TEMA 6. EL CENTRE COM UNITAT ORGANITZATIVA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pare delegat d’aula. AMPA Enric Valor Castalla
Advertisements

CONTENIDOS BLOQUE I: ASPECTOS EPISTEMOLÓGICOS Y NORMATIVOS DE LA ORGANIZACIÓN ESCOLAR. BLOQUE II: LOS DOCUMENTOS INSTITUCIONALES DEL CENTRO EDUCATIVO.
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
LA LLEI D’EDUCACIÓ de CATALUNYA
ELS EQUIPS D´ASSESSORAMENT PSICOPEDAGÒGIC
El consell escolar del centre a la LEC Alberto del Pozo Ortiz Dissabte, 12 de desembre de Institut municipal d’Educació de Tarragona.
TEMA 9. GESTIÓ ECONÒMICA I ADMINISTRATIVA DELS CENTRES
Projecte de Convivència (data límit: 24/3/2020)
1 u n i t a t L’educador infantil.
TEMA 3. MARC PER A L’ESTUDI DE L’0RGANITZACIÓ DEL CENTRE EDUCATIU
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
IES SABADELL Juvenal nº 1 Sabadell (Barcelona)
Estudi per a la identificació de
LA LEC I EL CENTRE EDUCATIU
PLANIFICACIÓ ESTRATÈGICA
UF3 DISSENY DE PROJECTES I ACTIVITATS EDUCATIVES EN L’ÀMBIT FORMAL
CONVIVÈNCIA OBSERVATORI PER A LA E S C O L A R.
Decret d’autonomia dels centres educatius
CURS PRESENTACIÓ 20 de maig de 2014.
PROPOSTA PEDGÒGICA M02 - UF3 - NF1.
CURS RENOVACIÓ CONSELL ESCOLAR.
Orientacions i criteris de la UIB per adaptar la docència a l’EEES
PER A ALUMNES ESPORTISTES D’ELIT
L’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT I ELS PLANS INDIVIDUALITZATS
Esquema de treball Josep Minguell M. Mercè Fernández
LES UNITATS DE SUPORT A L’EDUCACIÓ ESPECIAL (USEE)
ACCIONS GRUPALS AMB EL PROFESSORAT
l’ordenació dels ensenyaments de segon cicle d’educació infantil
EL PLA INDIVIDUALITZAT
AVALUACIÓ DE L’ACCIÓ DOCENT
Decret d’autonomia dels centres educatius
BIBLIOTECA ESCOLAR PuntEdu Curs 2007/08
La Direcció queda habilitada per:
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
EAP ANOIA COMPOSICIÓ PROFESSIONALS
D'AUTONOMIA DE CENTRES (DOGC 5/08)
L’ACCIÓ TUTORIAL A LA FORMACIÓ PROFESSIONAL
PROGRAMA AMB EL LLIBRE SOTA EL BRAÇ!
Seminari d’Educació Especial
Decret de Reglament per Educació Infantil i Primària (BOIB Núm.119, )
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Professor de secundària, biòleg, i algunes coses més…
Coneixements i idees previs
RESPONSABLE SERVEI/OFICINA/DELEGACIÓ
Catàleg de llocs de treball del CPNL
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
PdD Escola Salvador Espriu Característiques generals
Formació per als equips directius d’educació secundària
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
INSTRUCCIONS PER A L’ORGANITZACIÓ I EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES PÚBLICS Tenen per objecte aprovar les instruccions que concretaran i desenvoluparan aspectes.
Gestió participativa dels projectes de centre
Departamento de Pedagogia Aplicada
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE NOU BARRIS
PLA DE FORMACIÓ DE ZONA DE GRÀCIA
Les Franqueses, setembre 2007
El currículum a l’educació primària
EL PLAN DE GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS
ELECCIONS AL CONSELL ESCOLAR
El Pla de formació del centre
Convivència i Mediació Escolar
INDICADORS El Sistema d´Indicadors i els factors de qualitat de centre
IMPULS DE LA LECTURA FORMACIÓ
Normativa i documentació
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Biblioteca escolar “puntedu”, espai de coneixement i aprenentatge
DIVERSITAT I INCLUSIÓ L’atenció als alumnes amb MNM
ASSESSORAMENT TIC CURS Departament d’Educació
Àmbits d’organització i gestió de la formació
Transcripción de la presentación:

TEMA 6. EL CENTRE COM UNITAT ORGANITZATIVA Profesorado: Antonio Giner Gomis (coordinador) Vicente Carrasco Embuena José Antonio Corral Fuentes Aurora Fourcade López Marcos Jesús Iglesias Martínez Cristina Lapeña Pérez Inés Lozano Cabezas María Ángeles Martínez Ruiz Francisco Pastor Verdú Joaquín Ripoll Ferrándiz Pilar Tormo Jordá TEMA 6. EL CENTRE COM UNITAT ORGANITZATIVA Organització i gestió en centres educatius d'Educació Infantil i Educació Primària

Continguts Estructura orgànica i àrees organitzatives Funcions directives i gestió pedagògica

