic
III. Diagnòstic, l’estat de la qüestió III.1 La importància econòmica de les Societats Musicals. Un fenomen emergent. 1991 3.500 milions de pessetes 2001 7-10.000 milions de pessetes (Entre el 20% i el 40% del total de la despesa pública)
III. Diagnòstic, l’estat de la qüestió III.2 L’estructura actual del ingresos. 4 1. El conjunt de les aportacions privades s’aproximen al 85% dels ingressos de les Societats Musicals, si considerem que realment les aportacions dels ajuntaments realment són convenis per serveis 2. En termes pressupostaris el paper de les escoles de música és cada vegada més rellevant, el que mostra que també que l’orientació de les Societats va centrant-se més en l’aspecte formatiu. 3. Les aportacions públiques de les Diputacions i la Generalitat semblen prou ridícules
III. Diagnòstic, l’estat de la qüestió III.2 L’estructura actual del ingressos. 4 1. El conjunt de les aportacions privades s’aproximen al 85% dels ingressos de les Societats Musicals, si considerem que realment les aportacions dels ajuntaments realment són convenis per serveis 2. En termes pressupostaris el paper de les escoles de música és cada vegada més rellevant, el que mostra que també que l’orientació de les Societats va centrant-se més en l’aspecte formatiu. 3. Les aportacions públiques de les Diputacions i la Generalitat semblen prou ridícules
III. Diagnòstic, l’estat de la qüestió III.3 Una aproximació a l’estructura actual de les despeses
III. Diagnòstic, l’estat de la qüestió III.3 Una aproximació a l’estructura actual de les despeses Reparació Instruments Altres despeses Festivals o Concerts Col·lab. Extraord. músics Seg. Soc. Compra d'instrum.s Sous 2,4% 3,7% 3,8% 4,3% 4,9% 11,1% 53,0% Mat. d'ofic. Impremta Transports Comunic. Suminist 1,5% 1,6% 2,0%
IV. Fiscalitat, Model Organitzatiu i Societats Musicals II IV. Fiscalitat, Model Organitzatiu i Societats Musicals IV.1 La transparència fiscal i comptable de les Societats Musicals a)Per responsabilitat ciutadana. b) Per raons de rendibilitat econòmica. c) Per una major eficiència econòmica. d)Per raons de dimensió democràtica i participativa. IV.2 Les possibilitats d’incorporar a les SM dins de la Llei del Mecenatge(Llei 30/1994 de 24 de novembre i R.D. 765/1995 de 5 de maig.) 10
IV.1 La transparència fiscal i comptable de les Societats Musicals Contextualització IV.1 La transparència fiscal i comptable de les Societats Musicals a)Per responsabilitat ciutadana. b) Per raons de rendibilitat econòmica. c) Per una major eficiència econòmica. d)Per raons de dimensió democràtica i participativa. IV.2 Les possibilitats d’incorporar a les SM dins de la Llei del Mecenatge(Llei 30/1994 de 24 de novembre i R.D. 765/1995 de 5 de maig.) 10
V. A mena de reflexions i propostes 12 Contextualització V. A mena de reflexions i propostes 12 V.1. DE LES APORTACIONS PRIVADES INCREMENT DE LES QUOTES DELS SOCIS A LA RECECERCA D’APORTACIONS PRIVADES. LES SM SÓN TAMBÉ DELS NO-SOCIS V.2.EL PAPER DEL SECTOR PÚBLIC EN EL FINANÇAMENT DE LES SM I LES ESCOLES DE MÚSICA. DESENVOLUPAMENT DE LA LLEI VALENCIANA DE LA MÚSICA (ESPECIALMENT TITOLS 3, 4 I 7) GENERALITAT I CORPORACIONS LOCALS, EN EL MARC DE LA LLVM HAN D’ASSUMIR EL 60% DELS COSTOS DE L’ENSENYAMENT MUSICAL ELABORACIÓ D’UN CONVENI MARC PER A LES RELACIONS AMB ELS AJUNTAMENTS ANÀLISI D’ALTRES POSSIBLITATS DE FINANCIACIÓ PÚBLICA. EUROPA
V.3.DE LA ACCIÓ CONCERTADA DE LES SM. Contextualització V.3.DE LA ACCIÓ CONCERTADA DE LES SM. CREACIÓ D’UN CENTRAL DE COMPRES D’INSTRUMENTS, PARTITURES, MATERIAL FUNGIBLE E INVENTARIABLE CREACIÓ D’UN CONVENI MARC AMB LES INSTITUCIONS FINANCERES V.4. DE LES FORMES INSTITUCIONALS DE LES SM EN UN TERMINI DE 5 ANYS, AL MENYS UN 60% DE LES SM S’HAN DE CONVERTIR EN INSTITUCIONS D’UTILITAT PÚBLICA V.5 DELS ASPECTES DE GESTIÓ NORMALITZACIÓ, REGULARITZACIÓ I TRANSPARÈNCIA FISCAL I COMPTABLE DE LES SOCIETATS MUSICALS PROFESSIONALITAZIÓ DE LA GESTIÓ
V.7 DE ALTRES FONTS D’INGRESSOS Contextualització V.6 DE QÜESTIONS FISCALS DECLARAR A LES SM COM A INSTITUCIONS EN LES QUE LES DONACIONS SIGUEN CONSIDERADES DEDUIBLES EN EL TRAM AUTONÒMIC DE LES DEDUCCIONS AL IRPF V.7 DE ALTRES FONTS D’INGRESSOS
PRODUCTOS INTERMEDIOS Contextualització Situació Estructural de les SM: Perduda de Competitivitat Social. Increment de la complexitat i dimensió D E M A N SOCIEDADES MUSICALES FORMACIÓN CONCIERTOS OUTPUTS RECREATIVOS OTROS INTANGIBLES ASOCIATIVOS INFRAESTRUCTURAS OTROS OUTPUTS CULTURALES INSTRUMENTOS TRABAJO INFORMAL/VOLUNTARIO TRABAJO PROFESIONAL TRABAJO AMATEUR SERVICIOS FINALES PRODUCTOS INTERMEDIOS SECCIONES ESPACIOS DINÁMICA ASOCIATIVA INPUTS INGRESOS PASACALLES PROD. FONOGRÁFICOS ≃10.000.000.000 ptes ¡¡¡¡Llimits a la gestió amateur –voluntària¡¡¡ Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
