La funció de relació en els vegetals

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LES PLANTES.
Advertisements

TEMA 12: LA RELACIÓ EN LES PLANTES
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ CdA Empúries.
LES PLANTES.
L´energia.
Unitats didàctiques Aprenentatge i ensenyament de la biologia i la geologia Rosa Marín Osma Anna Montagut Hernández Neus Montaña Martínez Tatiana Pla Doz.
Superfícies.
RELACIÓN EN PLANTAS.
LA NEURONA I EL SISTEMA NERVIÓS
MÚLTIPLES I DIVISORS.
Mecanismes de transmissió del moviment
Composició de l’aire (% en volum)
INSTITUT RONDA 1 ESO-Lleida
LES PLANTES.
BICENTENARI 12 de febrer de 2009
Tema 2. DIVISIBILITAT.
MÚLTIPLES I DIVISORS ESCOLA EL Cim- 6è de primària.
LES PLANTES I LES SEVES PARTS
QUINS MATERIALS SÓN MILLORS CONDUCTORS ELÈCTRICS?
Cambios en el espacio: transformaciones geométricas
El moviment i les forces ESQUEMA INICI ESQUEMA RECURSOS INTERNET
Tot el que ens envolta és matèria, però...
DINÀMICA.
Recordem què vol dir ser adolescent
EL JOC DELS PINS CAMP D’APRENENTATGE D’EMPÚRIES
ELS NOMBRES ENTERS.
FUNCIONS DE RELACIÓ.
T E O R I A D E L C O L O R Que cal saber sobre el color?
Contaminació per co2. efecte hivernacle.
EGIPTE I EL NIL Maria Turu Arnau Carbonell Juan Cambra Curs
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
Tema 5. L’atmosfera. Pàg 66 La Terra està envoltada per una barreja de gasos que anomenem atmosfera. Aquesta barreja de gasos és l’aire que respirem,
Nutrició.
Energia i velocitat de les reaccions químiques
TEMA 5 : FUNCIÓ DE NUTRICIÓ
Aprenem a trasplantar Cicle Inicial.
LA NUTRICIÓ EN LES PLANTES
DE LA DURADA AL RITME.
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
LA CÈL·LULA.
8 TIPUS D'AQÜÍFERS El modelatge del relleu Biologia i geologia 3r ESO
FET PER L’ÈRIC I L’ANASTASIA
3. TOTS SOM DIFERENTS..
Matemàtiques 3er E.S.O..
AIGUAMOLLS DE L’ALT EMPORDÀ.
Tema 1: Organització del cos humà
Què existeix i què no existeix.
PROPIETATS DE LA LLUM La llum es propaga en línea recta.
Marina Rubio Cèlia Villalbí Albert Marlès
La relació i la coordinació
TOTS ELS INDIVIDUS D’UNA MATEIXA ESPÈCIE SÓN IGUALS?
Objectiu Educatiu Trienni
Conceptes bàsics. Pàg 160 Organismes pluricel·lulars
Els corriols Piu i Piua.
Tema 5: Nombres naturals i enters
HORT = TREBALL EN EQUIP - 4t
(posició d’equilibri)
CONNEXIONS SENSE CABLES I DISPOSITIUS MÒBILS
ESCOLA ANTONI TÀPIES- 5èB
Els sistemes materials
INTERNET XARXA: Quan un conjunt d’ordinadors estan connectats entre si per comunicar-se i compartir informació. TIPUS DE XARXES: LAN: Xarxa d’àrea local,
Un animal en perill d’extinció
SISTEMA DUNAR.
ECLIPSI ANULAR DE SOL Dilluns, 3 d’octubre de 2005
EL LLENGUATGE COL.LOQUIAL
El model SA-DA El model d’oferta agregada (aggregate suppy) i de demanda agregada (aggregate demand) és un model adreçat a explicar les fluctuacions del.
Què fas a la universitat?
Què fas a la universitat?
EL TACTE.
Transcripción de la presentación:

La funció de relació en els vegetals

Els vegetals no tenen sistema nerviós com els animals, però també tenen mecanismes que els permeten detectar els canvis en l’ambient en el qual viuen i reaccionar a aquests canvis de forma adequada, és a dir els vegetals responen als estímuls (lluminosos, gravitacionals, mecànics, químics, tèrmics, hídrics…) Això ho anomenem l’excitabilitat o sensibilitat dels vegetals, que és el terme amb el que ens referim a la funció de relació en els vegetals.

Aquestes respostes són més lentes, donat que són el resultat de l’activitat de les hormones vegetals o fitohormones. Les hormones dels vegetals no es produeixen en glàndules, però circulen per l’interior del vegetal amb la saba elaborada i actuen allà on és necessari. Les plantes produeixen una gran varietat d’hormones.

Les hormones són les encarregades d’estimular e inhibir el creixement de les plantes, i gràcies a elles les tiges, fulles i arrels creixen quan i com toca, o apareixen flors quan arriba el bon temps , o germinen les llavors si les condicions són adequades. Les auxines i giberelines són les hormones que provoquen el creixement de la planta. Les citoquinines estimulen la divisió i la diferenciació cel·lular…

L’etilè, un gas, es sintetitza en situacions d’estrès i és responsable de la caiguda de les fulles, flors i fruits. També és la substància que provoca la maduració dels fruits. Com que és altament volàtil, això explica perquè quan en un calaix de fruita verda es posa una madura, totes les altres maduren.

L’acció de les hormones provoquen dos tipus de moviments en els vegetals: els tropismes i les nàsties.  ELS TROPISMES Són respostes a un estímul extern que provoquen un moviment, degut a un creixement del vegetal en una direcció determinada, orientats per l’estímul (a favor o en contra). Els tropismes  determinen la forma del vegetal d’una manera permanent, per sempre.

Si la planta creix en direcció a l’estímul en diem tropisme positiu, i si ho fa al revés, és a dir el moviment s’allunya de l’estímul, parlem de tropisme negatiu. Els estímuls que provoquen aquests moviment en una direcció determinada són: - La llum: En diem fototropisme. Les tiges tenen fototropisme positiu i creixen en direcció a la llum. Quan deixem una planta a un lloc fosc, podem observar com aquesta modifica la direcció del creixement cap a l’estímul: la tija es torça cap a la llum.

Podem veure exemples de fototropisme en els següents vídeos:

-La gravetat: Parlem aleshores de geotropisme. Les arrels creixen enterrant-se dins el sòl perquè tenen geotropisme positiu; mentre que les tiges creixent amunt perquè tenen geotropisme negatiu. - El contacte: S’anomena tigmotropisme al tropisme que té com a estímul el contacte físic. Algunes plantes , com les enfiladisses, responen al contacte amb alguna superfície creixent en aquella direcció, tenen tigmotropisme positiu.

LES NÀSTIES Són també moviments dels vegetals com a resposta a certs estímuls externs, però a diferència dels tropismes, no es produeixen en una direcció orientada per l’estímul i és una resposta no permanent ( no provoquen un creixement) - algunes plantes responen a l’estímul de la llum com algunes margarides, obrint i tancant els seus pètals, o com el gira-sol

- Altres plantes responen a la pressió o el contacte, com la mimosa, que tanca les fulles per semblar marcida i passar més desapercebuda, o algunes plantes carnívores que es tanquen per capturar la presa.

- Hi ha nàsties com a resposta a la temperatura, és el cas, per exemple de les tulipes i les flors del safrà que tanquen i obren els seus pètals quan hi ha un canvi de temperatura. - També responen a la humitat, amb canvis de turgència de les fulles.