Concreció espai-temporal Idees SISTEMA EDUCATIU Finalitats Funcions Concreció espai-temporal CENTRE EDUCATIU Estructura organitzada amb: fins organització recursos

Tipus d’organitzacions Segons procés-producte PRODUCTORES DE BÉNS PRODUCTORES DE SERVEIS Interessa el producte (El procés es sols un mitjà per aconseguir el producte) Interessen igualment el procés i el producte FINALITAT ÚNICA Aconseguir beneficis i incrementar la rendibilitat

Estructura organitzativa del centre educatiu. ELEMENTS MATERIALS Espais Recursos ELEMENTS AUXILIARS I COMPLEMENTARIS Activitats extraescolars Serveis complementaris Serveis de suport escolar Relacions centre-comunitat ELEMENTS PERSONALS Professors Famílies Alumnes PAS ELEMENTS FORMALS I FUNCIONALS Sistema escolar Planificació Equips de treball Òrgans de govern i participació Clima escolar Horaris Avaluació Relacions personals

Estructura orgànica d’un centre educatiu. GOVERN (Equip directiu) Director C.Estudis Secretari ÒRGANS DE COORDINACIÓ DOCENT ÒRGANS DE GOVERN i DE PARTICIPACIÓ DE PARTICIPACIÓ EN EL CONTROL I GESTIÓ Consell Escolar Claustre Tutors Equips de Cicle ÒRGANS DE REPRESENTACIÓ ASSOCIACIONS PARES

Organigrama orgànic

Organigrama académic 3 ANYS EDUCACIÓ INFANTIL 4 ANYS 5 ANYS GRUP A 20 alumnes Mª Ángeles PA GRUP B: Manuela SC 25 alumnes Mª José GT GRUP B Mª Bibiana GZ Mª Carmen RA 23 alumnes Mª Manuela GF

Organigrama académic EDUCACIÓ PRIMÀRIA 1º 2º 3º GRUP A 25 alumnes Juan Manuel SM GRUP B 24 alumnes Moisés CA Josefa PL RUP B Mª Rosa AL 26 alumnes Andrés FB Encarnació SH

Organigrama académic 4º EDUCACIÓ PRIMÀRIA 5º 6º GRUP A 27 alumnes Mª Clemencia CCs GRUP B Encarnación GR Mª Engracia ME 25 alumnes Teresa FM 26 alumnes Francisco SC Mª Asunción GS

Competències consell escolar (art. 127 LOE) a) Aprovar i avaluar el PEC, el Projecte de gestió, les Normes d’organització i funcionament del centre i la PGA. e) Promoure la conservació i renovació de les instal·lacions i equip escolar. b) Elaborar informes, a petició de l'Administració competent, sobre el funcionament del centre. f) Proposar directrius per a la col·laboració amb altres centres, entitats i organismes. c) Decidir sobre l’admissió d'alumnes d’acord amb el que estableixen les normes g) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l'evolució del rendiment escolar i els resultats de l'avaluació d)Conèixer la resolució de conflictes disciplinaris i la imposició de sancions h) Proposar mesures i iniciatives que afavoreixen la convivència en el centre.

Consell Escolar dels centres privats concertats Esta constituït per :  Tres representants de la titularitat del centre. Un regidor o representant de l'Ajuntament. Quatre representants del professorat. Quatre representants dels pares, mares o tutors de l'alumnat, elegits per i entre ells. Dos representants de l'alumnat elegits per i entre ells, a partir del primer curs d'educació secundària. Un representant del personal d'administració i serveis.

Direcció dels centres Article 131(LOE). L’equip directiu 1. L’equip directiu, òrgan executiu de govern dels centres públics, estarà integrat pel director, el cap d’estudis, el secretari i quants determinen les Administracions educatives. 2. L’equip directiu treballarà de forma coordinada en el desplegament de les seues funcions, conforme a les instruccions del director i les funcions específiques legalment establertes.

COMPETÈNCIES DIRECTOR (art. 132 LOE) Garantir el compliment de les lleis Exercir la direcció pedagògica, promoure la innovació educativa i impulsar plans per a la consecució dels objectius del PEC Dirigir i coordinar totes les activitats del centre Representar al centre Afavorir la convivència, garantir la mediació en la resolució dels conflictes e imposar les sancions que corresponen segons la normativa Exercir la prefectura de tot el personal del centre

Competències del director Impulsar la col·laboració amb les famílies, institucions i organismes que faciliten la relació del centre amb l’entorn Impulsar les avaluacions internes i col·laborar en les avaluacions externes i en l’avaluació del professorat Convocar i presidir els actes acadèmics i les sessions dels òrgans col·legiats Realitzar les contractacions d’obres, serveis i subministraments i ordenar els pagaments Proposar a l’Administració educativa el nomenament i cessament dels membres de l’equip directiu

Claustre de professors Article 128 (LOE). Composició. 1. El Claustre de professors es el òrgan propi de participació dels professors en el govern del centre i té la responsabilitat de planificar, coordinar, informar i, si de cas, decidir sobre tots els aspectes educatius del centre. 2. El Claustre és presidit pel director i està integrat per la totalitat dels professors que presten servei al centre.

