TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Deixar de fumar, tota una aventura!. Fumar és una complexa conducta en la què intervenen aspectes bioquímics, psicològics i socials.
Advertisements

Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
El Comentari de text històric
CATECISME de la Conferència Episcopal Espanyola Jesús és el Senyor.
UNA TARDA QUALSEVOL D’UN DIA QUALSEVOL
Tema 6: L’ENERGIA.
Equacions amb dues incògnites.
Inspirant llàstima o fent-nos responsables
EL LLENGUATGE MUSICAL.
La Terra.
PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Tema 2. DIVISIBILITAT.
El mercat ELS NENS I NENES DE P-4.
PETITS REPORTERS Títol.
DE LA GARROTXA A L’EMPORDÀ, VIU EL FLUVIÀ
LA VARIACIÓ LINGÜÍSTICA
@sebastiani64.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
Resolució de problemes algebraics
Éssers vius i éssers inerts
Potències de nombres racionals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
SOCIOLINGÜÍSTICA COMUNICACIÓ Pàg
Viatge a l’interior de la matèria.
2. L’idealisme absolut de Hegel
Una història de la tecnologia
Matemàtiques 3er E.S.O..
Grups interactius a L’Esquitx
Problema 1: Trobar la recta que passa pel punts A(2, -3) i B(-1, 3)
DIADA DE LA PAU A SJO.
Esquema del comentari de text històric.
Curs de Llenguatge Administratiu Valencià Juli Martínez Amorós
L’AIGUA A LA NATURA.
Objectiu Educatiu Trienni
Les llengües del món.
"SENYOR, ENSENYA’M A SER FELIÇ I A DONAR PAU!"
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
PERQUÈ LA NOSTRA SABATA TÉ UN NÚMERO!!
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
XXIII OLIMPìADA MATEMÀTICA 2012
Problemes que es poden resoldre amb equacions
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
La imatge corporativa Una eina fonamental en l’actualitat
CONCURS BÍBLIC Laia Garrit Mª del Mar Puigferrat.
Introducció Al posicionament Web.
LES CONJUNCIONS.
“DÉU ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA”
Cant espiritual Joan Maragall.
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Llengua catalana i literatura
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
Observa aquesta balança i mira quins canvis hi fem
TEMA 7. COMPRES, VENDES I EXISTÈNCIES
La diversitat lingüística de Catalunya Institut Gallecs 2n Batxillerat
Propostes de millora en el GIR
Reunió amb centres adscrits
“NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU”
CAMPANYA DE CONSCIENCIACIÓ PER A LA RECOLLIDA DE RESIDUS D’APARELLS ELECTRÒNICS PROPOSTA PER ALS AMBAIXADORS DE LA CAMPANYA.
La vulneració dels drets socials
DEFINICIONS DEL TREBALL EN EQUIP
MORFOLOGIA i SINTAXI PRONOMS RELATIUS i PRONOMS INTERROGATIUS
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
LES MÀQUINES.
Som humans. Per això a vegades….
WebQuest “ L’esport, ha de ser violent? ”.
LES CONJUNCIONS. DEFINICIÓ > Les conjuncions són partícules invariables de relació. Poden enllaçar dos o més mots, de la mateixa manera que les preposicions.
Aprendre junts alumnes diferents: Una escola per a tothom
Enllaç químic El sistema periòdic David Mor Elbal.
Transcripción de la presentación:

TEMA 6 LLENGÜES EN CONTACTE

INTRODUCCIÓ

LA SOCIOLINGÜÍSTICA: SL Què estudia? La llengua en ús No analitza el funcionament intern de la llengua, això ho fa una altra disciplina: la LINGÜÍSTICA ARA! És el lligam entre l’estructura lingüística i els diferents marcs sòcioculturals Les aportacions fetes per la sociolingüística han canviat molt l’enfocament en l’estudi de la llengua

