Desenvolupament afectiu

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
1 u n i d a d Desarrollo afectivo.
Advertisements

JOC I APRENENTATGE El joc és la disfressa de l'aprenentatge perquè motiva, emociona, fomenta la curiositat, fa que les experiències siguin significatives,
TEORIES DEL JOC AL SEGLE XX
Cap a l’escola dels grans de la mà del CDIAP i l’EAP
Toca fusta FENT DECORATS
CONSELL COMARCAL DEL TARRAGONÈS Dr. Joan Fuguet Busquets
1 u n i t a t L’educador infantil.
Història del Món Contemporani 1r de Batxillerat
DECRET PEL QUAL S’ESTABLEIX L’ORDENACIÓ DELS ENSENYAMENTS DE L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA 2007.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT Atenció educativa a l’alumnat immigrant
1 u n i t a t El joc.
L’atenció a la diversitat i la LOE (l’escola inclusiva)
Ester Busquets i Alibés
Les bones pràctiques per a la educació en família
CICLE D’EDUCACIÓ INFANTIL
Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència
Caterina Cesari Antunez Institut Mediterrània
IMPORTÀNCIA DE LA RELACIÓ AMB LES FAMÍLIES Dra. Carme Timoneda Gallart Girona, febrer 2007.
Les Llars d’Infants i/o Escoles Bressol
Cos i emoció Programa-taller d’educació emocional que es basa en el desenvolupament de l’autonomia personal i la regulació emocional.
PETITS REPORTERS Títol.
GRUP DE MEDI AMBIENT IES Guillem Sagrera 1997/2008.
@sebastiani64.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Estratègies educatives en la família
ESTRATÈGIES EDUCATIVES A LA FAMÍLIA
Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
L’Evolució TOT EVOLUCIONA.
Introducció al desenvolupament humà
El viatge de Primària a Secundària
LES FUNCIONS DEL VÍDEO A L’ENSENYAMENT
ESCOLA MUNICIPAL D’EDUCACIÓ ESPECIAL FÀTIMA
BENVINGUTS A L’ESCOLA!! 28 de febrer de 2015.
P E L C 0 a 3 anys Programa Per l’Estimulació Del Llenguatge
Les competències i la coeducació
OBJECTIUS TALLER Saber d’on partim (PRIMÀRIA) i cap a on anem (SECUNDÀRIA) Descobrir els principals CANVIS que es produeixen. Saber què implica el canvi.
JORNADA DE TREBALL L’ATENCIÓ INTEGRADA SOCIAL I SANITARIA
SALUT MENTAL.
Tallers d’Acció Socioeducativa itinerant del Tarragonès
Taula Rodona 3 Salut Mental i Educació: Esculls i reptes de futur, des de l’experiència dels programes actualment en funcionament. Marta Colomer Bolló.
RACONS RECURS PEDAGÒGIC QUE PERMET CREAR ESPAIS DE JOC ORGANITZATS A L’AULA Amb els racons es simbolitza la realitat exterior i es recrea un escenari.
Seminari d’Educació Especial
en els centres educatius de la ciutat de Barcelona
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
DOCUMENTS D’ASSESSORAMENT
EL DESARROLLO SOCIOAFECTIVO
Paternitat/maternitat responsable
Gestió de les emocions PEX. SPR Curs U B.
2. El materialisme històric de Marx
Estils de comunicació i relacions interpersonals: l’Assertivitat
Coneixements i idees previs
ELABORAR-DESCOBRIR-IMAGINAR Diferents maneres de créixer jugant
PLA D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Personalització del Procés d’Aprenentatge en Entorns Virtuals
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola
Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica EAP DE SANT ANDREU
Formació per als equips directius d’educació secundària
ELS AMBIENTS A EDUCACIÓ INFANTIL
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Dr Jose Luis Tandaipan Eva Fontiverio
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Pureza de Maria Escola de pares - infantil
Convivència i Mediació Escolar
Anàlisi de la qualitat de vida de les persones majors a Mallorca
PLA D’ACCIÓ TUTORIAL Organitza un conjunt d'activitats educatives interrelacionades destinades a l'entrenament i l'hàbit de les competències següents:
El departament de Recursos Humans
ESQUEMA DE LA UNITAT DIDÀCTICA 1
El nen amb pèrdua auditiva a l´escola: Educació Infantil
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

