Impacte en salut del Pla Director de l’Espai Públic de Collbató

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL PROJECTE SANT ANDREU – LA SAGRERA: ESTACIÓ I CIUTAT
Advertisements

Estudi dels hàbits de consum dels catalans fora de la llar
ACTIVACIÓ DE LA GESTIÓ FORESTAL A TERRES DE L’EBRE
d' a s s i s t è n c i a al g o v e r n l o c a l
ESTUDI DE MOBILITAT URBANA SOSTENIBLE DE CALDES DE MONTBUI
PLA D’ESPAIS VERDS DE TARRAGONA
Programa de Transició Escola Treball
Xarxa Productes de la terra
i el que no es pot avaluar
Diputació de Barcelona
Què és un pla Individualitzat ?
GANDHI, un exemple a seguir
Implantació del protocol Inserqual en la fase d’acollida
NORDLYSET COPENHAGEN | 2006
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
EL SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES A L’AJUNTAMENT DE MANLLEU
El Planeta Terra.
1 era JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA Sant Celoni 31 març 2011
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
Catàleg de béns homologats i de compra centralitzada
La programació en arquitectura: una eina per a la gestió de la inversió pública municipal El cicle inversor 23 de setembre de 2011.
ESTADÍSTIQUES I WEBQUEAST
Pla Integral de la Part Alta
Projecte d’Intervenció Integral del Nucli Antic
XARXA D’HORTS SOCIALS programa
DGCEC - ICEC SERVEI DE DESENVOLUPAMENT EMPRESARIAL (SDE)
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
CEIP – Pau Casals (Gràcia)
Projecte d’Itineraris Formatius
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
EL DIA SENSE COTXES 5è de Primària.
Jornada Cloenda Esports
A quina hora i en quin espai hi ha més soroll a l’escola?
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
COM FER FRONT A LA MANCA D’HABITATGE SOCIAL
Treballem l’estadística
La Cigarreta Electrònica: Què en sabem?
L’ESTADÍSTICA Fet per: Oriol C, Mario i Guillermo.
Víctor Ruiz Marquès Enginyeria en Informàtica   Juan Martínez Bolaños
Eines d’internet per al professorat d’EOI.
Mobilitat 1996 S’ha elaborat una matriu de viatges 1996 entre municipis a partir de les dades de l’EMO 96, l’EMQ 96 i dels operadors. La mobilitat obligada.
Reptes i oportunitats per a l'estalvi i l’eficiència energètica en els equipaments de Granollers Barcelona, 10 de març de 2015.
VII CONGRÉS CATALÀ DE SOCIOLOGIA Tarragona, Abril 2017
El dia del cribratge d’alcohol a Catalunya, una estratègia de sensibilització en el marc del programa Beveu Menys Autors: Díaz Álvarez, Estela; Segura.
CAMP APRENENTATGE VALLS D’ÀNEU
La Cigarreta Electrònica: Què en sabem?
INDEX 1.- Introducció 2.- Abast i objectius del projecte
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
REUNIÓ DEL CONSELL D’ENTITATS I ASSOCIACIONS
Com preparar una unitat per a l’avaluació
Sistema d’avaluació del Programa Democràcia Activa
ORÍGENS DEL NOSTRE PARLAMENT VERD
Treball i aprenentatge en xarxa
Illes de vianants.
BALANÇ DE LA LLEI DE BARRIS
SETMANA DE L'ENERGIA D'OCTUBRE 2005 Granollers L'ENERGIA A L'ESCOLA
Model de Pacte Local per la mobilitat sostenible
LES PREFERÈNCIES COM A EINA FACILITADORA
Estudiant: Eva Muñoz Altimis
Jornada per a una mobilitat de qualitat a les terres de Lleida
COMUNICACIÓ AMBIENTAL PROMOCIÓ DE LA SALUT PÚBLICA
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
la cohesió social va per barris
Avaluació dels Plans Educatius d’Entorn
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Setmana de la Solidaritat 2010 – 2011 Escola Pública “Josep Carner” (Badalona) L’ EDUCACIÓ, UN FUTUR EN IGUALTAT: el que han de fer nens i nens de tot.
LA TERRA.
UN ENTORN PRIVILEGIAT AL PEU DEL MONTNEGRE…
3.- LA GLOBALITZACIÓ És una acceleració de la interdependència de les economies nacionals, provocada pels canvis tecnològics i la reducció de les barreres.
Transcripción de la presentación:

Impacte en salut del Pla Director de l’Espai Públic de Collbató Impacte en salut del Pla Director de l’Espai Públic de Collbató. Eloi Juvillà Ballester juvillabe@diba.cat Barcelona, 27 d’octubre de 2017