Quan la sociolingüística fa les primeres passes (al voltant de 1965) el dibuix que podem fer respecte de la llengua i les seues relacions és aquest, ben diferent a l’anterior: Assistim a la fusió del marc i la llengua. Ja no és llengua , sinó llengua en contacte. X L X L Abans de la SL Amb la SL

COM A PARLANTS, QUINS AVANTATGES TÉ EL CONEIXEMENT DE LA SL? Ens permet conéixer els problemes lingüístics que poden generar-se en la societat i intervindre-hi activament per resoldre’ls Entenem les diferències que, alhora, ens apropen com a usuaris/-àries de la llengua

ALGUNS CONCEPTES CLAU ABANS D’ENTRAR DE PLE EN LA SOCIOLINGÜÍSTICA

–ÚS LINGÜÍSTIC: relació entre la llengua i el sistema sòciocultural –ÚS LINGÜÍSTIC: relació entre la llengua i el sistema sòciocultural. Acte comunicatiu –ESTRUCTURA LINGÜÍSTICA: mecanisme intern de la llengua (la SL no l’estudia directament, però cal conéixer-lo) –ÀMBIT D’ÚS: els diferents contexts on fem servir la llengua –ÚS INTENCIONAL: alteració del model lingüístic segons el context amb alguna funció emocional

–ÚS CONVENCIONAL: adequació de la tria lingüística al marc –NORMES D’ÚS: gramaticalització. Com a parlants seguim unes normes establertes que no hem decidit… – FUNCIONS LINGÜÍSTIQUES: estatus que els parlants poden atorgar a les llengües en casos on hi conviuen més d’una llengua o varietat. Sempre serà provocat per processos històrics i/o sociopolítics

BILINGÜÍSME, DIGLÒSSIA i SUBSTITUCIÓ LINGÜÍSTICA

La seua definició pot resultar complexa i ambigua pel component ideològic del terme. Té unes implicacions més dificultoses que el simple fet de dir: “Bilingüisme és la capacitat d’usar dues llengües per una mateix parlant” En un context com el nostre, el bilingüisme pot suposar la “condemna a mort” del valencià, perquè l’ús mai no és equilibrat i normalitzat. Els bilingües som, generalment, els parlants de la llengua dominada.

QUANTS PAÏSOS HI HA ARREU DEL MÓN? I LLENGÜES? 250 països i 6000 llengües El resultat és sorprenent pel desequilibri. En un alt percentatge la convivència de diferents llengües en un mateix territori és un fet! És evident, doncs, que assistim a una interacció lingüística complexa i, en moltes ocasions, conflictiva.

TIPUS DE BILINGÜISME (Vallverdú:1970) Motivació psicològica: –Integratiu –Instrumental • Grau d’especialització: –Ordenat: diferenciació dels dos sistemes lingüístics –Desordenat: superposició dels sistemes (interllengua) • Grau de domini: –Simètric: domini idèntic de les llengües –Asimètric: no existeix un domini equivalent

•Funcions socials: –Neutre (o funcional): ús indiferent de dues llengües, sense cap mena de conflicte –Diglòssic (!): tria lingüística sotmesa, ni que siga inconscientment, a causes externes als parlants •Extensió social: –Limitat: afecta únicament a un sector de la comunitat lingüística –Generalitzat: repercussions en tots els parlants

•Per adquisició: –Precoç –Tardà –Natural (familiar) –Ambiental •Situació legal: –Oficial –No oficial •Per política lingüística: –Assimilador: voluntat política de substitució lingüística (!) –No assimilador: protecció política de la llengua minoritària

ENLLAÇOS QUE CAL CONSULTAR i COMENTAR Estatut: http://www.docv.gva.es/datos/1982/07/15/pdf/1982_801892.pdf http://www.idpbarcelona.net/docs/normativa/ccaa/normativa/lleis/cvalenciana/estatut.pdf LUEV: http://web.ua.es/uem/legislacio/lleidus.html

I ARA PARLEU VALENCIÀ I GITEU-VOS A DORMIR TRANQUILS I TRANQUIL·LES MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