Desenvolupament afectiu 1 u n i t a t Desenvolupament afectiu

El desenvolupament afectiu El desenvolupament afectiu és un procés que dóna inici des del moment en què l’infant estableix les seves primeres relacions. L’afecció en el desenvolupament infantil L’afecció és un vincle afectiu que s’estableix amb un número reduït de persones que formen part del context social proper de l’infant. Teoria de l’afecció. John Bowlby L’estat de seguretat de l’infant depèn de com l’adult respongui davant de les seves necessitats. Preafecció Formació de l’afecció Afecció Formació de relacions recíproques Fases de l’afecció

Característiques de la teoria de l’afecció Preafecció: de 0 a 6 setmanes. El nadó respon a estímuls del medi mitjançant respostes reflexes innates. Formació de l’afecció: de 6 setmanes a 6 mesos. La conducta i les respostes del nadó s’orienten cap a la mare. No mostra ansietat si se separen. El fa enfadar la pèrdua de contacte humà. Fases de la teoria de l’afecció Afecció: de 6 mesos a 24 mesos. Fort vincle entre la mare i el nadó. Formació de relacions recíproques: De 18 a 24 mesos en endavant. Apareix el llenguatge i la capacitat de representar la realitat mentalment. L’infant comprèn que l’absència de la mare no és definitiva.

Teoria de la situació estranya Desenvolupada per la psicòloga nord-americana Mary Ainsworth Afecció segura: el nadó utilitza la mare com a base segura per a l’exploració del medi. Aparició d’ansietat quan la mare s’allunya. Afecció insegura resistent-ambivalent: angoixa davant de la falta de la figura d’afecció. Reacció ambivalent davant del retorn: acollida positiva o mostra de rebuig. Tipus d’afecció Afecció insegura evitativa: no mostra ansietat davant de la desaparició de la figura d’afecció ni reacciona en el seu retorn. Ignora els estranys. Afecció insegura desorganitzada: no reacciona davant de la desaparició de la figura d’afecció ni davant de l’aparició d’un altre cuidador. Evita mirades i/o expressa tristesa.

Etapes del desenvolupament afectiu de 0 a 6 anys Wallon defineix dues lleis que regulen la seqüència i l’organització dels estadis del desenvolupament emocional: la llei d’alternança funcional i la llei de preponderància i integració funcional. Estadis Impulsivitat motora Establiment de comunicació per cobrir necessitats bàsiques. Emocional Necessitat de la presència dels pares. Necessitat emocional. Sensiomotor Aparició de relacions d’afecció amb objectes del seu entorn (peluixos…) Personalisme Forta necessitat d’atenció i afecte per part de l’adult. Afirmació i construcció del JO. Pensament categorial Conquesta i coneixement del món exterior. Pubertat i adolescència Conflictes, contradiccions afectes i desequilibris emocionals.

Característiques de l’afectivitat infantil L’afecte i les relacions amb els altres estan lligats a la satisfacció de les necessitats vitals. Imitació de les conductes afectives de la figura d’afecció. 0 a 3 anys L’infant busca l’aprovació dels adults de referència. Mimetisme entre l’infant i les seves figures d’afecció. Presa de consciència de les pròpies emocions. Aparició de l’amistat. 3 a 6 anys

Les emocions a l’etapa infantil Intel·ligència emocional Autoconcepte Imatge que algú té de si mateix (física, intel·lectual i socioafectiva). Autoestima Valoració que algú fa respecte de la imatge que té de si mateix. Classificació de les emocions Primers mesos Reacciona davant de l’alegria, l’angoixa i l’enuig. Mesos posteriors Reacciona davant de la por, la tristesa i la sorpresa. 3 anys Aparició de la vergonya, l’orgull, la culpabilitat i l’enveja.

Les emocions a l’etapa infantil Expressió emocional L’expressió de les emocions està condicionada culturalment. Canalització de les emocions Autocontrol Capacitat de dirigir la pròpia conducta. Autoregulació Control de la situació sense intervenció externa.

Intervenció en l’àmbit afectiu Paper de l’educador i de l’escola Desenvolupament integral de l’infant Competències afectives Paper de la família El nucli familiar ha de ser el primer context d’aprenentatge. L’infant s’ha de sentir estimat i acceptat. Període d’adaptació Procés en què s’elabora emocionalment la pèrdua i el guany de la separació de l’infant respecte de les seves principals figures d’afecció. Socialitzar i integrar l’infant. Establir relacions afectives i socials. Crear un ambient d’acollida. Implicar afectivament pares i mares. Objectius Disseny d’activitats Objectius. Ambient ric en estímuls. Adaptació al nivell educatiu i evolutiu. Observació.