Introducció L’Ajuntament de Collbató vol convertir l’espai públic en un element identitari i de cohesió social, i en una eina que contribueixi activament en la millora de la qualitat de vida dels seus ciutadans. Diputació de Barcelona va redactar, l’any 2016, el Pla Director de l’Espai Públic de Collbató. Per primera vegada va incorporar una eina d’avaluació d’impacte en salut ( AIS), desenvolupada per la OMS, la eina HEAT ( Heat Economic Assessment Tool). El municipi deCollbató, de 4.400 habitants, queda conformat per el parc Natural de la Montserrat al Nord i la fractura de la A2 al sud. 2

El 73% de les façanes són tanques amb edificacions enretirades El Poble format per 2 nuclis antics i 6 urbanitzacions principals que acullen la meitat de la població. Teixit de baixa densitat, que progressivament ha passat de 2ª a 1ª residència. Només el 16% del sol urbà està edificat, i del sol no edificat un 81% es espai lliure privat o parcel·les no edificades. El 73% de les façanes són tanques amb edificacions enretirades Dubtes sobre quin rol a de jugar l’espai públic en aquest context urbà i amb la forta presència d’espais de gran interès natural 3

Consulta als centres educatius El Pla Director El Pla es un document de planificació urbana, un full de ruta, que marca les directrius a seguir en la concepció i disseny de l’espai públic per aconseguir els objectius establerts. Per incorporar la visió de la gent en l’anàlisi s’han realitzat dues actuacions: Consulta als centres educatius Enquesta de transport actiu, realitzada in situ Enquesta a 608 alumnes, el 51% dels nens de 0-16 anys, amb l’objectiu de conèixer: Com i quin l’espai públic utilitzen Com van i venen de l’escola 4

L’enquesta de transport actiu Realitzada per ISglobal durant 2 dies, a 85 persones, majors de 18 anys. L’objectiu era conèixer el nombre de viatges diaris que realitzaven a peu o en bicicleta, la durada i el propòsit del viatge. Les dades obtingudes són una base per a l’aplicació del HEAT. Les dades indiquen un estàndard acceptable de viatges al dia per persona a Collbató es de 2,5 viatges a peu amb una durada mitjana de 13,5 minuts i de 2,3 viatges amb bicicleta amb una durada mitjana de 32,4 minuts. 5

Diagnosi Els veïns no necessiten l’espai públic com a reservori “verd” ja que a la mateixa distància de la plaça tenen espais naturals singulars. En general no necessiten un lloc on jugar amb els seus nens o per estar l’aire lliure, tenen jardins privats. El que demanen a l’espai públic és allò que la baixa densitat no els brinda, espais per a la interacció social. Constatar la dificultat d’aconseguir una idea de poble mitjançant la “uniformització” de l’espai públic, degut a les diverses etapes i promotors del seu creixement. 6

L’estratègia, basada en 2 línies: 1. Xarxa de nodes de l’espai públic: punts “tractors”. Nodes de barri, encarregats de prestar suport a la vida quotidiana del dia a dia I fomentar la cohesió social. Nodes d’influència municipal, conjunt d’equipaments i espais naturals urbans i periurbans utilitzats per tots els habitants del municipi, han d’estar ben comunicats amb tot el poble. 7

Impacte en salut del Pla Director de l’Espai Públic de Collbató L’estratègia, basada en 2 línies: 2. Xarxa d’eixos principals, que permetin un recorregut segur I confortable per a vianants I cicilistes I que comuniquin els nodes. Amb els objectius de: Cosir el nucli urbà amb una trama que “inviti” a la mobilitat tova. Dotar d’arbrat, mobiliari I de carril bicicleta per atreure la gent. Reforçar el sentiment unitari del poble mitjançant el tractament uniforme d’aquesta trama, concentrar els esforços. 8

L’Avaluació d’impacte en Salut : 2016 2021 con un incremento esperado del 15% 2026 con incremento esperado del 25% Reparto modal (%) Número de viajes A pie 39,1 1772 44,9 2038 48,9 2214 Bicicleta 11,6 526 13,3 605 14,5 658 Coche 49,3 2231 71,7 1886 36,6 1657 L’Avaluació d’impacte en Salut : Demostrar a la població els avantatges en salut que comporta la creació de la trama d’eixos . Heat: estima beneficis en salut associats amb increment activitat física per part de la població i una estimació econòmica associada a la reducció de la mortalitat. 2 escenaris: Implantació de la xarxa durant els primers 5 anys , increment mobilitat tova 15% Consolidació de la xarxa, increment del 25% Resultats: Implantació:Estalvi anual de 363.000 € Consolidació: Estalvi annual de 600.000 € 9

Conclusions L’Avaluació d’Impacte en Salut reforça el missatge de la importància de les polítiques urbanes en la millora de la qualitat de vida dels ciutadans Els resultats són comprensibles per una gran part de la població i ajuda a educar en els efectes de implementar un concepte d’urbanisme o una altre El treball reafirma la importància d’incloure la salut en totes les polítiques públiques i de ressituar la persona en l’eix de les decisions. El repte es poder quantificar també els impactes en la salut de les persones, més enllà de la mortalitat, i traslladar aquesta eina als equips de treball, sense necessitar cada vegada el suport de científics de recerca per implantar-ho. 10