Competències claustre de professors (art. 129 LOE) a) Formular a l’Equip Directiu i al Consell Escolar propostes per a l’elaboració dels projectes de centre i de la PGA e) Elegir els seus representants en el Consell escolar i participar en la selecció del director b) Aprovar i avaluar la concreció del currículum i tots els aspectes educatius del projectes i PGA f) Informar les normes d’organització i funcionament del centre c)Fixar els criteris referents a l’orientació, la tutoria, l’avaluació i la recuperació dels alumnes g) Analitzar i valorar el funcionament general del centre, l'evolució del rendiment escolar i els resultats de l'avaluació d)Promoure iniciatives en l’àmbit de l’experimentació i la innovació pedagògica h) Proposar mesures i iniciatives que afavoreixen la convivència al centre

Equips de cicle (art. 78 ROF) Agrupen tot el professorat que imparteix docència en el cicle FUNCIONS: 3. Realitzar les ACIS per a l'alumnat amb nee, després de l'avaluació pel SPE/Gabinet 1. Realitzar propostes per a l'elaboració del projecte curricular 2. Organitzar i desenvolupar els ensenyaments del cicle, analitzar els objectius aconseguits i proposar mesures de millora. 4. Proposar activitats escolars complementàries i extraescolars. 5. Vetllar per la coherència i la continuïtat de les accions educatives al llarg de l'Educació Infantil i l'Educació Primària, segons corresponga.

Comissió cordinació pedagògica (art. 82 ROF) COMPOSICIÓ: Director Cap d‘Estudis, Coordinadors de cicle Especialista de l’SPE Un mestre de PT, si n'hi ha

Funcions : 5. Assegurar la coherència entre el PEC, els PCE i la PGA. 1. Analitzar el context cultural i sociolingüístic del centre a fi de proposar a l'equip directiu el disseny particular dels programes d'educació bilingüe (DPPEB) i el pla de normalització lingüística (PNL) per a la inclusió en el PEC. 6. Vetlar pel compliment i la posterior avaluació dels PCE. 2. Coordinar l'elaboració dels projectes curriculars (PCC), així com les modificacions, i responsabilitzar-se de la seua redacció. 7. Proposar al claustre la planificació de les sessions d'avaluació 3. Elaborar la proposta d'organització de l'orientació educativa i del pla d'acció tutorial (PAT) per a la inclusió en els projectes curriculars. 8. Coordinar les activitats d'orientació dirigides a l'alumnat del centre. 4. Elaborar la proposta dels criteris i dels procediments previstos per a realitzar les ACI a l'alumnat amb nee, per a la inclusió en els projectes curriculars. 9. Promoure les activitats de perfeccionament del professorat.

TUTORS (art. 85 ROF) FUNCIONS: 6. Col·laborar amb el SPE per a la consecució dels objectius del PAT. 1. Dur a terme el PAT aprovat pel claustre. 7. Desenvolupar amb el psicopedagog i amb el mestre de PT les ACIS. 2. Coordinar el procés d'avaluació de l'alumnat del seu grup i decidir sobre la promoció. 8. Informar els pares i mares, professorat i alumnat del grup de tot allò en relació amb el procés d‘E-A dels alumnes. 3. Adoptar amb els professors del cicle les mesures educatives complementàries o d'adaptació curricular necessàries. 4. Facilitar la integració dels alumnes en el grup i fomentar actituds participatives. 9. Fomentar la cooperació educativa entre el professorat i els pares i mares. 10. Atendre i curar els alumnes en els períodes d'esplai i en altres activitats no lectives. 5. Orientar l'alumnat en els processos d'aprenentatge.

BIBLIOGRAFÍA CANTÓN MAYO, I. (1996) Manual de Organización de centros educativos. Barcelona: Oikos-Tau. . CARBONELL FERNANDEZ, J. L. (1993). Legislación y organización básica de la educación infantil y primaria. Madrid: Escuela Española. DELGADO AGUDO, J  (1993). Centro escolar y acción directiva. Madrid: MEC. GAIRIN SALLAN, J (Coord.) (1995) .Organización y gestión de Centros educativos. Barcelona: Praxis. GARCIA REQUENA, F. (1997) .Organización Escolar y Gestión de. Centros Educativos. Archidona: Aljibe. GENTO PALACIOS, S. (1994) Participación en la gestión educativa. Madrid: Santillana.

BIBLIOGRAFÍA LODE (1985) Ley Orgánica del Derecho a la Educación. LOPEGCE (1995) Ley Orgánica de la Participación la Evaluación y el Gobierno de los Centros Educativos. LOE (2006) Ley Orgánica de Educación LORENZO DELGADO, M.(coord.) (1993). Organización Escolar. Una perspectiva ecológica. Alcoi: Marfil. – (1995) Organización Escolar. La construcción de la escuela como ecosistema. Madrid: Ediciones Pedagógicas – (1997) La organización y gestión del centro educativo: Análisis de casos prácticos. Madrid: Universitas. RAMO TRAVER, Z. y RODRÍGUEZ-CARREÑO, M. (1997) .Guía de organización de los colegios de Primaria y de las escuelas infantiles. Madrid: Escuela Española.