La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Nutrició.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Nutrició."— Transcripción de la presentación:

1 Nutrició

2 Absorció d’aigua Transport
Entrada de sals minerals saba bruta + Incorporació de gasos Fotosintesi Transport saba elaborada Respiració Excreció

3 1.Absorció d’aigua A través de l’arrel gràcies als milions de pèls absorvents fins arribar als tubs de xilema per osmosi

4 2. Entrada de sals minerals
Les sals entren a l’arrel en forma d’ions (dissoltes a l’aigua) fins al xilema 2 vies d’entrada: Via apoplàstica 1r) dissoltes a l’aigua entre les parets de les cèl.lules fins la banda de Caspary (impermeable) 2n) transport actiu (de cèl.lula a cel)  es seleccionen Via simplàstica 1r. Transport actiu (de cel a cel) es seleccionen 2n. Continuen travessant les cèl.lules pels plasmodesmes

5 El conjunt d’aigua i sals minerals que ha entrat s’anomena SABA BRUTA i serà transportada fins les fulles

6

7 En cond on NO hi ha nitrats al sòlBactèries del gènere Rizhobium són capaços de “introduir-se” a les arrels de les plantes lleguminoses i fixar el N2 atmosfèric

8 3. Transport saba bruta L’aigua i sals (saba bruta) ascendeix des de l’arrel cap a les fulles gràcies a 3 mecanismes d’acció conjunta: Transpiració  Evaporació d’aigua a les fulles (estomes)pressió d’aspiració = tensió, q aspira l’aigua cap amunt Capil.laritat  característica d’ascendir per un tub fi gràcies a: cohesió + adhesió Pressió radicular fluxe d’aigua del sòl a l’arrel

9

10 4. Incorporació dels gasos
CO2 per a la fotosíntesi No necessiten O2 per a la respiració aparells complexos Ambdós gasos són absorvits de l’atmosfera mitjançant 3 estructures: 1. Pèls radicals  dissolts a l’aigua 2. Lenticel.les  porus a les tiges llenyoses

11 3. Estomes  l’obertura i tancament es deu a l’entrada i eixida d’aigua a les c.oclusives des de les c. annexes

12 Regulat per 4 factors: Canvis de la [K+]: Canvis en la llum i [CO2]:
Canvis temperatura: L’augment de temperatura  tancament d’estomes Descens de temperatura  obertura d’estomes Canvis en la llum i [CO2]: NIT No està activada l’entrada d’ions S’acumula CO2 (respiració) DIA Activat per la llum Baixa la [CO2] (fase obscura)

13 5. Transport de saba elaborada
A través dels tubs de floema, cap a totes les direccions, fins totes les cèl.lules de la planta “Hipotesi del fluxe per pressió” Font  embornal (zones fotosintètiques) (zones on es consumeixen els productes)

14 Font Transport actiu Cèl
Font Transport actiu Cèl. acompanyants Plasmodesmes Tubs de floema Pressió hidrostàtica Cèl acompanyants Embornal

15

16 Quan arriba l’hivern els arbres disminueixen el seu metabolisme (entren en un periode de “letargia”)
els porus de les plaques criboses es taponen per acumulació de calosa i per tant el fluxe de floema disminueix molt o fins i tot s’atura en arbres de fulla caduca

17 6. Respiració cel.lular Cadascuna de les cèl.lules farà la respiració cel.lular per obtindre l’energia necessària

18 7. Excreció Eliminació de substàncies de rebuig del metabolisme cel.lular Poca quantitat Alguns són reutilitzats (CO2) o són útils per a la planta (secrecions de resina) Algunes plantes els acumulen fins a la mort o s’alliberen d’ells mitjançant la caiguda de les fulles Alguns: olis essencials, nèctar, làtex, resina, gasos CHICLE 

19 Relació Procés pel qual s’obté informació de les cond del medi i es respon a elles NO receptors sensorials NO ap. Locomotor SI capten I. llum, Tª, Ht SI responen produint òrgans, canvis fisiològics, moviments... HORMONES

20 Hormones de les plantes =Fitohormones
Producció Objectiu Cèl meristemàtiques Cèl.diana

21 CITOQUININES AUXINES vs
Creixement estimulant la divisió cel·lular i formació nous brots Retarden l’envelliment i detenen la caiguda de les fulles AUXINES vs Creixement en vertical  dominància apical (inhibint el creixement de gemmes axil·lars) Regulen la caiguda de fulles flors i fruits

22 GIBERELINES vs ÀCID ABSCÍCIC ETILÉ (gasós a Tª amb)
Estimulen la germinació de la llavor Afavoreixen el creix de les gemmes florals i fruits Fruits sense fecundació i per tant sense llavor?? ÀCID ABSCÍCIC Inhibeix el creixement de la planta, la germinació de la llavor i el desenvolupament de les gemmes Cond ambientals roïnes ETILÉ (gasós a Tª amb) Maduració dels fruits Inhibeix el creixement

23 Respostes: 1.desenvolupament
A la llum  fotoperiode

24 A la temperatura: Tª òptima de creixement 
interval de màxim creixement Tª umbral  Tª min per a que es produisca floració. En plantes llenyoses Tº mín=6 i 7.5ºC i màx =30-35ºC Tª letals mín i màx soportable per una planta Min= 0 ºC i màx = 50 ºC Vernalització  ha de passar un periode fred per a poder florir (pomes, peres, freses)

25 Respostes: 2. Moviments Tropismes moviments permanents pel creixement d’una part de la planta provocats per un estímul+ o – Controlats per les auxines

26 Geotropisme Fototropisme Tigmotropisme

27 Nàsties  moviments temporals la direcció del qual no va marcarcada per un estímul
Sismonàsties  tacte Fotonàsties  llum Termonàsties  Tª

28 Reproducció Asexual Sexual

29 Tipus de reproducció ASEXUAL SEXUAL
Els individus es formen a partir d’un únic individu Tots els descendent són genèticament iguals Ràpida Hi intervenen dos gamets (masculí i femení) Els individus generats presenten variabilitat genètica Més costosa

30 Reproducció asexual Esporulació  espores (cèl.lules asexuals)
Molses i falgueres

31 Fragmentació  una part (fragment)de la planta pot generar nous individus

32 Reproducció sexual Les plantes tenen un cicle diplohaplonte amb dos tipus d’individus dins d’un mateix cicle reproductiu: Esporofit  diploide Genera per meiosi espores haploides que donaran lloc al gametofit Gametofito  haploide genera els gamets haploides que al unir-se formaran el esporofit diploide A la majoria de plantes el gametofit ha quedat reduit a un individu d’unes poques cèl.lues que viu dins el esporofit

33

34

35 Fases de la reproducció
Polinització Fecundació Formació de la llavor Formació del fruit Dispersió de la llavor Germinació

36

37 1. Pol.linització

38 2. Fecundació i formació de la llavor

39 3. Formació del fruit

40 Parts del fruit

41 4. Dispersió de la llavor Per l’aigua Pel vent

42 Per animals → es mengen el fruit i temps després s'expulsa amb els excrements
Per animals → es queden enganxades al pel d'alguns animals i cauen temps després

43 Alguns fruits quan estan madurs s'obren bruscament i expulsen les llavors a gran distància

44 Germinació

45


Descargar ppt "Nutrició."

Presentaciones similares


Anuncios Google