Moment històric adequat: Contextualització Moment històric adequat: Actualitat i marc de reflexió del II Congrés. Recolzament personal del President de la FSMCV Posicionament favorable per part del moviment associatiu musical (el 69% considera que l’existència d’una figura professional milloraria la gestió d’una SM i el 60% dels que ho fan consideren encertat el nom de Expert…) D E M A N Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
Proposta genèrica de la Universitat sobre formació en cultura Contextualització Proposta genèrica de la Universitat sobre formació en cultura Recolzament personal del Rector de la UV Interés creixent de la AIEAC en el tema de l’associacionisme musical O F E R T A Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
plantejament formatiu desconegut Figura professional desconeguda. Contextualització R I S C S plantejament formatiu desconegut Figura professional desconeguda. Com a producte nou requereix crear la necessitat i induir la demanda (Nombre mínim d’estudiants: 18) Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
DISSENY DEL CONTINGUT ACADÈMIC Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS Disseny A.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS Evolució històrica i situació actual. Els principis fundacionals de les Societats Musicals: finalitats associatives. Les sm en l’entramat associatiu valencià . La realitat de l’associacionisme musical a la resta d’Espanya i Europa. Mapa cultural, territorial, econòmic i social de les SM. Les SM com a unitats multiproducte/multiservei. Perspectives i tendències de futur Objectius: Conèixer i valorar la importància cultural, educativa, social i econòmica de les SM. Conèixer la seua estructura insitucional i entendre “el model de producció” de serveis culturals i recreatius Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS Disseny A.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS - Concepte d’organització, classes i models de gestió. Funcionament de les SM. El sistemes de comunicació organitzacional: Concepte i estructura de grup. Tècniques de dinàmica i organització de grup. Teoria i pràctica de la participació. Concepte de planificació estratègica. Les fases de la planificació. Concepte, tipus i formulació d’objectius. Formulació d’estratègies i programes operatius. Assignació de recursos materials humans i financers. Sistemes d’avaluació. ??????? Marc teòric de la gestió cultural a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS Objectius: Coneixements en Animació Sociocultural, Coneixements en Gestió Cultural i planificació estratègica Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS Disseny A.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FINAZERA….RECURSOS INFORMATICS I TECNOLOGIES DE COMUNICACIÓ - Pla de comptabilitat de les SM. Elaboració de pressupostos. Informes financers i comptables. Nòmines, SS, drets i deures laborals. Gestió dels drets d’autor. Recursos informàtics Els recursos de les tecnologies de la comunicació. Internet, pàgines web, recursos útils a la xarxa. a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS Objectius: Conèixer la teoria i pràctica de la gestió administrativa i financera de les SM. Obtenir capacitats per a utilitzar les eines informàtiques Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES El sistema educatiu de les SM. Escoles de Musica i escoles d’educands. El marc jurídic de l’educació musical. Tècniques d’organització i coordinació docent. Disseny del projecte educatiu, model de control i avaluació A.4 ORGANITZACIÓ I GESTIÓ DE L’EDUCACIÓ MUSICAL A LES SM a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS Objectius: Conèixer les funcions bàsiques de la gestió educativa de l’ensenyament musical. Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES A.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ, PROGRAMES I RECURSOS Legislació aplicada a la cultura. Polítiques culturals relatives a la música i les SM. Normativa genèrica, programes i recursos de la Generalitat Valenciana i les Corporacions Locals. Altres administracions. a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS a.4 GESTIÓ EDUCATIVA Objectius: Conèixer el marc legal de les SM, així com d’adquirir hablitats per a accedir a les ajudes públiques i privades en matèria de finançament, formació, intercanvis, etc... Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES A.6 CONJUNTS MUSICALS, ORGANITZACIÓ I REPRESENTACIÓ. RELACIONS PÚBLIQUES I PROTOCOL - Organització dels grups musicals. Direcció artística. Les funcions dels agents de representació artística. Certàmens i concursos. Circuits de programació. Sistemes de contractació dels conjunts musicals Relacions públiques i protocol a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS a.4 GESTIÓ EDUCATIVA a.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ PROGRAMES I RECURSOS Objectius: Adquirir les habilitats bàsiques per a exercir la representació comercial dels conjunts musicals de les SM. Domini dels protocol bàsic relacionat amb les activitats de les SM.-Tècniques de comunicació i difusió d’activitats de la SM ... Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES A.7 ASPECTES TEÒRICS DE LA GESTIÓ CULTURAL Aproximació des de les Ciències Socials: Història de la Cultura, Economia de la Cultura, Sociologia de la Cultura. El marc Legal de Cultura. Formes i hàbits de consum cultural. Cultura i comunicació. Polítiques culturals - Les organitzacions culturals. Concepte tipologia i anàlisi a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS a.4 GESTIÓ EDUCATIVA a.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ PROGRAMES I RECURSOS a.6 CONJUNTS MUSICALS, ORGANITZACIÓ I REPRESENTACIÓ. RELACIONS PÚBLIQUES I PROTOCOL a.6 ASPECTES TEÒRICS DE LA GESTIÓ CULTURAL. Objectius: Conèixer el marc metodologic i conceptual on s’insereix la gestió cultural. Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
330 H a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS 60 H 30 H 40 H 330 H a.4 GESTIÓ EDUCATIVA a.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ PROGRAMES I RECURSOS 40 H 40 H 30 H 40 H 50 H a.6 CONJUNTS MUSICALS, ORGANITZACIÓ I REPRESENTACIÓ. RELACIONS PÚBLIQUES I PROTOCOL a.7 ASPECTES TEÒRICS DE LA GESTIÓ CULTURAL. a.8 PRÀCTIQUES Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS 60 H 30 H 40 H a.4 GESTIÓ EDUCATIVA a.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ PROGRAMES I RECURSOS 40 H 40 H 30 H 40 H 50 H a.6 CONJUNTS MUSICALS, ORGANITZACIÓ I REPRESENTACIÓ. RELACIONS PÚBLIQUES I PROTOCOL a.7 ASPECTES TEÒRICS DE LA GESTIÓ CULTURAL. a.8 PRÀCTIQUES Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Disseny a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES Administració i gestió Planificació Animació sociocultural Gestió cultural Coneixement del sector Legislació Gestió educativa Noves teconologies Relacions públiques a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS a.4 GESTIÓ EDUCATIVA Pluridicis plinarietat a.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ PROGRAMES I RECURSOS a.6 CONJUNTS MUSICALS, ORGANITZACIÓ I REPRESENTACIÓ. RELACIONS PÚBLIQUES I PROTOCOL a.7 ASPECTES TEÒRICS DE LA GESTIÓ CULTURAL. a.8 PRÀCTIQUES Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS 2001 Disseny a.2 TEORIA DE LA GESTIÓ DE LES SOCIETATS MUSICALS 2001 Nov. Des 2002 a.3 GESTIÓ ADMINISTRATIVA I FAINACERA…NOVES TECNOLOGIES a.4 GESTIÓ EDUCATIVA a.6 CONJUNTS MUSICALS, ORGANITZACIÓ I REPRESENTACIÓ. RELACIONS PÚBLIQUES I PROTOCOL a.5 ADMINISTRACIÓ I RECURSOS PÚBLICS, LEGISLACIÓ PROGRAMES I RECURSOS Gener Febrer- Març Abril Maig Juny a.7 ASPECTES TEÒRICS DE LA GESTIÓ CULTURAL. a.1 ELEMENTS DE TEORIA E HISTÒRIA DE LES SOCIETATS MUSICALS a.8 PRÀCTIQUES Set.. Oct. Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
DISSENY DEL MODEL DOCENT M. docent DISSENY DEL MODEL DOCENT Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
Concepció Integral del Mòdul. Treball amb guió narratiu. Orientacions Concepció Integral del Mòdul. Treball amb guió narratiu. Fort Recolzament amb “teoria de casos”. Avaluació permanent per banda dels usuaris. Models innovadors de presentació formal Llengua vehicular: valencià M. docent Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 Eq Eq Eq Eq M. docent Procedmients de planificació docent Fase 1 Fase 2 Fase 3 Fase 4 DISSENY DE CONTINGUTS I ELABORACIÓ GUIÓ NARRATIU ELABORACIÓ DE MATERIALS PRESENTACIÓ P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 P1 ASSESORAMENT Eq Paper i CD Eq ELABORACIÓ DELS CASOS HOMOGENITZACIÓ FORMAL I TEXTUAL Eq Eq Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001
Característiques de la presentació i materials M. docent Característiques de la presentació i materials Presentació amb ordinador i canó de projecció. Material en per als estudiants en CD i maquetació no convencional Totes les referències autoncontingudes i digitalitzades Presentació Tècnica Professorat. Campus Tarongers 17/05/2001